Σε μία επένδυση ύψους 4,1 δισ. ευρώ (4,33 δισ. δολάρια) θα προχωρήσουν η Stellantis και η κινεζική εταιρεία κατασκευής μπαταριών CATL, δημιουργώντας ένα εργοστάσιο κατασκευής μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων στη Σαραγόσα στη βόρεια Ισπανία, όπως ανακοίνωσαν την Τρίτη.
Η κοινοπραξία, όπου οι δύο εταιρείες θα κατέχουν ποσοστά 50-50, αναμένεται να ξεκινήσει την παραγωγή μέχρι το τέλος του 2026 και θα μπορούσε να φτάσει σε χωρητικότητα τις 50 γιγαβατώρες, ανάλογα με την εξέλιξη της αγοράς EV στην περιοχή και την υποστήριξη των αρχών, αναφέρουν οι εταιρείες σε δήλωσή τους.
Η Ευρώπη επιδιώκει να προσελκύσει κατασκευαστές μπαταριών EV για να κατασκευάσει εργοστάσια στην περιοχή - το σπίτι των κατασκευαστών αυτοκινήτων όπως η Volkswagen και η Stellantis - καθώς προσπαθεί να κόψει την εξάρτησή της από την Ασία και να κερδίσει έναν αγώνα πράσινων επιδοτήσεων με τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Η Ισπανία είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος παραγωγός αυτοκινήτων στην Ευρώπη και οι επενδύσεις της Stellantis είναι κρίσιμες για να διατηρήσει τη θέση της. Το εργοστάσιο της Σαραγόσα θα είναι το τρίτο εργοστάσιο της CATL στην Ευρώπη, αφού τα άλλα δύο ανήκουν εξ ολοκλήρου στον κατασκευαστή μπαταριών.
Η CATL λειτουργεί ένα εργοστάσιο έξι ετών στη Γερμανία, το πρώτο της στην Ευρώπη, με συνολική επένδυση 1,8 δισεκατομμυρίων ευρώ για την επίτευξη τελικής παραγωγικής ικανότητας 14 γιγαβατώρων. Επίσης, κατασκευάζει ένα νέο εργοστάσιο στην Ουγγαρία με επένδυση 7,3 δισ. ευρώ και προγραμματισμένη δυναμικότητα 100 GWh.
Ελκυστική η Ισπανία λόγω ΑΠΕ
Η απόφαση να παραχωρηθεί το εργοστάσιο στην Ισπανία έρχεται μετά την αποχή της χώρας από την επιβολή πρόσθετων δασμών στις εισαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση και αφού ο Πρωθυπουργός Πέδρο Σάντσεθ προέτρεψε την ΕΕ να επανεξετάσει την επιβολή κυρώσεων στα κινεζικής κατασκευής EV για να αποφευχθεί ένας εμπορικός πόλεμος.
Οι κινεζικές εταιρείες πρέπει να ζητήσουν έγκριση από το Πεκίνο για άμεσες επενδύσεις στο εξωτερικό και η Κίνα έχει πει ιδιωτικά στις αυτοκινητοβιομηχανίες να σταματήσουν τις μεγάλες επενδύσεις σε ευρωπαϊκές χώρες που υποστηρίζουν την επιβολή επιπλέον δασμών, ανέφερε το Reuters τον Οκτώβριο.
Η Ισπανία το 2020 ανακοίνωσε ένα σχέδιο 5 δισ. ευρώ για να προσελκύσει την παραγωγή ηλεκτρικών και μπαταριών χρησιμοποιώντας κονδύλια της ΕΕ για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Η Stellantis έχει λάβει περίπου 300 εκατομμύρια ευρώ από αυτό το σχέδιο, σύμφωνα με την ισπανική κυβέρνηση.
Η Ισπανία αποτελεί έναν ελκυστικό προορισμό για την κατασκευή εργοστασίων μπαταριών, λόγω της αφθονίας της αιολικής και ηλιακής ενέργειας. Πράγματι, η ηλιακή ενέργεια είναι 20-25% φθηνότερη από ό,τι στην κεντρική Ευρώπη και οι αιολικοί πόροι στην Ιβηρική χερσόνησο υπερβαίνουν τον μέσο όρο της ΕΕ κατά 5-10%, έδειξε μια μελέτη της McKinsey τον Ιούλιο.