Ισχυρές αντιστάσεις επιδεικνύει η ελληνική αγορά μπύρας, η οποία παρά τις φορολογικές επιβαρύνσεις, κατέγραψε μικρή υποχώρηση της τάξης του 2% με 3% το 2017.
Η υποχώρηση των πωλήσεων θεωρείται πολύ μικρή σε σχέση με άλλους τομείς της ελληνικής οικονομίας με δεδομένη και την υποχώρηση της κατανάλωσης, λόγω της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος.
Σημαντικό ρόλο στην ανάσχεση των πτωτικών τάσεων έπαιξε όπως σημειώνουν στο insider.gr η άνοδος του τουριστικού ρεύματος στη χώρα μας, ενώ εξίσου ενθαρρυντικές είναι οι προβλέψεις και για το 2018.
Να σημειωθεί ότι ο κλάδος της μπύρας αποτελεί πηγή εσόδων για το κράτος καθώς το 2015 τα φορολογικά έσοδα που αποκόμισε το δημόσιο ανήλθαν σε 640 εκατ. ευρώ, ενώ για το 2016 μόνο τα έσοδα από τον Ειδικό Φόρο κατανάλωσης (ΕΦΚ) διαμορφώθηκαν στα 160 εκατ. ευρώ. Όπως προκύπτει και από τα στοιχεία της Ελληνικής Ένωσης Ζυθοποιών την τελευταία πενταετία ο κάδος έχει αποδώσει το ελληνικό δημόσιο περίπου 1,9 δισ. ευρώ.
Ιδιαίτερα σημαντική είναι και η συμβολή του κλάδου στην προστιθέμενη αξία του κλάδου στην εγχώρια αλυσίδα παραγωγής και διακίνησης, η οποία για το 2015 ανήλθε στα 494 εκατ. ευρώ, όπως επίσης και στον εξαγωγικό προσανατολισμό της χώρας με τις εξαγωγές μπίρας – σε χώρες εντός και εκτός Ευρώπης – να παρουσιάζουν αύξηση 89%, φτάνοντας το 2015 τα 432.000 εκατόλιτρα.
Επιπλέον επισημαίνεται ότι το 90% της μπύρας που καταναλώνεται στην Ελλάδα παράγεται σε εργοστάσια που λειτουργούν στη χώρα μας, αγγίζοντας τα 3.820.000 εκατόλιτρα παραγωγής για το 2015.
Στα χέρια των πολυεθνικών η ελληνική αγορά μπύρας
Στα χέρια των πολυεθνικών Ομίλων, της Αθηναϊκής Ζυθοποιϊας και της Ολυμπιακής Ζυθοποιϊας, ανήκει πλέον το 80% της ελληνικής αγοράς μπύρας, μετά την απόκτηση του υπολοίπου 49% της δεύτερης από την Carlsberg Group.
Οι δύο πολυεθνικοί Όμιλοι κρατούν τα σκήπτρα της αγοράς μπύρας, περί το 53% της αγοράς η Αθηναϊκή Ζυθοποϊα και περί το 27% η Ολυμπιακή Ζυθοποιϊα, με τις υπόλοιπες μικρές ελληνικές ζυθοποιίες να μοιράζονται το 20%.
Η Ολυμπιακή Ζυθοποιία, η οποία προέκυψε από τη συγχώνευση της Μύθος και της Ολυμπιακής, λειτουργεί δυο ζυθοποιία σε περιοχές της Θεσσαλονίκης και της Εύβοιας. Μεταξύ των brands της εταιρείας είναι οι μπύρες Μύθος, FIX, Kaiser και Henninger.
Έχει 46 χρόνια παρουσίας στην Ελλάδα απασχολεί 450 υπαλλήλους και έχει 2.000 συνεργάτες και προμηθευτές , παρουσία με τα προϊόντα της σε 90.000 σημεία πώλησης σε όλη την Ελλάδα ενώ το 2016 εισέφερε σε φόρους και εισφορές 76 εκατομμύρια ευρώ.
σήμερα οι εξαγωγές της εταιρίας αντιστοιχούν μόλις στο 5% του συνολικού τζίρου της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας.
Ήδη προϊόντα της εξάγονται από την Ελλάδα σε 35 χώρες του κόσμου ενώ στην Ελλάδα παράγει 10 από τα 19 προϊόντα που διακινεί. Μέσα στο 2017 η Ολυμπιακή Ζυθοποιία προχώρησε στην παραγωγή τριών νέων προϊόντων, της μπύρας Fix Άνευ, του ανθρακούχου αναψυκτικού Tuborg Lime Green Tea Soda και Orange CinnamonSoda.
Από την άλλη πλευρά, η Αθηναϊκή Ζυθοποιϊα κατάφερε το 2016 και μετά από μία δύσκολη περίοδο, κατάφερε να επιστρέψει στην κερδοφορία (στα 9,4 εκατ. ευρώ τα καθαρά κέρδη του 2016 έναντι ζημιών 23,1 εκατ. ευρώ το 2015).
Μέσα στο 2017 πραγματοποίησε επενδύσεις ύψους 16 εκατ. ευρώ, που εντάσσονται στο τρέχον επενδυτικό πρόγραμμα για την τριετία 2017-2019, συνολικού ύψους 61 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό έρχεται να προστεθεί σε επενδύσεις αξίας 120 εκατ. την ιδιαίτερα δύσκολη περίοδο 2010-2016.
Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία ακολουθεί μια καθετοποιημένη γραμμή παραγωγής, με ελληνικές πρώτες ύλες. Το 95% των προμηθευτών της είναι ελληνικές εταιρείες, ενώ μέσα από το Πρόγραμμα Συμβολαιακής Καλλιέργειας Κριθαριού, το πρώτο και μεγαλύτερο του είδους του στην Ελλάδα, που διανύει αισίως τον δέκατο χρόνο, η εταιρεία καλύπτει το 100% των αναγκών παραγωγής των προϊόντων της με ελληνικό κριθάρι.