Καλάθι του νοικοκυριού: Μειώσεις τιμών «έδειξαν» οι νέες λίστες – Σήμερα η συνάντηση με τη βιομηχανία τροφίμων

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Καλάθι του νοικοκυριού: Μειώσεις τιμών «έδειξαν» οι νέες λίστες – Σήμερα η συνάντηση με τη βιομηχανία τροφίμων
Τι άλλαξε στις νέες λίστες που απέστειλαν στο υπουργείο Ανάπτυξης τα σούπερ μάρκετ. Πού καταγράφηκαν μειωμένες τιμές. Αναλυτικά παραδείγματα προϊόντων. Ορατή πλέον η σύγκριση των τιμών. Τι σηματοδοτεί η προσθήκη της e-food. Στις 2 το μεσημέρι η κρίσιμη συνάντηση με τους εκπροσώπους της βιομηχανίας τροφίμων

Αρκετές μεταβολές, τόσο σε επίπεδο τιμών, όσο και σε λειτουργικό επίπεδο, αντίκρισαν όσοι είδαν τις νέες λίστες προϊόντων που παρουσίασαν χθες τα σούπερ μάρκετ, καθώς η αγορά μπήκε στη δεύτερη εβδομάδα εφαρμογής του καλαθιού του νοικοκυριού.

Πλέον, στην ηλεκτρονική πλατφόρμα e-katanalotis του υπουργείου Ανάπτυξης φιγουράρουν 14 διαφορετικά καλάθια του νοικοκυριού, καθώς στην πρωτοβουλία εντάχθηκε όπως είχε προαναγγελθεί και η e-food. Αναλυτικότερα, στο μέτρο συμμετέχουν οι αλυσίδες ΑΒ Βασιλόπουλος, Bazaar, Γαλαξίας, Discount Markt, Κρητικός, Lidl, Μασούτης, My Market, Market in, Σκλαβενίτης, ΣΥΝΚΑ, Χαλκιαδάκης, το ηλεκτρονικό κατάστημα e-fresh.gr και πλέον και η e-food. Οι τιμές που αναγράφονται στα προϊόντα που συνθέτουν τα καλάθια αφορούν στην εβδομάδα 09/11 έως 15/11, καθώς την άλλη Τετάρτη, όπως και κάθε Τετάρτη, οι αλυσίδες θα ανανεώσουν εκ νέου τις λίστες τους.

Με πλούσιο καλάθι η «πρεμιέρα» της e-food

Με ένα καλάθι που ξεπερνά τα 80 προϊόντα, η e-food εισήλθε εθελοντικά στην πρωτοβουλία για τη μάχη συγκράτησης των ανατιμήσεων. Η ηλεκτρονική πλατφόρμα παρουσίασε ένα καλάθι με επώνυμα προϊόντα, αφού δεν έχει προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, ενώ το μεγάλο στοίχημα για εκείνη είναι να μπορεί να διασφαλίσει την επάρκειά τους. Και αυτό γιατί οι υποδομές που διαθέτει είναι πολύ μικρότερες έναντι των αντίστοιχων που διαθέτουν οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ.

Τι έδειξε μια πρώτη σύγκριση τιμών

Από χθες ο κατάλογος της κάθε αλυσίδας σούπερ μάρκετ που έχει αναρτηθεί στο e-katanalotis περιλαμβάνει και μια νέα προσθήκη. Δίπλα σε κάθε προϊόν αναγράφεται η διακύμανση της τιμής του, αλλά και η διακύμανση της τιμής σε όλη την κατηγορία, γεγονός που επιτρέπει στους καταναλωτές να παρακολουθούν αλλά και να συγκρίνουν την πορεία των τιμών για κάθε προϊόν. Έτσι θα είναι σε θέση να βλέπουν σε ποια προϊόντα οι τιμές μειώνονται, σε ποια μένουν σταθερές και σε ποια αυξάνονται.

Μια πρώτη χρήση του νέου αυτού εργαλείου επιβεβαίωσε ότι μέσα σε μια εβδομάδα, κάποιες αλυσίδες σούπερ μάρκετ διατήρησαν αμετάβλητες τις τιμές στα προϊόντα των καλαθιών τους, ενώ κάποιες άλλες τις μείωσαν. Στις περιπτώσεις που τα προϊόντα της πρώτης εβδομάδας αντικαταστάθηκαν με άλλα, επιχειρήθηκε η τιμή του νέου προϊόντος να είναι μικρότερη έναντι της προηγούμενης εβδομάδας.

Ενδεικτική είναι η περίπτωση του φρέσκου γάλακτος (πλήρες σε συσκευασία του 1 λίτρου). Τρεις αλυσίδες μείωσαν κατά τουλάχιστον 10% την τιμή του από την προηγούμενη εβδομάδα, ενώ και οι τρεις περιπτώσεις αφορούν σε επώνυμο προϊόν. Μάλιστα, οι δύο από τις τρεις αλυσίδες άλλαξαν προϊόν από την προηγούμενη εβδομάδα, ενώ η τρίτη μείωσε την τιμή στο ίδιο προϊόν που έβαλε στο καλάθι της στις 2 Νοεμβρίου και το οποίο παραμένει στη λίστα της. Όσες αλυσίδες αποφάσισαν να τοποθετήσουν γάλα ιδιωτικής ετικέτας στο καλάθι τους, η τιμή των περισσότερων κυμαίνεται στα 1,12 ευρώ. Την ίδια στιγμή, μια αλυσίδα σούπερ μάρκετ αύξησε την τιμή του γάλακτος έναντι της προηγούμενης εβδομάδας.

