Στις αρχές του 2025 εκκινούν οι βασικές εργασίες της μεγάλης πολυεπίπεδης επένδυσης στον Ασπρόπυργο, στις παλιές εγκαταστάσεις της Ελληνικής Χαλυβουργίας, που προωθεί το αμερικανικό fund της HIG Capital, που έχει ως επικεφαλής στην Ελλάδα τον κ. Κωνσταντίνο Μπήτρο, ύψους 300 εκατ. ευρώ, δίχως σε αυτό το ποσό να υπολογίζεται ο εξοπλισμός (π.χ. τεχνολογικός, μηχανολογικός κ.α.). Ηδη, όπως από καιρό έχει αναφέρει το insider.gr, έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες με τις αδειοδοτήσεις και έχουν εκκινήσει οι αρχικές εργασίες, με ορίζοντα ολοκλήρωσης μέσα στο 2026 (ενδεχομένως στα μέσα ή λίγο αργότερα). Το χρονοδιάγραμμα της εκκίνησης βασικών εργασιών επανέλαβε προ ημερών μόλις στο πλαίσιο συνεδρίου (Ελληνική εταιρεία logistics).
Όπως έχει αναφέρει το insider.gr, η Streem Development, που ανήκει στο αμερικανικό επενδυτικό κεφάλαιο, προωθεί την υλοποίηση μεγάλου πρότυπου κέντρου διεθνών μεταφορών και αποθήκευσης μέσω τρένου, πλοίου και φορτηγών (trimodal) στον Ασπρόπυργο. Οι εργασίες ανάπτυξης μάλλον θα ανατεθούν σε εταιρεία που σχετίζεται με τον όμιλο. Εφόσον όλα πάνε βάσει σχεδίων του fund, τότε οι πρώτοι χώροι θα παραδοθούν προς χρήση στο τέλος του 2026 ενώ σταδιακά θα «πιάνουν πόστο» και οι άλλοι μισθωτές μέσα στο 2027, δηλαδή η ολοκλήρωση θα γίνει τμηματικά. Το έργο ωριμάζει υπό την εποπτεία της θυγατρικής Inventio Edge (Project Management / Construction Project Management) που κατά πάσα πιθανότητα θα αναλάβει το βασικό μέρος της ανάπτυξης. Να σημειωθεί ότι η Inventio Edge διευρύνει τη δραστηριότητά της παρέχοντας ολοκληρωμένες υπηρεσίες (end-to-end) ανάπτυξης και διαχείρισης ακινήτων (real-estate development) και προς τρίτους. Ωστόσο, θα χρειαστούν και υποδομές (γέφυρα, λιμενικές κ.α.) που ίσως να απαιτούν τη συνεργασία με κατασκευαστή καθώς δεν θα γίνουν από την Edge.
Αυτό που επίσης έχει ενδιαφέρον, πέραν του γεγονότος ότι ήδη υπάρχουν επαφές και με ξένους ομίλους που επιθυμούν να «πάρουν θέση» στο logistics park που θα αναπτύξει η Stream, είναι και ότι θα πρόκειται για το πρώτο project που θα μπορεί να προσφέρει στους μισθωτές - πολυεθνικούς ομίλους και τη δυνατότητα χρήσης χώρων συναρμολόγησης προϊόντων. Μάλιστα, αυτή η δυνατότητα θα δίνεται πλήρως αδειοδοτημένη και με την απαραίτητη υλικοτεχνική υποδομή, δηλαδή δεν θα χρειάζονται επιπλέον κινήσεις από τους χρήστες.
Επίσης σημαντικό ενδιαφέρον έχει η αναφορά του κ. Μπήτρου στην αναγκαιότητα ύπαρξης υποδομών υποστηρικτικών προς τέτοιες επενδύσεις, θέμα που έχει αναδείξει το insider.gr. Ως τέτοια, για παράδειγμα, που μπορεί να βοηθήσει την εν λόγω ανάπτυξη (και πολλές άλλες) είναι ο νέος οδικός άξονας που θα συνδέσει την Ελευσίνα με τα Οινόφυτα και ο οποίος ξεκινά από τον κόμβο 3 της Αττικής Οδού, μια πρόταση που μάλιστα έχει υποβληθεί από τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (ως Πρότυπη Πρόταση). Δεδομένου ότι τα φορτηγά από τις υπάρχουσες οδικές υποδομές μάλλον δεν διευκολύνονται, η ανάπτυξη νεών δρόμων θα βοηθήσει αυτές τις εγκαταστάσεις και τις μεταφορές, ιδίως να συνδυαστούν και με σιδηροδρομικές γραμμές. Παράλληλα ο όμιλος, όπως σημείωσε ο κ. Μπήτρος, έχει ξεκινήσει τις πρώτες end to end μεταφορές από την Ασία στην Ευρώπη. Καθημερινά η εταιρεία κινεί περίπου 160 φορτηγά την ημέρα στον άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης.
Όπως από πέρυσι είχε αποκαλύψει το insider.gr, το project θα «φιλοξενεί» και άλλες χρήσεις, από ξενοδοχεία - (το operation θα γίνει όμως μέσω της «συγγενικής» πλατφόρμας Ella Resorts, επί της ουσίας χώροι διαμονής), εμπορικούς χώρους και εστίαση, έως σταθμό ανεφοδιασμού καυσίμων ή υπηρεσίες πρωτοβάθμιας φροντίδας κ.α.. Κατά συνέπεια, πέραν των συμφωνιών με εταιρείες και πολυεθνικές που θα θέλουν να μισθώσουν χώρους αποθήκευσης ή συναρμολόγησης, θα προκύψουν και συμφωνίες με άλλους ομίλους από τους χώρους που αναφέραμε. Προφανώς, ήδη υπάρχουν σκέψεις και επαφές και προσεχώς θα γίνει γνωστή «βροχή συμφωνιών» για τις διάφορες χρήσεις. Προφανώς, τα οφέλη θα είναι σημαντικά για την ευρύτερη οικονομική δραστηριότητα αλλά και τον τοπικό δήμο (ανταποδοτικά οφέλη).
Το project
Αντικείμενο του επενδυτικού σχεδίου (Hull Logistics City) είναι η κατασκευή και λειτουργία ενιαίας πρότυπης υπερσύγχρονης μονάδας εφοδιαστικής αλυσίδας και συνδυασμένων μεταφορών, χερσαίων-θαλάσσιων-σιδηροδρομικών (tri-modal), στην περιοχή Ασπρόπυργου στη Δυτική Αττική. Βάσει όσων αναφέρονταν σε παλιότερα διαβούλευση, η περιοχή επέμβασης έχει επιφάνεια 291 στρέμματα (περιλαμβάνει τη δημιουργία αποθηκών 180.000 τ.μ. και 20.000τ.μ. συνοδών χώρων, με δυνατότητα μεταποιητικών δράσεων) και βρίσκεται εντός της ΒΙ.ΠΕ. Διυλιστηρίων, στο 17ο χλμ. της Ε.Ο. Αθηνών-Κορίνθου.
Η έκταση διαχωρίζεται από την Ε.Ο. Αθηνών-Κορίνθου σε δύο τμήματα, τμήμα Α (238 στρέμματα) και τμήμα Β, παραλιακό (53 στρέμματα). Στο τμήμα Α προβλέπονται κτήριο πολλαπλών χρήσεων (εμπορικά, γραφεία, ξενοδοχείο, εστιατόριο κ.α.), αποθήκες, χώρος διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, parking. Στο τμήμα Β ανήκει ο λιμένας, χώρος διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, σταθμός διακίνησης φορτηγών, αποθήκη σταθμός διακίνησης Ι.Χ.
Ειδικότερα, στους κύριους χώρους (Α+Β τμήμα) προβλέπονται 4 αποθήκες εμβαδού 122,7 χιλ. τ.μ., εμπορικά γραφεία επιφάνειας 14.000 τ.μ., 4 γραφεία αποθηκών έκτασης 10.700 τ.μ., χώροι φιλοξενίας οδηγών (1.400 τ.μ.), χώρος εστιατορίου (1.000 τ.μ.), 2.416 θέσεις στάθμευσης σε έκταση 60,4 χιλ. τ.μ., η εγκατάσταση Φ/Β μονάδων στις οροφές των αποθηκών συνολικής ισχύος 175.200 Mwh και βέβαια ο λιμένας πρόσδεσης πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Τα δύο τμήματα θα συνδέονται μεταξύ τους με γέφυρα, που θα κατασκευαστεί. Η έκταση έχει μέτωπο στον κόλπο της Ελευσίνας, όπου θα κατασκευαστεί προβλήτας πρόσδεσης πλοίων, με τα αντίστοιχα λιμενικά έργα και τις απαραίτητες υποδομές για την φορτοεκφόρτωση εμπορευματοκιβωτίων μέσω θαλάσσης. Επίσης, στα βόρεια, η έκταση συνορεύει με τη σιδηροδρομική γραμμή Θριάσιο-Νέο Ικόνιο, ήτοι με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, μέσω του οποίου θα είναι δυνατή η άμεση μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων σε χώρες της Ευρώπης.
Ο συνδυασμός αυτός, που δίνει στο προτεινόμενο Πάρκο τη δυνατότητα να ενώσει και να εκμεταλλευτεί τα τρία βασικά δίκτυα μεταφορών και περαιτέρω με το αεροδρόμιο, καθιστά εφικτή τη δημιουργία σημαντικών οικονομιών κλίμακας για τις εταιρείες που θα εδράσουν σε αυτό, καθώς και περιβαλλοντικά οφέλη (μείωση εκπομπών CO2, ηχορύπανσης, κατανάλωσης μη-ΑΠΕ, κ.λπ.).