Σαράντα μέρες μετά την υποβολή των δύο προσφορών στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση του οδικού άξονα της Εγνατίας Οδού οι εμπλεκόμενοι-ενδιαφερόμενοι ακόμα περιμένουν κάποιο «σήμα». Και αυτό σχετίζεται τόσο με τον χρόνο που θεωρητικά απαιτείται για τον έλεγχο των εγγράφων/νομιμοποιητικών στοιχείων κ.α. όσο και με κάποιες νομικές εκκρεμότητες που ακόμα δεν είναι σαφές «αν» και κατά «πόσο» μπορούν να προκαλέσουν περαιτέρω σημαντικές καθυστερήσεις στη διαδικασία ή αν απλά επέφεραν μια περαιτέρω… αναμονή.
Για τις 10 Μαΐου 2021 είχε οριστεί να εξετασθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας η κύρια προσφυγή (ασφαλιστικά μέτρα) που έχει καταθέσει η Ελλάκτωρ για την Εγνατία Οδό. Πρόκειται για μια εκκρεμότητα η οποία, σε συνδυασμό με τον χρόνο που απαιτείται για να εξεταστούν τα έγγραφα και τα δικαιολογητικά συμμετοχής των δύο κοινοπραξιών που δήλωσαν ενδιαφέρον, αλλά και με το γεγονός ότι το ΤΑΙΠΕΔ βρέθηκε τελευταία υπό διοικητική αναδιάρθρωση (διαδικασία που έτρεξε η μητρική ΕΕΣΥΠ), δικαιολογούν μια… μικρή καθυστέρηση στην ανάδειξη νικητή.
Σε κάθε περίπτωση, η νομική αυτή εκκρεμότητα, αν και ουδείς μπορεί να προδικάσει μια δικαστική απόφαση, αποτελεί άλλον έναν «γρίφο» για την πορεία του διαγωνισμού για την πολυετή παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου. Ως γνωστόν, καθώς έχει χυθεί αρκετό μελάνι για αυτό, η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις δεν κατάφερε να δηλώσει συμμετοχή στον διαγωνισμό καθώς, όπως έχει ειπωθεί από τη διοίκηση της μητρικής Ελλάκτωρ, ο εταίρος της (καναδική) Roadis αποφάσισε καθυστερημένα να αποσυρθεί από τη διαδικασία. Οι δε προσπάθειες της κατασκευαστικής να επιτύχει νέα παράταση για τον διαγωνισμό ώστε να δώσει το παρών δεν έτυχαν αποδοχής.
Υπενθυμίζουμε ότι το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) παρέλαβε την 1η Απριλίου δύο δεσμευτικές προσφορές για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού και τριών κάθετων οδικών αξόνων της, από τις κοινοπραξίες: α) VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESIONES S.A.S. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε – ΑΒΑΞ Α.Ε. και β) ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – EGIS PROJECTS S.A. Οι δύο κοινοπραξίες βρίσκονται εν αναμονή της αποσφράγισης των φακέλων και της αξιολόγησής τους από το Ταμείο ιδιωτικοποιήσεων προκειμένου να γίνει γνωστός ο ανάδοχος του έργου της λειτουργίας και της συντήρησης του οδικού δικτύου.
Κατά πόσο η νομική ενέργεια της Ελλάκτωρ στεφτεί με επιτυχία και ο όμιλος καταφέρει να μην ανοίξουν οι προσφορές των άλλων δύο «μονομάχων», αλλά και τι μπορεί αυτό να σημειώνει για τον διαγωνισμό, θα φανούν από τον χρησμό του ΣτΕ και τον χρόνο που θα χρειαστεί το Ανώτατο Δικαστήριο για να βγάλει ετυμηγορία. Οι δύο κοινοπραξίες, ελληνογαλλικού «χρώματος», προφανώς και παρακολουθούν με προβληματισμό και δυσθυμία τις διαδικασίες (άλλωστε και τον περασμένο Δεκέμβριο προσφυγές των ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και Μυτιληναίου είχαν οδηγήσει σε αναβολή του ανοίγματος προσφοράς της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αλλά και σε επανάληψη του διαγωνισμού), από την άλλη πλευρά βέβαια και η Ελλάκτωρ κινείται κατά τρόπο που η διοίκησή της θεωρεί ότι προασπίζει τα συμφέροντα του γκρουπ.
Πάντως, από κυβερνητικές πηγές πηγάζει ότι ο διαγωνισμός έχει ήδη καθυστερήσει σημαντικά, έχουν προηγηθεί αρκετές νομικές εμπλοκές αν και βέβαια ουδείς μπορεί να απαγορεύσει σε μια εταιρεία να προσφύγει στο ΣτΕ, ούτε βέβαια κάποιος μπορεί να προδικάσει ή επηρεάσει την απόφαση του δικαστηρίου.
Σημειωτέον ότι ο διαγωνισμός για την Εγνατία αποτελεί το μεγαλύτερο έργο παραχώρησης των τελευταίων ετών, με την αξία της σύμβασης να υπολογίζεται από κάποιες πλευρές ότι θα προσεγγίσει το 1 δισ. ευρώ, κατά άλλες όμως αναμένεται οι προσφορές να κυμανθούν χαμηλότερα. Ένα σημαντικό μέρος του ποσού αφορά τα έργα βελτίωσης και συντήρησης τμημάτων της Εγνατίας Οδού και των τριών κάθετων αξόνων αυτής (Σιάτιστα – Κρυσταλλοπηγή, Χαλάστρα – Εύζωνοι και Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας), ενώ το υπόλοιπο αφορά την προσφορά προς το ΤΑΙΠΕΔ για την εκχώρηση του δικαιώματος εκμετάλλευσης για τα επόμενα 40 χρόνια. Ο διαγωνισμός είναι πλειοδοτικός, κάτι που σημαίνει ότι όποια κοινοπραξία προσφέρει το υψηλότερο τίμημα θα είναι και η νικήτρια.