«Η ΑΒΑΞ βρίσκεται σε τροχιά σημαντικής ανάκαμψης των οικονομικών αποτελεσμάτων μέσα από μία αποτελεσματική κεφαλαιακή πολιτική θέτοντας τις βάσεις για δυναμικές διεκδικήσεις έργων τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό», ανέφερε χτες ο κ. Χρήστος Ιωάννου, Πρόεδρος του ομίλου, στο πλαίσιο ενημερωτικής συνάντησης με εκπροσώπους των media. Όπως αναφέρθηκε, η εκτίμηση για τον κύκλο εργασιών του 2023 «δείχνει» νούμερα άνω των 500 εκατ. ευρώ, ενώ με βάση τα προσωρινά στοιχεία το 2022 «έκλεισε» με έσοδα 360 εκατ. ευρώ, άρα η άνοδος θα ξεπεράσει το 40%.
Τα ανοδικά μεγέθη, το μέρισμα, το ανεκτέλεστο
Η διοίκηση του ομίλου, που ήταν κερδοφόρος στο 9μηνο, ευελπιστεί να συνεχιστεί η κερδοφόρα πορεία και να δοθεί, μετά από χρόνια, μέρισμα στους μετόχους για την περασμένη χρήση. Τα EBITDA του 2022 αναμένονται σε πάνω από 65 εκατ. ευρώ. Το δε ανεκτέλεστο του ομίλου προσεγγίζει ιστορικά υψηλά καθώς διαμορφώνεται σε σχεδόν 2,2 δισ. ευρώ, ενώ έπονται και νέες συμβάσεις 250 εκατ. ευρώ στο «καλάθι» προσεχώς. Να σημειωθεί ότι έργα άνω των 2,12 δισ. ευρώ είναι συμβασιοποιημένα, δηλαδή σε ποσοστό σχεδόν 98%.
Η μείωση δανεισμού και η αποχώρηση από συμμετοχές
Ο κ. Ιωάννου αναφέρθηκε σε ένα επιτυχημένο 2022, το οποίο είδε την ολοκλήρωση εμβληματικών έργων για τον Όμιλο, καθώς και την ανάληψη νέων, επιβεβαιώνοντας τη μακρά και επιτυχημένη εμπειρία στην κατασκευή έργων υποδομής, βιομηχανικών και ενεργειακών έργων μεγάλης κλίμακας στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Όπως σημειώθηκε, καταγράφεται μείωση 45% στον συνολικό δανεισμό και 50% στον καθαρό δανεισμό από το τέλος 2020. Μάλιστα, όλα αυτά έγιναν δίχως να χρειαστεί κάποιας μορφής κεφαλαιακή ενίσχυση, ενώ, ως γνωστόν, η εισηγμένη έχει προχωρήσει σε πωλήσεις συμμετοχών σε παραχωρήσεις που κρίθηκαν ώριμες (ποσοστό στη Γέφυρα), όπως πρόσφατα είχε αποκαλύψει το insider.gr, αλλά και του τομέα ΑΠΕ στη Volterra.
Το πιθανότερο είναι να προχωρήσει σε βάθος χρόνου και στην πώληση της συμμετοχής (34%) στη Μαρίνα Λεμεσού (650 θέσεων), συνολικής επένδυσης 367 εκατ. ευρώ (λήγει 2061) αλλά όχι άμεσα καθώς πρέπει πρώτα να πωληθούν όλα τα οικιστικά projects, όπως ανέφεραν στελέχη του ομίλου. Στη συνέχεια, μια και η απλή διαχείριση της μαρίνας δεν θα είναι ιδιαίτερα προσοδοφόρα, θα εξεταστεί τυχόν πώληση συμμετοχής. Οσον αφορά άλλα μερίδια του γκρουπ σε παραχωρήσεις (Ολυμπία, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου κ.α.), για την ώρα δεν εξετάζονται ρευστοποιήσεις αν και στο μέλλον όλα θα εξεταστούν αναλόγως του βαθμού ωρίμανσης κάθε asset. Ο κ. Ιωάννου αναφέρθηκε στην κρυμμένη αξία του ομίλου τόσο στις παραχωρήσεις/ΣΔΙΤ όσο και στον Τομέα Ακινήτων και Μαρίνων όπου η αξία του χαρτοφυλακίου είναι γύρω στα 500 εκατ. ευρώ.
Εντός του 2023, θα πραγματοποιηθεί αποπληρωμή 101 εκατ. ευρώ των υφιστάμενων ομολογιακών δανείων. Ενδέχεται να συναφθεί πρόσθετο ομολογιακό δάνειο για την χρηματοδότηση νέων επενδύσεων Επισημαίνεται ότι υπάρχουν απαιτήσεις αποζημίωσης (claims) σημαντικού ύψους για ορισμένα κατασκευαστικά έργα στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Σε σχέση με τον μακροπρόθεσμο δανεισμό ήταν στα 307 εκατ. ευρώ το 2022, και στα 557 εκατ. το 2020, ενώ αναμένεται, σύμφωνα με τη διοίκηση, ραγδαία αποκλιμάκωση εντός επόμενων ετών, με τον δανεισμό να μηδενίζεται σχεδόν το 2028. Ο καθαρός δανεισμός πέρυσι μειώθηκε στα 225 εκατ. ευρώ (εκτίμηση).
Τα μεγάλα έργα
Με τη σειρά του, ο Διευθύνων Σύμβουλος Ομίλου ΑΒΑΞ, κ. Κωνσταντίνος Μιτζάλης, εστίασε στα σημαντικά έργα που ολοκληρώθηκαν στο έτος που μας πέρασε, το οποίο χαρακτηρίστηκε ως πολύ πετυχημένο για τον Όμιλο. Κατά τη διάρκειά του, ο Όμιλος κατάφερε να ολοκληρώσει και να παραδώσει εμβληματικά έργα σε όλο το φάσμα των τομέων δραστηριοποίησής του, όπως ο IGB και η επέκταση της Γραμμής 3 του Μετρό. Ανέλυσε επίσης τα πιο σημαντικά τρέχοντα ή αναληφθέντα έργα, όπως η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, το FlyOver της Θεσσαλονίκης, η φάση Α’ των έργων υποδομής στο Ελληνικό και το City of Dreams Mediterranean Integrated Casino Resort στη Λεμεσό (αναμένεται να ανοίξει από Ιούνιο και μετά το καζίνο, έχει ολοκληρωθεί γενικότερα ο περιβάλλον χώρος και οι βασικές υποδομές, επόμενους μήνες εκκινεί λειτουργία ξενοδοχείου).
Ο κ. Μιτζάλης σημείωσε ότι η ΑΒΑΞ δείχνει ενδιαφέρον για όλα τα έργα στο Ελληνικό (έχει αναλάβει τις βασικές υποδομές, ήδη προχωρά η υπογειοποίηση της Λ. Ποσειδώνος), όπως οι Πύργοι και τα Malls (με την Ιταλική Rizzani), αν και σημείωσε ότι τέτοιου μεγέθους έργα πάντα έχουν προβλήματα και καθυστερήσεις, ενώ εμπλέκονται και φορείς του δημοσίου, αδιεοδοτήσεις κ.α. Για το FLY Over Θεσσαλονίκης (360 εκατ., 50% - 50% με Μυτιληναίο), είπε ότι γίνονται ήδη ενέργειες για τις μελέτες και προσεχώς θα στηθούν πλήρως τα εργοτάξια, για το οδικό έργο Μπράλος – Άμφισσα (υπεγράφη πρόσφατα) σημείωσε ότι εκκινούν εργασίες σχετικά σύντομα. Για τη Γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας (μερίδιο ΑΒΑΞ σχεδόν 950 εκατ. ευρώ) σημείωσε ότι «ξέρουμε από έργα Μετρό, έχουμε κατασκευάσει πρόσφατα επεκτάσεις προς Ανθούπολη και Πειραιά», συμπληρώνοντας ότι ο ένας μετροπόντικας έως το Πάσχα περίπου θα αρχίσει να «σκάβει» από την Κατεχάκη για να πάει προσεχώς σε άλλους σταθμούς (της χάραξης). Όλα αυτά τα έργα, «προσθέτουν» στο καλάθι συμβάσεων της ΑΒΑΞ περί τα 1,6 δισ. ευρώ συνολικά.
Σημείωσε πως ο Όμιλος το 2023 αξιολογεί τις ευκαιρίες που διαμορφώνονται στον κλάδο, δεδομένης της πληθώρας των υπό δημοπράτηση έργων στην Ελλάδα, αλλά και τη μεταστροφή που έχει προκληθεί ως προς τις επενδύσεις σε υποδομές φυσικού αερίου. Με δεδομένη την εξειδίκευση της εταιρίας στον κλάδο, θεωρεί πως έχει τη δυνατότητα να συμμετάσχει με αξιώσεις στις δημοπρατήσεις διεθνών έργων αγωγών φυσικού αερίου και σχετικών υποδομών στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. Παράλληλα σχεδιάζει τη συνέχιση της συμμετοχής του σε διαγωνισμούς επέκτασης των τοπικών δικτύων διανομής αερίου, ώστε να διατηρήσει τη θέση της στη σχετική αγορά.
Οι εκλογές, τα deals, τα εργατικά «χέρια» και η «χρυσή» δεκαετία
Σε σχόλιο της διοίκησης του γκρουπ για τις εκλογές και κατά πόσο μπορεί να φέρουν καθυστερήσεις σε έργα, σημειώθηκε ότι πάντα οι εκλογές φέρουν μια αδράνεια, ίσως να μην έχουμε πολλές νέες δημοπρατήσεις αλλά ότι έχει εκκινήσει θα προχωρά σε έναν βαθμό. Επίσης, στελέχη της ΑΒΑΞ, στο περιθώριο του γεύματος, δεν έδειξαν ιδιαίτερη διάθεση να σχολιάσουν τα όσα γίνονται γύρω από την ΑΚΤΩΡ λέγοντας, ωστόσο, ότι είναι ένα deal με δυσκολίες στην αρχιτεκτονική, ιδίως είτε γίνει διαχωρισμός με ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις είτε η τελευταία πωληθεί «πακέτο» με την κατασκευαστική, και βέβαια, όλοι παρακολουθούν τις εξελίξεις καθώς εμπλέκονται σε projects και κοινοπραξίες. Ωστόσο, στην ΑΒΑΞ συνήθως κατεβαίνουν κυρίως αυτόνομα σε διαγωνισμούς, ενώ στο περιθώριο της συνάντησης δεν σχολίασαν ιδιαίτερα θέματα εξαγορών και συγχωνεύσεων στον κλάδο . Σε σχέση με την έλλειψη εργατικών χεριών, τα στελέχη του ομίλου παραδέχτηκαν ότι υπάρχει πρόβλημα που θα φανεί προσεχώς περισσότερο, το οποίο επηρεάζει και τα εργατικά κόστη, ωστόσο, κράτησαν χαμηλότερους τόνους σε σχέση με στελέχη άλλων ομίλων. Πάντως, όλοι συμφώνησαν ότι πρόκειται για μια «χρυσή δεκαετία» στην οποία ο κλάδος θα έχει έργα και αν το ανεκτέλεστο είναι ποιοτικό σε συνδυασμό με τη βελτίωση του ισολογισμού της εταιρίας, δημιουργείται αξία και για τους μετόχους.
