Με μηνύματα που έγραψαν στην άτρακτο του αεροσκάφους αλλά και με εμπειρίες, περιστατικά και ευτράπελα από τις πολυετείς πτήσεις του, αποχαιρέτησαν το βράδυ της Παρασκευής, ιπτάμενοι, προσωπικό καμπίνας, μηχανικοί και διοίκηση της Aegean το τελευταίο αεροσκάφος τύπου Q400. Με τον τρόπο αυτό, σε μια συγκινητική, εσωτερική εκδήλωση, εγκαινίασαν κι επισήμως το πέρασμα των Aegean και Olympic Air σε μια νέα εποχή, σήμα κατατεθέν της οποίας είναι ο ανανεωμένος στόλος των αερομεταφορέων.
«Η AEGEAN αποχαιρετώντας το Q400 μπαίνει σε μια νέα εποχή. Την περίοδο που μας πέρασε, εργαστήκαμε συστηματικά και με δημιουργικότητα για να προετοιμάσουμε την επόμενη ημέρα για την AEGEAN, για τους επιβάτες μας αλλά και για το αεροπορικό ταξίδι συνολικά. Αναβαθμίσαμε τις υπηρεσίες μας και εξελίξαμε την ταξιδιωτική εμπειρία με πλατφόρμα τα νέα μας αεροσκάφη. Αναπτύξαμε και προσφέραμε νέες υπηρεσίες λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες των επιβατών μας. Επενδύσαμε στην ανάπτυξη του δικτύου μας αποκαθιστώντας πλήρως το δίκτυό μας σε αριθμό δρομολογίων και προορισμών, προσθέτοντας και νέους. Αναζητήσαμε εφαρμόσιμες λύσεις για να γίνουν οι πτήσεις μας περισσότερο πράσινες. Και φυσικά παραμένουμε προσηλωμένοι στο επενδυτικό μας πλάνο με την παραλαβή 12 επιπλέον νέων Airbus 321/320neo μέσα στο 2022», ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο διευθύνων σύμβουλος της AEGEAN, Δημήτρης Γερογιάννης, κατά τη διάρκεια της τελετής αποχαιρετισμού του τελευταίου Q400.
Με εντατικούς ρυθμούς η ανανέωση του στόλου
Σε αυτό το πλαίσιο, επεσήμανε ότι το πρόγραμμα αντικατάστασης αεροσκαφών της Aegean προχωρά με εντατικούς ρυθμούς και η εταιρεία αναμένεται να παραλάβει ακόμα 2 νέα Airbus 321/320 neo έως το τέλος του τρέχοντος έτους και 9 επιπλέον μέσα στο 2023. Η παραγγελία-μαμούθ των 46 Airbus 320 και 321 neo ωστόσο αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2026, με την αεροπορική να προγραμματίζει να παραλάβει 9 αεροσκάφη το 2024, 5 το 2025 και τα τελευταία 4 το 2026. Υπενθυμίζεται ότι τους προηγούμενους μήνες η AEGEAN προέβη στην άσκηση του δικαιώματος μετατροπής 6 αεροσκαφών από Α320 σε Α321.
Παράλληλα η εταιρεία, αρχής γενομένης από το 2016, έχει προχωρήσει και στην ανανέωση του στόλου των ελικοφόρων αεροσκαφών της, διαθέτοντας ήδη 14 ATR-600 ώστε να εξυπηρετεί τις ανάγκες των μικρών αεροδρομίων. Από τις αρχές 2022 δε, προχώρησε και στη σταδιακή αύξηση των αεροσκαφών αυτού του τύπου, αντικαθιστώντας τα Q400, και εντάσσοντας τα στο συνολικό πρόγραμμα αντικατάστασης και αναβάθμισης του στόλου της που έχει ξεκινήσει το 2018 με αφετηρία τη μεγάλη παραγγελία των 46 AIRBUS 320 και 321 neo.
Η επιλογή των ATR βασίστηκε στο ότι ανταποκρίνονται πολύ καλύτερα στις επιχειρησιακές προκλήσεις των ελληνικών αεροδρομίων αλλά και στις σύντομες πτήσεις του δικτύου εσωτερικού. Αυτός είναι και ο λόγος που χρησιμοποιούνται από περισσότερες από 200 αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως σε πτήσεις αντίστοιχων αποστάσεων και χαρακτηριστικών. Την ίδια στιγμή βέβαια, συμβαδίζουν και με τους περιβαλλοντικούς στόχους που έχει θέσει η Aegean αφού όπως επισημάνθηκε, υπολογίζεται ότι θα έχουν από 25 έως 30% χαμηλότερο αποτύπωμα CO2, σε σχέση με τα Q400. Με τον τρόπο αυτό αλλά και με το γεγονός ότι είναι πιστοποιημένα για να χρησιμοποιούν βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα, θα συμβάλλουν στην περεταίρω μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της εταιρείας και στη δέσμευσή της για περισσότερο βιώσιμες και «πράσινες» πτήσεις.
