Τα προβλήματα για την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα συνεχίζουν. Πλέον, σε όλον τον κόσμο, όλοι οι κατασκευαστές προϊόντων από αυτοκίνητα και προϊόντα τεχνολογίας έως έπιπλα και μικροαντικείμενα παλεύουν να ισορροπήσουν τις εισροές πρώτων υλών. Την ίδια στιγμή, οι καταναλωτές επιμένουν να αυξάνουν τη ζήτηση για προϊόντα, καθώς οι οικονομίες ξανανοίγουν.
Στην Ευρώπη, το πρόβλημα με την εφοδιαστική αλυσίδα έχει δημιουργήσει έναν υψηλό πληθωρισμό, ο οποίος κάνει ρεκόρ δεκαετίας. Μάλιστα η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα συζητά το ενδεχόμενο μείωσης του κεντρικού σχεδίου ανάκαμψης της Ε.Ε. από την πανδημία, ύψους 1.85 τρισ. ευρώ. Ένας επιπλέον παράγοντας είναι ότι το ευρώ φαίνεται να "χτυπάει ταβάνι" στη δυναμική του και αυτό οδηγεί σε επιπλέον αύξηση των τιμών των αγαθών. Με τις αποφάσεις της ΕΚΤ να αναμένονται άμεσα, για το επόμενο τρίμηνο, σιγά σιγά διαφαίνεται ότι όλο και περισσότεροι αναλυτές κοιτούν προς την πραγματική οικονομία και βλέπουν ότι τα προβλήματα θα διαρκέσουν πολύ περισσότερο από το αναμενόμενο.
«Φαύλος κύκλος»
Η δανέζικη Maersk είναι μια από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες στον κόσμο. Είναι κορυφαία σε τονάζ διακομιδής εμπορευμάτων και μέσα στις πρώτες ως φορέας εκμετάλλευσης λιμένων και τερματικών σταθμών στον κόσμο. Η Maersk προειδοποιεί ότι έχουμε μπει σε μία παγκόσμια κρίση στη ναυτιλία η οποία επηρεάζει τους χρόνους και τα αποτελέσματα της εφοδιαστικής αλυσίδας, με τελικό αποτέλεσμα τις άδεις αποθήκες και τα άδεια ράφια. Σε δηλώσεις του στους Financial Times, o διευθύνων σύμβουλος των τερματικών APM που ανήκουν στην Maersk, Μόρτεν Ένγκελστοφτ, περιέγραψε το πρόβλημα ως φαύλο κύκλο που έχει κεντρικό στοιχείο την αύξηση της ζήτησης. Η αύξηση της ζήτησης βάζει επιπλέον βάρος στους ομίλους εμπορευματοκιβωτίων, τους προμηθευτές και τις εταιρείες logistics καθώς αγωνίζονται να παραδώσουν αγαθά.
Ο Ένγκελστοφτ τόνισε ότι για να βγούμε από τον φαύλο κύκλο «χρειαζόμαστε χαμηλότερη ανάπτυξη [της ζήτησης των καταναλωτών] για να δώσουμε χρόνο στην εφοδιαστική αλυσίδα να την καλύψει ή διαφορετικά θα πρέπει να διευρύνουμε την ανάπτυξη (ενν. των υποδομών και σε άλλες χώρες). Για μεγάλο χρονικό διάστημα, θα χρειαστεί να ανακτήσουμε την αποδοτικότητα».
Λιμάνια και φορτηγά δουλεύουν «στα κόκκινα»
Μετά το πρόβλημα που παρουσιάστηκε στο Σουέζ με το πλοίο Evergiven, τα μεγάλα ευρωπαϊκά και αμερικάνικα λιμάνια δουλεύουν πάνω από το όριο των δυνατοτήτων τους για να ανταπεξέλθουν στην εισροή αγαθών. Είναι δε, ο πρώτος «κρίκος» της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας που έχει κάνει πολλές κρούσεις ότι χρειάζονται περισσότερες επενδύσεις για τη βελτίωση των υποδομών. Το μεγαλύτερο πρόβλημα βρίσκεται στις ΗΠΑ.
Οι αμερικάνοι καταναλωτές είναι αυτοί που έχουν την πιο αυξημένη ζήτηση για αγαθά σε παγκόσμια κλίμακα. Για να γίνει κατανοητό το πρόβλημα, τον Ιούλιο του 2021, οι ΗΠΑ εισήγαγαν 20% περισσότερα προϊόντα σε σχέση με τον Ιούλιο του 2020 και το 2020 είχαν ήδη εισάγει 11,5% περισσότερα προϊόντα σε σχέση με το 2019.