Σε ό,τι αφορά το ελαιόλαδο (συσκευασία του 1 λίτρου), τέσσερις αλυσίδες προχώρησαν σε μείωση της τιμής του σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα - από 18% έως 34%- ενώ οι τρεις από αυτές τις περιπτώσεις αφορούν σε επώνυμο προϊόν. Μια αλυσίδα σούπερ μάρκετ προχώρησε σε αύξηση της τιμής του ελαιολάδου, καθώς άλλαξε προϊόν και τοποθέτησε νέο σε σχέση με εκείνο που είχε βάλει στο αρχικό της καλάθι την περασμένη Τετάρτη, ενώ όλες οι υπόλοιπες δεν άλλαξαν την τιμή. Η πλειοψηφία των σούπερ μάρκετ έχει τοποθετήσει επώνυμο προϊόν στα καλάθια τους.

Ποιες αστοχίες διορθώνονται

Στο μεταξύ, κατατέθηκε χθες στη Βουλή, ως προσθήκη σε σχέδιο νόμου του υπουργείου Δικαιοσύνης η τροπολογία που είχε προαναγγείλει ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης και αφορά σε διόρθωση των προβλημάτων και αστοχιών που καταγράφηκαν στο καλάθι κατά την πρώτη εβδομάδα της εφαρμογής του, τόσο σε θέματα επάρκειας προϊόντων, όσο και σήμανσης αυτών.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την τροπολογία, τα σούπερ μάρκετ πρέπει να τοποθετούν ευκρινές ειδικό σήμα στο χώρο πώλησης (ράφι) των προϊόντων που συμμετέχουν στο καλάθι, καθώς και ευκρινή κατάλογο των προϊόντων σε εμφανές σημείο στην είσοδο του καταστήματος που συμπεριλαμβάνει τις τιμές στις οποίες προσφέρονται τα προϊόντα. Επιπρόσθετα, πρέπει να διασφαλίζουν ότι τα προϊόντα που συμμετέχουν στο καλάθι βρίσκονται στα καταστήματά τους σε επάρκεια και διατίθενται απρόσκοπτα στο καταναλωτικό κοινό. Για κάθε παράβαση που θα διαπιστώνεται είτε σε θέματα σήμανσης, είτε επάρκειας των προϊόντων, θα επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο από 1.000 έως 50.000 ευρώ.

Αμέσως μετά την ψήφιση της τροπολογίας και αφού πάρει ΦΕΚ, θα πρέπει να αναμένεται και η έκδοση νέας υπουργικής απόφασης.

Στις 2 το μεσημέρι η κρίσιμη συνάντηση με τη βιομηχανία τροφίμων

Στο μεταξύ, μιλώντας χθες στον ΣΚΑΪ 100,3 ο κ. Γεωργιάδης γνωστοποίησε ότι σήμερα στις 2 το μεσημέρι θα συναντηθεί με τους εκπροσώπους της βιομηχανίας τροφίμων, μια συνάντηση την οποία έχει προαναγγείλει εδώ και μέρες.

«Θα έχουμε μια συζήτηση, δεν θέλω να κατηγορήσω κανέναν, θέλω μια ανθρώπινη συνεννόηση, η συνεννόηση μπορεί να βοηθήσει και θα οδηγήσει τη βιομηχανία να μπει πιο γερά στα καλάθι, δεν έχω αμφιβολία» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Γεωργιάδης, σχολιάζοντας την επικείμενη συνάντηση.

Όπως έχει ήδη γράψει το insider.gr, καθώς τα μέχρι στιγμής στοιχεία δείχνουν αύξηση της κατανάλωσης που ξεπερνά το 100% στα προϊόντα που συνθέτουν το καλάθι, θα ζητηθεί από τη βιομηχανία πλήρης επανεξέταση του κόστους των προϊόντων που προμηθεύουν τα σούπερ μάρκετ, προκειμένου να βάλουν ακόμη μεγαλύτερη «πλάτη» για να στηριχθεί η πρωτοβουλία. Όπως άλλωστε έχει αφήσει να εννοηθεί ο κ. Γεωργιάδης μέσα από τις δηλώσεις του, το υπουργείο δεν θα διστάσει να ανεβάσει τη ρητορική του έναντι των βιομηχάνων, προκειμένου να συναινέσουν σε ακόμη μεγαλύτερη προσπάθεια για συγκράτηση των τιμών.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Καλάθι του νοικοκυριού: Προς επέκταση σε μικρούς και πλατφόρμες - Κλειδώνουν τα «μερεμέτια»

Φωτοβολταϊκά στις στέγες: Έρχεται από τον Ιανουάριο επιδότηση έως 60% για όλους, ιδιώτες, νοικοκυριά, επιχειρήσεις

Χρηματιστήριο: Αποτελέσματα 9μήνου από όλες τις εισηγμένες έως 15/12 λόγω Ουκρανίας - ενεργειακής κρίσης

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider