«Τρέχουν» οι επενδύσεις στον κλάδο των αθλητικών ειδών

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
«Τρέχουν» οι επενδύσεις στον κλάδο των αθλητικών ειδών
Μπαράζ επενδυτικών κινήσεων με νέα καταστήματα και φρέσκα concept από τους ισχυρούς παίκτες της αγοράς αθλητικών ειδών. Ποιες ευκαιρίες αναδύονται και ποια σχέδια λαμβάνουν χώρα.

Με γοργούς ρυθμούς «τρέχουν» οι επενδύσεις στην εγχώρια αγορά αθλητικών ειδών, με τους μεγαλύτερους λιανεμπορικούς ομίλους που δίνουν το παρών, να διεκδικούν ακόμη υψηλότερα μερίδια αγοράς σε έναν ιδιαίτερα δυναμικό κλάδο, αξίας περί των 600-700 εκατ. ευρώ. Η αγορά άλλωστε των αθλητικών ειδών άλλαξε άρδην κατά τη διάρκεια της πανδημίας, προσελκύοντας ολοένα και μεγαλύτερη ζήτηση, ενώ από τότε η ανάπτυξή της κρίνεται σταθερή.

Οι ισχυρές δε προοπτικές που εμφανίζει ο κλάδος καθιστά ακόμη πιο ανταγωνιστικό το περιβάλλον μέσα στο οποίο δρουν οι βασικοί «παίκτες» του, γεγονός που καλλιεργεί πρόσφορο έδαφος για νέες συνεργασίες, φιλόδοξες επενδύσεις και «φρέσκα», πολλά υποσχόμενα concept, ικανά να ικανοποιήσουν τις καταναλωτικές τάσεις του μέλλοντος.

Νέες συνεργασίες και πρωτοποριακά concept καταστημάτων από τον όμιλο Fourlis

Στόχο να ενισχύσει έτι περαιτέρω το αποτύπωμά του στην αγορά αθλητικών ειδών στην Ελλάδα, αλλά και στα Βαλκάνια, έχει βάλει ο όμιλος Fourlis, διαβλέποντας μεγάλες ευκαιρίες ανάπτυξης. Αυτό άλλωστε το επιβεβαιώνουν περίτρανα οι επενδυτικές κινήσεις στις οποίες έχει προχωρήσει ο όμιλος τους τελευταίους μήνες.

Ήταν στα τέλη του περασμένου Αυγούστου όταν ο όμιλος Fourlis ανακοίνωσε μια κίνηση στρατηγικού χαρακτήρα, προχωρώντας στην εξαγορά των δραστηριοτήτων της Foot Locker σε Ελλάδα και Ρουμανία, καθώς και στη σύναψη συμφωνιών αδειοδότησης (licensing agreements) για την επέκταση του δικτύου της Foot Locker στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Στο πλαίσιο της συμφωνίας, ο όμιλος Fourlis εξαγόρασε το υπάρχον δίκτυο καταστημάτων της Foot Locker στην Ελλάδα και τη Ρουμανία. Από αυτά τρία φυσικά καταστήματα - και ένα ηλεκτρονικό κατάστημα - είναι στην Ελλάδα και τρία φυσικά καταστήματα στη Ρουμανία. Ταυτόχρονα, σύναψε licensing agreements με την αμερικανική εταιρεία για την ανάπτυξη των αγορών της Ελλάδας και της Ρουμανίας, με παράλληλη επέκταση του δικτύου της μέσω της δημιουργίας καταστημάτων σε έξι επιπλέον χώρες στη Νοτιοανατολική Ευρώπη: Τη Βουλγαρία, την Κύπρο, τη Σλοβενία, την Κροατία, τη Βοσνία Ερζεγοβίνη και το Μαυροβούνιο. Να σημειωθεί δε εδώ ότι μέχρι να της… χτυπήσει την πόρτα ο όμιλος Fourlis, η Foot Locker δεν διατηρούσε καμία συνεργασία αδειοδότησης στην ευρωπαϊκή αγορά.

