Η πρώτη εκτελεστική σύμβαση για την «Ανάπτυξη Αυτόνομων Έξυπνων Τηλεδιαχειριζόμενων Δικτύων Φωτισμού τεχνολογίας LED στους Οδικούς Άξονες της Χώρας, Αρμοδιότητάς των 13 Περιφερειών για την Βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας» υπεγράφη χτες ανάμεσα στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας και την ένωση εταιρειών «OTE A.E.- GLOBILED Μ.ΕΠΕ». Στη δράση έχει αναφερθεί το insider.gr τόσο παλιότερα όσο και προ ολίγων μηνών.
Στη σχετική πρόσκληση του ΤΕΕ απάντησαν θετικά 12 από τις 13 Περιφέρειας της χώρας, πλην αυτής του Νοτίου Αιγαίου. Η σύμβαση αφορά στην ανάπτυξη αυτόνομων έξυπνων τηλεδιαχειριζόμενων δικτύων φωτισμού στους οδικούς άξονες αρμοδιότητάς των 12 Περιφερειών της χώρας για την βελτίωση του επιπέδου της οδικής ασφάλειας αλλά και την αισθητική αναβάθμιση αυτών, με έμφαση σε τμήματα του οδικού δικτύου, τα οποία δεν φωτίζονται καθόλου και υπάρχει σε αυτά έλλειψη - απουσία υποδομής (υπογείου δικτύου και ιστών οδικού φωτισμού).
Το ύψος της σύμβασης ανέρχεται σε 102.703.026,60 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. 24% (24.648.726,38 ευρώ), πλέον του δικαιώματος προαίρεσης 50% (51.351.513,30 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. 24%). Βάσει αυτής, οι Περιφέρειες θα έχουν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν 958 χιλιόμετρα φωτιζόμενου οδικού δικτύου σε δίκτυο το οποίο σήμερα δεν φωτίζεται καθόλου, μέσω της προμήθειάς και εγκατάστασης 31.938 νεών αυτόνομων έξυπνων τηλεδιαχειριζόμενων ιστών φωτισμού. Η διάρκεια της παρούσας εκτελεστικής σύμβασης ορίζεται, πλην τυχόν δικαιώματος προαίρεσης, σε δεκατρείς μήνες.
Τι προβλέπει η σύμβαση
Ειδικότερα, κάθε Περιφέρεια έχει κληθεί να προτείνει τα τμήματα του οδικού δικτύου με όριο ταχύτητας μέχρι 60 χλμ./ώρα αρμοδιότητάς της στα οποία παρουσιάζεται έλλειψη ή ανεπάρκεια οδικού φωτισμού, και να τα προτεραιοποιήσει ανάλογα με το βαθμό επικινδυνότητάς τους (αριθμός, συχνότητα και σοβαρότητα τροχαίων ατυχημάτων σε αυτά). Στα πλαίσια της μελέτης εφαρμογής που θα εκπονηθεί από τον ανάδοχο θα προσδιοριστούν με αντικειμενικά κριτήρια επικινδυνότητας τα τελικά σημεία ανά Περιφέρεια.
Όπως αναφέραμε, στην πρόσκληση του ΤΕΕ ανταποκρίθηκαν οι Περιφέρειες Αττικής, Κρήτης, Δυτικής Ελλάδας, Θεσσαλίας, Δυτικής Μακεδονίας, Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας, Ιονίων Νήσων, Στερεάς Ελλάδας, Βορείου Αιγαίου, Πελοποννήσου, Ηπείρου.
