ΟΟΣΑ: Πως θα μειωθούν οι τιμές στην αγορά χημικών προϊόντων

Δήμητρα Μάρκου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΟΟΣΑ: Πως θα μειωθούν οι τιμές στην αγορά χημικών προϊόντων

Την κατάργηση γραφειοκρατικών διαδικασιών, την πώληση χύμα απορρυπαντικών στο πλαίσια χονδρεμπορικών συναλλαγών, την καλύτερη ενημέρωση των καταναλωτών για προϊόντα που αποσύρονται από την αγορά, αλλά και την απλοποίηση της νομοθεσίας που αφορά στα προϊόντα φυτοπροστασίας και τα λιπάσματα, προβλέπει μεταξύ άλλων η τρίτη εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ αναφορικά με την αγορά των χημικών προϊόντων.

Συγκεκριμένα, ο ΟΟΣΑ συνιστά στην ελληνική κυβέρνηση την άρση των περιορισμών για τη χύμα πώληση απορρυπαντικών σε επίπεδο χονδρεμπορίου, δίνοντας τη δυνατότητα στις εταιρείες να εξοικονομήσουν κόστη από τη συσκευασία και έτσι, δυνητικά, να χαμηλώσουν τις τιμές για τον καταναλωτή.

Παράλληλα προτείνει την κατάργηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης για την ισοπροπυλική αλκοόλη.

Στην Ελλάδα η συγκεκριμένη αλκοόλη υπόκειται σε ειδικό φόρο κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.), ο οποίος όμως αποδίδει ελάχιστα φορολογικά έσοδα, λόγω του ότι προορίζεται κυρίως για βιομηχανική χρήση, η οποία απαλλάσσεται από Ε.Φ.Κ. Μάλιστα προκειμένου να απαλλαγούν από τον αυτόν, οι εγχώριοι παραγωγοί είναι υποχρεωμένοι να υπόκεινται στην πολύπλοκη και κοστοβόρο διαδικασία της μετουσίωσης, γεγονός που αυξάνει το κόστος τους. Η κατάργηση του Ε.Φ.Κ. σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ θα συμβάλλει στη μείωση του κόστους του βιομηχανικού προϊόντος και κατ’ επέκταση θα οδηγήσει σε πτώση της τιμής του προς όφελος των καταναλωτών.

Επιπλέον συνιστάται οι αποφάσεις του Γενικού Χημείου του Κράτους για την απόσυρση απορρυπαντικών να δημοσιοποιούνται, ώστε να ενισχυθεί η προστασία των καταναλωτών, η διαφάνεια και ο ανταγωνισμός.

Εκτός των απορρυπαντικών όμως στον ευρύτερο κλάδο των χημικών προϊόντων ο ΟΟΣΑ εντόπισε ότι η νομοθεσία που αφορά στα προϊόντα φυτοπροστασίας και τα λιπάσματα είναι διασκορπισμένη σε διάφορα νομικά κείμενα και έχει τροποποιηθεί πολλές φορές κατά τα τελευταία χρόνια. Το γεγονός αυτό δημιουργεί πολυπλοκότητα και ανασφάλεια στις επιχειρήσεις, ειδικά στις νεοεισερχόμενες στην αγορά και τις μικρότερες. Για το λόγο αυτό συνιστά την κατάργηση των περιοριστικών προδιαγραφών για τους αποθηκευτικούς χώρους των φυτοφαρμάκων, που μπορούν να αυξήσουν τα κόστη και να αποτελέσουν εμπόδιο στην είσοδο νέων παικτών στην αγορά. Συνιστά επίσης την απλοποίηση των απαιτήσεων εμπορίας, σύμφωνα με τις οποίες προβλέπεται η επίβλεψη ειδικού επαγγελματία κατά τη χρονική στιγμή της πώλησης. Συμφώνα με την αιτιολόγηση του ΟΟΣΑ, η υιοθέτηση των συστάσεων αυτών θα μειώσουν τα κόστη για τις επιχειρήσεις, επιτυγχάνοντας ταυτόχρονα το στόχο της ορθολογικής και ασφαλούς χρήσης των εν λόγω προϊόντων.

Τέλος, αναφορικά με τον κλάδο των καλλυντικών προϊόντων, προκύπτει ότι η ανάπτυξη της καινοτομίας έχει οδηγήσει στα επονομαζόμενα «οριακά» προϊόντα, τα οποία συνδυάζουν χαρακτηριστικά καλλυντικών και βιοκτόνων, με συνέπεια να μην είναι εύκολη η κατηγοριοποίησή τους. Ο ΟΟΣΑ συνιστά στον Εθνικό Οργανισμό Φαρμάκων (ΕΟΦ) να συμμορφωθεί με το «ήπιο» Ευρωπαϊκό δίκαιο σχετικά με τα οριακά προϊόντα, αναγνωρίζοντας τις πρωτεύουσες και δευτερεύουσες χρήσεις τους και κατατάσσοντάς τα, κατά συνέπεια, ως πρωτεύοντος καλλυντικά ή βιοκτόνα. Αυτή η σύσταση θα απομακρύνει την αβεβαιότητα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι προμηθευτές και, συνεπώς, θα απαλείψει ένα δυνητικό εμπόδιο εισόδου στην αγορά και θα συμβάλει στην αύξηση της ποικιλίας προς όφελος των καταναλωτών.

Επίσης διαπιστώθηκε ότι ο ΕΟΦ εφαρμόζει διατάξεις φαρμακευτικής νομοθεσίας για την αδειοδότηση των βιοκτόνων προϊόντων που υπόκεινται στη δικαιοδοσία του. Ειδικότερα, δεν επιτρέπει την πρακτική “umbrella branding”, με αποτέλεσμα οι επιχειρήσεις να μην μπορούν να εμπορεύονται, υπό το ίδιο εμπορικό σήμα, βιοκτόνα προϊόντα με διαφορετικές δραστικές ουσίες. Σημειώνεται ότι το “umbrella branding” προσφέρει τη δυνατότητα στους προμηθευτές να εκμεταλλευθούν οικονομίες φάσματος, εξοικονομώντας το κόστος ανάπτυξης ενός νέου εμπορικού σήματος. Επιπλέον, μειώνει τις δαπάνες μιας επιχείρησης, για παράδειγμα στη διαφήμιση, τις εμπορικές συμφωνίες και τις προωθητικές ενέργειες βάσει τιμής. Τέλος, μειώνει το ρίσκο της εισόδου στην αγορά νέων προϊόντων για τις επιχειρήσεις και κατά συνέπεια αυξάνει την ποικιλία των διαθέσιμων προϊόντων στους καταναλωτές. Ο ΟΟΣΑ συνιστά την άρση αυτού του περιορισμού στα βιοκτόνα προϊόντα.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider