Με «μπαράζ» αποφάσεων το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τις προηγούμενες ημέρες «άνοιξε τον δρόμο» για τη διενέργεια δημόσιων διαγωνισμών συνολικού ύψους 380 εκατ. ευρώ που σχετίζονται με κατασκευή φραγμάτων, έργων ύδρευσης και αντιπλημμυρικών – εγγειοβελτιωτικών υποδομών, σε Πρέβεζα – Άρτα και Λευκάδα, Κρήτη, Λέσβο, Αμβρακία και Λουτράκι, επιβεβαιώνοντας όσα έχει αναδείξει το τελευταίο χρονικό διάστημα το insider.gr για επικείμενη δημοπράτηση τέτοιων projects εντός του 2022. Πρόκειται για 5 διαφορετικά έργα τα οποία όλα χρηματοδοτούνται από το πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης. Το σύνολο των έργων έχουν χαρακτηριστεί ως έργα μείζονος σημασίας και συνεπώς αποτελούν ειδικά και σημαντικά έργα, καθώς και έργα Εθνικού Επιπέδου, ενώ έχουν κηρυχθεί και οι σχετικές απαλλοτριώσεις.
Το μεγάλο έργο ύδρευσης των 140 εκατ. ευρώ
Το μεγαλύτερο από αυτά σε προϋπολογισμό είναι η «ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΕΡΓΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΝΟΜΩΝ ΠΡΕΒΕΖΑΣ - ΑΡΤΑΣ - ΛΕΥΚΑΔΑΣ», με προϋπολογισμό 140 εκατ. ευρώ. Στο αντικείμενο της εργολαβίας περιλαμβάνεται επίσης και η λειτουργία & συντήρηση του έργου για 36 μήνες μετά τη βεβαίωση περαίωσης. Το προς κατασκευή νέο δίκτυο μεταφοράς νερού ύδρευσης διαχωρίζεται στα εξής επί μέρους τμήματα :
- Έργα υδροληψίας και κεφαλής, το οποίο αφορά στη διάταξη για τη συλλογή των υδάτων από τις πηγές Αγ. Γεωργίου και τη διοχέτευσή τους στα έργα μεταφοράς και διανομής. Περιλαμβάνονται τα έργα σύνδεσης με τις υφιστάμενες δεξαμενές υδροληψίας και ο νέος θάλαμος υδροληψίας από την έξοδο του οποίου ξεκινά ο νέος αγωγός μεταφοράς Μ.
- Αγωγός μεταφοράς προς Λευκάδα [Αγωγός Μ], συνολικού μήκους 87.903,25μ.
- Αγωγός Άρτας [Αγωγός Α], συνολικού μήκους 10.509,05μ.
- Αγωγός προς νέα δεξαμενή Σμυρτούλας Πρεβεζας [Αγωγός Σ], συνολικού μήκους 608,65μ, για την τροφοδοσία της νέας δεξαμενής Σμυρτούλας.
- Αγωγός προς υφιστάμενο αντλιοστάσιο Λυγιάς [Αγωγός Λ], συνολικού μήκους 1.389,00μ. - Αγωγός προς νέα δεξαμενή στη θέση Φρύνι [Αγωγός Φ], συνολικού μήκους 3.252,77μ.
- Έργα ταμίευσης, τα οποία αφορούν στην κατασκευή δύο (2) νέων δεξαμενών για την αποθήκευση και διανομή του νερού. Η μία δεξαμενή προβλέπεται να γίνει κοντά στον οικισμό της Νικόπολης στην περιοχή της Σμυρτούλας Πρέβεζας (χωρητικότητας 4.000m3) και η άλλη δεξαμενή στη θέση Φρύνι Ν. Λευκάδας (χωρητικότητας 1.200m3).
- Νέο Αντλιοστάσιο Αγ. Νικολάου ν. Λευκάδας.