Πλέον, ο όμιλος Fourlis στοχεύει στη λειτουργία περισσότερων από 100 καταστημάτων στις οκτώ χώρες, παράλληλα με το άνοιγμα οκτώ ηλεκτρονικών καταστημάτων. Ωστόσο, ο φιλόδοξος αυτός στόχος θα αφορά κατά κύριο λόγο στην Ελλάδα και τη Ρουμανία. Στην Ελλάδα σχεδιάζεται να ανοίξουν περί τα 40 καταστήματα Food Locker, τα μισά από τα οποία θα αφορούν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Τα περισσότερα από αυτά αναμένεται να λειτουργήσουν από το ερχόμενο καλοκαίρι, δεδομένου ότι η συμφωνία εξαγοράς των δραστηριοτήτων της Foot Locker σε Ελλάδα και Ρουμανία αναμένεται να ολοκληρωθεί έως τον Απρίλιο του 2025.

H Foot Locker είναι ένα αμερικανικό brand με ιστορία 50 χρόνων, το οποίο θεωρείται ηγέτης στο sneaker culture. Το πρώτο κατάστημα άνοιξε το 1974 στην Καλιφόρνια, ενώ το πρώτο κατάστημα στην Ευρώπη άνοιξε στη Γερμανία το 1989. Σήμερα διατηρεί περισσότερα από 2.460 καταστήματα σε 26 χώρες σε ολόκληρο τον κόσμο, ενώ από αυτά μόλις 200 λειτουργούν με μοντέλο αδειοδότησης. Στο οικονομικό έτος 2023, οι πωλήσεις του αμερικανικού κολοσσού έφτασαν τα 8 δισ. δολάρια.

Όπως άλλωστε έχει καταστήσει σαφές ο πρόεδρος του ομίλου, Βασίλης Φουρλής, η συνεργασία με τη Foot Locker θα λειτουργήσει συμπληρωματικά με τις δραστηριότητες της Intersport, ενώ σωρευτικά αυτά τα δύο concepts μπορούν να αποφέρουν έως και 500 εκατ. ευρώ πωλήσεις σε ορίζοντα 3-5 ετών.

Υπενθυμίζεται εδώ ότι ως αποκλειστικός δικαιοδόχος (franchisee) του εμπορικού σήματος Intersport για την Ελλάδα, την Κύπρο, τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία, ο όμιλος Fourlis διατηρεί ένα πολύ ισχυρό δίκτυο άνω των 100 καταστημάτων, με περισσότερα από 60 να βρίσκονται στην Ελλάδα.

Όπως είναι δε φυσικό, η δημιουργία ενός φιλόδοξου αριθμού καταστημάτων Foot Locker στην Ελλάδα, σε συνδυασμό με την ανάπτυξη του δικτύου της Intersport, αναμένεται να ανακατέψουν την τράπουλα των μεριδίων προσεχώς, ανατρέποντας τις ισορροπίες που ίσχυαν μέχρι πρότινος.

Την ίδια ώρα, ο όμιλος επιχειρεί να φέρει ακόμη πιο κοντά τον κόσμο του λιανικού εμπορίου με τους ανθρώπους του ποδοσφαίρου, προχωρώντας στο άνοιγμα του πρώτου εξειδικευμένου ποδοσφαιρικού καταστήματος στον κόσμο. Πρόκειται για το κατάστημα Intersport Football Club, συνολικής έκτασης 1.200 τμ, το οποίο βρίσκεται στο Star Center στον Άγιο Ιωάννη Ρέντη, επί των οδών Θηβών και Παρνασσού, εκεί όπου παλαιότερα υπήρχε κατάστημα της αλυσίδας σούπερ μάρκετ ΑΒ Βασιλόπουλος.

«Πρόκειται για ένα από τα πέντε μεγαλύτερα καταστήματα σε όλη την Ελλάδα αυτή τη στιγμή», αποκάλυψε μέσα στην εβδομάδα στους εκπροσώπους του Τύπου ο Γενικός Διευθυντής της Intersport, Βαγγέλης Μπάτρης, εξηγώντας μάλιστα τους λόγους για τους οποίους το πρώτο εξειδικευμένο ποδοσφαιρικό κατάστημα στον κόσμο άνοιξε στην περιοχή του Ρέντη. «Ο Ρέντης έχει τα περισσότερα γήπεδα ποδοσφαίρου, εδώ είναι η κοιτίδα του ποδοσφαίρου», τόνισε χαρακτηριστικά. Σε απανωτές δε ερωτήσεις γιατί η Intersport αποφάσισε να προχωρήσει στο άνοιγμα εξειδικευμένου ποδοσφαιρικού καταστήματος, ο κ. Μπάτρης ήταν σαφής. «Γιατί το ποδόσφαιρο είναι το νούμερο ένα άθλημα στον πλανήτη και σε συμμετοχή και από πλευράς οπαδών. Γιατί υπάρχει πολύ μεγάλη ζήτηση και στην Ελλάδα και στις γειτονικές χώρες για ποδοσφαιρικό εξοπλισμό, αλλά δεν υπάρχει προσφορά», σημείωσε. «Βλέποντας αυτή την απήχηση, ήρθαμε σε επαφή με την Intersport International και της ζητήσαμε να γίνουμε η πρώτη χώρα - πιλότος με εξειδικευμένο κατάστημα ποδοσφαίρου», πρόσθεσε.

Σύμφωνα με τον κ. Μπάτρη «το νέο concept δεν είναι απλά ένα νέο εγχείρημα, αλλά μια ολοκληρωμένη προσέγγιση στον ποδοσφαιρικό κόσμο». Στόχος του ομίλου Fourlis είναι να ανοίξει συνολικά δέκα εξειδικευμένα καταστήματα Intersport Football Club σε ορίζοντα τριετίας σε Ελλάδα, Κύπρο, Βουλγαρία και Ρουμανία, σε μια επένδυση ύψους 5 εκατ. ευρώ. Ήδη, τη δεδομένη στιγμή προχωρούν τα συμβόλαια για κατάστημα στη Θεσσαλονίκη – ήτοι το δεύτερο μετά το παρθενικό στην περιοχή του Ρέντη – ενώ προχωρούν και οι συζητήσεις για το άνοιγμα καταστήματος στη Λευκωσία. Βασική, μάλιστα, στόχευση του ομίλου είναι το νέο concept να αποφέρει πωλήσεις ύψους 20 εκατ. ευρώ σε ορίζοντα τριετίας. «Αυτή τη στιγμή η Intersport πουλά περίπου το 30% του ποδοσφαιρικού εξοπλισμού που πωλείται και πλέον στοχεύουμε με το νέο concept στο 50%», εξήγησε χαρακτηριστικά ο κ. Μπάτρης, αποκαλύπτοντας μάλιστα ότι εάν υπάρξει τεράστια απήχηση, «τότε θα επιταχυνθούν τα σχέδια για τα νέα καταστήματα». Τέλος, αποκάλυψε ότι ο όμιλος δεν θα απέκλειε και τη δημιουργία εξειδικευμένων καταστημάτων που αφορούν στο μπάσκετ προσεχώς. «Είναι κάτι που μας ενδιαφέρει», τόνισε χαρακτηριστικά.

Δυναμική παρουσία στην αγορά αθλητικών από τον όμιλο Φάις

Ο αθλητικός εξοπλισμός αποτελεί σημαντικό πυλώνα ανάπτυξης και για το Fais Group, έναν από τους κορυφαίους ομίλους λιανικής και χονδρικής στην Ελλάδα με ένα χαρτοφυλάκιο που περιλαμβάνει περισσότερα από 100 διεθνή brands, που πέρασε, μάλιστα, την περασμένη Πέμπτη, το κατώφλι του Χρηματιστηρίου Αθηνών.

Η στρατηγική του ομίλου στοχεύει στη συνεχή ανάπτυξη και ενίσχυση της αγοράς του, μέσα από ένα διαφοροποιημένο χαρτοφυλάκιο δραστηριοτήτων, με πολύ γνωστά αθλητικά brands όπως Under Armour και Puma, τα οποία διαχειρίζονται οι θυγατρικές του ομίλου, UNLIMITED SPORT και SPORTSWIND.

