Στα επίπεδα έως και των 370 εκατ. ευρώ προσδιορίστηκε η αξία της παραχώρησης του project «Ανάπλαση της ΔΕΘ», ενώ μέχρι τον Ιούνιο θα έχει ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία για την ανεύρεση επενδυτή με τη δημοσίευση του τεύχους διαγωνισμού, βάσει όσων αναφέρθηκαν χτες σε πάνελ στο πλαίσιο του 8ου συνεδρίου Prodexpo North, στο οποίο συμμετείχαν ο κ. Παναγιώτης Σταμπουλίδης (Εκτελεστικός Διευθυντής και Εκτελεστικό Μέλος Δ.Σ., του Υπερταμείου, πρώην επικεφαλής PPF) και ο κ. Δημήτρης Ανδριόπουλος (CEO της Dimand).
Ο «νούμερο 2» του Υπερταμείου, Π. Σταμπουλίδης αναφέρθηκε στην πορεία μεγάλων projects που θα αλλάξουν τη δυναμική της Θεσσαλονίκης, όπως η επένδυση στη ΔΕΘ ή η αξιοποίηση του στρατοπέδου Γκόνου.
Η ανάπλαση της ΔΕΘ και η Dimand
Όπως ανέφερε, μέσα στον μήνα το Growthfund θα παρουσιάσει τη νέα μελέτη βιωσιμότητας για το έργο της ΔΕΘ, για το οποίο είπε ότι έχει γίνει καλή προεργασία (σε μελέτες). Το Δημόσιο βάζει έως 120 εκατ. ευρώ και επιπλέον έως 28 εκατ. διαθέτει η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας για τη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου - ενιαίου πάρκου που δημιουργείται. Σύμφωνα με τον ίδιον, στην παρούσα φάση γίνεται επικαιροποίηση του χρηματοοικονομικού μοντέλου για τα κόστη και τα προσδοκώμενα έσοδα. Τον επόμενο μήνα και μετά θα γίνει το λεγόμενο market sounding και η παρουσίαση δεδομένων – πληροφοριών στην αγορά και σε υποψήφιους επενδυτές
Προσδοκία του Υπερταμείου είναι έως το καλοκαίρι να είναι έτοιμα τα τεύχη δημοπράτησης. Ο κ. Σταμπουλίδης σημείωσε ότι «πρέπει να πείσουμε την αγορά να δώσει το παρών στον διαγωνισμό, δηλαδή οι επενδυτές να πειστούν ότι το έργο είναι βιώσιμο, δεν μπορεί να γίνει χωρίς ιδιωτική συμμετοχή». Επίσης, συμπλήρωσε ότι υπάρχει Π.Δ. για όρους δόμησης και χρήσεις.
Ειδικότερα, όπως εξήγησε, το ζητούμενο «είναι να έχουμε ένα ολοκληρωμένο επιχειρηματικό και επιχειρησιακό κέντρο στον ιστό της πόλης, ανοιχτό στους πολίτες διασφαλίζοντας την πρόσβαση στο πράσινο και σε μία σειρά από δραστηριότητες. Εχουμε πάρει όλο το υλικό, μελετούμε τα δεδομένα και στο εξής θα το επικαιροποιήσουμε το χρηματοοικονομικό μοντέλο, το κόστος κατασκευής και των εσόδων, προκειμένου τους επόμενους μήνες να είμαστε σε ανοιχτή διαβούλευση με την αγορά, ώστε να πάρουμε το πρώτο feedback. Ένα μήνα μετά θα προετοιμάσουμε τα τεύχη για το διαγωνισμό».
Ενδιαφέρον από Dimand αλλά… «δεν βγαίνουν τα… μαθηματικά»
Ο κ. Ανδριόπουλος της Dimand επανέλαβε το αρχικό του ενδιαφέρον για το έργο, λέγοντας ότι «το παρακολουθούμε τρία χρόνια», ανεβάζοντας το κόστος της επένδυσης – ανάπλασης σε 370 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, χαρακτηριστικά πρόσθεσε, κάνοντας τα… μαθηματικά της επένδυσης, ότι «αν από τα 160 στρέμματα της ΔΕΘ, αφαιρέσουμε τα 55.000 τ.μ., που θα καταλάβουν οι εκθεσιακοί χώροι, αν αφαιρέσουμε και το μεγάλο ενιαίο πάρκο, μένουν 25.000 τ.μ. δόμησης για τον ιδιώτη. Δηλαδή, μιλάμε για τιμές Μανχάταν, για να διαθέσουν ιδιώτες 220 εκατ. για 25.000 τ.μ. εμπορικών – γραφειακών χρήσεων». Για την επισήμανση αυτή ο κ. Σταμπουλίδης έκανε λόγο για χρηματοροές που υπάρχουν και υποστηρίζουν το project, για τις οποίες θα ενημερωθούν οι επενδυτές.
Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα επισημοποιήθηκε ότι project manager του έργου αναδείχθηκε η σύμπραξη εταιρειών «HILL – ΣΑΜΑΡΑΣ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ Α.Ε. ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ – TrB A.E. – ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΛΑΧΟΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ – Lamda S.A.». Έως το Α’ εξάμηνο του 2026 προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί ο Διαγωνισμός και να έχει προχωρήσει η διαδικασία ανάδειξης προσωρινού αναδόχου. Το Β’ εξάμηνο 2026 αναμένεται να έχει υπογραφεί η σύμβαση με τον ανάδοχο ώστε να ξεκινήσει η εκπόνηση των μελετών που απαιτούνται για την αδειοδότηση και την εκκίνηση του κατασκευαστικού έργου, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2031. Το έργο θα υλοποιηθεί με συνεργασία δημοσίων & ιδιωτικών πόρων, θα αποτελεί τη μεγαλύτερη αστική ανάπλαση στη Θεσσαλονίκη και περιλαμβάνει τη δημιουργία μητροπολιτικού πάρκου 100 στρεμμάτων, εκθεσιακών και συνεδριακών εγκαταστάσεων, επιχειρηματικού κέντρου, ξενοδοχείου και υπόγειων χώρων στάθμευσης. Το εμβληματικό project της ανάπλασης της ΔΕΘ θα αποτελέσει καταλύτη περιφερειακής ανάπτυξης για τη Θεσσαλονίκη και συνολικά τη Βόρεια Ελλάδα, δεδομένου ότι θα αναβαθμίσει την ποιότητα ζωής των κατοίκων και την εμπειρία των επισκεπτών, θα ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας της πόλης, ως συνεδριακού προορισμού και θα δημιουργεί περισσότερες από 1.500 θέσεις εργασίας/έτος. Επιπλέον, λόγω της ενίσχυσης του επαγγελματικού τουρισμού με αναβαθμισμένο περιεχόμενο για τους επισκέπτες, θα συμβάλλει στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου συνολικά.
Η επένδυση στο στρατόπεδο Γκόνου
Αναφορικά με την αξιοποίηση του στρατοπέδου Γκόνου, ο κ. Σταμπουλίδης είπε ότι τέσσερις υποψήφιοι επενδυτές έχουν συμμετάσχει στη Φάση Α’ του διαγωνισμού, έχουν ήδη αξιολογηθεί οι φάκελοι και στο επόμενο διάστημα προχωράει η Φάση Β’ του ανταγωνιστικού διαλόγου, που προβλέπεται να ολοκληρωθεί ως το καλοκαίρι. Υπενθυμίζεται, όπως έχουμε αναφέρει, ότι αρχικό ενδιαφέρον έχουν δείξει τα σχήματα Goldair Cargo – Aktor Group, ΟΛΘ, Trade Logistics – ΙΝΤΕΡΚΑΤ και Noval, που συμμετέχουν στη «μάχη» για το ακίνητο της ΓΑΙΑΟΣΕ, επιφάνειας 672 στρεμμάτων, στη Θεσσαλονίκη.
Σε ό,τι αφορά στο Γκόνου, ο κ. Σταμπουλίδης επισήμανε τα θετικά της συγκεκριμένης έκτασης, που είναι η γεωγραφική θέση του, η σύνδεση με το δίκτυο του σιδηροδρόμου, η γειτνίαση με το λιμάνι. Οπως ανέφερε, «προσφέρουμε γη με πολύ λογικό αντάλλαγμα. Νομίζω ότι αυτή τη φορά θα έχουμε οικονομική προσφορά και θα κλείσουμε τον διαγωνισμό προς όφελος της ΓΑΙΟΣΕ. Οι χρήστες του Λιμανιού, θα μπορούν να είναι και χρήστες του Γκόνου και το αντίστροφο».
Ο κ. Σταμπουλίδης επισήμανε, μεταξύ άλλων, «πως στα βόρεια σύνορα μας ανοίγονται νέες προοπτικές, προσφέρουμε γη με λογικό αντάλλαγμα. Πιστεύουμε ότι το Γκόνου, πέραν των logistics, θα προσελκύσει και άλλες δραστηριότητες, αφού ο υποδοχέας θα μπορεί να διαθέσει χώρους και σε άλλες επιχειρήσεις».
Ο προτιμητέος επενδυτής θα αναλάβει για τουλάχιστον 30 έτη τη χρηματοδότηση, τον σχεδιασμό, την αδειοδότηση, ανάπτυξη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του Επιχειρηματικού Πάρκου στο πρώην Στρατόπεδο Γκόνου, συνολικής έκτασης 672.000 τ.μ., μια επένδυση άνω των 200 εκατ. ευρώ. Η ακριβής διάρκεια της παραχώρησης, καθώς και τυχόν παράτασης που δύναται να δοθεί, θα καθοριστούν με την ολοκλήρωση της διαδικασίας του ανταγωνιστικού διαλόγου. Με την αξιοποίηση του ακινήτου στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου, η Βόρεια Ελλάδα θα αποκτήσει ένα σύγχρονο επιχειρηματικό πάρκο που θα αναβαθμίσει τον κλάδο των συνδυασμένων μεταφορών, με ουσιαστικά οφέλη για την τοπική κοινωνία και την εθνική οικονομία.
Το Επιχειρηματικό Πάρκο στη Φυλή
Πάντως, ο κ. Σταμπουλίδης συνέδεσε την επένδυση στη Θεσσαλονίκη με αυτή της Φυλής (Επιχειρηματικό Πάρκο Φυλής), κάνοντας λόγο για «συνάντηση» και δημιουργία δύο οργανωμένων υποδοχέων για logistics στη χώρα. Όπως παλιότερα αλλά και πρόσφατα έχει αναδείξει το insider.gr, πέντε επιχειρηματικά σχήματα, και ειδικότερα οι Αιγαίον Όϊλ - Μελισσανίδης, Goldair, Ειδησεοφωνική Ελλάς - Call Center Ελλάς - Λεβάντε Εξπρές κ.α., Ορφεύς Βεϊνόγλου - HIG, FINCOP – Κοπελούζος, εκδήλωσαν ενδιαφέρον στο πλαίσιο του δημόσιου διεθνούς διαγωνισμού για την ανάπτυξη, λειτουργία και συντήρηση με σύμβαση παραχώρησης Επιχειρηματικού Πάρκου στη θέση «Σπηλιές» του Δήμου Φυλής. Σύμφωνα με πληροφορίες, στο σχήμα της Goldair έχει εισέλθει ή συζητά να μπει η AKTOR, στο πρότυπο της συνεργασίας και για τον Γκόνο, με μερίδιο 40%.
