Απότομα «φρέναρε» τα φιλόδοξα σχέδια του ΤΑΙΠΕΔ για την προώθηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων η σφοδρότητα με την οποία η πανδημία του κορονοϊού έπληξε την ελληνική οικονομία.
Η νέα κατάσταση που δημιούργησε η πρωτοφανής κρίση της πανδημίας άλλαξε άρδην τα δεδομένα στο μέτωπο των αποκρατικοποιήσεων, προκαλώντας πλέον μια «μελανή» εικόνα, την ώρα μάλιστα που η κυβέρνηση είχε χαρακτηρίσει το 2020 ως έτος ορόσημο για την υλοποίηση, αλλά και επιτάχυνση μεγάλων και σύνθετων έργων.
Όπως αναφέρουν κυβερνητικές πηγές, καθώς ο κορονοϊός σχεδόν «πάγωσε» ολόκληρη την ελληνική οικονομία, είναι λογικό να χαθεί και ο στόχος για τα έσοδα από το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων. Σύμφωνα με τον κρατικό προϋπολογισμό, το 2020, η κυβέρνηση στόχευε σε έσοδα ύψους 2,44 δισ. ευρώ, όμως ο στόχος αυτός δεν είναι πλέον εφικτός. Τη δεδομένη στιγμή, άλλωστε, οι δυσκολίες είναι πολλές. Υπάρχει ξεκάθαρη δυσκολία τόσο στην επικοινωνία με τους ξένους επενδυτές, όσο και στις επιτόπιες επισκέψεις στα έργα. Η αποτίμηση μοιάζει αδύνατη, με τις αποκρατικοποιήσεις να εισέρχονται σε αχαρτογράφητα νερά, αναμένοντας την προοπτική εξόδου της ελληνικής οικονομίας από την «εντατική».
Και μπορεί μεγάλα projects «να πηγαίνουν πίσω», ωστόσο οι μηχανές του ΤΑΙΠΕΔ εξακολουθούν να δουλεύουν. Ο,τιδήποτε μπορεί να γίνει από πλευράς διεκπεραίωσης, προετοιμασίας και ωρίμανσης των σχεδίων, υλοποιείται. Η επίλυση γραφειοκρατικών και τεχνικής φύσης ζητημάτων προχωρά κανονικά, ενώ δουλειά γίνεται και στην κατεύθυνση της επεξεργασίας φακέλων. Στόχος είναι να είναι… όλα έτοιμα όταν η οικονομία πάρει και πάλι μπροστά και ωριμάσουν οι συνθήκες για την υλοποίηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων. Πάγια θέση ωστόσο της κυβέρνησης παραμένει η εξής: Κανένα περιουσιακό στοιχείο να μην δοθεί κάτω της αξίας του και τίποτα να μην απαξιωθεί, λόγω των έκτακτων συνθηκών που δημιουργεί η πανδημία, καθώς, όπως είναι φυσικό, αυτή τη στιγμή οι αποτιμήσεις των περιουσιακών στοιχείων έχουν βρεθεί στο ναδίρ.
Σύμφωνα με τις ίδιες κυβερνητικές πηγές, αυτή τη στιγμή δεν μπορεί να γίνει καμία ασφαλής πρόβλεψη για το πότε θα μπορέσουν να «τρέξουν» οι αποκρατικοποιήσεις, καθώς δεν υπάρχει ορατότητα. Η κυβέρνηση παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις διεθνώς και όλα επανεξετάζονται μέρα με την ημέρα.
Ελληνικό
Το φιλόδοξο σχέδιο του Ελληνικού θεωρείται αυτή τη στιγμή το πιο ώριμο έργο. Όπως έχει ήδη εξαγγείλει ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, μετά το «πράσινο φως» που έδωσαν οι αρμόδιες αρχές, οι μπουλντόζες μπορούν να «πιάσουν δουλειά» και να προχωρήσουν στις κατεδαφίσεις. Το εγχείρημα αυτό δεν απειλείται από την κρίση του κορονοϊού και μπορούν στα τέλη του μήνα να ξεκινήσουν οι εργασίες άμεσης κατεδάφισης 450 κτηρίων στο Ελληνικό από τους συνολικά 958 κτηριακούς όγκους.
Ποια κτήρια διατηρούνται
Όπως άλλωστε έχει αποφασιστεί, στην έκταση του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού διατηρούνται τα εξής κτήρια, τα οποία θα εξαιρεθούν από τις εργασίες κατεδάφισης. Αυτά είναι τα εξής:
• τα διατηρητέα υπόστεγα της Πολεµικής Αεροπορίας
• το διατηρητέο κτήριο του πρώην ανατολικού αεροδροµίου Αθηνών
• το διατηρητέο αγγλικό υπόστεγο (Παγόδα)
• οι εγκαταστάσεις της ΕΥ∆ΑΠ
• οι ιεροί ναοί Αγίου Κοσµά και Δαµιανού, Αγίας Παρασκευής και Αγίας Τριάδας
• οι εγκαταστάσεις του σταθµού μετρό Αργυρούπολης
• το Κέντρο Διανοµής Ελληνικού (∆ΕΗ)
• τα κτήρια των αθλητικών εγκαταστάσεων (Τµήµα, Baseball I, Κανοε Καγιακ)
• τα κτήρια της ΥΠΑ - υπηρεσίες εναέριας κυκλοφορίας Αθηνών
• οι εγκαταστάσεις του ΤΡΑΜ
• τα κτήρια της ΕΜΥ.
• τα τρία διατηρητέα κτήρια επί της οδού 3ης στο κάτω Ελληνικό
• το κτήριο επί της συµβολής των οδών Ελ. Βενιζέλου και 27ης (πρώην ΛΕΚ).
Τα υπόλοιπα κτήρια (περί τους 900 κτηριακούς όγκους) καθώς και οι κατασκευές διαμόρφωσης περιβάλλοντος χώρου της έκτασης, θα αποξηλωθούν και θα κατεδαφισθούν στο πλαίσιο του προγράµµατος ανάπτυξης του project.
Εκκρεμότητα το καζίνο
Και μπορεί οι μπουλντόζες να ετοιμάζονται να αρχίσουν τις κατεδαφίσεις στο Ελληνικό, ωστόσο αυτές είναι μόνο οι «πρόδρομες εργασίες». Ακόμη παραμένει άγνωστο το πότε θα ολοκληρωθεί το deal και θα γίνει η μεταβίβαση.
Υπενθυμίζεται ότι η Hard Rock έχει καταθέσει προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας, το οποίο θα συνεδριάσει τη Δευτέρα του Θωμά (ήτοι τη Δευτέρα 27 Απριλίου), όπως έχει γνωστοποιήσει ο Άδωνις Γεωργιάδης. Η Hard Rock προσέφυγε στο ΣτΕ, μετά την απόρριψη της προσφυγής της από την Αρχή Εκδίκασης Προδικαστικών Προσφυγών. Καθώς όμως τα δικαστήρια στη χώρα παραμένουν κλειστά, κανείς δεν μπορεί να προεξοφλήσει πότε ακριβώς θα λάβει απόφαση το Συμβούλιο της Επικρατείας.
Εγνατία Οδός
Η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού αποτελούσε, μέχρι πρότινος, έναν από τους μεγαλύτερους στόχους για το 2020. Ως καταληκτική ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών είχε οριστεί η 26η Ιουνίου 2020, ωστόσο οι συνθήκες που διαμορφώνονται, στην τρέχουσα συγκυρία, λόγω του κορονοϊού δεν είναι ευνοϊκές υπέρ της εν λόγω ημερομηνίας.
Και αυτό γιατί όλες οι απαραίτητες επισκέψεις που είχαν δρομολογηθεί για τους μήνες Μάρτιο και Απρίλιο δεν μπόρεσαν – και δεν μπορούν – να γίνουν. Σύμφωνα με το προ κορονοϊού χρονοδιάγραμμα, οι σταθμοί διοδίων θα ήταν σχεδόν έτοιμοι στο σύνολό τους για λειτουργία τον Μάιο του 2020, ενώ μέσα στον Απρίλιο θα ολοκληρώνονταν και οι απαραίτητες ενέργειες για την αξιολόγηση των παλαιών γεφυρών και την αδειοδότηση των σηράγγων του αυτοκινητοδρόμου. Πλέον, όμως, τα εκκρεμή ζητήματα της σύμβασης παραχώρησης πληθαίνουν.
«Ελ. Βενιζέλος»
Όπως ανακοινώθηκε στα τέλη Ιανουαρίου, εννέα από τα δέκα επενδυτικά σχήματα που είχαν δηλώσει αρχικό ενδιαφέρον για την απόκτηση του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος», πέρασαν τελικά στη φάση της υποβολής δεσμευτικών προσφορών του διαγωνισμού. Στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού προκρίθηκαν ονόματα – μεγαθήρια, τα οποία θα αποκτούσαν πρόσβαση στο Virtual Data Room με στόχο να υποβάλλουν δεσμευτικές προσφορές.
Καμία ωστόσο δεσμευτική προσφορά δεν μπορεί να υποβληθεί τη δεδομένη χρονική στιγμή, αφού καμία αποτίμηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών δεν είναι δυνατόν να πραγματοποιηθεί, υπό τις τρέχουσες συνθήκες. Εν μέσω κλειστών συνόρων και απαγορεύσεων πτήσεων, το αεροδρόμιο έχει «κατεβάσει ρολά». «Ποιος θα αποτιμήσει ένα ‘κόσμημα’ την ώρα που είναι κλειστό; Γιατί να απαξιώσεις έτσι την αξία του;», σχολίαζαν κυβερνητικές πηγές.
Μαρίνα Αλίμου
Σημαντικές εξελίξεις δρομολογήθηκαν ωστόσο μέσα στον Απρίλιο και παρά τη «βαριά σκιά» του κορονοϊού σε ό,τι αφορά τη Μαρίνα Αλίμου.
Κόντρα στο αρνητικό διεθνές και εγχώριο κλίμα που έχει προκαλέσει η πανδημία, η κυβέρνηση προχώρησε σε μια καθοριστική κίνηση. Με την υπογραφή της σχετικής Πράξης του Υπουργικού Συμβουλίου την περασμένη εβδομάδα, εξουσιοδοτήθηκαν οι υπουργοί Οικονομικών, Ανάπτυξης και Τουρισμού, κ. κ. Χρήστος Σταϊκούρας, Άδωνις Γεωργιάδης και Χάρης Θεοχάρης, να συνυπογράψουν, για λογαριασμό του ελληνικού Δημοσίου, τη σύμβαση παραχώρησης για τη χρήση, λειτουργία, διαχείριση και εκμετάλλευση της Μαρίνας Αλίμου στον Όμιλο Ελλάκτωρ.
Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, προς τα τέλη Απριλίου θα πρέπει να αναμένεται η σύμβαση της παραχώρησης, ενώ, τη δεδομένη χρονική στιγμή, βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία επεξεργασίας των δανειακών συμβάσεων.
Υπενθυμίζεται εδώ ότι πριν από ένα χρόνο, τον Απρίλιο του 2019, η Άκτωρ Παραχωρήσεις, θυγατρική του Ομίλου Ελλάκτωρ, αναδείχθηκε πλειοδότης για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης της Μαρίνας Αλίμου για περίοδο 40 ετών, μέσα από τη διαδικασία της ηλεκτρονικής δημοπρασίας (e-Auction) που διενήργησε το ΤΑΙΠΕΔ για πρώτη φορά σε διαγωνισμό παραχώρησης. Όπως ανέφερε, ωστόσο, τον περασμένο μήνα, σε τηλεδιάσκεψη με τους επενδυτές, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ελλάκτωρ, Αναστάσιος Καλλιτσάντσης, «έχει ήδη εξασφαλιστεί η παραχώρηση της Μαρίνας Αλίμου για 40+10 χρόνια», δηλαδή με δυνατότητα παράτασης της σύμβασης κατά 10 χρόνια επιπλέον, ήτοι στα 50 χρόνια.
Βάσει των όρων της σύμβασης που θα υπογραφεί, η Άκτωρ Παραχωρήσεις δεσμεύεται πως θα υλοποιήσει εντός της επόμενης πενταετίας επενδύσεις άνω των 100 εκατ. ευρώ, με στόχο η Μαρίνα Αλίμου να εκσυγχρονιστεί και να μετατραπεί σε έναν κορυφαίου επιπέδου τουριστικό λιμένα.