Λιανεμπόριο τροφίμων: Οι 9 τάσεις και οι 4 προκλήσεις που θα μετασχηματίσουν την ευρωπαϊκή αγορά

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Λιανεμπόριο τροφίμων: Οι 9 τάσεις και οι 4 προκλήσεις που θα μετασχηματίσουν την ευρωπαϊκή αγορά
Τι θα αλλάξει στον κλάδο του λιανεμπορίου τροφίμων στην ΕΕ τα επόμενα χρόνια. Οι προοπτικές και οι προκλήσεις. Τι δείχνει νέα πανευρωπαϊκή μελέτη.

Θετικό momentum αναμένεται να καταγράψει εφέτος ο κλάδος του λιανεμπορίου τροφίμων στην Ευρώπη, με τους επικεφαλής των μεγαλύτερων λιανεμπορικών ομίλων στη Γηραιά Ήπειρο να εμφανίζονται ελαφρώς πιο αισιόδοξοι για το μέλλον.

Ειδικότερα, όπως αποτυπώνεται στη νέα μελέτη των McKinsey και EuroCommerce που τιτλοφορείται «The State of Grocery Retail Europe 2025» και είδε πρόσφατα το φως της δημοσιότητας, παρά τη διατήρηση των πιέσεων σε επίπεδο κόστους και περιθωρίου κέρδους, οι CEO των ευρωπαϊκών retailers δηλώνουν πιο αισιόδοξοι εφέτος σε σχέση με το 2024. Ποσοστό 55% εξ αυτών προβλέπουν σταθερότητα στον κλάδο το 2025 όταν πέρυσι το αντίστοιχο ποσοστό δεν ξεπερνούσε το 39%, ενώ μόλις ένα 29% εκτιμά ότι οι συνθήκες στον κλάδο μπορούν να επιδεινωθούν (έναντι 36% πέρυσι).

Η «ατζέντα» του λιανεμπορίου τροφίμων αντανακλά τη βελτίωση του outlook του κλάδου σε ευρωπαϊκό επίπεδο, την ώρα δε που η καταναλωτική συμπεριφορά εμφανίζει σημάδια σταθεροποίησης. Ωστόσο, σε ορίζοντα πενταετίας, οι προκλήσεις θα διατηρηθούν, με τους όγκους πωλήσεων να παραμένουν χαμηλοί και την κερδοφορία των Ευρωπαίων retailers να συνεχίσει να δέχεται πιέσεις.

Οι εννέα τάσεις…

Ειδικότερα, σύμφωνα με την εν λόγω μελέτη, εννέα είναι οι τάσεις που αναμένεται να δώσουν τον τόνο στον ευρωπαϊκό κλάδο του λιανεμπορίου τροφίμων το 2025 και τα επόμενα χρόνια.

1) Μικρή ανάπτυξη των πωλήσεων σε όγκο

Η ανάπτυξη των όγκων δεν αναμένεται να ξεπεράσει το 0,2% στην Ευρώπη έως το 2030.

2) Άνοδος των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας

Η ανάπτυξη των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αναμένεται να συνεχιστεί στην ευρωπαϊκή αγορά.

3) Αύξηση της ζήτησης για υγιεινό φαγητό

Η πρόθεση των καταναλωτών που ανήκουν στη γενιά Ζ (Gen Z) να καταναλώνουν πιο υγιεινές επιλογές τροφίμων αυξήθηκε κατά επτά μονάδες σε σχέση με την περυσινή χρονιά.

4) Αύξηση της δυναμικής των έτοιμων γευμάτων

Τα έτοιμα προς κατανάλωση γεύματα ολοένα και ενισχύουν τη δυναμική τους. Ήδη το 77% των καταναλωτών που ανήκουν στη Gen Z αγοράζουν έτοιμο φαγητό τουλάχιστον μια φορά τον μήνα.

5) Νέα δεδομένα στην αφοσίωση απέναντι στον καταναλωτή

Η νέα τάξη πραγμάτων καθιστά μονόδρομο την ενίσχυση της δέσμευσης και αφοσίωσης των retailers προς τους καταναλωτές, με όχημα τη βελτίωση της εξατομικευμένης εμπειρίας που παρέχεται προς αυτούς.

6) Βιωσιμότητα

Η πρόθεση των καταναλωτών να αγοράζουν φιλικά προς το περιβάλλον αγαθά παραμένει σημαντική.

7) Συγκέντρωση

Η συγκέντρωση του κλάδου του λιανεμπορίου τροφίμων στην Ευρώπη αναμένεται να συνεχιστεί, ενώ μόνο τα τελευταία πέντε χρόνια οι εξαγορές και συγχωνεύσεις έχουν αυξηθεί πάνω από 30%.

