Νέο άλμα ακρίβειας με επίκεντρο πλέον τα τρόφιμα - Στο 5,1% έκλεισε ο πληθωρισμός του 2021

Δήμητρα Καδδά
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Νέο άλμα ακρίβειας με επίκεντρο πλέον τα τρόφιμα - Στο 5,1% έκλεισε ο πληθωρισμός του 2021
Μόνο τα έτη έως το 1997 και το 2010 είχε ξεπεράσει ξανά το φράγμα του 5% σε ετήσια βάση ο δείκτης. Στα τρόφιμα πλέον το επίκεντρο των ανατιμήσεων, επιβεβαιώνοντας τις πρώτες μετρήσεις της Eurostat. Μεγάλη η επιτάχυνση της ανόδου και στο ρεύμα. Τι λένε τα αναλυτικά στοιχεία για το κλείσιμο του 2021.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 14:07

Νέα έκρηξη πληθωριστικών πιέσεων οδήγησε το Γενικό Δείκτη Τιμών Καταναλωτή σε άνοδο κατά 5,1% τον Δεκέμβριο, έναντι ενίσχυσής του κατά 4,8% το Νοέμβριο.

Ο δείκτης που σηματοδοτεί και το «κλείσιμο» του 2021 είχε πολλά χρόνια να καταγραφεί στα ελληνικά δεδομένα: Μόνο τα έτη έως το 1997 και το 2010 είχε ξεπεράσει ξανά το φράγμα του 5% σε ετήσια βάση...

Το μεγάλο «καμπανάκι» είναι πως πλέον το επίκεντρο των αυξήσεων στρέφεται από την ενέργεια στα τρόφιμα αλλά και σε άλλα είδη, όπως τα ρούχα, επιβεβαιώνοντας τους δείκτες που προανήγγειλαν διάχυση της ακρίβειας, αλλά και τα πρώτα στοιχεία της Eurostat. Επίσης συνεχίζεται η επιτάχυνση της ανόδου των τιμών στο ρεύμα, ενώ πολύ μεγάλες παραμένουν οι αυξήσεις στα υπόλοιπα ενεργειακά πεδία.

Τα στοιχεία ενισχύουν τις πιέσεις που δέχεται η κυβέρνηση το τελευταίο διάστημα τόσο από τον επιχειρηματικό κόσμο όσο και από τους πολίτες για παρεμβάσεις στήριξης, με τον υπουργό Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη εκ νέου σήμερα να προαναγγέλλει ανακοινώσεις τις επόμενες ημέρες.

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, ο πληθωρισμός τον Δεκέμβριο του 2021 διαμορφώθηκε στο 5,1% . Η άνοδος ήταν δεδομένη, με βάση τα πρώτα επίσημα στοιχεία που δημοσίευσε προ ημερών η Eurostat για λογαριασμό των κρατών-μελών για τον εναρμονισμένο δείκτη, που διαμορφώθηκε στο 4,4 για το 2021%.

Ο Ο μέσος ΔΤΚ του δωδεκαμήνου Ιανουαρίου 2021 - Δεκεμβρίου 2021, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Ιανουαρίου 2020 - Δεκεμβρίου 2020, παρουσίασε αύξηση 1,2%.

Άνοδος 17% τον Δεκέμβριο στο ελαιόλαδο

Μεγάλες πλέον είναι οι πιέσεις και σε είδη διατροφής που δείχνουν πως η ακρίβεια διαχέεται στην αγορά. Οι ανατιμήσεις τον Δεκέμβριο στο Ελαιόλαδο 17%, στις Πατάτες 14,2%, στο Ψωμί ήταν 4,9%, στα Ζυμαρικά 7,6%, σε Αρνί και Κατσίκι 19,7%, σε Πουλερικά 6,6%, σε Ψάρια νωπά 6,7%.

Η πιο μεγάλη άνοδος καταγράφεται στο φυσικό αέριο (135,7% από 180,9% τον Νοέμβριο), ενώ στο πετρέλαιο θέρμανσης φτάνει στο 34,1% (από 45,2% τον Νοέμβριο), στα καύσιμα και λιπαντικά στο 21,7% (από 24,9% τον Νοέμβριο). Η πιο μεγάλη επιτάχυνση στην άνοδο καταγράφεται στον ηλεκτρισμό στο 45,% (από άνοδο 37,8% τον Νοέμβριο).

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση κατά 5,1% τον μήνα Δεκέμβριο 2021, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Δεκεμβρίου 2020, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

• 4,3% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, ζυμαρικά, μοσχάρι, αρνί και κατσίκι, πουλερικά, παρασκευάσματα με βάση το κρέας, νωπά ψάρια, τυριά, ελαιόλαδο, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα, πατάτες, σοκολάτες-προϊόντα σοκολάτας, λοιπά τρόφιμα, καφέ. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: χοιρινό, αλλαντικά, γάλα νωπό πλήρες, γλυκά κουταλιού-μαρμελάδες-μέλι.

• 3,0% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

• 18,0% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.

• 2,3% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.

• 10,9% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καύσιμα και λιπαντικά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.

• 0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

• 1,2% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.

Το αποτέλεσμα λειαίνεται από τις μειώσεις των δεικτών κατά:

• 0,1% στην ομάδα Υγεία, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στις οδοντιατρικές υπηρεσίες.

• 2,5% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.

• 0,6% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: οπτικοακουστικό εξοπλισμόυπολογιστές-επισκευές, διαρκή αγαθά αναψυχής. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα.

• 0,6% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα οχημάτων.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider