Η ακόμη μεγαλύτερη επέκταση του εξαγωγικού της αποτυπώματος και δη η ενίσχυση της παρουσίας της στις χώρες του εξωτερικού που δραστηριοποιείται ήδη αποτελεί έναν από τους βασικούς πυλώνες ανάπτυξης για την Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ, μια από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες τροφίμων στην Ελλάδα και τη μεγαλύτερη βιομηχανία επεξεργασίας σουσαμιού στην Ευρώπη, γνωστή σε όλα τα νοικοκυριά για τον μακεδονικό χαλβά και το μακεδονικό ταχίνι.
Όπως αποκάλυψαν στελέχη της εταιρείας μιλώντας στους δημοσιογράφους, το 2022, οι εξαγωγές της εταιρείας ανήλθαν στο 52% επί των πωλήσεων της - ξεπερνώντας για πρώτη φορά το ορόσημο του 50% - καταγράφοντας μια αύξηση άνω του 20% σε σχέση με το 2021 και αγγίζοντας περίπου τα 48 εκατ. ευρώ, έναντι 40 εκατ. ευρώ την αμέσως προηγούμενη χρονιά.
Βασική στόχευση της διοίκησης παραμένει η ισχυροποίηση της παρουσίας της στις ΗΠΑ, καθώς και σε όλες τις αγορές στις οποίες εξάγονται τα προϊόντα της, όπως η Μεγάλη Βρετανία, ο Καναδάς, η Αυστραλία, οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η Ασία.
Ιστορικό ρεκόρ τζίρου και μονοψήφιες ανατιμήσεις
Η χρονιά που μας πέρασε είχε θετικό πρόσημο για την εταιρεία συνώνυμο του χαλβά και των προϊόντων σησαμιού, με την Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ να κλείνει το 2022 με τζίρο υψηλότερο των 93 εκατ. ευρώ, το οποίο και αποτελεί ιστορικό ρεκόρ για τις οικονομικές της επιδόσεις καθ’ όλη τη διάρκεια της επιχειρηματικής της διαδρομής.
Ωστόσο η πίεση που ασκήθηκε σε επίπεδο κόστους, λόγω των μεγάλων ανατιμήσεων που καταγράφηκαν σε όλες τις βασικές πρώτες ύλες – ζάχαρη και είδη συσκευασίας, όπως γυαλί και καπάκι – περιόρισε ελαφρώς τα περιθώρια κέρδους. Το 2022 η εταιρεία προχώρησε σε πολύ μικρές ανατιμήσεις στα προϊόντα της σε μονοψήφιο επίπεδο, μεταφέροντας στον καταναλωτή ένα μικρό μέρος της αύξησης του κόστους, ενώ για το 2023 προσδοκά πως δεν θα προχωρήσει σε νέο γύρο ανατιμήσεων.
Τα επενδυτικά πλάνα της Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ είναι συνεχή, με την εταιρεία να επενδύει περί τα 2 εκατ. ευρώ ετησίως σε διάφορες πτυχές της δραστηριότητάς της, στοχεύοντας κατά κύριο λόγο στη διατήρηση της παραγωγικής της ικανότητας σε πολύ υψηλά επίπεδα. Σε επίπεδο δεκαετίας, οι επενδύσεις της ξεπερνούν σωρευτικά τα 100 εκατ. ευρώ.
Το τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας γίνεται το 40% του ετήσιου τζίρου στον χαλβά
Σύμφωνα με τη διοίκηση της εταιρείας, η κατηγορία του χαλβά είναι μια ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά και πλέον το στοίχημα είναι ένα: Πώς ο χαλβάς θα καταναλώνεται καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και όχι μόνο κατά την περίοδο της Σαρακοστής. Είναι, μάλιστα, ενδεικτικό πως το 40% περίπου του ετήσιου τζίρου στον χαλβά καταγράφεται το τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας. Τώρα τελευταία μάλιστα έχει παρατηρηθεί πως οι μπάρες της εταιρείας καταγράφουν σημαντικές πωλήσεις και εκτός της περιόδου της Σαρακοστής.
Προς αυτή την κατεύθυνση, η αναπτυξιακή στρατηγική της εταιρείας για το 2023 και τα επόμενα χρόνια επικεντρώνεται στην ακόμη μεγαλύτερη ενίσχυση του χαρτοφυλακίου της, μέσω της παραγωγής νέων προϊόντων και της προσθήκης συνεχώς νέων γεύσεων.
Δεν «βλέπει» Χρηματιστήριο
Η Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ δεν ενδιαφέρεται για την εισαγωγή της στο Χρηματιστήριο Αθηνών, με τα στελέχη της να επισημαίνουν πως «είναι μια επιλογή που δεν μας απασχολεί, καθώς είμαστε μια οικογενειακή επιχείρηση και έτσι θέλουμε να παραμείνουμε».