Σημειωτέον ότι τα Q400, το τελευταίο εκ των οποίων θα αποχωρήσει από την εταιρεία τις επόμενες ημέρες, αποκτήθηκαν από την Olympic Air το 2009 και με την εξαγορά της από την AEGEAN το 2013 εντάχθηκαν στο στόλο της. Αναγνωρισμένα για την υψηλή ταχύτητα, την ισχυρή λειτουργική απόδοση και την άνεση της καμπίνας τους, τα Q400 αεροσκάφη συγκέντρωναν χαρακτηριστικά και ιδιότητές των jet αεροσκαφών παρόλο που είναι ελικοφόρα και επιχειρούσαν κυρίως σε πτήσεις κοντινών ή μεσαίων αποστάσεων του εξωτερικού, δηλαδή σε αγορές στις οποίες τότε ξεκινούσε να εισέρχεται η εταιρεία, αλλά και φυσικά σε πτήσεις εσωτερικού.
Σήμερα τις περισσότερες από αυτές τις αγορές του εξωτερικού η εταιρεία τις εξυπηρετεί με τα Airbus 320 και 321, ενδεικτικό της εξέλιξης της επιβατικής κίνησης και της διείσδυσής της σε αυτές τις χώρες. Το τελευταίο Q400 σημείωσε 195 χιλιάδες ώρες πτήσεων και πραγματοποίησε 273 χιλιάδες πτήσεις, μεταφέροντας πάνω από 15 εκατ. επιβάτες ενώ προσέφερε και σημαντικό κοινωνικό έργο, μεταφέροντας επιβάτες έκτακτων ιατρικών περιστατικών στο πλαίσιο της συνεργασίας της εταιρείας με το ΕΚΑΒ.
Πρόγραμμα υποτροφιών
Τα νέα αεροσκάφη βέβαια είναι η μία πτυχή της νέας εποχής της Aegean. Μια άλλη, εξίσου σημαντική, είναι και το πρόγραμμα υποτροφιών για πιλότους και μηχανικούς που υλοποιεί η εταιρεία. «Από τις 70 υποτροφίες πιλότων που έχουμε προσφέρει οι 30 πρώτοι βρίσκονται ήδη στα πιλοτήρια μας και οι επόμενοι 40 θα είναι εκεί από τις αρχές του νέου χρόνου. Έχουμε προκηρύξει 40 υποτροφίες για θέσεις μηχανικών στη σχολή εκπαίδευσης μηχανικών της Olympic Air και ήδη έχουμε τους 20 πρώτους υποτρόφους στη σχολή, ενώ τον Μάρτιο θα έχουμε και τους επόμενους 20. Τις επόμενες ημέρες θα προκηρύξουμε και το νέο πρόγραμμα υποτροφιών πιλότων που θα ετοιμάσει και τη νέα γενιά των στελεχών της εταιρείας μας, συμβαδίζοντας με το μεσομακροχρόνιο σχέδιο ανάπτυξης της εταιρείας που έχουμε σχεδιάσει», ανέφερε σχετικά ο κ. Γερογιάννης.
Οι στόχοι για το 2023
Ο ίδιος σημείωσε άλλωστε ότι το σχέδιο ανάπτυξης της εταιρείας προχωρά πλέον κανονικά, αφήνοντας πίσω τους τριγμούς που έφερε στον κλάδο των αερομεταφορών η πανδημία. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι φέτος το καλοκαίρι οι πληρότητες της Aegean έφτασαν στα επίπεδα του 2019, δυναμική που φαίνεται να διατηρείται μέχρι και σήμερα.
Παρά τις πληθωριστικές πιέσεις, την ενεργειακή κρίση και τις γεωπολιτικές εξελίξεις μάλιστα, η εταιρεία σχεδιάζει να διατηρήσει την ορμή της και τον χειμώνα, προγραμματίζοντας ανάκαμψη της τάξης του 100% σε ό,τι αφορά τις διαθέσιμες προσφερόμενες θέσεις, οι οποίες φτάνουν τα 5 εκατ., σε ένα δίκτυο άνω των 130 δρομολογίων σε 65 προορισμούς 38 χωρών.
Οι νέοι προορισμοί που έχουν ενταχθεί για τον χειμώνα στο πρόγραμμα της εταιρείας από την Αθήνα είναι η Φλωρεντία, το Αϊντχόβεν, το Οσλο, η Κρακοβία και η Ποντγκόριτσα. Ωστόσο σε νέους προορισμούς σε σχέση με το 2019 επιχειρεί η Aegean και από την Θεσσαλονίκη, τον δεύτερο μεγάλο κόμβο της. Συγκεκριμένα από το αεροδρόμιο «Μακεδονία», η εταιρεία θα εκτελεί πτήσεις προς Βρυξέλες, Ζυρίχη, Μιλάνο, Ρώμη, Βερολίνο και Αμβούργο.