Τα βήματα που απαιτούνται για το «χτίσιμο» της εταιρείας ειδικού σκοπού που θα έχει υπό την «ομπρέλα» της την νέα 25ετή σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού προωθεί η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αναμένοντας από το ΤΑΙΠΕΔ, κυρίως όμως από το Δημόσιο, το «κλείσιμο» των όποιων εκκρεμοτήτων ώστε το asset να περάσει στον όμιλο υπό τον Γ. Περιστέρη στις αρχές του 2025. Προς την κατεύθυνση αυτή, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε., ως αρχικός μέτοχος, προχώρησε στη σύσταση της εταιρείας «ΝΕΑ ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Α.Ε.», με αρχικό μετοχικό κεφάλαιο 3 εκατ. ευρώ (που όμως θα αυξηθεί στα 497 εκατ. ευρώ), 30ετή διάρκεια και τριμελές πρώτο Διοικητικό Συμβούλιο (ΜΟΥΣΤΑΚΑΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ– Πρόεδρος, ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ ΠΗΝΕΛΟΠΗ και ΖΑΡΙΜΠΑΣ ΧΡΗΣΤΟΣ – μέλη Δ.Σ., με 5ετή θητεία).
Παράλληλα, στο ΓΕΜΗ «ανέβηκε» και η σύσταση της εταιρείας «ΝΕΑ ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ», με αρχικό μετοχικό κεφάλαιο 1 εκατ. ευρώ, διάρκεια επίσης 30 έτη, μετόχους τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ΤΕΡΝΑ, πρόεδρο του Δ.Σ. τον Πέτρο Σουρέτη. Ο σκοπός της εταιρείας είναι αποκλειστικά η εκπλήρωση των υποχρεώσεων και η άσκηση των δικαιωμάτων που συμφωνούνται με την Σύμβαση Λειτουργίας που θα συναφθεί μεταξύ της εταιρείας με την εταιρική επωνυμία «ΝΕΑ ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» και της εταιρείας, αναφορικά με το Έργο «Χρηματοδότηση - Λειτουργία - Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Αυτοκινητόδρομου Αττική Οδός», όπως αυτή μπορεί από καιρού εις καιρόν να τροποποιείται, ανανεώνεται ή παρατείνεται σύμφωνα με τους όρους της και εν γένει όπως αυτή εκάστοτε ισχύει σύμφωνα με τις συμφωνίες των μερών (εφεξής η «Σύμβαση Λειτουργίας»).
Ειδικότερα, στο σκοπό της εταιρείας περιλαμβάνονται: (α) Η λειτουργία του Αυτοκινητόδρομου Αττική Οδός στην έκταση και όπως περιγράφεται στη Σύμβαση Λειτουργίας. (β) Η διενέργεια κάθε πράξης αναγκαίας ή πρόσφορης για την προσήκουσα εκτέλεση της Σύμβασης Λειτουργίας, όπως αυτή εκάστοτε ισχύει, οι όροι της οποίας είναι δεσμευτικοί για την Εταιρεία, την άσκηση οποιωνδήποτε ή όλων των δικαιωμάτων της Εταιρείας σύμφωνα με τη Σύμβαση Λειτουργίας και την κείμενη νομοθεσία και τη διενέργεια όλων των δραστηριοτήτων που επιτρέπονται δυνάμει της Σύμβασης Λειτουργίας και της κείμενης νομοθεσίας.
Η συνέχεια
Όπως έχει αναφέρει από το insider.gr, η σύμβαση για την ανάθεση της παραχώρησης υπηρεσιών για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού, δηλαδή η νέα 25ετής σύμβαση που κέρδισε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με προσφορά σχεδόν 3,3 δισ. ευρώ (για την ακρίβεια, 3,27 δισ. ευρώ), επικρατώντας σε σχετικό διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ, έχει εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Υπενθυμίζεται ότι η σύμβαση έχει «περάσει» και από το ΣτΕ παλιότερα, μη έχοντας κάποια νομικά ζητήματα. Αυτό που προέκυπτε ως εκτίμηση είναι ότι η υπογραφή της σύμβασης ενδέχεται να γίνει και εντός Σεπτεμβρίου (στις αρχές άραγε;), με την πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ να προσδοκά ακόμα και για οικονομικό κλείσιμο στο τέλος του 2024, αν και πάντα τα χρονοδιαγράμματα είναι σχετικά. Πάντως, από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχουν προχωρήσει στις απαραίτητες κινήσεις (εξασφάλιση χρηματοδότησης, σύσταση εταιρείας κ.α.) και αναμένονται οι κινήσεις από το Δημόσιο.