Παραχωρήσεις / ΣΔΙΤ
Το χαρτοφυλάκιο Παραχωρήσεων & ΣΔΙΤ του Ομίλου σε συμβάσεις υποδομών (εξαιρούνται οι μαρίνες) αποτιμήθηκε περίπου σε €400 εκατομμύρια την τρέχουσα περίοδο, λαμβάνοντας υπόψη τον υπολειπόμενο χρόνο και τον χαρακτήρα κάθε σύμβασης:
- διατήρηση αξίας μακροπρόθεσμα, παρά την λήξη της Αττικής Οδού (τέλος 2024)
- εισφορά σημαντικών μερισματικών ροών
- σταδιακή μεταφορά συμμετοχών στην θυγατρική «ΑΒΑΞ Παραχωρήσεις», μαζί με τον συνδεδεμένο τραπεζικό δανεισμό, προκειμένου να γίνει πιο ευκρινής η δομή και η αξία του χαρτοφυλακίου παραχωρήσεων & ΣΔΙΤ του Ομίλου και να υπάρξει μεγαλύτερη ευελιξία στη χρηματοδότηση νέων επενδύσεων
- σημαντικό μέρος της αξίας του χαρτοφυλακίου δεν αποτυπώνεται στα ενοποιημένα οικονομικά στοιχεία λόγω της μεθόδου ενοποίησης για τις συγγενείς εταιρίες.
Η ενέργεια και τα δίκτυα
Ο Όμιλος είναι βασικός παίκτης στη διεθνή αγορά τεχνολογικά προηγμένων και πολύπλοκων ενεργειακών & βιομηχανικών έργων μεγάλης κλίμακας, με τη μέθοδο μελέτης, προμήθειας υλικών και κατασκευής (EPC) με:
- εξειδίκευση σε εγκαταστάσεις LNG, σταθμούς ενέργειας και αγωγούς αερίου
- in-house παραγωγή των σχετικών μηχανολογικών μελετών
- την περίοδο αυτή διεκδικεί σημαντικά έργα σε Ελλάδα, Ιορδανία και ΗΑΕ.
Η παγκόσμια ζήτηση για τερματικούς σταθμούς και εγκαταστάσεις αποθήκευσης LNG έχει αυξηθεί σημαντικά καθώς ο δυτικός κόσμος δρομολογεί την απεξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο, την ενίσχυση των στρατηγικών του αποθεμάτων και την ενεργειακή αυτάρκεια. Σε εξέλιξη είναι έργα όπως η «AΠΟΘΕΙΩΣΗ ΣΤΑΘΜΟΥ ΔΕΗ ΑΓΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ» (68 ΕΚΑΤ. ΕΥΡΩ) ή το Φ/Β ΠΑΡΚΟ ΔΕΗ ΣΤΟΝ ΑΓΙΟ ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟ (32 εκατ.). ως γνωστόν, έχει ολοκληρώσει projects στο εξωτερικό όπως το BISMAYA PHASE 2 - 1.500 MW (φυσικό αέριο και ντίζελ) και BISMAYA PHASE 3 - 1.650 ΜW (και τα δύο μαζί 850 εκατ.), τον ΣΤΑΘΜΟ FSU ΜΑΛΤΑΣ (129 εκατ.) και άλλα (π.χ. ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΡΕΒΥΘΟΥΣΑΣ, 104 εκατ.) ενώ διεκδικεί έργα ενεργειακά στο εσωτερικό σε πολλές πόλεις (συνδέσεις φυσικού αερίου, αλλά και σε Αλεξανδρούπολη λόγω FSRU).
Ο Όμιλος κατέχει ηγετική θέση στην εκτέλεση έργων EPC για την ανάπτυξη υποδομών δικτύων μεταφοράς / διανομής καυσίμων και τηλεπικοινωνιακών δικτύων. O Τομέας Δικτύων δραστηριοποιείται στους τομείς :
- δικτύων μεταφοράς καυσίμων
- αναβάθμιση/συντήρηση υφιστάμενων υποδομών μεταφοράς & διανομής φυσικού αερίου
- τηλεπικοινωνιακών δικτύων (ευρυζωνικά δίκτυα, NGA, FTTH) Η Ελλάδα καθίσταται κρίσιμος κόμβος για την ενεργειακή διασύνδεση και απεξάρτηση των Βαλκανίων και της υπόλοιπης Ευρώπης από τους ρωσικούς υδρογονάνθρακες.
Αναμένεται η δημοπράτηση πολλών έργων διεθνών αγωγών φυσικού αερίου στην περιοχή της Ανατ. Μεσογείου και συνεχής επέκταση των τοπικών δικτύων διανομής αερίου.