Οι περισσότεροι θεωρούν, δίχως να έχουν άδικο, ότι ο βασικός πυρήνας των έργων και κατά συνέπεια των διεκδικήσεων των ισχυρών κατασκευαστικών ομίλων σχετίζεται με συγκεκριμένα έργα υποδομής, κατά βάση οδικά, Μετρό, γέφυρες – σήραγγες, μαζί με τα σιδηροδρομικά ή και τα φράγματα/αρδευτικά εσχάτως. Αλλωστε, οι μεγάλοι διαγωνισμοί για οδικούς άξονες ύψους εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ ή παραχωρήσεις «φιλέτα» (π.χ. Αττική Οδός, ΒΟΑΚ, Εγνατία) εύλογο είναι να ιντριγκάρουν σχήματα όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (ΕΛΛΑΚΤΩΡ), Intrakat – ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, ΜΕΤΚΑ (όμιλος Mytilineos). Πλην όμως, υπάρχουν και άλλου είδους projects, συνολικής αξίας κοντά στα 4 με 5 δισ. ευρώ, που αποτελούν πεδίο ανταγωνισμού και διεκδικήσεων από τους κατασκευαστές.
Όπως και άλλες φορές έχει αναδείξει το insider.gr, υπάρχει ένα μεγάλο «πακέτο» συμβάσεων, συμβολαίων και έργων που βρίσκονται στο στόχαστρο των ισχυρών, αλλά και μικρομεσαίου μεγέθους γκρουπ, που αφορούν, γενικά, κτηριακές εγκαταστάσεις και υποδομές, από γραφεία, φοιτητικές κατοικίες, αστυνομικές διευθύνσεις και δικαστικά μέγαρα και κτήρια, έως εμπορικά κέντρα, εμπορευματικά / logistics centers, φυλακές, μικτής χρήσης (retail, κατοικίες, γραφεία κ.α.), data centers και άλλου είδους υποδομές. Κάποια αφορούν σε έργα ευρύτερου δημόσιου τομέα (ή και πανεπιστημίων κ.λπ.) και άλλα ιδιωτικού, κάμποσα εμπλέκονται με διαγωνισμούς που προχωρούν μέσω π.χ. του ΤΑΙΠΕΔ. Κοντά σε αυτά πρέπει να προτεθούν και άλλες αναπτύξεις εκτός του public sector (προχωρούν π.χ. έργα μέσω ΣΔΙΤ), ήτοι του private sector, από τα projects στο Ελληνικό της Lamda έως τις mega τουριστικές μονάδες που προωθούνται ανά την χώρα ή και τις αναβαθμίσεις μαρίνων, όπως κατά καιρούς έχει αναδείξει ή αποκαλύψει το insider.gr. Με πρόχειρους και μόνο υπολογισμούς, γιατί σε πολλές περιπτώσεις οι αναπτύξεις – επενδύσεις δεν περιλαμβάνουν μόνο αμιγώς τεχνικό αντικείμενο, ενώ σε προϋπολογισμούς ΣΔΙΤ εντάσσονται και οι πληρωμές διαθεσιμότητας για 25 και άνω έτη, έχουμε να κάνουμε με «πακέτο» συμβάσεων και συμβολαίων άνω των 4 δισ. ευρώ.
ΤΑΙΠΕΔ: Έρχονται οι επόμενες φάσεις για κτηριακά 1 δισ. ευρώ
Όπως και χτες σημείωνε η στήλη Backstory, αλλά και πρόσφατα είχαμε αναφέρει σε σχετικά θέματα, μέσα στο προσεχές διάστημα αναμένεται να έχουμε νεότερα για δύο ΣΔΙΤ κτηριακούς διαγωνισμούς που προωθούνται μέσω του ΤΑΙΠΕΔ (μονάδα PPF), συνολικής αξίας περίπου 1 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες, αναμένεται να εκκινήσει σύντομα, ίσως να είναι μάλιστα θέμα χρόνου (ημερών), ο ανταγωνιστικός διάλογος για το mega project της μετεγκατάστασης των Φυλακών στον Ασπρόπυργο (έως 765 εκατ. η σύμβαση), όπως πρόσφατα είχαμε αποκαλύψει, ενώ μέσα στους επόμενους μήνες (και εντός α’ 6μήνου 2024) λογικά θα έχει ολοκληρωθεί η ίδια φάση (που είναι ήδη σε εξέλιξη) για το έργο «Ανέγερση και λειτουργία του Πρωτοδικείου και της Εισαγγελίας Αθηνών» (πάνω από 200 εκατ.). Υπενθυμίζεται ότι στη διεκδίκηση του ΣΔΙΤ φυλακών είναι όλοι οι ισχυροί των υποδομών – κατασκευών, ήτοι οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΑΒΑΞ, Mytilineos , με τους ίδιους ομίλους, συν την Intrakat, να «χτυπάνε» και το «δικαστικό ΣΔΙΤ» (205 εκατ. ευρώ).
Το πρώτο έργο αξίας έως 765 εκατ. ευρώ (η ΣΔΙΤ) αφορά στη μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή, προμήθεια εξοπλισμού, συντήρηση και τεχνική διαχείριση των υποδομών που θα στεγάσουν το νέο πρότυπο Δικαστικό Σωφρονιστικό Κατάστημα Αθηνών (ΔΣΣΑ) και τη Διεύθυνση Μεταγωγών Δικαστηρίων Αττικής, σε ακίνητο έκτασης περίπου 100 στρεμμάτων στον Ασπρόπυργο Αττικής. Η συνολική διάρκεια της Σύμβασης Σύμπραξης εκτιμάται ότι θα ανέλθει κατά μέγιστο σε 30 έτη (4 έτη κατασκευή και 26 έτη συντήρηση). Όσον αφορά στην ανάθεση της σύμβασης για το έργο «Ανέγερση και λειτουργία του Πρωτοδικείου και της Εισαγγελίας Αθηνών», το αντικείμενο της σύμβασης σύμπραξης είναι η χρηματοδότηση, μελέτη, κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση των κτιριακών υποδομών που θα στεγάσουν το Πρωτοδικείο και την Εισαγγελία Αθηνών κατά μέγιστο για 25 έτη. Το έργο αφορά στην ανάπτυξη σύγχρονων και λειτουργικών κτιριακών υποδομών που θα στεγάσουν το Πρωτοδικείο και την Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών σε οικόπεδο το οποίο βρίσκεται επί των οδών Κυρίλλου Λουκάρεως, Κάλβου, Αν. Δέγλερη και Λεωφόρου Αλεξάνδρας.
Business στα logistics και στα data centers
Ωστόσο, όπως αναφέρθηκε, αυτά είναι μόλις 2 από τα έργα που διεκδικούν οι ισχυροί κατασκευαστικοί όμιλοι. Τις τελευταίες ημέρες το insider.gr έχει αναδείξει με σχετικά δημοσιεύματα την προώθηση διαδικασιών και διαγωνισμών σχετικά με την ανάπτυξη επιχειρηματικών και logistics πάρκων ανά την χώρα, κατά βάση σε Αττική και Θεσσαλονίκη, όπως το project μετεγκατάστασης μεταφορικών εταιρειών στη Φυλή από Βοτανικό/Ελαιώνα, τα σχέδια για νέο logistics center στο στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, το project της HIG (μέσω της Streem Global) στον Ασπρόπυργο (επένδυση 244 εκατ. ευρώ). Όπως επίσης έχει αναφερθεί στις αναπτύξεις σε Θριάσιο 1 (Goldair, άνω των 200 εκατ. ευρώ) με το προσκλητήριο σε ισχυρούς ομίλους, την επένδυση στην όμορή έκταση, ήτοι το μεγάλο project - logistics center που είναι γνωστό και ως «Θριάσιο II» (Εμπορευματικό Σιδηροδρομικό Σταθμό και Σταθμό Διαλογής Θριασίου Πεδίου), όπου η κοινοπραξία «HELLENIC TRAIN – DAMCO» έχει ανακηρυχθεί ανάδοχος της σύμβασης παραχώρησης, αξίας άνω των 561 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ στα 696 εκατ.) κ.α. Προφανώς, δε, προχωρούν και άλλες σχετικές αναπτύξεις από εταιρείες ακινήτων, ΑΕΕΑΠ κ.α. Εχουμε να κάνουμε με projects δισεκατομμυρίων ευρώ (σε αξία), μέρος των οποίων αφορούν αμιγώς τεχνικό «κομμάτι», άρα είναι στο στόχαστρο των κατασκευαστών. Προσθέστε επίσης ότι στις αναπτύξεις της Microsoft για τα τα data centers, σχεδόν 1 δις ευρώ, υπάρχει σαφές κατασκευαστικό αντικείμενο, ενώ σύμφωνα με παλιότερες πληροφορίες η Microsoft είχε λάβει προσφορές τριών τουλάχιστον εταιρειών, των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Μυτιληναίος και ΑΚΤΩΡ - Intrakat).
Τα υπόλοιπα ΣΔΙΤ
Κατά καιρούς πολλά έχουν ακουστεί για καθυστερήσεις στην προώθηση κτηριακών διαγωνισμών μέσω ΣΔΙΤ, για αναβολές στη διαδικασία οριστικοποίησης των συβάσεων ή ακόμα και για «ναυάγια» επενδύσεων, όμως, υπάρχουν κάμποσες τέτοιες υποδομές που προσέλκυσαν το ενδιαφέρον των μεγάλων ομίλων. Δικαστικά Μέγαρα σε Κεντρική και Βόρεια Ελλάδα ή την Κρήτη, φοιτητικές εστίες σε Δυτική Μακεδονία, Θράκη, Δυτική Αττική, Πανεπιστημιούπολη Ζωγράφου κ.λπ., αστυνομικές διευθύνσεις (εδώ είχαμε επικράτηση κοινοπραξίας υπό την ΕΚΤΕΡ), τα 13 Κέντρα Πολιτικής Προστασίας στις Περιφέρειες κ.α. συνέθεσαν ένα παζλ διεκδικήσεων αξίας σχεδόν 1 δις ευρώ, αν συμπεριλάβουμε και κάποια στα οποία επίσης είχαμε ανάδοχο (σχολεία Κεντρικής Μακεδονίας, φοιτητικές εστίες σε Κρήτη, κτήριο Γεν. Γραμματείας Υποδομών κ.α.).
Μεγάλες ιδιωτικές αναπτύξεις
Βέβαια, μεγάλου μεγέθους ή μικρότερα σε αξία συμβόλαια «κρύβονται» σε πλήθος ιδιωτικών επενδύσεων – αναπτύξεων. Προφανώς, κτηριακά projects της Lamda στο Ελληνικό έχουν μεγάλη αξία ή αναγνωσιμότητα. Η ΑΒΑΞ ευελπιστεί να επαναλάβει για το Vouliagmenis Mall (πάνω από μισό δις ευρώ) το μοντέλο των Intrakat-Bouygues που «κέρδισαν» (πέραν του ECI) και το τεχνικό συμβόλαιο του Riviera Tower, η Orilina προωθεί επενδύσεις δεκάδων εκατ. ευρώ, είμαστε εν αναμονή ανακοινώσεων για τον ανάδοχο του Riviera Galleria (κοντά 150 εκατ., στην αγορά έχουν κυκλοφορήσει σενάρια για τη ΜΕΤΚΑ, ωστόσο να αναφέρουμε ότι δεν υπάρχει κάτι επίσημοι ενώ το έργο διεκδικούσαν και άλλα ισχυρά ονόματα όπως οι ΤΕΡΝΑ, Intrakat – ΑΚΤΩΡ), προφανώς θα έχουμε κατασκευαστές για τα οικιστικά projects (Park Rise κ.α.), τις υποδομές σε ξενοδοχεία, γραφεία, τον πύργο μικρής χρήσης κ.α.. Ηδη έχουμε αναδόχους για αθλητικές εγκαταστάσεις, μητροπολιτικό πάρκο κ.λπ., ενώ όσο προχωρούν διεργασίες για άλλες υπηρεσίες (υγείας, εκπαίδευσης κ.α.) προφανώς θα προκύπτουν νέες ανάγκες.
Βέβαια, δεν είναι μόνο οι επενδύσεις της Lamda, αλλά πλήθος αναπτύξεων που προωθούν Dimand, Prodea, Premia, Noval κ.α., με κτηριακές υποδομές πάσης φύσεως, όπως και άλλοι φορείς. Κοντά σε αυτά, έρχονται αναπτύξεις σε τουρισμό, αναβαθμίσεις μαρίνων ανά την Ελλάδα, αναπλάσεις περιοχών και υποδομών όπως και άλλες ακόμα αναπτύξεις που «σηκώνουν» μικρό ή μεγάλο σε αξία κατασκευαστικό αντικείμενο. Σε αυτό το «παιχνίδι» έχουν εισέλθει και μικρότερα ονόματα, όπως οι ΕΚΤΕΡ, ΕΡΓΟΚΑΤ, ΕΘΝΟΚΑΤ, ΤΕΚΑΛ κ.α.