Ο προτιμητέος επενδυτής θα αναλάβει για τουλάχιστον 35 έτη τη χρηματοδότηση, τον σχεδιασμό, την αδειοδότηση, την ανάπτυξη, την κατασκευή, τη λειτουργία, τη συντήρηση και τη μακροχρόνια εκμετάλλευση του Επιχειρηματικού Πάρκου του Δήμου Φυλής. Το Επιχειρηματικό Πάρκο, συνολικής επιφάνειας περίπου 437 στρεμμάτων, θα αποτελέσει ένα σύγχρονο, πράσινο και καινοτόμο εθνικό κέντρο μεταφορών και logistics, που θα υποστηρίζει συνολικά και αποτελεσματικά τις ανάγκες της εθνικής αγοράς εμπορευματικών μεταφορών, ενώ παράλληλα θα αναβαθμίσει ριζικά την περιοχή της Δυτικής Αττικής, θα ενισχύσει την τοπική ανάπτυξη και θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας τόσο κατά την περίοδο κατασκευής, όσο και κατά την περίοδο λειτουργίας. Στις προβλεπόμενες χρήσεις γης του ακινήτου περιλαμβάνεται και η ειδική χρήση των τουριστικών καταλυμάτων – ξενοδοχείων, για την ορθή λειτουργία του Επιχειρηματικού Πάρκου. Ο διαγωνισμός θα αφορά στη σύναψη σύμβασης παραχώρησης, ύψους έως 250 εκατ. ευρώ, με ιδιώτη επενδυτή που θα αναλάβει τη δημιουργία και λειτουργία του κέντρου. Για τον σκοπό αυτόν έχουν εξασφαλιστεί οικονομικά κίνητρα ύψους 21 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Ήδη περισσότεροι από 200 διαμεταφορείς, επί συνόλου σχεδόν 400, έχουν δεσμευθεί ότι θα μεταφέρουν τις επιχειρήσεις στους στον νέο υποδοχέα.
Το λιμάνι Θεσσαλονίκης, η μαρίνα Καλαμαριάς και το PPF στη Βόρεια Ελλάδα
Αναφορά έγινε και για τον ΟΛΘ ή άλλα projects του PPF στη Θεσσαλονίκη. «Η επέκταση του 6ου προβλήτα στο λιμάνι Θεσσαλονίκης, θα δώσει νέα πνοή στο λιμάνι και στην πόλη. Για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης είμαστε στη διαδικασία του master plan, σύντομα θα έχουμε εξελίξεις», ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο κ. Σταμπουλίδης ενώ για την αξιοποίηση της μαρίνας Καλαμαριάς, υπογράμμισε ότι αναμένεται η απόφαση του ΣτΕ και «θα προχωρήσουμε σύντομα σε νέο διαγωνισμό». Σημειώνεται ότι ο προηγούμενος «κόλλησε» σε προσφυγή του Δήμου, ενώ το Υπερταμείο φέρνει νέο με ήπια δόμηση, όπως έχει αναφέρει το insider.gr. Για τον ΟΛΘ ο κ. Σταμπουλίδης σημείωσε, πάντως, ότι ήδη έχουν ήδη γίνει επενδύσεις 67 εκατ. ευρώ, πέραν αυτών, ύψους περίπου 180 εκατ., που προβλέπονται στο πλαίσιο της παραχώρησης.
Η Μονάδα PPF, επισήμανε ο κ. Σταμπουλίδης, έχει ωριμάσει έργα 8 δις. για την Ελληνική Δημοκρατία και μέχρι το καλοκαίρι του 2026 θα παραδώσει έργα 3,5 δις. ευρώ, ενώ για τη Μακεδονία ωριμάζει έργα 700 εκατ. ευρώ. Ανάμεσα σε αυτά έργα 104 εκατ. για δομές υγείας, 88 εκατ. για προστασία δασών κ.α., ενώ υπενθύμισε ότι έχει κλείσει και η υπο-παραχώρηση του λιμένα Καβάλας Φίλλιπος Β’. Επίσης, προσέθεσε ότι «είμαστε στην τελική ευθεία και για να κλείσει η αποκρατικοποίηση – παραχώρηση της Εγνατίας Οδού» (στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Egis).