Τα μέτρα στήριξης της κυβέρνησης Μπάιντεν, σε μεγάλο βαθμό τόνωσαν την αγοραστική ικανότητα του καταναλωτικού κοινού και αυτό αποτυπώνεται και στα νούμερα των δαπανών.
Κάθε ποσοστιαία αύξηση εισαγωγών από τις ΗΠΑ είναι πολύ μεγαλύτερο νούμερο σε απόλυτους αριθμούς προϊόντων, σε σχέση με οποιαδήποτε ανεπτυγμένη ευρωπαϊκή χώρα και αυτό σημαίνει ότι αυξάνονται δραματικά οι εργασίες που διεξάγονται για την περάτωση της παράδοσης ενός αγαθού στα ράφια. Η αύξηση αυτή λειτουργεί πολλαπλασιαστικά ως βάρος για την ικανότητα των λιμανιών να διεκπεραιώσουν φορτοεκφορτώσεις, των φορτηγατζήδων να μεταφέρουν αλλά και των αποθηκών να αποθηκεύσουν προϊόντα.
Η ΙΚΕΑ βρίσκει το πρόβλημα στους φορτηγατζήδες
Ο δεύτερος κρίκος της εφοδιαστικής αλυσίδας που φαίνεται να «μπλοκάρει» είναι οι οδηγοί φορτηγών. Σε συνδυασμό με τον περιορισμένο χώρο στις αποθήκες, η παγκόσμια έλλειψη σε οδηγούς φορτηγών επιδεινώνει τις καθυστερήσεις.
Ο τομέας που επηρεάζεται άμεσα αυτή την περίοδο από τα ζητήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας είναι τα έπιπλα. Ο σουηδικός κολοσσός ΙΚΕΑ, δήλωσε ότι δεν μπορεί να προβλέψει πότε θα ξαναρχίσουν οι κανονικές παραδόσεις εμπορευμάτων εξαιτίας μιας «τέλειας καταιγίδας ζητημάτων».
Σε δηλώσεις του στο BBC, ο υπεύθυνος της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας της ΙΚΕ, Χένρικ Ελμ, δήλωσε ότι «Δεν είμαστε αφελείς να πιστεύουμε ότι θα τελειώσει το πρόβλημα τις επόμενες εβδομάδες ή ακόμη και μήνες».
Το μεγαλύτερο πρόβλημα της ΙΚΕΑ εντοπίζεται στο Ηνωμένο Βασίλειο. Με χθεσινή της ανακοίνωση, η ΙΚΕΑ αναφέρει ότι και τα 22 καταστήματά της στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία αντιμετωπίζουν προβλήματα εφοδιασμού με το 10% των αποθεμάτων της, ή περίπου με 1.000 σειρές προϊόντων.
«Όπως πολλοί λιανοπωλητές, αντιμετωπίζουμε συνεχείς προκλήσεις με τις αλυσίδες εφοδιασμού μας λόγω του Covid-19 και με τις ελλείψεις εργατικού δυναμικού, καθώς επηρεάζονται όλες οι μεταφορές, οι πρώτες ύλες και οι πόροι. Επιπλέον, διαπιστώνουμε μεγαλύτερη ζήτηση από τους πελάτες μας καθώς περισσότεροι άνθρωποι ξοδεύουν περισσότερο χρόνο σπίτι. Ως αποτέλεσμα, αντιμετωπίζουμε χαμηλή διαθεσιμότητα σε ορισμένες σειρές μας, συμπεριλαμβανομένων των στρωμάτων».
Δεν είναι όμως μόνο η ΙΚΕΑ. Ένας στους τρεις κατασκευαστές επίπλων της ΕΕ δηλώνει ότι έχει πληγεί από ελλείψεις πρώτων υλών εφοδιασμού, σύμφωνα με τριμηνιαία επιχειρηματική έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Σε παγκόσμιο επίπεδο, το υψηλό κόστος αποστολής και οι καθυστερήσεις στην παράδοση εξαιτίας των κακών καιρικών συνθηκών και των διακοπών λειτουργίας λόγω της Covid-19 στα μεγάλα ασιατικά λιμάνια θεωρούνται οι βασικές αιτίες του προβλήματος.