Ο Τουρισμός δεν κατάφερε να σώσει την «παρτίδα» για την αγορά καυσίμων καθώς η ζήτηση για καύσιμα κίνησης στην Ελλάδα κατέγραψε πρωτόγνωρη «βουτιά» σε σχέση ακόμη και με εποχές μεγάλης ύφεσης.
Τα στοιχεία για τα καύσιμα κίνησης καταδεικνύουν ότι οι μετακινήσεις υπήρξαν ιδιαίτερα περιορισμένες με τις βενζίνες τον Ιούλιο να καταγράφουν πτώση ύψους 5,6% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα και το ντηζελ κίνησης κατά 10,9% σε σχέση με τον Ιούλιο του 2019. Σε επίπεδο επταμήνου, οι βενζίνες καταγράφουν πτώση κατά 17,3% και το ντηζελ κίνησης κατά 10,9% αντικατοπτρίζοντας με τον πιο γλαφυρό τρόπο τις συνέπειες της υγειονομικής κρίσης, των lockdown και της επιβράδυνσης της επιχειρηματικής δραστηριότητας.
Πηγή της αγοράς μιλώντας στο insider.gr σημειώνει ότι «ο Τουρισμός ανέκαθεν ανέβαζε τις καταναλώσεις. Τους καλοκαιρινούς μήνες οι επιχειρήσεις του κλάδου αντιστάθμιζαν πάντα την όποια «χασούρα» από τον χειμώνα. Για παράδειγμα, πέρυσι τον Ιούλιο, η ζήτηση για βενζίνη είχε καταγράψει άνοδο κατά 3% για τη βενζίνη και κατά 6,5% για το ντήζελ κίνησης. Ωστόσο, φέτος οι εσωτερικές μετακινήσεις παρέμειναν από νωρίς καθηλωμένες λόγω των τοπικών lockdown και του περιορισμού γενικά των μεταφορών. Πολλά τουριστικά πρακτορεία δεν άνοιξαν, οι εκδρομές με τουριστικά λεωφορεία περιορίστηκαν ενώ η κατακόρυφη πτώση του εισερχόμενου τουρισμού δεν επέτρεψε να δουλέψουν οι εταιρείες ενοικιαζόμενων οχημάτων».
«Μικρό καλάθι» κρατούν οι επιχειρήσεις και όσον αφορά στο πετρέλαιο θέρμανσης, η διάθεση του οποίου αναμένεται να ξεκινήσει σε έναν μήνα από τώρα. Όπως σημειώνει παράγοντας της αγοράς, «οι προοπτικές δεν είναι ευοίωνες. Θα πρέπει να κάνει πολύ βαρύ χειμώνα για να υπάρξει μια σχετική εξισορρόπηση στις πωλήσεις. Φέτος ειδικά, οι καταναλωτές δεν αναμένεται ότι θα σπεύσουν από την αρχή της σεζόν να γεμίσουν τις δεξαμενές τους καθώς η περίοδος διάθεσης του πετρελαίου παρατάθηκε την άνοιξη που μας πέρασε και οι χαμηλές τιμές που ίσχυαν εκείνη την περίοδο ώθησαν πολλούς Έλληνες να προαγοράσουν κάποιες ποσότητες».
Πτώση στη ζήτηση σε διεθνές επίπεδο
Η ανάκαμψη της ζήτησης πετρελαίου εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την επιστροφή σε κάποια μορφή μετα-πανδημικής κανονικότητας. Οι μηνιαίες προβλέψεις του ΟΠΕΚ για τον Αύγουστο προέβλεπαν ότι η κατανάλωση πετρελαίου θα αυξηθεί στα 97,6 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα. Αυτό εξακολουθεί να είναι χαμηλότερο από τα επίπεδα πριν από την πανδημία, αλλά δείχνει μια απότομη ανάκαμψη από τα χαμηλά του δεύτερου τριμήνου και υποθέτει ότι η υγειονομική κρίση θα συγκρατηθεί χωρίς περαιτέρω διαταραχές στην παγκόσμια οικονομία.
Η τελευταία έκθεση για την αγορά πετρελαίου από το Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (IEA) υπογραμμίζει ότι η ζήτηση πετρελαίου από την Κίνα ανακάμπτει έντονα, καταγράφοντας άνοδο κατά 750.000 βαρέλια την ημέρα σε ετήσια βάση τον Ιούνιο.
Η πανδημία επηρεάζει ποικιλοτρόπως την επιχειρηματική δραστηριότητα και τις μετακινήσεις (εγχώριες και διεθνείς), κάτι το οποίο έχει άμεσο αντίκτυπο στη ζήτηση πετρελαίου. Η εξισορρόπηση της αγοράς παραμένει ευαίσθητη και είναι σαφές ότι καθοδηγείται πλέον από το αίσθημα αβεβαιότητας γύρω από τον Covid-19 και την απειλή νέων lockdown λόγω ενός δεύτερου κύματος.