Το υπόλοιπο «καρέ» διαγωνισμών
Χτες, το insider.gr σε σχετικό του θέμα ανέδειξε 4 νέους σχετικούς διαγωνισμούς ανά την Ελλάδα. Το πρώτο έργο αφορά στην «ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ ΤΑΜΙΕΥΤΗΡΑ ΜΠΡΑΜΙΑΝΟΥ, ΑΝΤΙΠΛΗΜΜΥΡΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ ΓΡΑ ΛΥΓΙΑΣ ΚΑΙ ΦΡΑΓΜΑΤΟΣ ΜΥΡΤΟΥ Π.Ε. ΛΑΣΙΘΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ», για το οποίο μάλιστα ενέκρινε και δέσμευση δαπάνης ύψους περίπου 53,5 εκατ. ευρώ. Η δημοπράτηση και η υλοποίηση του έργου κρίνεται απολύτως αναγκαία και επείγουσα δεδομένου ότι με το υπόψη έργο θα αυξηθούν οι δυνατότητες παροχέτευσης αρδευτικού νερού στην περιοχή της Ιεράπετρας, με την πιθανή επέκταση των αρδευομένων εκτάσεων. Συγχρόνως τα υπό δημοπράτηση έργα αποσκοπούν στην αντιπλημμυρική προστασία των κατάντη περιοχών.
Όσον αφορά στο δεύτερο, πρόκειται για το έργο με τίτλο «ΕΡΓΑ ΑΝΤΙΠΛΗΜΜΥΡΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΛΟΥΤΡΑΚΙΟΥ ΠΕΡΑΧΩΡΑΣ - ΑΓ. ΘΕΟΔΩΡΩΝ (Β' ΦΑΣΗ)», που βγαίνει επίσης προς δημοπράτηση, ενώ εγκρίθηκε και πίστωση 23 εκατ. ευρώ. Η δημοπράτηση και η υλοποίηση του έργου είναι απολύτως αναγκαία και επείγουσα, δεδομένου ότι τα προτεινόμενα αντιπλημμυρικά έργα αποσκοπούν στην αντιπλημμυρική προστασία της ευρύτερη περιοχής του Δήμου Λουτρακίου.
Σχετικά με το τρίτο έργο, μεγαλύτερο σε ύψους καθώς προβλέπονται δαπάνες 64,5 εκατ. ευρώ, αφορά στον διαγωνισμό με τίτλο «ΕΓΓΕΙΟΒΕΛΤΙΩΤΙΚΑ ΕΡΓΑ ΠΑΡΑΛΙΜΝΙΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ ΑΜΒΡΑΚΙΑΣ - ΑΜΦΙΛΟΧΙΑΣ ΚΑΙ ΒΑΛΤΟΥ Α’ ΦΑΣΗ Ν. ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ». Η δημοπράτηση και υλοποίηση του έργου είναι απολύτως αναγκαία και επείγουσα, δεδομένου ότι με την ολοκλήρωσή του θα επιτευχθεί εκσυγχρονισμός των υφιστάμενων αρδευτικών μεθόδων και μέσων, αειφορικός σχεδιασμός στη διαχείριση των υδάτινων πόρων, απελευθέρωση ποσοτήτων νερού από τους υπόγειους υδροφορείς προς άλλες χρήσεις και βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης των κατοίκων και της συνοχής σε περιφερειακό επίπεδο.
Το τέταρτο έργο (5ο όμως συνολικά) είναι προϋπολογισμού άνω των 98 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για τη διενέργεια διαγωνισμού για τη σύναψη δημόσιας σύμβασης έργου με τίτλο «ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΦΡΑΓΜΑΤΟΣ ΤΣΙΚΝΙΑ Ν. ΛΕΣΒΟΥ, ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΝΕΡΟΥ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ». Σύμφωνα με το υπουργείο, είναι επιτακτική η ανάγκη δημοπράτησης του έργου του θέματος για την κάλυψη των άμεσων αναγκών ύδρευσης του Νομού Λέσβου.
Τα οφέλη και οι ΣΔΙΤ
Είναι έργα με τα οποία το αρμόδιο υπουργείο, όπως έχει επισημάνει παλιότερα και ο υφυπουργός Υποδομών, Γ. Καραγιάννης, φιλοδοξεί να επιλύσει αιτήματα δεκαετιών για την άρδευση γεωργικών εκτάσεων, εξοικονομώντας νερό για άλλες χρήσεις, όπως η ύδρευση οικισμών, να συμβάλλει ουσιαστικά στην αντιπλημμυρική προστασία εκτάσεων στην οποία προκλήθηκαν καταστροφές και έντονα πλημμυρικά φαινόμενα από τις βροχοπτώσεις, με παράλληλη έξυπνη διαχείριση των υδατικών πόρων και την εξοικονόμηση των διαθέσιμων υδατικών αποθεμάτων. Επίσης, μέσω διαγωνισμών ύδρευσης καταβάλλεται προσπάθεια να επιλυθούν χρόνια προβλήματα παροχής επαρκούς και ποιοτικού νερού σε περιοχές που αντιμετώπιζαν πρόβλημα, κάποιες εξ αυτών μάλιστα θεωρούνται και τουριστικές.
Παράλληλα, είτε από το εν λόγω υπουργείο είτε και από το υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης προχωρούν αντίστοιχα έργα και διαγωνισμοί μέσω ΣΔΙΤ, ύψους σχεδόν 1 δισ. ευρώ συνολικά, όπως τα φράγματα Χαβρία, Ενιπέα, Ταυρωνίτη, Ταυρωπού, Μιναγιώτικου, η ύδρευση της Κέρκυρας κ.α.
Οι κατασκευαστές και το Ταμείο Ανάκαμψης
Πρόκειται για έργα τα οποία συγκεντρώνουν ήδη το έντονο ενδιαφέρον των εγχώριων κατασκευαστικών ομίλων, όπως ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, Μυτιληναίος και Intrakat, αλλά και μικρότερων γκρουπ ή άλλων σχημάτων εκτός του στενού «εργοληπτικού πυρήνα». Επίσης, όπως και τότε είχε αναδείξει το insider.gr, δεν είναι «μυστικό» ότι ξένα γκρουπ, όπως π.χ. γαλλικοί όμιλοι, είναι μεταξύ αυτών που έχουν παρουσία στην εγχώρια αγορά, στον τομέα υποδομών, ύδρευσης κ.α. και δείχνουν ενδιαφέρον για τέτοιου είδους υποδομές.
Η συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή προέβλεπε πως εντάσσεται στο Ταμείο Ανάκαμψης η κατασκευή δεκάδων φραγμάτων και αρδευτικών έργων, μια συνολική επένδυση που θα ξεπεράσει τα 750 εκατ. ευρώ (αρχικές εκτιμήσεις) με το Ταμείο Ανάκαμψης (RRF) να συμβάλλει με ποσό της τάξεως των 200 εκατ. ευρώ. Σημαντικό μέρος αυτών των επενδύσεων που θα χρηματοδοτηθούν και από το RRF σχετίζονται με έργα που προωθεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Το ενδιαφέρον τώρα «περνάει» στον ρυθμό με τον οποίο θα προχωρήσουν οι διαδικασίες ώστε να «βγούνε» οι ανάδοχοι, ιδίως για τα projects στα οποία μέρος της δημόσιας συμμετοχής θα καταβληθεί μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, άρα τα έργα θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί έως τα τέλη 2025 ή στις αρχές 2026 (εφόσον δεν δοθεί συνολικά κάποια παράταση από την Ε.Ε.). Άλλωστε, δεδομένου ότι βρισκόμαστε στην εποχή της κλιματικής αλλαγής είναι άκρως απαραίτητη η θωράκιση της χώρας με σύγχρονες υποδομές διαχείρισης και εξοικονόμησης υδάτινων πόρων.