8) H αξιοποίηση της κατάλληλης τεχνολογίας

Όπως προκύπτει από τη μελέτη, οι επιχειρήσεις που έχουν επενδύσει στην αξιοποίηση της κατάλληλης τεχνολογίας εμφανίζουν έως και 2,9 φορές μεγαλύτερες αποδόσεις για τους μετόχους τους έναντι των άλλων εταιρειών.

9) Τα retail media

Τα retail media αναδεικνύονται σε βασική «δεξαμενή» κέρδους για το ευρωπαϊκό λιανεμπόριο τροφίμων, ενώ εκτιμάται ότι ως το 2030 οι δαπάνες προς τα retail media θα φτάσουν το 20%.

Η αξιοποίηση άλλωστε των ψηφιακών μέσων επικοινωνίας και διαφήμισης δημιουργεί σημαντικές ευκαιρίες για τον κλάδο.

… και οι τέσσερις στρατηγικές προτεραιότητες

Την ίδια ώρα, οι προτιμήσεις των καταναλωτών αλλάζουν με ταχύτατους ρυθμούς και οι νέες γενιές γίνονται οι νέοι πελάτες του ευρωπαϊκού λιανεμπορίου τροφίμων. Και μπορεί οι όγκοι των πωλήσεων να μην αναμένεται να αυξηθούν σημαντικά τα επόμενα χρόνια, ωστόσο πάντοτε υπάρχει περιθώριο ανάπτυξης της ευρωπαϊκής αγοράς.

Προς αυτή την κατεύθυνση, τέσσερις εκτιμώνται οι στρατηγικές προτεραιότητες που καλούνται να υιοθετήσουν οι μεγάλοι ευρωπαϊκοί λιανεμπορικοί όμιλοι, ώστε να αδράξουν την ευκαιρία της ανάπτυξης.

-Διαφοροποίηση

Σε ένα περιβάλλον χαμηλής ανάπτυξης, οι λιανέμποροι μπορούν να βελτιώσουν τα μερίδια αγοράς τους μέσω της διαφοροποίησης, ώστε να κερδίσουν το στοίχημα της καινοτομίας. Αυτό μπορούν να το επιτύχουν επενδύοντας σε συγκεκριμένες κατηγορίες όπως το υγιεινό φαγητό, τα έτοιμα γεύματα, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, αλλά και μέσω της ενίσχυσης της δυναμικής των retail media.

-Αύξηση της αποτελεσματικότητας

Οι retailers μπορούν να αυξήσουν τα προγράμματα παρακολούθησης κόστους ώστε να αυξήσουν την παραγωγικότητά τους και να βελτιώσουν τις παρεχόμενες υπηρεσίες προς το καταναλωτικό κοινό.

-Διασφάλιση της προτίμησης των καταναλωτών του μέλλοντος

Καθώς οι καταναλωτές της Gen Z μεγαλώνουν, μια νέα γενιά καταναλωτών περνά σιγά σιγά το κατώφλι του ευρωπαϊκού λιανεμπορίου τροφίμων. Μια νέα γενιά με εντελώς διαφορετικές ανάγκες και προσδοκίες έναντι των μεγαλύτερων γενεών. Δεν μαγειρεύουν όσο οι γονείς τους, αποζητούν πιο υγιεινές λύσεις τροφίμων και διεκδικούν μια εξατομικευμένη αγοραστική εμπειρία.

-Αξιοποίηση των ευκαιριών που προσφέρει η τεχνολογία

Τεχνολογία, τεχνητή νοημοσύνη και λύσεις προηγμένης ανάλυσης δεδομένων διαμορφώνουν το μέλλον των επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου τροφίμων στην Ευρώπη, δημιουργώντας επιπλέον αξία στον κλάδο. Για αυτόν άλλωστε τον λόγο οι επενδύσεις στις δυνατότητες της ψηφιακής εποχής είναι ικανές να δημιουργήσουν νέες ευκαιρίες και να οδηγήσουν σε μια αποφασιστική υιοθέτηση των λύσεων που προσφέρει η τεχνολογία.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Οι χρησμοί από τις ΗΠΑ - Εν αναμονή η Τρ. Πειραιώς - Το όφελος των σταθερών επιτοκίων

Φορολογικές δηλώσεις: Τέλος χρόνου για την αυτόματη υποβολή – Την Παρασκευή η ΑΑΔΕ πατάει το κουμπί

Πότε πληρώνονται οι συντάξεις Μαΐου και τα επιδόματα του ΟΠΕΚΑ - Έρχονται αναδρομικά για 15.000 συνταξιούχους

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider