Ένας μικρός «εμφύλιος» που αν και φαντάζει κλαδικός στην πραγματικότητα έχει πολύ μεγάλη σημασία για την ασφάλεια των λιμένων της χώρας έχει ξεσπάσει το τελευταίο διάστημα στην ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα. «Μήλον της Έριδος» είναι το νέο θεσμικό πλαίσιο για την ρυμούλκηση πλοίων, όπως αυτό προβλέπεται από το Προεδρικό Διάταγμα 83/2022, το οποίο εκδόθηκε πριν από δύο χρόνια αλλά δεν έχει ακόμη τεθεί σε εφαρμογή.
Ο νέος κανονισμός θέτει αυξημένες απαιτήσεις ασφαλείας και συγκεκριμένες προδιαγραφές για τον στόλο των ρυμουλκών που επιχειρούν στα ελληνικά λιμάνια. Κάτι το οποίο, όπως σημειώνουν πηγές της αγοράς, σημαίνει πως θα απαιτηθούν σημαντικές επενδύσεις από τις εταιρείες του κλάδου, καθώς ο στόλος αυτή τη στιγμή είναι μεγάλης ηλικίας, ενώ πολλά από τα πλοία που τον απαρτίζουν δεν καλύπτουν τις απαιτήσεις ελάχιστης δύναμης έλξης που ορίζει το νέο πλαίσιο.
Για αυτό το λόγο εξάλλου, οι δύο Ενώσεις που εκπροσωπούν τον κλάδο εκφράζουν διαφορετικές απόψεις για το προεδρικό διάταγμα. Από την μία η Πανελλήνια Ένωση Πλοιοκτητών – Εφοπλιστών Ρυμουλκών & Ναυαγοσωστικών Πλοίων «Άγιος Νικόλαος» που ζητά την διόρθωση και την παράταση τουλάχιστον δύο ετών του νέου κανονισμού. Από την άλλη, η Ελληνική Ένωση Πλοιοκτητών Ρυμουλκών Ναυαγοσωστικών Αντιρρυπαντικών Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων που ζητά την άμεση εφαρμογή του νέου πλαισίου καθώς όπως σημειώνει κάθε παράταση θα λειτουργήσει εις βάρος της ασφάλειας των πλοίων και των λιμενικών εγκαταστάσεων.
Πρόσφατα θέση για το συγκεκριμένο ζήτημα πήρε και το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΝΕΕ), το οποίο ζήτησε από το υπουργείο Ναυτιλίας την αναθεώρηση του Προεδρικού Διατάγματος. Σε επιστολή που εστάλη πριν από μερικές εβδομάδες στον υπουργό Ναυτιλίας την οποία υπογράφει ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητήριου Ελλάδος, Γιώργος Πατέρας, αναφέρεται πως με βάση την τεχνική έκθεση που εκπονήθηκε για το ΝΕΕ πως το Προεδρικό Διάταγμα μάλλον «δημιουργεί περισσότερα προβλήματα από αυτά που προσπαθεί να επιλύσει και, ως εκ τούτου, χρήζει τροποποιήσεων».
Η κίνηση αυτή προκάλεσε την έντονη αντίδραση της Ελληνική Ένωση Πλοιοκτητών Ρυμουλκών Ναυαγοσωστικών Αντιρρυπαντικών Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων, η οποία πριν από μερικές ημέρες εξέδωσε μια σκληρή ανακοίνωση κατά του Ναυτικού Επιμελητηρίου.
«Η πρωτοβουλία αυτή (σ.σ. του ΝΕΕ) προκαλεί απορίες… αναφορικά με τον χρόνο και τον τρόπο που επέλεξε το Επιμελητήριο να προβεί σε μια τέτοια ενέργεια, όταν μάλιστα δεν είχε εκφράσει την παραμικρή άποψη τόσο κατά την διάρκεια της επίσημης διαβούλευσης του διατάγματος… όσο και κατά την περίοδο του ενός και πλέον έτους που μεσολάβησε από την έκδοσή του τον Δεκέμβριο του 2022», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση.
Σχολιάζεται ακόμη πως η πρόταση της «Επιτροπής και του Προέδρου του ΝΕΕ ότι στους Κανονισμούς ρυμούλκησης που θα εκδίδουν οι Οργανισμοί Λιμένων και τα Λιμενικά Ταμεία δεν θα αποκλείονται ρυμουλκά του ’40 και του ΄50, θα ήταν για γέλια αν δεν προκαλούσε ανησυχία για την ελαφρότητά της», καθώς όπως αναφέρεται Δεν είναι δυνατόν ο Πρόεδρος του ΝΕΕ «από τη μια να προάγει την πράσινη μετάβαση της ελληνικής ναυτιλίας» και «από την άλλη να δέχεται την ύπαρξη και την δραστηριοποίηση ρυμουλκών 60 και 70 ετών που δήθεν εξυπηρετούν τα πολύ μεγάλα σύγχρονα πλοία στα ελληνικά λιμάνια».
«Η Έκθεση του ΝΕΕ για το π.δ. 83/2022 μας άφησε κυριολεκτικά άναυδους. Δεν γνωρίζουμε να υπάρχει Επιτροπή επίσημου θεσμικού φορέα στον κόσμο που να δέχεται και να προτείνει επίσημα σε Υπουργείο πράγματα που συντηρούν τον κίνδυνο και ενισχύουν την ανασφάλεια. Δεν υπάρχει τέτοιο προηγούμενο», ανέφερε ο πρόεδρος της Ένωσης, Παύλος Ξηραδάκης.