«Καλάθι του νοικοκυριού»: Νέα προϊόντα και ταμπελάκια - «Τσουχτερά» πρόστιμα σε σούπερ μάρκετ

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
«Καλάθι του νοικοκυριού»: Νέα προϊόντα και ταμπελάκια - «Τσουχτερά» πρόστιμα σε σούπερ μάρκετ
«Είμαστε αποφασισμένοι να εφαρμόζουμε τον νόμο καθ' ολοκληρίαν, δεν συγχωρούνται λάθη στη μάχη κατα του πληθωρισμού»

Την αύξηση των κατηγοριών των προϊόντων που απαρτίζουν το «καλάθι του νοικοκυριού», σε 60 από 51 που ήταν μέχρι σήμερα, ανακοίνωσε το πρωί της Πέμπτης, όπως αναμενόταν, η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

Ειδικότερα, όπως έκανε γνωστό ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης, στο καλάθι του νοικοκυριού εισέρχονται μόνιμα:

  • το νωπό μοσχάρι (είχε προστεθεί προσωρινά και κατά την περίοδο των Χριστουγέννων),
  • το λευκό τυρί
  • η σοκολάτα

Ταυτόχρονα:

  1. Το κοτόπουλο σπάει σε δύο κατηγορίες, ολόκληρο και τεμαχισμένο
  2. Τα όσπρια σπάνε σε τρεις κατηγορίες, ώστε να βρίσκονται μέσα στο καλάθι υποχρεωτικά: φακές, φασόλια και ρεβύθια
  3. Στο γάλα προστίθεται και το γάλα υψηλής παστερίωσης ή μακράς διάρκειας, πλήρες και με χαμηλά λιπαρά
  4. Στα αλλαντικά μπαίνουν υποχρεωτικά και οι δύο κατηγορίες γαλοπούλα και πάριζα, έναντι της επιλογής για μια εκ των δύο που υπήρχε μέχρι σήμερα.

Το καλάθι της Σαρακοστής

Παράλληλα, προσωρινά στο καλάθι του νοικοκυριού, με στόχο την κάλυψη των διατροφικών αναγκών των καταναλωτών την περίοδο της Σαρακοστής μπαίνουν:

  • Χαλβάς
  • Νηστίσιμες σαλάτες (αλοιφές)
  • Δύο κατηγορίες κατεψυγμένων θαλασσινών

Τα τσουχτερά πρόστιμα για παραβάσεις του περιθωρίου κέρδους

Στο πλαίσιο της σημερινής συνέντευξης Τύπου, η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης ανακοίνωσε ότι έπεσαν οι υπογραφές για την επιβολή τσουχτερών πρόστιμων σε συγκεκριμένες αλυσίδες σούπερ μάρκετ για παραβάσεις του ποσοστού κέρδους, είτε σε προϊόντα που βρίσκονται εντός του καλαθιού του νοικοκυριού, είτε εκτός αυτού. Τα πρόστιμα επιβλήθηκαν είτε για λόγους παράβασης του νόμου περί αισχροκέρδειας, είτε για παραβάσεις της καταναλωτικής νομοθεσίας, με επίκεντρο τη διαφορετική τιμή ανάμεσα στο ράφι του σούπερ μάρκετ και στο ταμείο.

Υπενθυμίζεται εδώ ότι η επωνυμία της αλυσίδας σούπερ μάρκετ στην οποία έχει επιβληθεί πρόστιμο, ανακοινώνεται δημόσια όταν το πρόστιμο ξεπερνά τις 50.000 ευρώ ή όταν η αλυσίδα είναι υπότροπος, δηλαδή έχει προβεί σε αντίστοιχες παραβάσεις και κατά το παρελθόν.

Αναλυτικά, τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν είναι αποτέλεσμα των ελέγχων που διενεργήθηκαν την εβδομάδα 30 Νοεμβρίου-6 Δεκεμβρίου και αφορούν:

  1. Στην ΑΒ Βασιλόπουλος επιβλήθηκε πρόστιμο ύψους 319.900 ευρώ, για παραβάσεις σε 23 κωδικούς προϊόντων, από τους οποίους οι επτά αφορούσαν σε προϊόντα εντός καλαθιού του νοικοκυριού
  2. Στη Lidl επιβλήθηκε πρόστιμο ύψους 26.880 ευρώ, καθώς εντοπίστηκε παράβαση του περιθωρίου κέρδους σε έναν κωδικό. Η αλυσίδα ήταν υπότροπος.
  3. Στη Γαλαξίας επιβλήθηκε πρόστιμο ύψους 21.337 ευρώ, καθώς εντοπίστηκε παράβαση του περιθωρίου κέρδους σε πέντε κωδικούς. Η αλυσίδα ήταν υπότροπος.
  4. Στην ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός επιβλήθηκε πρόστιμο ύψους 9.330 ευρώ, καθώς εντοπίστηκε παράβαση του περιθωρίου κέρδουσες σε τέσσερις κωδικούς. Η αλυσίδα ήταν υπότροπος.

Κατά την ανακοίνωση των προστίμων, ο κ. Γεωργιάδης απέστειλε μήνυμα προς τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ πως «θα συνεχίσουμε τη συνεργασία μας για το καλάθι του νοικοκυριού, αλλά θα υπερασπιστούμε μέχρι τέλους τα συμφέροντα των καταναλωτών. Δεν χαριζόμαστε σε κανέναν».

«Είμαι βέβαιος πως τα πρόστιμα θα λειτουργήσουν παιδαγωγικά» πρόσθεσε και αποκάλυψε πως η επιβολή των εν λόγω προστίμων αποδίδεται κατά κύριο λόγο σε λάθη και όχι σε μια εικόνα γενικευμένης αισχροκέρδειας στην αγορά.

«Είμαστε αποφασισμένοι να εφαρμόζουμε τον νόμο ολοκληρωτικά, καθώς στη μάχη κατά του πληθωρισμού δεν συγχωρούνται λάθη» ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός, για να συμπληρώσει πως «στην κρίσιμη στιγμή που ζούμε ο πληθωρισμός δεν πρέπει να ξεφύγει». «Δεν συγχωρούμε καμία χαλάρωση γιατί ο καταναλωτής δεν αντέχει άλλο», σημείωσε.

Περιθώριο ενός μήνα στα σούπερ μάρκετ να εφαρμόσουν τις αλλαγές στα ταμπελάκια

Παράλληλα, σύμφωνα με τον κ. Γεωργιάδη, εντός της ημέρας αναμένεται να υπογραφεί η απόφαση για τις αλλαγές στη σήμανση αναγραφής των τιμών των προϊόντων που βρίσκονται στα ράφια των σούπερ μάρκετ, προκειμένου η τιμή ανά κιλό να γίνει ευκρινέστερη στα προϊόντα.

Με αυτό τον τρόπο θα διευκολύνονται οι αγορές του καταναλωτικού κοινού, μέσα από τη σύγκριση των τιμών και θα αποφεύγονται τυχόν φαινόμενα παραπλάνησής του.

Ειδικότερα, για να είναι σε θέση οι καταναλωτές να συγκρίνουν πιο εύκολα τις τιμές των προϊόντων, θα καταστεί υποχρεωτικό στη σήμανση η τιμή μονάδος να έχει την ίδια γραμματοσειρά με την τιμή τεμαχίου. Δηλαδή, πέρα από την τιμή του προϊόντος, θα υπάρχει και η τιμή μονάδος, είτε αυτό είναι λίτρο, είτε είναι κιλό, με την ίδια γραμματοσειρά και στο ίδιο μέγεθος.

Να σημειωθεί εδώ ότι μέχρι σήμερα, στα ράφια των σούπερ μάρκετ η τιμή που αναγράφεται στα ταμπελάκια με μεγάλα εμφανή γράμματα είναι η τιμή της συσκευασίας του προϊόντος (η οποία είναι συνήθως μικρότερη του ενός κιλού) και όχι η τιμή του ενός κιλού ή του ενός λίτρου που εμφανίζεται με μικρότερα γράμματα και δεν γίνεται εύκολα αντιληπτή.

Σύμφωνα με την ηγεσία του υπουργείου, η απόφαση για την αλλαγή στη σήμανση θα αφορά οριζόντια σε όλες τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, χωρίς κανένα όριο από πλευράς τζίρου, ενώ όλες οι επιχειρήσεις θα έχουν περιθώριο ενός μήνα για να την εφαρμόσουν.

Πάει ως αρχές καλοκαιριού το καλάθι του νοικοκυριού

Όπως επίσης αποκάλυψε ο κ. Γεωργιάδης, το μέτρο για το καλάθι του νοικοκυριού αναμένεται να λάβει μια τρίμηνη παράταση. Υπενθυμίζεται ότι η πρωτοβουλία έχει αρχική ισχύ μέχρι τις 31 Μαρτίου 2023.

«Προσανατολίζομαι σε μια τρίμηνη παράταση του καλαθιού, μέχρι τις αρχές του καλοκαιριού. Το έχω ήδη συζητήσει με την Επιτροπή Ανταγωνισμού», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Οι ανακοινώσεις

Στη συνέντευξη τύπου συμμετείχαν ο Υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων, κ. Άδωνις Γεωργιάδης, ο Αναπληρωτής Υπουργός, κ. Νίκος Παπαθανάσης, ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου & Προστασίας του Καταναλωτή, κ. Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, ο Διοικητής της Διϋπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της
Αγοράς (ΔΙΜΕΑ), κ. Χαράλαμπος Μελισσινός
και ο CEO της Warply και υπεύθυνος της πλατφόρμας e-katanalotis, κ. Γιάννης Δοξαράς.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Αγορά μπύρας: Πού θα κάτσει η «μπίλια» για την κατανάλωση το 2023

Holland & Barrett: Αντίστροφη μέτρηση για το e-shop - Πού θα ανοίξουν νέα καταστήματα

Zeus International: Οι επενδύσεις και τα νέα πρότζεκτ του 2023 και οι προσδοκίες για την προοπτική του ελληνικού τουρισμού

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider