Ακόμα και αν οι δύο εταίροι βρίσκονται στο κατώφλι του επαναπροσδιορισμού των θεμελίων της, επί δεκαετιών, συμμαχίας τους, με μια συμφωνία για το rebalancing των εκατέρωθεν μεριδίων τους η οποία πρέπει να περάσει από έγκριση από τα διοικητικά συμβούλια τους τις επόμενες ημέρες, δεν είναι κάτι το οποίο θα γίνει χωρίς τίμημα για τη Nissan, από την μία, και οφέλη για την Renault, από την άλλη.
Για τη Renault, τα πλεονεκτήματα αυτής της συμφωνίας είναι ξεκάθαρα. Η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία θα εγκαταλείψει ένα μεγάλο μέρος του μεριδίου της στη Nissan, αλλά θα το κάνει με την πάροδο του χρόνου και θα καταλήξει με έσοδα δισεκατομμυρίων ευρώ.
Έχει επίσης πείσει την ιαπωνική εταιρεία του να γίνει στρατηγικός μέτοχος στην επιχείρηση ηλεκτρικών οχημάτων και λογισμικού που αναπτύσσει και επιδιώκει να εισάγει στη χρηματιστηριακή αγορά το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους.
Η Nissan παίρνει αυτό που ζητούσε εδώ και καιρό: να είναι ισότιμη με τη Renault όσον αφορά τα μερίδια και να αποκαταστήσει τα δικαιώματα ψήφου της. Αλλά για να μειωθεί η ιδιοκτησία της Renault στο 15% από 43%, επισημαίνει το Bloomberg, οι αναλυτές αναμένουν ότι η Nissan θα καταλήξει να αγοράσει τμήμα από τις δικές της μετοχές από τον συνεργάτη της, εκτός από την αγορά μεριδίου στην επιχείρηση EV και λογισμικού της.
Το rebalancing των μεριδίων «ήταν πάντα η βαθιά επιθυμία της Nissan», δήλωσε ο Tatsuo Yoshida, αναλυτής του Bloomberg Intelligence. Για να εκπληρώσει αυτή την επιθυμία, προσδοκά η εταιρεία να αγοράσει μέρος των δικών της μετοχών. «Σε ένα αδιαφανές περιβάλλον, τα μετρητά είναι ο βασιλιάς και το να έχεις λιγότερα από αυτά θα είναι ανησυχητικό».
Οι CEOs Makoto Uchida της Nissan και Luca de Meo της Renault στοιχηματίζουν ότι μπορούν να πάρουν περισσότερα από μια συμμαχία που δεν έχει αξιοποιήσει πλήρως τις δυνατότητές της, συμφωνώντας σε κάποιες αλλαγές όσον αφορά την άσκηση του ελέγχου.
Εκτός από την απαλοιφή ενός μεγάλου μέρους των σημερινών δικαιωμάτων ψήφου της Renault για τις περισσότερες αποφάσεις που παίρνει η Nissan, η ιαπωνική εταιρεία θα ανακτήσει τα δικαιώματα ψήφου για το μερίδιο 15% στην γαλλική σύμμαχο της, ανακοίνωσαν οι εταιρείες τη Δευτέρα.
«Διορθώνει ένα λάθος», είπε ο Philippe Houchois, αναλυτής της Jefferies που αναβάθμισε την αξιολόγησή της Renault σε buy τον Ιούνιο. «Για τόσα χρόνια, υπήρχε μια τεράστια ανισορροπία μεταξύ της πραγματικότητας της συνεργασίας και της κεφαλαιακής δομής της συμμαχίας».
Η Renault συμφωνεί σε αυτό εν μέρει επειδή θέλει να σφυρηλατήσει νεότερες συνεργασίες με εταιρείες τόσο εντός όσο και εκτός της παραδοσιακής αυτοκινητοβιομηχανίας. Τον Νοέμβριο, ανακοίνωσε συμφωνίες για την από κοινού ιδιοκτησία της εταιρείας κινητήρων καύσης και υβριδικών συστημάτων μετάδοσης κίνησης με την κινεζική Geely Automobile Holdings όπως και το ότι η εταιρεία κατασκευής τσιπ Qualcomm θα είναι ο ακρογωνιαίος λίθος του επενδυτή στην επιχείρηση EV και λογισμικού της.
Η Renault θα μειώσει την ιδιοκτησία της στη Nissan τοποθετώντας μετοχές αξίας περίπου 544,1 δισ. γεν ή 4,2 δισ. δολαρίων, σε ένα γαλλικό trust που θα πουλήσει τις μετοχές σε μια σταδιακή διαδικασία που πιθανόν να διαρκέσει αρκετά χρόνια. Η Nissan είναι διατεθειμένη να επενδύσει περίπου 500 έως 750 εκατ. δολάρια στην επιχείρηση ηλεκτρικών οχημάτων της Renault.
Είναι σημαντικό για τη Renault, ότι θα συνεχίσει να εισπράττει μέρισμα τόσο από τις μετοχές που διατηρεί όσο και από τις μετοχές που θα έχουν τοποθετηθεί στο καταπίστευμα.
Νέα αρχή ή αρχή του τέλους της συμμαχίας;
Ενώ ο Uchida και ο de Meo είναι πιθανό να τονίσουν τη δυνατότητα περαιτέρω συνεργασίας της Nissan και της Renault για τα επόμενα χρόνια, όταν οι δυο τους μιλήσουν σε μια εκδήλωση που έχει προγραμματιστεί αρχικά για τις 6 Φεβρουαρίου, οι αναλυτές ωστόσο διαφωνούν σχετικά με το εάν αυτό είναι μια νέα αρχή για τη συμμαχία ή η αρχή του τέλους.
Χρόνια κλιμακούμενης έντασης έφθασαν στο προσκήνιο αφού ο πρώην ηγέτης Carlos Ghosn μίλησε ανοιχτά για τη συγχώνευση των εταιρειών το 2018. Μήνες αργότερα, βρισκόταν σε ένα κελί φυλακής του Τόκιο, έχοντας ανατραπεί από αυτό που περιγράφεται ως εταιρικό πραξικόπημα.
Πριν και μετά από αυτό την υπόθεση, η Nissan και η Renault δεν εκμεταλλεύτηκαν πλήρως τις κοινές συμφωνίες αγοράς και κατασκευής ανταλλακτικών που ο Ghosn είχε αναφέρει ότι θα ήταν κρίσιμα για το μέλλον τους. Τα ηλεκτρικά οχήματα Nissan Leaf και Renault Zoe, για παράδειγμα, βασίστηκαν σε διαφορετικές αρχιτεκτονικές και δεν «έφτασαν» το Model 3 της Tesla, το οποίο δημιουργήθηκε χρόνια αργότερα.
«Υπάρχουν αμφιβολίες αν ο καθένας μπορεί να το κάνει μόνος του», δήλωσε ο Hiroki Ihara, αναλυτής της Tachibana Securities. «Αλλά πιθανότατα, θα επιλέξουν χωριστούς δρόμους ούτως ή άλλως».