Μέσω της ανάπτυξης των αυτόνομων έξυπνων τηλεδιαχειριζόμενων δικτύων φωτισμού τεχνολογίας led, η κάθε Περιφέρεια θα διασφαλίσει την άνετη και ασφαλή διέλευση οχημάτων και πεζών στα μέχρι πρότινος σκοτεινά τμήματα του οδικού δικτύου αρμοδιότητάς της. Ειδικότερα, κάθε αυτόνομος, έξυπνος, τηλεδιαχειριζόμενος στύλος φωτισμού θα διαθέτει κατάλληλο φωτοβολταϊκό πάνελ και μπαταρία λιθίου ή νικελίου που θα φορτίζει την ημέρα και θα ρευματοδοτεί το φωτιστικό led τις νυχτερινές ώρες με απόλυτη επάρκεια ισχύος. Επίσης, το σύστημα αυτονόμου φωτισμού θα διαθέτει και ένα έξυπνο ελεγκτή MPP ο οποίος θα έχει τη δυνατότητα να ρυθμίζει δυναμικά και σε πραγματικό χρόνο την ένταση του φωτισμού που παρέχεται από το φωτιστικό, ο οποίος θα επικοινωνεί μέσω sim κάρτας με το κεντρικό λογισμικό τηλεδιαχείρισης. Έτσι, τμήματα του οδικού δικτύου των Περιφερειών της χώρας, τα οποία μέχρι σήμερα είναι στο απόλυτο σκοτάδι και αποτελούν σημεία παγίδες για τους οδηγούς και τους πεζούς και λόγω έλλειψης υποδομής παραμένουν αφώτιστα, θα αποκτήσουν με εύκολο και οικονομικό τρόπο επαρκή φωτισμό για την ασφαλή διέλευσή οχημάτων και πεζών.
Οι παραπάνω αναφερόμενες Περιφέρειες θα έχουν τη δυνατότητα να βελτιώσουν το επίπεδο της οδικής ασφάλειας αλλά και την αισθητική αναβάθμιση αυτών, με έμφαση σε τμήματα του οδικού δικτύου, τα οποία δεν φωτίζονται καθόλου και υπάρχει σε αυτά έλλειψη - απουσία υποδομής.
Κάθε αυτόνομος έξυπνος τηλεδιαχειριζόμενος στύλος φωτισμού θα αποτελείται από:
- Ειδικούς, κατάλληλα σχεδιασμένους και στατικά μελετημένους για το βάρος του φωτιστικού, των πάνελ και των συσσωρευτών, κωνικούς γαλβανισμένούς σιδηροϊστούς ύψους 8-10μ.
- Φωτιστικά σώματα υψηλής απόδοσης τεχνολογίας LED, ισχύος ≤80W, κλάσης μόνωσης ΙΙΙ, καταλληλά για λειτουργία σε αυτόνομο σύστημα.
- Μπαταρία λιθίου ή νικελίου κατάλληλης βάσης στήριξης και κατάλληλης χωρητικότητας που θα εξασφαλίζει >1 ημέρα αυτονομία λειτουργίας του φωτιστικού σημείου χωρίς την αναγκαιότητα φόρτισής της.
- Φωτοβολταϊκό πάνελ κατάλληλων διαστάσεων και ισχύος, με την αναλογούσα βάση στήριξης που θα συλλέγει ηλιακή ενέργεια κατά τη διάρκεια της ημέρας και θα τροφοδοτεί την μπαταρία λιθίου ή νικελίου.
- Έξυπνο controller τύπου MPPT, το οποία α) θα ρυθμίζει την ένταση του φωτιστικού λαμβάνοντας υπόψη την διαθέσιμη ενέργεια της μπαταρίας και β) θα επικοινωνεί μέσω sim κάρτας με το κεντρικό λογισμικό ελέγχου.
- Κεντρικό λογισμικό τηλεδιαχείρισης, τηλεελέγχου Custom made για την προτεινόμενη κάθε φορά λύση.
- Κεντρικό λογισμικό συστήματος προληπτικής συντήρησης του συστήματος.
Στο έργο περιλαμβάνεται η προμήθεια, η εγκατάσταση και η θέση σε λειτουργία όλων των ανωτέρω μετά της απαιτούμενης εργασίας, των υλικών και των μικροϋλικών που θα απαιτηθούν. Επίσης, προβλέπεται και η παροχή υπηρεσιών εγγύησης του εξοπλισμού και τεχνικής υποστήριξης για δύο (2) έτη μετά την οριστική παραλαβή της κάθε εκτελεστικής σύμβασης χωρίς πρόσθετο κόστος.