Σήμερα κρίνεται το μέλλον της Νεώριον Σύρου καθώς εκδικάζεται η αίτηση εξυγίανσης που κατατέθηκε μέσα στο καλοκαίρι και φέρει τη στήριξη των Alpha Bank και Τράπεζας Πειραιώς, καθώς και του ΕΦΚΑ, που αποτελούν τους βασικούς πιστωτές της εταιρείας.
Μετά το πράσινο φως από το αρμόδιο δικαστήριο, η Νεώριον Σύρου θα περάσει στον έλεγχο της Onex Ναυπηγεία Σύρου του επιχειρηματία Παναγιώτη Ξενοκώστα, ο οποίος θα βάλει 14,3 εκατ. ευρώ μέσω αύξησης μετοχικού κεφαλαίου και θα υλοποιήσει σωρευτικές επενδύσεις 29,8 εκατ. ευρώ σε βάθος 25ετίας.
Το deal, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, θα κλείσει μετά την απόφαση του δικαστηρίου και αναμένεται να είναι θετική, όπως άλλωστε προέβλεψε και ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας προ ημερών στη διάρκεια της ομιλίας του από το Νεώριον.
Όπως είπε ο Α. Τσίπρας «η πιθανότητα «λουκέτου» για το Νεώριο της Σύρου φεύγει οριστικά. Το Νεώριο θα συνεχίσει να αποτελεί την καρδιά της Κυκλαδικής οικονομίας. Στόχος μας να γίνει μια από τις μεγαλύτερες μονάδες ώστε να απασχολεί χίλιους τουλάχιστον ανθρώπους σε ένα χρόνο από τώρα. Χρειάζεται αγώνας και συνεχής διεκδίκηση για να πάμε μπροστά».
Τι προβλέπει το σχέδιο εξυγίανσης
Το σχέδιο εξυγίανσης, που έχει λάβει ήδη το «πράσινο φως» από το 75,71% των πιστωτών της Νεώριο Σύρου, προβλέπει διαγραφή 100% των τόκων, προστίμων, προσαυξήσεων και λοιπών επιβαρύνσεων προς τον ΕΦΚΑ και το Ελληνικό Δημόσιο και αποπληρωμή του υπόλοιπου ποσού σε 280 δόσεις. Επίσης, «κούρεμα» οφειλών προς τις τράπεζες, επιτόκιο 3,2% και 5% ανάλογα με το πιστωτικό ίδρυμα και εξόφληση του κεφαλαίου σε 30 εξαμηνιαίες δόσεις αλλά και κούρεμα σε μη ουσιώδεις προμηθευτές. Οι οφειλές της εταιρείας ανέρχονταν στις 30 Απριλίου 2018 στα 71.057.905,46 ευρώ, που μετά τις προσαρμογές και συμψηφισμούς διαμορφώθηκαν στα 66.817.586,78 ευρώ.
Με βάση το επιχειρηματικό σχέδιο που έχει κατατεθεί, η Νεώριο Σύρου θα περάσει στον έλεγχο της Onex Ναυπηγεία Σύρου του επιχειρηματία Παναγιώτη Ξενοκώστα, ο οποίος θα βάλει 14,3 εκατ. ευρώ μέσω αύξησης μετοχικού κεφαλαίου και θα υλοποιήσει σωρευτικές επενδύσεις 29,8 εκατ. ευρώ σε βάθος 25ετίας.
Το σχέδιο του επενδυτή, προβλέπει αξιοποίηση της υφιστάμενης δυναμικότητας των εγκαταστάσεων των ναυπηγείων. Επέκταση των δραστηριοτήτων με την παροχή πρόσθετων παρεχόμενων υπηρεσιών όπως υπηρεσίες Mega Yachting, επισκευή και κατασκευή πλατφόρμων εξόρυξης πετρελαίου και αερίου, μετατροπή πλοίων σε πλοία πράσινης τεχνολογίας (LNG), υπογραφή νέων συμβάσεων επισκευής και κατασκευής εμπορικών πλοίων, κατασκευή και επισκευή των ναυτικών πλατφορμών του ΝΑΤΟ.
Υπενθυμίζεται ότι έχει γίνει γνωστή από το τέλος Ιουλίου συμφωνία της MAN Diesel & Turbo Hellas Ltd. με το ναυπηγείο της Σύρου, αντικείμενο της οποίας είναι η παροχή υπηρεσιών στα πλοία τα οποία είτε δεξαμενίζονται είτε επισκευάζονται στο Νεώριο, με την αποκλειστική υποστήριξη Ελλήνων μηχανικών της MAN Diesel & Turbo Hellas Ltd.
Πώς οδηγήθηκε σε απαξίωση το Ναυπηγείο
Το πρώτο κύμα απαξίωσης του Νεώριον Σύρου ξεκίνησε το 1979 όταν οι αδερφοί Γουλανδρή, οι οποίοι είχαν αγοράσει την εταιρία από το 1968, συμβάλλοντας στην καλύτερη, ίσως, περίοδο του Νεωρίου, εγκαταλείπουν την επιχείρηση λόγω της οικονομικής κρίσης της εποχής. Το Νεώριο περνά στον έλεγχο των τραπεζών μέχρι και το 1992, όταν και η τότε κυβέρνηση Μητσοτάκη παύει τη λειτουργία του στα πλαίσια των ιδιωτικοποιήσεων.
Στη συνέχεια έκλεισε για περίπου τέσσερα χρόνια και το 1994 αγοράστηκε από τους σημερινούς ιδιοκτήτες του την Νεώριον Νέα Ανώνυμη Εταιρεία Ναυπηγείων Σύρου του ομίλου Ν. Ταβουλάρη ,οι οποίοι εκπόνησαν και έθεσαν σε εφαρμογή ένα ευρύ επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 34,12 εκατ. ευρώ.
Το 1997 η εταιρεία προέβη στην αγορά και των Ναυπηγείων της Ελευσίνας.
Τα πρώτα χρόνια (1994-1995), η νέα εταιρεία έδωσε προτεραιότητα στη συντήρηση των εγκαταστάσεων του ναυπηγείου και στη βελτίωση της εικόνας του λόγω της πολύχρονης εγκατάλειψης που είχε προηγηθεί.
Ωστόσο τα προβλήματα δεν άργησαν να φανούν.
Η συσώρρρευση οφειλών, η καθυστέρηση των δεδουλευμένων των εργαζομένων αλλά και οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις πλοίων είχε ως αποτέλεσμα να επιδεινωθεί δραματικά η εικόνα του ναυπηγείου.