Όπως τονίζουν, μάλιστα, παρά τις κρούσεις που έχει δεχθεί στο παρελθόν, η εταιρεία δεν εμφανίζεται θετική ως προς την είσοδο στρατηγικού επενδυτή στο μετοχικό της κεφάλαιο. «Αν έρθει επενδυτής, θα βρει την πόρτα μας κλειστή», σημειώνουν.
Συμπληρώνεται ένας αιώνας επιχειρηματικής διαδρομής
Η βιομηχανία τροφίμων Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ ιδρύθηκε το 1924 στη Θεσσαλονίκη, από την ομώνυμη προσφυγική οικογένεια και αρχικά είχε την μορφή οικοτεχνίας στο κέντρο της πόλης.
Το 1932 δημιουργείται μια σημαντική, για τα δεδομένα της εποχής, βιομηχανική εγκατάσταση στη οδό Δάμωνος, μεταξύ του παλαιού και του νέου σιδηροδρομικού σταθμού της πόλης, ενώ το 1962, με αξιοσημείωτη διορατικότητα, επιλέγεται η περιοχή Καλοχωρίου Θεσσαλονίκης ως τόπος μετεγκατάστασης της εταιρείας.
Το 1974, η εταιρεία αποκτά εξαγωγικό προσανατολισμό, με αιχμή του δόρατος τον Μακεδονικό Χαλβά, ο οποίος κάνει την εμφάνισή του για πρώτη φορά στις αγορές του εξωτερικού, ενώ το 1985 η επιχείρηση μετατρέπεται στη σημερινή ανώνυμη βιομηχανική και εμπορική εταιρεία με την επωνυμία Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ που αποτελεί τη συνέχεια της Αφοί Χαΐτογλου Ο.Ε.
Το 1994 κι ενώ συμπληρώνονται 70 χρόνια από την ίδρυσή της, η εταιρεία θέτει σε λειτουργία την καινούργια υπερσύγχρονη μονάδα παραγωγής χαλβά, η οποία καλύπτει 12.000 τ.μ. ενώ το 1997, προωθεί στην αγορά ένα νέο προϊόν, το χαλβά με επικάλυψη σοκολάτας.
Το 2002 τίθεται σε λειτουργία η μονάδα παραγωγής γκοφρέτας πουράκι κι ένα καινούργιο προϊόν ξεκινά την, εξαγωγική αρχικά, πορεία του με την επωνυμία TWISTIES, σε μεγάλη ποικιλία γεύσεων, ενώ το 2004 ξεκινά η λειτουργία της νέας μονάδας επεξεργασίας σησαμιού και η παραγωγή παρθένου σησαμελαίου, για πρώτη φορά στην Ελλάδα.
Το 2007 ολοκληρώνεται η παραγωγική εγκατάσταση της νέας μονάδας επεξεργασίας σησαμιού και συσκευασίας ταχινιού.
Σήμερα, λίγο πριν συμπληρώσει 100 χρόνια ζωής, η Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ παραμένει μια αμιγώς ελληνική, οικογενειακή επιχείρηση. Διατηρεί ακόμη ως έδρα της την περιοχή του Καλοχωρίου στη Θεσσαλονίκη, καταλαμβάνει έκταση 170.000 τετραγωνικών μέτρων - εκ των οποίων 67.000 τετραγωνικά μέτρα είναι οι στεγασμένοι της χώροι - και παράγει παραδοσιακά ελληνικά προϊόντα απόλυτα ενταγμένα στη μεσογειακή διατροφή.
Στις δύο υπερσύγχρονες μονάδες, της επεξεργασίας του σησαμιού και της παραγωγής χαλβά, δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στη χρήση σύγχρονης τεχνολογίας, για την επίτευξη σταθερής ποιότητας τελικού προϊόντος. Παράλληλα οι παραδοσιακοί μέθοδοι παραγωγής παραμένουν ενεργοί, όπου αυτό κρίνεται απαραίτητο για την διατήρηση του αυθεντικού χαρακτήρα των προϊόντων. Τέλος, τα πλήρως εξοπλισμένα εργαστήρια ποιοτικού ελέγχου παρέχουν την δυνατότητα συνεχούς ελέγχου, τόσο των πρώτων υλών, όσο και των τελικών προϊόντων.
Εκτός από τα προϊόντα σησαμιού, η εταιρεία δραστηριοποιείται παράγοντας μια μεγάλη γκάμα προϊόντων. Μαρμελάδες, πραλινάτες, λουκούμια, γκοφρέτες-πουράκια, συμπληρώνουν έναν μακρύ κατάλογο ειδών διατροφής για το ευρύ καταναλωτικό κοινό.