Ποιους θα «χτυπήσει» η άνοδος της τιμής του πετρελαίου

Πένη Χαλάτση
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Ποιους θα «χτυπήσει» η άνοδος της τιμής του πετρελαίου

Η ελληνική αγορά προετοιμάζεται για τους κραδασμούς που θα προκαλέσει η άνοδος των διεθνών τιμών του πετρελαίου το 2018 αλλά και από την αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης του πετρελαίου κίνησης που επεξεργάζεται η κυβέρνηση (από 410 ευρώ το χιλιόλιτρο στα 700 ευρώ). Η πολιτική αυτή σκοπεύει στην εξίσωση της τιμής του πετρελαίου κίνησης με εκείνη της βενζίνης και αναμένεται να επηρεάσει σημαντικά το κόστος των μεαφορών. Το «χτύπημα» λοιπόν αναμένεται ότι θα είναι διπλό με τελικό αποδέκτη τον καταναλωτή καθώς η αύξηση της τιμής προκαλεί αλυσιδωτές επιπτώσεις στην τιμή των καταναλωτικών αγαθών αλλά και των καυσίμων επιβαρύνοντας το κόστος των μεταφορών και της μετακίνησης.

Σύμφωνα με έρευνα του Reuters, οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου αναμένεται να κυμανθούν γύρω στα 54,78 δολάρια το βαρέλι το 2018 ενώ κάποιοι πιο αισιόδοξοι κάνουν λόγο και για 68 δολάρια το βαρέλι. Σε κάθε περίπτωση, η πλειοψηφία των αναλυτών συγκλίνει στην άποψη ότι θα υπάρξει άνοδος στην τιμή καθώς οι προβλέψεις έχουν αναθεωρηθεί τουλάχιστον κατά 2 δολάρια το βαρέλι (ανοδικά).

Η επιβεβαίωση αυτού του σεναρίου σε συνδυασμό με την τιμολογιακή πολιτική που ετοιμάζεται να ακολουθήσει η κυβέρνηση θα επηρεάσει άμεσα το κόστος των καταναλωτικών αγαθών, εκείνων κυρίως που βρίσκει κανείς στα ράφια των σούπερ μάρκετ καθώς αυξάνεται η δαπάνη για τις επιχειρήσεις στα logistics (τις μεταφορές προϊόντων) προκαλώντας κατά συνέπεια άνοδο στην τελική τιμή που πληρώνει ο καταναλωτής για τα προϊόντα που αγοράζει από το ράφι.

Ακριβότερες θα είναι και οι μεταφορές καθώς αυξάνεται φυσικά ένα βασικό καύσιμο όπως είναι το πετρέλαιο ενώ όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς μιλώντας στο insider.gr «από την αύξηση δεν επηρεάζονται οι αερομεταφορές και η ακτοπλοΐα καθώς πρόκειται για διαφορετικά καύσιμα». Σημειώνουν ωστόσο ότι «η αύξηση του πετρελαίου κίνησης θα επηρεάσει τις πωλήσεις πετρελαιοκίνητων οχημάτων αλλά και την κατανάλωση καυσίμων κίνησης καθώς η αυξημένη τιμή θα λειτουργεί ανασταλτικά στα επιπλέον γεμίσματα».

Πώς διαμορφώνεται η τιμή των καυσίμων που αγοράζουμε

Μια αύξηση στην τιμή του μπρεντ δεν σημαίνει ότι θα ανέβουν «αναλογικά» -αν μπορεί να χρησιμοποιηθεί ο όρος- οι τιμές των καυσίμων γιατί η τιμή λιανικής για τη βενζίνη και το πετρέλαιο εξαρτάται από πολλούς παράγοντες όπως είναι η ισοτιμία ευρώ-δολαρίου, η τιμολογιακή πολιτική της εκάστοτε εταιρείας και τα περιθώρια κέρδους. Τα καύσιμα φεύγουν από τα διυλιστήρια, περνούν στους εμπόρους και μετά καταλήγουν στους πρατηριούχους (συχνά βλέπουμε τους μεν να κατηγορούν τους δε για τις αυξήσεις στις τιμές). Κάποιες γενικές αρχές οι οποίες ισχύουν κατά τη διαμόρφωση της τιμής είναι ότι το αργό πετρέλαιο και τα τελικά προϊόντα πετρελαιοειδών ακολουθούν τις διεθνείς τιμές όπως ορίζονται από τις Διεθνείς τιμές Platts των τελικών προϊόντων πετρελαιοειδών (ανατολικής Μεσογείου).

Το στοκ πετρελαίου που υπάρχει στα τάνκερ διατίθενται προς πώληση σε τιμή η οποία δεν είναι της ημέρας αλλά είναι εκείνη η οποία έχει συζητηθεί πριν από τρεις εβδομάδες, κάτι που επιτρέπει στους να αγοράζουν και πωλούν όπως γίνεται στο χρηματιστήριο με τις μετοχές. Υπάρχουν traders από την παραγωγή μέχρι τα διυλιστήρια και από τη διύλιση μέχρι την πώληση στην αγορά.

Οι επιβαρύνσεις και τα περιθώρια κέρδους

Σύμφωνα με τον ΣΕΕΠΕ, οι λιανικές τιμές των βενζινών στις αντλίες αποτελούνται κατά περίπου 70% από φόρους και δασμούς που περιλαμβάνουν:

Τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης σε σταθερό ποσό (€ ανά 1000 λίτρα): Βενζίνη 670 ευρώ, Πετρέλαιο Κίνησης 330 ευρώ, Πετρέλαιο Θέρμανσης 280ευρώ, Υγραέριο Κίνησης 330 ευρώ, Υγραέριο οικιακό 60 ευρώ, Υγραέριο Βιομηχανίας 120 ευρώ.

Τον ΦΠΑ 24%

  • Τα ΔΕΤΕ 0,05%
  • Την ειδική εισφορά 1,2% (του ν. 3054/2002)
  • Το τέλος της ΡΑΕ 0,20 ευρώ/λίτρο

Οι λιανικές τιμές και άρα το μεικτό περιθώριο κέρδους Εταιριών και Πρατηρίων –πέρα από το κόστος του προϊόντος- περιλαμβάνουν:

  • Το κόστος μεταφοράς (βυτιοφόρων αυτοκινήτων).
  • Χρηματοοικονομικά έξοδα (κόστος αποθεμάτων, πιστώσεις, επενδύσεις κλπ.).
  • Το κόστος εμπορίας (εκτελωνισμού, αποθήκευσης και διακίνησης κλπ.).

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider