Τον τεχνολογικό βηματισμό που ακολουθεί σύσσωμος ο επιχειρηματικός κόσμος μετά την πανδημία φαίνεται να ασπάζονται και οι Έλληνες ξενοδόχοι με όλο και περισσότερους εξ’αυτών να υιοθετούν νέες τεχνολογίες και να χαρακτηρίζουν την ψηφιοποίηση των διαδικασιών συγκεκριμένων λειτουργιών προτεραιότητα για την επόμενη μέρα. Πάνω από τους μισούς ξενοδόχους της χώρας δε, δηλώνουν πρόθυμοι να καινοτομήσουν και να πειραματιστούν στις μονάδες τους, δεδομένου ότι οι πελάτες είναι πλέον εξοικειωμένοι με τις νέες τεχνολογίες.
Τα παραπάνω προκύπτουν από έρευνα που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Τουριστικών Μελετών και Προβλέψεων το 2023, για το σύνολο των ξενοδοχειακών μονάδων της χώρας σε δείγμα 10% περίπου των ξενοδοχείων της Ελλάδας.
Ανεβαίνει ο ρυθμός ψηφιοποίησης των ξενοδόχων
Συγκεκριμένα σύμφωνα με την έρευνα το 66,9% των ξενοδόχων δηλώνουν ότι η υιοθέτηση νέων τεχνολογιών αποτελεί προτεραιότητα για το ξενοδοχείο τους ενώ ένα 57,4% αναφέρει ότι το ξενοδοχείο χρησιμοποιεί και λειτουργεί πληροφοριακά συστήματα και υποδομές τελευταίας τεχνολογίας.
Σύμφωνα με την έρευνα μάλιστα τα πλέον δημοφιλή Προγράμματα Πληροφοριακής Διαχείρισης χρησιμοποιούνται από πολύ περισσότερες επιχειρήσεις σήμερα έναντι του 2021. Για παράδειγμα booking enging εργαλεία χρησιμοποιούσε το 2023 το 65% των ελληνικών ξενοδοχείων έναντι ποσοστού 46% που ήταν το 2021. Αντίστοιχα, συστήματα PMS χρησιμοποιούσε το 55% των ξενοδοχείων έναντι ποσοστού 41% των μονάδων το 2021. Τέλος συστήματα channel manager χρησιμοποιούσε το 49% των ξενοδοχείων το 2023 έναντι ποσοστού 33% το 2021.
Παρότι όμως ένα 54,2% αναφέρει ότι το ξενοδοχείο έχει σαφή στρατηγική για την ψηφιοποίηση των διαδικασιών και την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών μόλις το 21,8% δηλώνει ότι διαθέτει ξεχωριστό προϋπολογισμό ειδικά για την ψηφιοποίηση, εκτός από τον προϋπολογισμό πληροφορικής (ΙΤ).
Η gen Z ευνοεί την τάση
Την στροφή αυτή ευνοεί και η εξοικείωση των πελατών με τις νέες τεχνολογίες, μία τάση που μόνο ανοδικά εκτιμάται ότι θα κοιμηθεί προσεχώς καθιστώντας το ψηφιακό πρόσημο απαραίτητο για μία βιώσιμη συνέχεια.
Όπως αναφέρει η έρευνα τα 2/3 των ξενοδοχείων όλων των κατηγοριών δηλώνουν ότι οι πελάτες τους είναι εξοικειωμένοι με τις νέες τεχνολογίες με το ποσοστό αυτών να αυξάνει όταν πρόκειται για μονάδες πέντε αστέρων και να μειώνεται όσο κινούμαστε στις χαμηλότερες κατηγορίες. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι το 85,2% των πεντάστερων ξενοδοχείων της χώρας θεωρούν ότι οι πελάτες είναι φίλοι της τεχνολογίας σε αντίθεση με το 63,2% των ξενοδοχείων δύο αστεριών που έχουν την ίδια πεποίθηση.
Μοναδική εξαίρεση αποτελούν οι μονάδες του ενός αστεριού, όπου το ποσοστό όσων έχουν συνειδητοποιήσει την στροφή των πελατών προς τις νέες τεχνολογίες ξεπερνά το μέσο όρο του συνόλου (66,3%) και φτάνει το 68,5%.
Τα τεχνολογικά εργαλεία που προτιμούν οι ξενοδόχοι
Προτεραιότητα για το ξενοδόχους φαίνεται να έχουν τα εργαλεία διαχείρισης δωματίων και τιμών, τα συστήματα κρατήσεων και τα κανάλια διανομής. Σε αυτό το πλαίσιο οι μηχανές κρατήσεων ( booking engine) επιλέγονται από το 65% των ξενοδόχων, τα συστήματα PMS από το 55% ενώ τα εργαλεία channel manager από το 49%, αποτελώντας και τα τρία πιο διαδεδομένα πληροφοριακά συστήματα των ξενοδοχειακών μονάδων χωρίς μάλιστα να παρατηρούνται ουσιώδεις διαφορές στα ποσοστά μεταξύ των εποχικής και συνεχούς λειτουργίας ξενοδοχείων.
Παράλληλα οι ξενοδόχοι παρότι χρησιμοποιούν όλες εναλλακτικές αποθήκευση δεδομένων, το 50,9% εξ αυτών προτιμά τη χρήση φυσικού διακομιστή, στο ξενοδοχείο με εσωτερική διαχείριση. Ωστόσο ένα 19,7% φαίνεται να έχει στραφεί στην χρήση υπηρεσιών cloud, επιλέγοντας και πάλι εσωτερική διαχείριση ενώ ένα 15,1% επιλέγει εξωτερικό διακομιστή τον οποίο διαχειρίζεται κάποιος πάροχος υπηρεσιών πληροφορικής. Δεδομένου βέβαια ότι μεγάλο μέρος των ελληνικών ξενοδοχείων είναι μικρές ή πολύ μικρές μονάδες, υπάρχει ένα 9,1% που αποθηκεύει τα δεδομένα του σε φύσικο διακομιστή εντός του ξενοδοχείου αλλά την διαχείριση του αναλαμβάνουν οι δικοί ειδική εκτός ξενοδοχείου.
«Κλειδί η Χρηματοδότηση»
Το ποσοστό αυτό αναμένεται να αυξηθεί καθώς πολλοί ξενοδόχοι δηλώνουν ότι είναι έτοιμοι να αποκτήσουν εξειδικευμένα πληροφοριακά συστήματα τα οποία προς το παρόν παρουσιάζουν χαμηλό ποσοστό διείσδυσης, ειδικά αν υπάρξουν σχετικά χρηματοδοτικά προγράμματα που θα διευκολύνουν την επένδυση αυτή.
Για παράδειγμα το 25,8% των ξενοδόχων σχεδιάζει να επενδύσει σε ψηφιακά εργαλεία που ενισχύουν την διαδικτυακή τους εικόνα (reputation manager), ειδικά αν ενεργοποιηθεί κάποιο συγκεκριμένο χρηματοδοτικό πρόγραμμα. Εργαλεία παρακολούθησης online τιμών των ανταγωνιστών και βελτιστοποίησης των τιμών και των πωλήσεων του σε σχέση με τον ανταγωνισμό (Rate Shopper, Revenue Management) σχεδιάζουν να αποκτήσουν αντίστοιχα το 14,9% των μονάδων και το 14,4% των μονάδων. Και εδώ το ποσοστό δείχνει να ανεβαίνει στα 25,8 % και 26,2%, στην περίπτωση που υπάρξει κάποιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα.