ΒΟΑΚ: Ετοιμάζονται οι ισχυροί «παίκτες» για τη «μάχη» της οδικής παραχώρησης των 1,7 δισ. ευρώ – Οι προσφορές και τα σενάρια για τους διεκδικητές

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΒΟΑΚ: Ετοιμάζονται οι ισχυροί «παίκτες» για τη «μάχη» της οδικής παραχώρησης των 1,7 δισ. ευρώ – Οι προσφορές και τα σενάρια για τους διεκδικητές
Με τα μέχρι τώρα δεδομένα, και εφόσον δεν προκύψει ανατροπή, οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΑΒΑΞ, Vinci, Μυτιληναίος – Acciona Concesiones, ετοιμάζονται για τις 20 Απριλίου. Θα έχουμε αλλαγές σε κοινοπραξίες; Ποιο είναι το mega έργο «Χανιά – Ηράκλειο» με το διαφοροποιημένο μοντέλο διοδίων.

Με τα μέχρι τώρα δεδομένα, και εφόσον δεν προκύψει ανατροπή της τελευταίας στιγμής, οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ), ΑΒΑΞ, Vinci Highways S.A.S. – Vinci Concessions S.A.S., Μυτιληναίος – Acciona Concesiones, ετοιμάζονται για να υποβάλουν οικονομικές προσφορές στις 20 Απριλίου στον διαγωνισμό για το μεγάλο οδικό «κομμάτι» του ΒΟΑΚ, «Χανιά - Ηράκλειο» (μήκους σχεδόν 160 χλμ. και εκτιμώμενης αξίας 1,7 δισ. ευρώ, ίσως και περισσότερο) που προωθείται μέσω σύμβασης παραχώρησης (με ηλεκτρονικά - αναλογικά διόδια). Όπως μόλις πρόσφατα είχε αποκαλύψει το insider.gr, στην αγορά ανέμεναν να δοθεί μια παράταση για τις 20 Απριλίου (αρχικά είχε προγραμματιστεί η διαδικασία για τέλος Μαρτίου), όπως και έγινε.

Πώς θα κινηθούν τα σχήματα

Για την ώρα, η ημερομηνία – στόχος παραμένει και τα σχήματα ετοιμάζονται για τη μεγάλη «μάχη» για την περίοδο αμέσως μετά το Πάσχα και για ένα από τα μεγαλύτερα οδικά έργα που κατασκευάζονται στην Ευρώπη που περιλαμβάνει παραχώρηση αλλά και κατασκευαστικό αντικείμενο. Μένει να δούμε βέβαια αν θα προκύψουν αλλαγές στις συνθέσεις των κοινοπραξιών, όπως έχει συμβεί και σε άλλους διαγωνισμούς (π.χ. τα οδικά ΣΔΙΤ) ή ακόμα και να προκύψουν και «απουσίες» από την τελική φάση λόγω του δύσκολου τεχνικά και χρηματοοικονομικά αντικειμένου της σύμβασης.

Να σημειώσουμε ότι τελευταία έχουν αναπτυχθεί σενάρια στην αγορά, βάσει των οποίων κάποια σχήματα φαίνονται να «κουμπώνουν» μεταξύ τους, όπως η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις με τη Μυτιληναίος, ή η ΑΒΑΞ με ξένο όμιλο (άραγε η Vinci;), με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, κατά τις ίδιες πλευρές, μάλλον να κατεβαίνει μόνη της στην τελική διαδικασία. Κατά πόσο αυτά ευσταθούν, θα φανεί προσεχώς. Να αναφέρουμε ότι η Intrakat φαίνεται να απέχει για την ώρα, όπως πρόσφατα δήλωσε και ο CEO του γκρουπ, Αλέξανδρος Εξάρχου, καθώς η συμμετοχή της σε κάποιο γκρουπ ίσως προκαλούσε αντιδράσεις από τον ανταγωνισμό (πάντως, δεν συμμετείχε αρχικά στον διαγωνισμό). Βέβαια, εφόσον επικρατήσει το σχήμα της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, τότε ενδέχεται στο μέλλον να αναλάβει, μέσω της ΑΚΤΩΡ, κατασκευαστικό αντικείμενο. Σε κάθε περίπτωση, οι τυχόν συνεργασίες, παρουσίες ή απουσίες, θα ξεκαθαρίσουν προσεχώς.

Πάντως, λέγεται χαρακτηριστικά στην αγορά ότι «πρόκειται για μια… παρθένα παραχώρηση, με μεγάλο κατασκευαστικό αντικείμενο, μακρύ χρονικό ορίζοντα και ακόμα μεγαλύτερο επενδυτικό ενδιαφέρον». Ωστόσο, αυτό μένει να φανεί. Πρόσφατα μάλιστα, στη «Διαύγεια» ανέβηκε απόφαση τροποποίησης του τεύχους σύμβασης, ενώ προέκυψαν και διαφοροποιήσεις στην περιβαλλοντική μελέτη του ΒΟΑΚ ώστε να ενταχθούν στο συνολικό έργο κάποια τμήματα.

