Στη Βουλή αναμένεται να κατατεθεί, το πιθανότερο σήμερα, προς συζήτηση και ψήφιση το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών για την μεγαλύτερη διαφάνεια στα δάνεια. Το νομοσχέδιο ενσωματώνει την κοινοτική οδηγία 2021/2167 για τους διαχειριστές και τους αγοραστές πιστώσεων, καθώς και πρόσθετες εθνικές διατάξεις για την προστασία των δανειοληπτών, βελτιώσεις στον εξωδικαστικό μηχανισμό με στόχο μεγαλύτερα «κουρέματα» οφειλών, αλλά και την δυνατότητα παροχής χρηματοδότησης στους δανειολήπτες από εταιρείες παροχής πιστώσεων.
Σύμφωνα με πληροφορίες του insider.gr, γίνεται αγώνας δρόμου ώστε στο νομοσχέδιο να προλάβουν να περάσουν και οι διατάξεις για τον «Ηρακλή ΙΙΙ», καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή φέρεται να έχει δώσει το πράσινο φως στην κυβέρνηση για την παράταση του Ελληνικού Σχήματος Προστασίας Ενεργητικού με όχημα τις τιτλοποιήσεις για την μείωση των κόκκινων δανείων.
Σημειώνεται ότι ενόψει της κατάθεσης του νομοσχεδίου στη Βουλή, ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, είχε χθες συνάντηση με τους Servicers. Οι τελευταίοι, παρά κάποιες ενστάσεις που είχαν διατυπώσει για προβλέψεις του νομοσχεδίου, έχουν κάνει τελικά πλήρως αποδεκτό το νομοθετικό πλαίσιο του ΥΠΕΘΟ.
Ενσωματώνοντας την κοινοτική οδηγία 2021/2167, το νομοσχέδιο εισάγει αυξημένες υποχρεώσεις για τους servicers να παρέχουν, μέσω ειδικής ψηφιακής πλατφόρμας, προσωποποιημένη και αναλυτική ενημέρωση προς τους οφειλέτες, για το ύψος της οφειλής, το ιστορικό των πληρωμών, τις δόσεις, το επιτόκιο της ρύθμισης κ.λπ.
Ο οφειλέτης θα μπορεί να βλέπει όλα τα στοιχεία εισερχόμενος με χρήση του κωδικού του σε ειδική εφαρμογή στις ιστοσελίδες των servicers, όπως κάνει σήμερα στο web banking της τράπεζάς του. Μέχρι να λειτουργήσει το νέο σύστημα προσωποποιημένης πληροφόρησης, το αργότερο έως τις 31 Μαρτίου 2024, οι servicers υποχρεούνται να παρέχουν εγγράφως τις πληροφορίες αυτές (ύψος οφειλής, δόσεις, επιτόκιο κλπ.) σε κάθε δανειολήπτη μετά από αίτησή του σε προθεσμία 30 ημερών.
Επιπλέον σύμφωνα με τις προβλέψεις της σχετικής Κοινοτικής Οδηγίας 2021/2167 εισάγονται 5 νέες υποχρεώσεις ως προς την ενημέρωση, εξυπηρέτηση και τον σεβασμό των δικαιωμάτων των καταναλωτών:
- Η προστασία των προσωπικών στοιχείων και της ιδιωτικής ζωής των δανειοληπτών.
- Η απαγόρευση παρενόχλησης, καταναγκασμού ή αθέμιτης επιρροής κατά την επικοινωνία του servicer με τον πολίτη.
- Η έγγραφη γνωστοποίηση στον δανειολήπτη σε γλώσσα σαφή και κατανοητή, του υπολοίπου της οφειλής μετά από οποιαδήποτε μεταβίβαση πίστωσης.
- Η καθιέρωση διαφανών, άμεσων και δωρεάν διαδικασιών για τη διαχείριση των καταγγελιών των δανειοληπτών.
- Σύνδεση με τις προβλέψεις του Κώδικα Δεοντολογίας της ΤτΕ και σεβασμό των δικαιωμάτων των δανειοληπτών.
Οι κυρώσεις που προβλέπονται για τους servicers για παραβίαση των υποχρεώσεών τους απέναντι στους πολίτες περιλαμβάνουν πρόστιμα έως 500.000 ευρώ, υποχρέωση διόρθωσης της παράβασης και φθάνουν μέχρι και σε ανάκληση της άδειας λειτουργίας τους.
Το ν/σ προβλέπει επίσης βελτιώσεις στον εξωδικαστικό μηχανισμό που θα αποδώσουν επιπλέον «κούρεμα» στους οφειλέτες. Με τις βελτιώσεις, η άφεση χρέους του οφειλέτη αυξάνεται έως και 28%, θεσπίζεται επιτόκιο σταθερό 3% για 3 χρόνια για όλες τις ρυθμίσεις που επιτυγχάνονται μέσω εξωδικαστικού μηχανισμού και υποχρέωση των πιστωτών να αποδεχτούν τη ρύθμιση που βγάζει ο αλγόριθμος της πλατφόρμας. Στην περίπτωση που οι πιστωτές απορρίπτουν τη ρύθμιση, θεωρώντας ότι τα στοιχεία που προσκομίζει ο οφειλέτης για να κριθεί ευάλωτος δεν είναι αληθή, θα φέρουν (οι πιστωτές) την υποχρέωση να το αποδείξουν στα δικαστήρια, προσκομίζοντας στοιχεία που απορρίπτουν αυτά του οφειλέτη.