Ειδικότερα, μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2024 ανακαινίστηκε το Under Armour Brand House στη Γλυφάδα, ενώ ακολούθησαν τον Αύγουστο της ίδιας χρονιάς τα εγκαίνια του νέου καταστήματος Under Armour επί της οδού Βουλής στην Ερμού. Την ίδια χρονιά άνοιξε και νέο flagship store της Puma στη Γλυφάδα.

Όπως αποκάλυψε η διοίκηση του ομίλου στους εκπροσώπους του Τύπου την περασμένη εβδομάδα, το 2024 έκλεισε για τον όμιλο Φάις με πωλήσεις άνω των 200 εκατ. ευρώ και EBITDA ύψους 40 εκατ. ευρώ, ενώ μια πρώτη πρόβλεψη για το 2025, παρ’ ότι είναι εξαιρετικά νωρίς, τοποθετεί τις πωλήσεις άνω των 215 εκατ. ευρώ, σε μια ανάπτυξη της τάξης του 8%.

Δυναμικό αποτύπωμα και ισχυρό δίκτυο καταστημάτων από την Cosmos Sport

Πολύ κοντά στο στόχο για ένα δίκτυο 100 φυσικών καταστημάτων σε Ελλάδα και Κύπρο βρίσκεται, την ίδια, η Cosmos Sport. Η γνωστή αλυσίδα με ισχυρό αποτύπωμα στον κλάδο της πώλησης επώνυμων αθλητικών ειδών, που από το 2021 αποτελεί θυγατρική του βρετανικού κολοσσού JD Sports Fashion, διεκδικεί ακόμη μεγαλύτερα μερίδια σε μια άκρως δυναμική αγορά, ενώ στον πυρήνα της αναπτυξιακής της στρατηγικής βρίσκεται πάντοτε η δυναμική επέκταση του δικτύου της.

«Ως το τέλος του έτους, τα καταστήματά μας θα φτάσουν τα 98», δήλωνε τον Δεκέμβριο του 2024 στους δημοσιογράφους ο Διευθύνων Σύμβουλος της Cosmos Sport, Μιχάλης Τσικνάκης.

Βασική στόχευση της εταιρείας, όπως αυτή αποτυπώνεται στο πενταετές πλάνο της περιόδου 2025-2029, είναι να ανοίγει περί τα 10 νέα φυσικά καταστήματα κατά μέσο όρο ετησίως. Μάλιστα, προς αυτή την κατεύθυνση υπάρχει ένα ετήσιο capex ύψους 12-15 εκατ. ευρώ, το οποίο αφορά αποκλειστικά στη δημιουργία νέων σημείων πώλησης.
Η εταιρεία απασχολεί σήμερα 1.800 εργαζόμενους και διαχειρίζεται συνολικά πέντε εμπορικές επωνυμίες (Cosmos Sport, JD, Sneaker10, Slamdunk, Rundome), καθώς και τα αντίστοιχα ηλεκτρονικά sites τους (www.cosmossport.gr, www.jdsports.gr, www.sneaker10.gr, www.slamdunk.gr, www.rundome.gr).

Αν και αφετηρία της εταιρείας πριν από 42 χρόνια ήταν η Κρήτη, όπου σήμερα διαθέτει ένα δίκτυο 10 καταστημάτων, η μεγαλύτερη της αγορά, όπως είναι φυσικό, είναι η Αττική, ενώ έχει ισχυρή παρουσία και σε αρκετά νησιά της χώρας, όπως Κέρκυρα, Ρόδος, Κως, Χίος, Λέσβος κ.α. Σύμφωνα δε με τον κ. Τσικνάκη, η Cosmos Sport εξακολουθεί να «σκανάρει» πολλές περιοχές με στόχο τη δημιουργία και νέων καταστημάτων, ενώ στις άμεσες προτεραιότητές της βρίσκεται και το Ελληνικό.