Το καταβαλλόμενο τίμημα ύψους 3,27 δισ. ευρώ της Αττικής Οδού αντιστοιχεί στο 1,5% του ΑΕΠ. Η καταβολή του μάλιστα μέχρι το τέλος του έτους είναι σημαντική για την εκτέλεση του Προϋπολογισμού για το 2024. Υπενθυμίζεται ότι η τιμή των διοδίων για ΙΧ στη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού προβλέπεται στα 2,5 ευρώ, αντί 2,8 ευρώ που είναι σήμερα, για μια 5ετία. Βάσει της διαγωνιστικής διαδικασίας το προαναφερόμενο τίμημα θα καταβληθεί εφάπαξ κατά τον χρόνο υπογραφής της σύμβασης παραχώρησης και η χρηματοδότηση του έργου αναμένεται να προέλθει από έναν συνδυασμό ιδίων κεφαλαίων του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και τραπεζικού δανεισμού.
Ετσι, θα ολοκληρωθεί ένας μεγάλος διαγωνισμός που ξεκίνησε προ ολίγων ετών, ίσως ο μεγαλύτερος στον τομέα των υποδομών, ο οποίος συγκέντρωσε το ενδιαφέρον πανίσχυρων εγχώριων και ξένων σχημάτων (Metlen, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΑΒΑΞ, Intrakat, Κοπελούζος, Vinci, Abertis, Brisa κ.α.), κορυφώθηκε με τον τεράστιο ανταγωνισμό ανάμεσα σε ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (προσφορά 3,27 δις ευρώ) και Vinci – Μυτιληναίος (3,106 δις ευρώ), «πέρασε» από τις δικαστικές αίθουσες (ΣτΕ) δίχως προβλήματα. Για να φτάσουμε, ως αναμένονταν, στην γνωστή μεγάλη «νίκη» του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που ετοιμάζεται, στις αρχές του 2025, να εντάξει ένα ακόμα μεγάλο έργο παραχώρησης (οδικό) στο χαρτοφυλάκιό του («δίπλα» σε Νέα Οδό - Κεντρική Οδό κατά 100%, μερίδιο 17% σε Ολυμπία Οδό, Εγνατία Οδό και προσεχώς και ΒΟΑΚ).
Η νέα εταιρεία, ο σκοπός, το μετοχικό κεφάλαιο, η μεταβίβαση έως 49%
Όπως σημειώνεται, μεταξύ άλλων, στο σχετικό έγγραφο σύστασης της εταιρείας «ΝΕΑ ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Α.Ε.»,, ο σκοπός της είναι αποκλειστικά η εκπλήρωση των υποχρεώσεων και η άσκηση των δικαιωμάτων που συμφωνούνται με τη Σύμβαση Παραχώρησης που συνάπτεται μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «ΤΑΜΕΙΟ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» (ΤΑΙΠΕΔ) και της ίδιας της εταιρείας καθώς και της ιδρύτριας της εταιρείας (η «Αρχική Μέτοχος» - ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) ως εκ τρίτου συμβαλλόμενης («Σύμβαση Παραχώρησης»), αναφορικά με το Έργο «Χρηματοδότηση - Λειτουργία - Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Αυτοκινητόδρομου Αττική Οδός». Ειδικότερα, ο σκοπός της εταιρείας «ΝΕΑ ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ» συνίσταται στην αποκλειστική εκμετάλλευση και υλοποίηση του έργου Παραχώρησης, που περιλαμβάνει την χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου της Αττικής Οδού. Αποκλειστικά για τις ανάγκες του εταιρικού της σκοπού, η εταιρεία μπορεί: (α) να συμμετέχει ή να συνεργάζεται με οποιοδήποτε τρόπο με επιχειρήσεις που έχουν τον ίδιο ή συναφή σκοπό, (β) να προβαίνει σε χορήγηση πάσης φύσεως εγγυήσεων, δανείων, πιστώσεων και ασφαλειών υπέρ συνδεδεμένων εταιρειών και επιχειρήσεων ή κοινοπραξιών στις οποίες συμμετέχει ή με τις οποίες συνεργάζεται με οποιοδήποτε τρόπο, (γ) να συνομολογεί συμβάσεις δανείων και να παρέχει τις αναγκαίες εξασφαλίσεις ως προς οποιεσδήποτε υποχρεώσεις απορρέουν εξ αυτών, (δ) να εκτελεί κάθε πράξη, που είναι κατάλληλη ή απαραίτητη, η οποία σχετίζεται με ή προάγει το σκοπό της, (ε) να αναπτύσσει οποιαδήποτε δραστηριότητα επιτρέπεται κατά την κείμενη νομοθεσία στον χώρο εκτέλεσης του έργου, συμπεριλαμβανομένης της παραγωγής και αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, σύμφωνα με την Σύμβαση Παραχώρησης, (στ) να συμβάλλεται και να συνεργάζεται με οποιοδήποτε τρόπο με οποιαδήποτε κατάλληλη επιχείρηση για την εκπλήρωση του εταιρικού της σκοπού.
Το αρχικό κεφάλαιο των 3 εκατ. θα αυξηθεί υποχρεωτικά σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης κατά το ποσό των 494,065 εκατ., άρα θα ξεπεράσει τα 497 εκατ. ευρώ, αν και το ακριβές μετοχικό κεφάλαιο θα διαμορφωθεί (αν παραστεί ανάγκη αλλαγής) κατά τη διαδικασία αναπροσαρμογής χρηματοοικονομικού κλεισίματος. Υπάρχουν επίσης προβλέψεις, υπό αιρέσεις και επιφυλάξεις σχετικών παραγράφων / άρθρων, για άσκηση δικαιώματος προτίμησης, ενώ γίνεται ειδική μνεία στο ότι έως και την 5η επέτειο από την ημερομηνία έναρξης της σύμβασης παραχώρησης ο αρχικός μέτοχος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ δύναται να μεταβιβάσει έως το 49% των μετοχών στον παραχωρησιούχο (σε κάθε περίπτωση να κρατήσει την πλειοψηφία). Θυμίζουμε ότι στο παρελθόν έχουν κυκλοφορήσει και σενάρια για εκδήλωση ενδιαφέροντος από επιχειρηματικά σχήματα ή funds για συμμετοχή τους στην νέα εταιρεία παραχώρησης, δηλαδή να εισέλθουν στο project της Αττικής Οδού. Με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να έχει την υποχρέωση ενημέρωσης του Δημοσίου μίνιμουμ ένα μήνα πριν την ολοκλήρωση μιας τέτοιες συναλλαγής.
Το μεταβατικό στάδιο
Όπως επίσης έχουμε αναφέρει, σύμφωνα με όσα είχε επισημάνει σχετικά πρόσφατα ο επικεφαλής του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γ. Περιστέρης, στο πλαίσιο της τακτικής Γενικής Συνέλευσης των μετόχων, στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2025 αναμένεται να παραδοθεί στον νέο Παραχωρησιούχο, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η σύμβαση της Αττικής Οδού. Βέβαια, τον Οκτώβριο θα γίνει η επιστροφή, από τις ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΑΒΑΞ, του οδικού άξονα στο Δημόσιο δίχως να περάσει άμεσα στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αν και ο όμιλος έχει ολοκληρώσει τα δικά του προαπαιτούμενα, έχει «κλείσει» τη χρηματοδότηση κ.α.. Όπως είπε πρόσφατα και ο υφυπουργός Υποδομών, κ. Ταχιάος, η παράδοση στον νέο παραχωρησιούχο θεωρείται δύσκολο να επιτευχθεί χρονικά και εξετάζονται σενάρια για το μεταβατικό στάδιο. Πρόσθεσε ότι δεν εξετάζεται η παράταση της υφιστάμενης παραχώρησης, αλλά θα συνεχίσει η λειτουργία της με τα έσοδα να πηγαίνουν πλέον στα ταμεία του Δημοσίου, δηλαδή θα υπάρχει μεταβατικό στάδιο.
Το επικρατέστερο σενάριο μέχρι πρότινος ήταν να επιστρέψει η σύμβαση στο υπουργείο Υποδομών και μεταφορών και να γίνει η ανάθεση της λειτουργίας του άξονα από το Δημόσιο, στον σημερινό παραχωρησιούχο, που διαθέτει και τη σχετική εμπειρία αλλά και το προσωπικό, έναντι συγκεκριμένου τιμήματος. Ωστόσο, νεότερες πληροφορίες «έβαζαν στο παιχνίδι» το ΤΑΙΠΕΔ (μέλος του Υπερταμείου), δηλαδή το Ταμείο (που έχει αποκτήσει μεγάλη εμπειρία και μέσω της μονάδας PPF) να αποτελέσει τον ενδιάμεσο φορέα που θα ορίσει ως μεταβατικό operator της υποδομής είτε το υφιστάμενο σχήμα της «Αττικές Διαδρομές» είτε κάποιο άλλο (μάλλον υπό τον νέο παραχωρησιούχο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) καθώς δεν περισσεύει χρόνος για νέους διαγωνισμούς που θα τραβήξουν σε διάρκεια χρόνου.
Στο μεταξύ, εκκρεμεί η υπογραφή των σχετικών µε την παραχώρηση υπουργικών αποφάσεων (αν και έχει ληφθεί σχετική απόφαση υπουργικού συμβουλίου που εξουσιοδοτεί τους υπουργούς προς τούτο), όπως και η υπογραφή της σύμβασης µε τον επενδυτή και βέβαια η κύρωσή της από τη Βουλή.
Τα οφέλη και η υποδομή
Η βαριά συντήρηση προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί κατά την ημερομηνία μεταβίβασης στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Τα δεδομένα κυκλοφορίας των τελευταίων 20 χρόνων, σε συνδυασμό με τις προβλέψεις της σύμβασης παραχώρησης, δείχνουν ότι το συγκεκριμένο έργο μπορεί να ανταπεξέλθει αποτελεσματικά σε δύσκολες καταστάσεις, κατατάσσοντάς το μεταξύ αυτών με το χαμηλότερο ρίσκο. Ταυτόχρονα, οι προοπτικές υλοποίησης των επεκτάσεων του έργου (μέσω άλλων συμβάσεων) επιτρέπουν την προσδοκία αυξημένης κυκλοφορίας και αυξημένων εσόδων. Σε αυτό το πλαίσιο η απόδοση του έργου αναμένεται εντός του εύρους αποδόσεων που παραδοσιακά στοχεύει και επιτυγχάνει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε ομοειδή έργα, προσδίδοντας επιπλέον αξία στην εταιρεία και σημαντικά οφέλη στους μετόχους της.
Σύμφωνα με στελέχη του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, πρόκειται για ένα έργο χαμηλού ρίσκου και σταθερών αποδόσεων, με ιδιαίτερη ανθεκτικότητα, όπως απέδειξε η απόδοσή του τόσο κατά την οικονομική κρίση όσο και κατά την πρόσφατη πανδημία, ενώ εκτιμούν πως υπό τη διαχείριση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μπορεί να αποφέρει κατά μέσο όρο EBITDA άνω των 300 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση, για τα 25 χρόνια της σύμβασης.
Η Αττική Οδός είναι ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος μήκους περίπου 70 χλμ., που κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990 με τη μέθοδο της παραχώρησης. Αποτελεί τον περιφερειακό οδικό άξονα της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και τμήμα της σπονδυλικής στήλης του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής. Πρόκειται για ένα προαστιακό οδικό δίκτυο και αυτοκινητόδρομο, με δύο ή τρεις λωρίδες κυκλοφορίας και μία λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ), ανά κατεύθυνση. Σε ορισμένα τμήματα στο μέσον του αυτοκινητόδρομου, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο, κινείται ο προαστιακός σιδηρόδρομος, που δεν αποτελεί μέρος της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού.
Ανοδικά τα μεγέθη
Όπως τον περασμένο μήνα είχε αποκαλύψει το insider.gr, σύμφωνα με πληροφορίες, συνολικά στο πρώτο 6μηνο του έτους, η μέση ημερήσια κυκλοφορία εμφανίζονταν ενισχυμένη κατά σχεδόν 5,5% με 6% σε σχέση με το α’ εξάμηνο 2023 (257 χιλ.), ενώ σε σχέση με το 2019 (την προ covid χρονιά) η μέση ημερήσια κυκλοφορία εμφανίζεται ενισχυμένη κατά σχεδόν 16% - 17%. Ειδικότερα, στην Αττική Οδό οι διελεύσεις ανήλθαν κατά μέσο όρο σε πάνω από 270-271 χιλιάδες οχήματα την ημέρα, με κάποιους μήνες να εμφανίζουν και ροές άνω των 300 χιλ. διελεύσεων. Για την ιστορία, συνολικά το 2023 η μέση ημερήσια κυκλοφορία προσέγγισε τα 260 χιλιάδες οχήματα, έναντι 236 χιλ. το 2022 ή και πίσω στο 2019.
Ανάλογη, ή μάλλον καλύτερη σε ποσοστιαία βάση, είναι η επίδοση όσον αφορά στα έσοδα της Αττικής Οδού (χωρίς ΦΠΑ). Στο πρώτο 6μηνο 2024 ανήλθαν συνολικά σε περίπου 113 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά σχεδόν 9% σε σχέση με το πρώτο 6μηνο 2023 (103 εκατ.). Μάλιστα, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, σε κάποιους μήνες η άνοδος «έγραφε» και διψήφια ποσοστά, άνω του 16%-18%. Μεγαλύτερη είναι η άνοδος εσόδων έναντι του πρώτου «μισού» του 2019, στο +19% περίπου, πάντα κατά τις ίδιες πληροφορίες. Για την ιστορία, συνολικά το 2023 τα έσοδα προσέγγισαν τα 215 εκατ. ευρώ, έναντι 196 εκατ. το 2022 ή 194 εκατ. πίσω στο 2019.
Κατά τη διάρκεια της περσινής χρονιάς διανεμήθηκε στους μετόχους προμέρισμα χρήσης, ύψους 40 εκατ. ευρώ (έναντι των κερδών 2023). ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ) και ΑΒΑΞ εισπράττουν, φέτος, επιπλέον 42 εκατ. ευρώ, μετά την πρόταση του Δ.Σ. και τη σχετική απόφαση της γενικής συνέλευσης για διανομή μικτού ποσού μερίσματος ύψους 82 εκατ. ευρώ.