Πριν από περίπου ενάμιση χρόνο, και παραπάνω, στην αγορά θεωρούσαν ότι «ανοίγει διάπλατα ο δρόμος», μετά από καθυστερήσεις ετών, ώστε άμεσα να προχωρήσουν οι διαδικασίες προς την υλοποίηση του νέου Κεντρικού Σταθμού Υπεραστικών Λεωφορείων (ΚΣΥΛ) στον Ελαιώνα. Με απόφαση, τότε, του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, είχαν εγκριθεί οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου, προϋπολογισμού πέριξ των 100 -150 εκατ. ευρώ (ενδεχομένως μέσω ΣΔΙΤ ή σύμβασης παραχώρησης, δηλαδή και με ιδιωτικά κεφάλαια), ενώ Φορέας Υλοποίησης του έργου είναι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Πρόκειται για το νέο τερματικό σταθμό των ΚΤΕΛ στο Ελαιώνα, ο οποίος σήμερα εξυπηρετείται από δύο υπεραστικούς σταθμούς λεωφορείων σε Κηφισό και Λιοσίων, που λειτουργούν έχοντας ξεπεράσει τη χωρητικότητά τους ενώ εκτιμάται ότι έχουν φτάσει στα όριά τους. Στόχος του project, όπως έχει αναδείξει από παλιά το insider.gr, είναι να δημιουργηθεί ένας σημαντικός συγκοινωνιακός κόμβος, ο οποίο θα αποτελέσει μια σύγχρονη συγκοινωνιακή πύλη για τις οδικές υπεραστικές μεταφορές από και προς την Αθήνα. Τα δε σχέδια που είχαν κυκλοφορήσει παρέπεμπαν σε σύγχρονες υποδομές που θύμιζαν αεροδρόμιο, ξενοδοχείο και γενικότερα... φουτουριστικές αναπτύξεις.
Ωστόσο, έκτοτε… «σαν να έκατσε η σκόνη» και το έργο να βγήκε εκτός επικαιρότητας. Βέβαια, projects όπως αυτό, συχνά αντιμετωπίζουν ζητήματα με μελέτες, αδειοδοτήσεις, χρηματοδότηση, χρειάζονται χρόνο ωρίμανσης, ωστόσο, ήδη αυτό το έργο έχει την έγκριση του ΥΠΕΝ για τους περιβαλλοντικούς όρους. Προφανώς, είναι νωρίς κάποιος να ισχυριστεί ότι η επένδυση έχει «παραπεμφθεί στις Ελληνικές καλένδες», ωστόσο, είναι μια πραγματικότητα ότι, επισήμως τουλάχιστον, δεν έχουν προκύψει εξελίξεις σημαντικές, που να έχουν γίνει γνωστές, σε μια συγκυρία στην οποία... δεν περισσεύουν κεφάλαια. Στο σημείο αυτό, όμως, πρέπει να σημειωθεί και μία ακόμα παράμετρος.
Ο νέος Κεντρικός Σταθμός Υπεραστικών Λεωφορείων (ΚΣΥΛ) προβλέπεται να κατασκευαστεί σε έκταση 66.420 τ.μ. στην περιοχή του Ελαιώνα, εντός του Δήμου Αιγάλεω, η οποία περικλείεται από τον παράδρομο της Εθνικής Οδού Αθηνών – Λαμίας (Λεωφόρος Κηφισού), την Ιερά Οδό και τις οδούς Αγίας Άννης και Πιερίας. Το κτιριακό συγκρότημα του ΚΣΥΛ προορίζονταν να κατασκευασθεί επί της έκτασης του υφιστάμενου αμαξοστασίου της Ελληνικό Μετρό στον Ελαιώνα, ειδικότερα, σε «μέρος της πλάκας» του. Και είναι γνωστό ότι το αμαξοστάσιο βαίνει προς επέκταση. Τμήμα του διαγωνισμού για την επέκταση της γραμμής 2 του Μετρό προς Ίλιον περιλαμβάνει και την επέκταση του αμαξοστασίου στον Ελαιώνα, που συνδέεται και με το νέο κτίριο των ΚΤΕΛ. Αρα, θεωρητικά και πρακτικά, συνδέονται τα δύο έργα, ενώ ήδη έχουν καταγραφεί καθυστερήσεις στις διαδικασίες για την Γραμμή 2.
Σε κάθε περίπτωση, είχε θεωρηθεί σημαντικό έργο, καθώς, όταν (και εφόσον) υλοποιηθεί, θα συνδέεται σχεδόν άμεσα με τον σταθμό Μετρό ΕΛΑΙΩΝΑΣ της Γραμμής 3, διευκολύνοντας τη μετακίνηση των ταξιδιωτών σε άλλα μέσα μεταφοράς, δηλαδή προς το κέντρο της Αθήνας, το λιμάνι του Πειραιά ή το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος. Παράλληλα, θα υπάρχει η δυνατότητα άμεσης πρόσβασης στην Εθνική Οδό Αθηνών-Λαμίας (Λ .Κηφισού), στο βασικό οδικό δίκτυο της Αττικής (Ιερά Οδός, Ορφέως, Αγ. Πολυκάρπου).
Όπως και τότε είχε αναφέρει το insider.gr, το project ΚΣΥΛ περιλαμβάνει, εκτός των βασικών κτηρίων, και χρήσεις εμπορικές, τουριστικές, χρήσεις γραφείων, θέσεις πάρκινγκ ενώ γίνονται αναφορές για μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, χρήση ηλεκτροκίνησης κ.α. Ο ΚΣΥΛ πρόκειται να αντικαταστήσει τους δύο υφιστάμενους Σταθμούς Υπεραστικών Λεωφορείων (Λιοσίων και Κηφισού) και να αποτελέσει έναν μεγάλου μεγέθους συγκοινωνιακό τερματικό σταθμό και κόμβο μετεπιβίβασης, καθώς πρόκειται να εξυπηρετεί τα εθνικά υπεραστικά λεωφορεία και τα λεωφορεία διεθνών μεταφορών. Θα περιλαμβάνει 4 κτίρια, συνεδριακό κέντρο, ξενοδοχείο, χώρους ελέγχου εισόδου προς τις αποβάθρες τύπου αεροδρομίου, 70 θέσεις λεωφορείων ΚΤΕΛ, εμπορικά καταστήματα και υπηρεσίες. Προορίζεται να εξυπηρετεί πάνω από 40.000 επιβάτες ημερησίως που μεταφράζονται σε 15 εκατ. επιβάτες τον χρόνο.
Οι νέες κατασκευές του ΚΣΥΛ θα οικοδομηθούν στο μεγαλύτερο μέρος τους ως καθ’ ύψος προσθήκη, στη βάση της προϋπάρχουσας κατασκευής του αμαξοστασίου και της επέκτασής του.
Το κτιριακό λειτουργικό πρόγραμμα του ΚΣΥΛ περιλαμβάνει: Αίθουσα Αφίξεων – Αναχωρήσεων επιβατών (Κεντρική αίθουσα σταθμού, περιοχή εκδοτηρίων. Διάφορες βοηθητικές υπηρεσίες, Περιοχή ελεγχόμενης κυκλοφορίας επιβατών), Περιοχή Αφίξεων – Αναχωρήσεων Λεωφορείων Εθνικών Προορισμών (κυκλοφορία οχημάτων, κυκλοφορία πεζών), Περιοχή διακίνησης αποσκευών (κλειστοί αποθηκευτικοί χώροι, βοηθητικοί χώροι διακίνησης), Περιοχή γραφείων Σταθμού Υπεραστικών Λεωφορείων (Γραφεία διακίνησης, περιοχή ανάπαυσης οδηγών), Χώρους πολιτιστικού ενδιαφέροντος (εκθεσιακός χώρος, περιοχή συνεδριακού κέντρου), Περιοχή Αφίξεων – Αναχωρήσεων Λεωφορείων Διεθνών Προορισμών (κυκλοφορία οχημάτων, κυκλοφορία πεζών), Περιοχή Χώρων Στάθμευσης Οχημάτων (Λεωφορεία Κ.Τ.Ε.Λ. – Στάθμευση μακράς διάρκειας και αναμονή λεωφορείων, ιδιωτικά αυτοκίνητα), Περιοχή κυκλοφορίας οχημάτων, Διάφορες Υποδομές Λεωφορείων (στεγασμένοι χώροι), Εγκαταστάσεις Η/Μ, Σταθμό μετεπιβίβασης – Σύνδεση με το σταθμό Μετρό «Ελαιώνας» (στεγασμένη κίνηση – σύνδεση με Κεντρικό Σταθμό, εμπορικές χρήσεις), Λοιπές χρήσεις (Εμπορικές – Τουριστικές), Υπαίθριους χώρους συνάθροισης κοινού.