Σήμερα το ένα τρίτο του κύκλου εργασιών της εταιρείας προέρχεται από το e-commerce, ενώ το 47% περίπου του τζίρου της καλύπτεται από τις πωλήσεις υποδημάτων.
Ήταν τον Οκτώβριο του 2021 όταν έγινε γνωστό ότι η βρετανική JD Sports Fashion, μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες διεθνώς στον χώρο της πώλησης αθλητικών ειδών με ιστορία άνω των 40 ετών, προχωρούσε στην εξαγορά του 80% του μετοχικού κεφαλαίου της Cosmos Sport. Τα μέλη της κρητικής οικογένειας Τσικνάκη υπέγραψαν συμφωνία για την πώληση του 50% του μετοχικού κεφαλαίου της Cosmos Sport στη JD Sports Fashion παραμένοντας στην εταιρεία και διατηρώντας μειοψηφικό ποσοστό συμμετοχής της τάξεως του 20%. Την ίδια στιγμή, το fund EOS Capital Partners, συμφερόντων του Απόστολου Ταμβακάκη, προχώρησε σε αποεπένδυση από την Cosmos Sport, υπογράφοντας δεσμευτική συμφωνία πώλησης του συνόλου της μειοψηφικής συμμετοχής - ήτοι 30% - που κατείχε στην Cosmos Sport.

Το πρώτο JD Sports στην Ελλάδα άνοιξε τον Σεπτέμβριο του 2022 στο Smart Park.

Η Cosmos Sport κουβαλάει στην πλάτη της μια ιστορία 43 ετών ενώ η έδρα της βρίσκεται στο Ηράκλειο της Κρήτης. Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1982 από τον Φραγκίσκο Τσικνάκη, ενώ έμπνευσή του στάθηκε ένα... ταξίδι στη Βαρκελώνη. Το πρώτο ομώνυμο κατάστημα λειτούργησε στη Χερσόνησο, ενώ από το 1995 η διοίκηση της εταιρείας πέρασε στην επόμενη γενιά και δη στους τρεις γιους του Φραγκίσκου Τσικνάκη, τον Μιχάλη, τον Λευτέρη και τον Κώστα. Τον Απρίλιο του 2021 η εταιρεία προχώρησε στην ίδρυση της θυγατρικής Cosmossport trading (Cyprus) Limited στην Κύπρο, της οποίας κατέχει το σύνολο του εκδοθέντος μετοχικού κεφαλαίου ως μοναδική μέτοχος.

Η JD Sports Fashion ιδρύθηκε το 1981 και εδρεύει στην πόλη Bury που βρίσκεται στην ευρύτερη περιοχή του Μάντσεστερ στη Βρετανία. Πλέον αριθμεί πάνω από 4.500 καταστήματα παγκοσμίως σε 36 χώρες, ενώ βασικός μέτοχος της εταιρείας είναι ο Όμιλος Pentland. Τα γράμματα J και D στην επωνυμία της JD Sports Fashion είναι τα αρχικά των ιδρυτών της – John (Τζον) και David (Ντέιβιντ), ενώ η εταιρεία αποτελεί σήμερα τον μεγαλύτερο πελάτη της Nike.

Οι άλλοι «παίκτες»

Η επέκταση των δραστηριοτήτων της σε νέες αγορές, με σκοπό «την προσέλκυση πελατών με υψηλότερο εισόδημα», καθώς και η βελτίωση των ήδη υπαρχουσών υπηρεσιών και προϊόντων, με παράλληλη εισαγωγή σε νέες δραστηριότητες υψηλής προστιθέμενης αξίας, αποτελούν τις βασικές αναπτυξιακές στρατηγικές των επόμενων ετών για τη Zakcret, την ελληνική εταιρεία με σημαντική παρουσία στον κλάδο της λιανικής πώλησης αθλητικών και sportswear ειδών.

