Η Αυστραλία θέλει να υποχρεώσει τις Meta και Google να πληρώνουν για τα ενημερωτικά περιεχόμενα που αναμεταδίδουν, στο πλαίσιο ενός νέου προγράμματος που παρουσιάσθηκε σήμερα και απειλεί τους γίγαντες του Ίντερνετ με φόρους σε περίπτωση άρνησής τους να συνάψουν σχετικές συμφωνίες με τα τοπικά μέσα ενημέρωσης.
«Είναι σημαντικό οι ψηφιακές πλατφόρμες να διαδραματίζουν το ρόλο τους. Οφείλουν να στηρίζουν την πρόσβαση σε μια δημοσιογραφία ποιότητας που ενημερώνει και ενισχύει τη δημοκρατία μας», δήλωσε η υπουργός Επικοινωνιών Μισέλ Ρόουλαντ.
Ενώ οι παραδοσιακές αίθουσες σύνταξης δίνουν συχνά μάχη για να επιβιώσουν, καθώς το διαδίκτυο ιδιοποιείται το μάννα των διαφημιστικών εσόδων τους, η Καμπέρα επιθυμεί οι κολοσσοί των ψηφιακών υπηρεσιών να αμείβουν τα μέσα ενημέρωσης ανάλογα με τα περιεχόμενα που εμφανίζονται στις πλατφόρμες τους.
Και αυτό ενώ ένα όλο και αυξανόμενο μέρος του κοινού ενημερώνεται πλέον αποκλειστικά από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
«Η ταχεία ανάπτυξη των ψηφιακών πλατφορμών αυτά τα τελευταία χρόνια έχει αναστατώσει το τοπίο των μέσων ενημέρωσης στην Αυστραλία και απειλεί τη βιωσιμότητα της δημοσιογραφίας δημόσιου συμφέροντος», υπογράμμισε η Ρόουλαντ.
Στις πλατφόρμες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, τα ετήσια έσοδα των οποίων στην Αυστραλία υπερβαίνουν τα 160 εκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ, θα επιβληθεί φόρος -το ύψος του οποίου δεν έχει ακόμα καθορισθεί- που προορίζεται για τη χρηματοδότηση των μέσων ενημέρωσης.
Οι όμιλοι αυτοί θα μπορούν ωστόσο να εξαιρεθούν από τη φορολογία αυτή, αν συνάψουν εμπορικές συμφωνίες με τις εταιρείες των αυστραλιανών μέσων ενημέρωσης.
Σύμφωνα με την κυβέρνηση, ο μηχανισμός αυτός θα αφορά πιθανόν τις μητρικές εταιρείες των Google, Facebook και TikTok, όμως η X θα μπορούσε να ξεφύγει επειδή τα έσοδά της στην Αυστραλία είναι κάτω από το προαναφερθέν όριο.
Στην Ευρώπη, η ΕΕ έχει εκδώσει από το 2019 μια οδηγία για τα «γειτονικά δικαιώματα» με στόχο να επιτρέψει στα μέσα ενημέρωσης να αμείβονται όταν περιεχόμενά τους επαναχρησιμοποιούνται από τους γίγαντες των ψηφιακών υπηρεσιών.
Η Καμπέρα προσπαθούσε ήδη να πλαισιώσει καλύτερα αυτές τις γιγάντιες εταιρείες: τον περασμένο μήνα η χώρα υιοθέτησε ένα νέο κανονισμό που απαγορεύει την πρόσβαση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στους ανηλίκους κάτω των 16 ετών.
Η Αυστραλία εξέτασε επίσης το ενδεχόμενο να επιβάλει πρόστιμα στις επιχειρήσεις οι οποίες δεν αφαιρούν από τις πλατφόρμες τους περιεχόμενα σοκαριστικά, καθώς και περιεχόμενα που διαδίδουν παραπληροφόρηση.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