Εντατικοποίηση της ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ, διασύνδεση των μητρώων , αντιμετώπιση των κινδύνων που συνδέονται με ανώνυμα προπληρωμένα μέσα (π.χ. προπληρωμένες κάρτες) αλλά και εικονικά νομίσματα περιλαμβάνει η πρόταση που ενέκρινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με στόχο την ενίσχυση των κανόνων που εφαρμόζει για την καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες.
Αυτή η πρόταση της Επιτροπής αποτελεί την πρώτη πρωτοβουλία για την εφαρμογή του σχεδίου δράσης, του Φεβρουαρίου του 2016, για να ενισχυθεί η καταπολέμηση της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας, και εντάσσεται επίσης σε μια ευρύτερη προσπάθεια για την ενίσχυση της φορολογικής διαφάνειας και την καταπολέμηση των φορολογικών καταχρήσεων.
Η έγκριση της τέταρτης δέσμης μέτρων για την καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες τον Μάιο του 2015 αποτέλεσε ένα σημαντικό βήμα για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των ενεργειών της Επιτροπής στην προσπάθεια της να περιορίσει τη νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες και για την καταπολέμηση της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας. Όπως προβλέπετε στα μέτρα τα οποία τα κράτη μέλη πρέπει να έχουν υιοθετήσει έως τα τέλη του 2016 περιλαμβάνονται: η υποχρέωση των κρατών μελών να θεσπίσουν εθνικά μητρώα σχετικά με τους πραγματικούς κύριους εταιρειών και ορισμένων εταιρειών καταπιστευματικής διαχείρισης.
Αναφορικά με την καταπολέμηση της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας η Επιτροπή προτείνει αλλαγές για την πρόληψη της χρήσης του χρηματοπιστωτικού συστήματος και συγκεκριμένα:
Την ενίσχυση των εξουσιών των μονάδων χρηματοοικονομικών πληροφοριών της ΕΕ και διευκόλυνση της συνεργασίας τους. Το πεδίο των πληροφοριών στις οποίες έχουν πρόσβαση οι μονάδες χρηματοοικονομικών πληροφοριών θα διευρυνθεί, και οι αρμόδιες υπηρεσίες θα έχουν πρόσβαση στις πληροφορίες των κεντρικών μητρώων τραπεζικών λογαριασμών και λογαριασμών πληρωμών και των κεντρικών συστημάτων ανάκτησης δεδομένων, τα οποία θα πρέπει να θεσπίσουν τα κράτη μέλη για την ταυτοποίηση των κατόχων τραπεζικών λογαριασμών και λογαριασμών πληρωμών·
Αντιμετώπιση των κινδύνων χρηματοδότησης της τρομοκρατίας, που συνδέονται με εικονικά νομίσματα. Στην περίπτωση αυτή για να αποφευχθεί η κατάχρηση των εικονικών νομισμάτων για τη νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες και τη χρηματοδότηση της τρομοκρατίας, η Επιτροπή προτείνει να ενταχθούν οι πλατφόρμες ανταλλαγής εικονικών νομισμάτων και οι πάροχοι υπηρεσιών θεματοφυλακής ψηφιακών πορτοφολιών (wallet) στο πεδίο εφαρμογής της οδηγίας για τη νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες. Οι πάροχοι των υπηρεσιών αυτών θα είναι υποχρεωμένοι να εφαρμόζουν ελέγχους δέουσας επιμέλειας έναντι των πελατών κατά την ανταλλαγή εικονικών με πραγματικά νομίσματα, και έτσι θα δοθεί τέλος στην ανωνυμία που συνδέεται με αυτές τις ανταλλαγές·
Αντιμετώπιση των κινδύνων που συνδέονται με ανώνυμα προπληρωμένα μέσα (π.χ. προπληρωμένες κάρτες): η Επιτροπή προτείνει επίσης να ελαχιστοποιηθεί η χρήση των ανώνυμων πληρωμών με τη βοήθεια προπληρωμένων καρτών και γι’ αυτό προτείνει να μειωθούν τα κατώτατα όρια για τα οποία απαιτείται εξακρίβωση της ταυτότητας των πελατών από τα 250 στα 150 ευρώ, καθώς και να διευρυνθούν οι απαιτήσεις για έλεγχο της ταυτότητάς τους.
Ενίσχυση των ελέγχων όσον αφορά τις τρίτες χώρες υψηλού κινδύνου: Η Επιτροπή προτείνει να εναρμονιστεί ο κατάλογος των ελέγχων που εφαρμόζονται στις χώρες με ανεπάρκειες όσον αφορά τα συστήματα που εφαρμόζουν για την καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες και τη χρηματοδότηση της τρομοκρατίας, Οι τράπεζες θα υποχρεούνται να διενεργούν πρόσθετους ελέγχους στις χρηματοπιστωτικές ροές από τις χώρες αυτές. Ο κατάλογος των εν λόγω χωρών, θα εγκριθεί επισήμως στις 14 Ιουλίου.
Για την πρόληψη της φοροαποφυγής και της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες προτείνεται:
- Πρόσβαση του ευρέως κοινού στα μητρώα πραγματικών κυρίων:Τα κράτη μέλη θα δημοσιοποιούν ορισμένες πληροφορίες των μητρώων πραγματικών κυρίων για εταιρείες και εταιρείες καταπιστευματικής διαχείρισης εμπορικού χαρακτήρα. Οι πληροφορίες για όλες τις άλλες εταιρείες καταπιστευματικής διαχείρισης θα συμπεριλαμβάνονται στα εθνικά μητρώα και θα παρέχονται στα μέρη που μπορούν να αποδείξουν ότι έχουν έννομο συμφέρον. Οι πραγματικοί κύριοι με το 10% της κυριότητας σε ορισμένες εταιρείες που μπορεί να υπάρχει κίνδυνος να χρησιμοποιηθούν για νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες και φοροδιαφυγή θα περιλαμβάνονται στα μητρώα. Το κατώτατο όριο παραμένει στο 25% για όλες τις άλλες εταιρείες.
-Άμεση Διασύνδεση των μητρώων προκειμένου να διευκολυνθεί η συνεργασία μεταξύ των κρατών μελών.
-Επέκταση του εύρους των πληροφοριών που θα έχουν στη διάθεσή τους οι αρχές:Οι υφιστάμενοι και οι νέοι λογαριασμοί θα υπόκεινται σε ελέγχους δέουσας επιμέλειας. Έτσι, θα αποσοβηθούν οι προσπάθειες να μην εντοπιστούν λογαριασμοί που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για παράνομες δραστηριότητες. Οι παθητικές εταιρείες και εταιρείες καταπιστευματικής διαχείρισης, όπως αυτές που επισημαίνονται στα έγγραφα του Παναμά, θα υπόκεινται επίσης σε μεγαλύτερο έλεγχο και αυστηρότερους κανόνες.