Το «πράσινο φως» για την εκκίνηση της διαγωνιστικής διαδικασίας για τη δημοπράτηση του «φιλέτου» της παραχώρησης του οδικού άξονα της Αττικής Οδού έδωσε το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ, όπως άλλωστε είχε προαναγγείλει από τον περασμένο Δεκέμβριο, που συνεδρίασε νωρίτερα με θέμα, μεταξύ άλλων, και την εν λόγω σύμβαση παραχώρησης.
Προφανώς βέβαια, το πλέον σημαντικό θέμα της τρέχουσας ατζέντας του Ταμείου είναι η Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για την νέα 25ετή σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, με την υφιστάμενη να λήγει τον Οκτώβριο του 2024. Το ΤΑΙΠΕΔ, σύμφωνα με πληροφορίες, αναμένεται να προκηρύξει τον διαγωνισμό ακόμα και εντός Ιανουαρίου, με τους ενδιαφερόμενους να καλούνται να υποβάλουν το αρχικό τους ενδιαφέρον (φάκελος εκδήλωσης ενδιαφέροντος) κατά την Άνοιξη, οπότε και θα να φανεί ποιες θα είναι οι νέες συμμαχίες και οι συμπράξεις που θα «χτιστούν» μεταξύ των εγχώριων και των διεθνών κατασκευαστικών ομίλων, αλλά και, κυρίως αυτών, των ξένων funds. Σε επόμενο στάδιο θα δοθούν οι δεσμευτικές προσφορές από τα σχήματα που προεπιλεγούν, ενδεχομένως ακόμα και μέσα στο 2022 αν όλα κινηθούν βάσει προσδοκιών και εκτιμήσεων (αλλιώς το 2023), και λογικά μέσα στην επόμενη χρονιά θα προκύψει ανάδοχος.
Η σύμβαση θα αφορά στην εκμετάλλευσης, λειτουργία και συντήρηση του αυτοκινητόδρομου, δίχως νέο μεγάλο κατασκευαστικό αντικείμενο.
Όπως ανέμενε η αγορά, και είχε αναδείξει το insider.gr, το ΤΑΙΠΕΔ έκανε «ποδαρικό» στο 2022 και στο μέτωπο των μεγάλων διαγωνισμών με την Αττική Οδό για την οποία, όπως έχει πει ο επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ Δημήτρης Πολίτης, εκτιμά ότι θα είναι η μεγαλύτερη σε ειδικό βάρος αλλά και έσοδα για το Ταμείο αποκρατικοποίηση, με τις προσδοκίες για το τίμημα να βάζουν τον πήχη σε επίπεδα άνω της προσφοράς που δόθηκε για την Εγνατία Οδό (1,5 δισ. ευρώ) ή τον ΔΕΔΔΗΕ (2,1 δισ. ευρώ).
Ο διαγωνισμός δεν θα συμπεριλάβει τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, δηλαδή το κατασκευαστικό αντικείμενο των φυσικών προεκτάσεων του οδικού άξονα προς τη Λ. Βουλιαγμένης και το Ελληνικό, τη Ραφήνα και το Λαύριο κ.λπ. που θα προχωρήσουν με άλλο «μοντέλο» (ΣΔΙΤ, παραχωρήσεις, μεμονωμένα ή «πακέτο», με τις αποφάσεις μάλλον να απαιτούν ακόμα χρόνο ωρίμανσης και να εξετάζονται από το υπ. Υποδομών), όπως έχει ήδη αναφερθεί. Έτσι κι αλλιώς βέβαια, ήδη η επέκταση της Λ. Κύμης προς την Εθνική Οδό προχωράει ως δημόσιο έργο. Η απουσία των επεκτάσεων από τη νέα σύμβαση (γιατί προφανώς θα υπάρχει σε αυτήν πρόβλεψη για συντήρηση ή κάποια βελτιωτικά έργα) μπορεί να στερεί τεχνικό αντικείμενο, πλην όμως ανοίγει ευκολότερα τον δρόμο για τη συμμετοχή ξένων funds που ενδιαφέρονται για παραχωρήσεις, άρα και σταθερές ροές (έσοδα από διόδια, πληρωμές διαθεσιμότητας κ.α.) παρά για κατασκευαστικό αντικείμενο, όπως πολλές φορές έχουμε αναφέρει.
Όπως είχε αναφέρει το insider, τα έσοδα από την προσφορά εκτιμάται ότι θα υπερβούν τα 2 με 2,2 δισ. ευρώ, μη συμπεριλαμβανομένου των ετήσιων εσόδων κατά την περίοδο παραχώρησης. Ωστόσο, αυτό θα καθοριστεί και από το μέτωπο των... ενδιαφερόμενων, στους οποίος βέβαια δεν θα είναι μόνο τα εγχώρια σχήματα αλλά και διεθνή funds που «καλοβλέπουν» από καιρό τις εγχώριες υποδομές με εγγυημένες ροές και σταθερά έσοδα.
Επιπρόσθετα, κάθε επέκταση έχει και συγκεκριμένες απαιτήσεις σε χρόνο ωρίμανσης και δεν ήταν εφικτό να «κλειδώσει» η ολοκλήρωση όλων των τεχνικών έργων σε χρόνο παράλληλο με την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για τη νέα σύμβαση. Άρα, κυβέρνηση, υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και ΤΑΙΠΕΔ προτίμησαν να μην ρισκάρουν με τον χρόνο ώστε ο διαγωνισμός, που λογικά θα έχει νικητή εντός του 2023, να μην κινδυνεύει από τυχόν καθυστερήσεις στο τεχνικό αντικείμενο εν όψει της λήξης της σύμβασης το 2024.