Συνδρομή του Ταμείου Ανάκαμψης

Ο ΒΟΑΚ είναι το μεγαλύτερο (οδικό) έργο παραχώρησης που έχει δρομολογηθεί με μεγάλο κατασκευαστικό αντικείμενο. Η ιδιαιτερότητά του έγκειται και στο γεγονός ότι υπάρχει η πρόβλεψη το Δημόσιο να καταβάλλει ένα επιπλέον ποσό για διόδια πάνω σε αυτά που θα πληρώνει ο χρήστης, με την εν λόγω «επιδότηση» να αποτελεί βασικό κριτήριο της προσφοράς των υποψήφιων αναδόχων. Ενώ και για το κόστος, υπάρχουν πληροφορίες ότι θα ξεπεράσει τις αρχικές εκτιμήσεις των 1,5 δισ. ευρώ και ίσως κινηθεί προς τα 1,7-2 δισ. ευρώ. Ο ΒΟΑΚ είναι ένα από τα έργα που θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης με συνολικά 427 εκατ. ευρώ (η παραχώρηση με 200 εκατ. το δημόσιο έργο με το σύνολο της δαπάνης 137 εκατ. ευρώ και το ΣΔΙΤ με 90 εκατ.).

Τεχνικά Χαρακτηριστικά τμήματος Χανιά - Ηράκλειο (και η προαίρεση Κίσσαμος - Χανιά)

Το τμήμα του αυτοκινητόδρομου από τα Χανιά μέχρι τη Χερσόνησο (Ηράκλειο), είναι μήκους 157 χλμ. («Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο»). Πρόκειται επί της ουσίας για το μεγαλύτερο κομμάτι του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, που θα προχωρήσει με το μοντέλο σύμβασης παραχώρησης, με το τμήμα επίσης Κίσσαμος – Χανιά να «κουμπώνει» ως προαίρεση στην εν λόγω σύμβαση. Το τμήμα Κίσσαμος-Χανιά (προαίρεση στη σύμβαση παραχώρησης με εκτιμώμενο κόστος 180 εκατ. ευρώ) προβλέπεται να έχει μήκος αυτοκινητόδρομου 37,5 χλμ.

Στα βασικά χαρακτηριστικά του έργου Χανιά - Ηράκλειο, προβλέπονται, μεταξύ άλλων:

  • Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 157,5 χλμ. και παράπλευρου/κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ.
  • 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ
  • 26 σήραγγες
  • 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος
  • 20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου

Τα 2 άλλα τμήματα του ΒΟΑΚ

Για την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ έχουν σχεδιαστεί ακόμα δύο έργα, το ένα δημόσιο και το δεύτερο ΣΔΙΤ. Το δημόσιο έργο αφορά το τμήμα του αυτοκινητόδρομου Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, προϋπολογισμού 169 εκατ. ευρώ με χρηματοδότηση επίσης από το Ταμείο Ανάκαμψης (για το σύνολο της δαπάνης). Στο πλαίσιο του έργου αυτού θα βελτιωθεί και θα διαπλατυνθεί ο υφιστάμενος δρόμος από την πρώτη είσοδο της Νεάπολης μέχρι τον κόμβο Κριτζάς στον Άγιο Νικόλαο. Θα κατασκευαστεί από την ΑΚΤΩΡ και η σχετική σύμβαση έχει υπογραφεί. Το ΣΔΙΤ αφορά το τμήμα του ΒΟΑΚ Χερσόνησος – Νεάπολη, μήκους 22,44 χλμ. και προϋπολογισμού 290 εκατ. ευρώ με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης ύψους 90 εκατ. ευρώ. Ανάδοχος για το ΣΔΙΤ έχει ανακηρυχθεί η κοινοπραξία των ΤΕΡΝΑ (όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Intrakat, με τη σύμβαση να οδεύει προς το Ελεγκτικό Συνέδριο.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Τέσσερα σχήματα στη «μάχη» για οδικό ΣΔΙΤ ύψους 248 εκατ. ευρώ στη Βόρεια Ελλάδα

Πώς θα αναβαθμιστούν τεχνολογικά 250 γέφυρες σε δρόμους και σιδηρόδρομο – Προσφορές στις 15/05 για το project των 158 εκατ. ευρώ

Trastor ΑΕΕΑΠ: Οι προκλήσεις στο real estate, οι hot τομείς και η στρατηγική

gazzetta
gazzetta reader insider insider