Κατά τη διάρκεια του 2024 άνοιξαν δύο νέα υποκαταστήματα Zakcret σε Γλυφάδα και Γαλάτσι, ενώ το 2023 η εταιρεία συμφερόντων της οικογένειας Χαϊκάλη εμφάνισε κύκλο εργασιών μια «ανάσα» από τα 50 εκατ. ευρώ και δη 49,31 εκατ. ευρώ, έναντι 43,57 εκατ. ευρώ στη χρήση 2022, παρουσιάζοντας μία αύξηση λόγω της αναπτυξιακής πολιτικής και της ενδυνάμωσης των μεγεθών του υπάρχοντος δικτύου κατά 13,17%.

Ήταν το 1975 όταν το πρώτο φυσικό κατάστημα αθλητικών ειδών με την επωνυμία ZAK-CRET άνοιξε τις πύλες του στο Γαλάτσι στη Λεωφόρο Βεΐκου, ακολουθώντας το χαρακτηριστικό στιλιστικό trend των ‘70s που συνδύαζε το τζιν με το σακάκι.

Την ίδια ώρα, όραμα της Sport Vision, του σερβικού «γίγαντα» του λιανεμπορίου που έχει έρθει και στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, είναι η καθιέρωσή της ως μια από τις σημαντικότερες εταιρίες στον χώρο εμπορίας αθλητικών ειδών.

Το 2024 άνοιξε τρία νέα καταστήματα σε Βόλο, Καβάλα και Πυλαία Θεσσαλονίκης, ενώ την ίδια στιγμή σχεδιάζεται και η περαιτέρω ανάπτυξη του δικτύου καταστημάτων της.
Η Sport Vision ιδρύθηκε το 1996 στην Bijeljina της Σερβίας, με κύριες δραστηριότητες το λιανικό και το χονδρικό εμπόριο στον αθλητικό κλάδο. Σήμερα, θεωρείται κορυφαίο αθλητικό multibrand concept στα Βαλκάνια με περισσότερα από 150 σύγχρονα καταστήματα στις 13 χώρες στις οποίες δραστηριοποιείται και δη στις αγορές της Σερβίας, του Μαυροβουνίου, της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης, της Βόρειας Μακεδονίας, της Κροατίας, της Σλοβενίας, της Αλβανίας, της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, της Τσεχίας, της Σλοβακίας, της Ουγγαρίας και της Ελλάδας. Η εταιρεία αριθμεί πάνω από 4000 υπαλλήλους, ενώ εκτός από το multibrand concept Sport Vision, υπάρχουν επίσης το Buzz Sneaker Station για όλους τους λάτρεις των sneaker και της μόδας, καθώς και το Tike concept που προσφέρει Limited μοντέλα sneakers.

Στα μέσα του 2020 η Sport Vision εγκαταστάθηκε και στην Ελλάδα, προσδοκώντας να λάβει μεγάλη μερίδα στην αγορά αθλητικών ειδών. H έδρα της εταιρείας βρίσκεται στον Πειραιά.

Με σταθερά βήματα διεκδικεί μερίδια στην αγορά αθλητικών ειδών και η Decathlon, μια εταιρεία με κύκλο εργασιών που ξεπερνά τα 20 εκατ. ευρώ.

Καταστήματα της αλυσίδας βρίσκονται στα εμπορικά κέντρα Mare West, Smart Park και River West. Η Decathlon ήρθε στην Ελλάδα το 2015.

H ιστορία της Decathlon ξεκινά το 1976 στην Γαλλία, ενώ για πολλούς θεωρείται σήμερα ο μεγαλύτερος λιανεμπορικός όμιλος αθλητικών ειδών παγκοσμίως με ένα δίκτυο φυσικών καταστημάτων που ξεπερνά τις 2.000 σε περισσότερες από 50 χώρες του κόσμου. Ο κορυφαίος retailer κάνει τζίρο άνω των 15 δισ. ευρώ, ενώ απασχολεί περισσότερους από 105.000 υπαλλήλους σε ολόκληρο τον πλανήτη. O όμιλος δε αναπτύσσει και παράγει τα δικά του προϊόντα τα οποία είναι αποκλειστικά διαθέσιμα μόνο στα φυσικά και ηλεκτρονικά καταστήματα της εταιρείας.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider