Την τεχνική «ετοιμότητα» του διασυνδετήριου αγωγού Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB) σηματοδοτεί η τελετή εγκαινίων του έργου, η οποία πρόκειται να πραγματοποιηθεί μεθαύριο, Παρασκευή, στην Κομοτηνή. Στα εγκαίνια θα δώσει το παρών ο Έλληνας πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, ενώ τη βουλγαρική πλευρά αναμένεται να εκπροσωπήσει ο πρωθυπουργός της χώρας, Κίριλ Πέτκοφ.
Η κατασκευή του έργου αποπερατώθηκε περίπου στις αρχές Ιουνίου. Στη συνέχεια, αφού έγινε η πλήρωση του αγωγού με αέριο, ξεκίνησαν προς τα μέσα του προηγούμενου μήνα οι τεχνικές δοκιμές του, οι οποίες έχουν ολοκληρωθεί με επιτυχία. Έτσι, είναι πλέον έτοιμος να τεθεί σε λειτουργία.
Για την εμπορική «εκκίνηση» του αγωγού, θα χρειαστεί να διευθετηθούν μερικές ακόμη ρυθμιστικές – κανονιστικές εκκρεμότητες, έπειτα και από την πιστοποποίηση του φορέα του έργου, της εταιρείας ICGB, ως ανεξάρτητου διαχειριστή δικτύου μεταφοράς φυσικού αερίου. Μία από αυτές τις εκκρεμότητες αφορά την έκδοση της άδειας λειτουργίας του έργου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, σε πρώτη φάση, ο IGB θα μεταφέρει στην όμορη χώρα φυσικό αέριο από τον ΤΑΡ, δίνοντάς της έτσι πρόσβαση σε αζερικό αέριο από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ ΙΙ. Μέχρι τον φθινόπωρο, αναμένεται να ολοκληρωθούν τα ρυθμιστικά βήματα που απομένουν και για τη διασύνδεση του έργου με το ελληνικό εθνικό σύστημα μεταφοράς, το οποίο θα επιτρέψει τη μεταφορά στη Βουλγαρία καυσίμου που θα καταφθάνει στις ελληνικές «πύλες εισόδου».
«Βήμα» για την εξέλιξη της Ελλάδας σε gas hub
Με μήκος 182 χιλιομέτρων, ο IGB θα ξεκινά από την Κομοτηνή και θα καταλήγει στη Στάρα Ζαγόρα, αποτελώντας τον δεύτερο αγωγό που συνδέει τα δύο εθνικά συστήματα μεταφοράς καυσίμου. Η μεταφορική ικανότητά του ανέρχεται σε 3 bcm (δισ. κυβικά μέτρα), με δυνατότητα αύξηση στα 5 bcm.
Με το έργο, η Βουλγαρία θα αποκτήσει πρόσβαση και σε LNG, χάρις στο τέρμιναλ του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα, αλλά και το FSRU που υλοποιεί η Gastrade στην Αλεξανδρούπολη. Μάλιστα, ο IGB αποτελεί τον νοτιότερο κρίκο σε μία αλυσίδα αγωγών που συγκροτούν τον λεγόμενο «Κάθετο Διάδρομο», για τη διασύνδεση των συστημάτων μεταφοράς της Ελλάδας, της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας και της Ουγγαρίας.
Επομένως, η έναρξη κατασκευής του έργου θα αποτελέσει ένα σημαντικό βήμα ώστε να αναβαθμισθεί γεωστρατηγικά η θέση της Ελλάδας, η οποία τοποθετείται στο σταυροδρόμι Ανατολής και Δύσης. Κι αυτό γιατί, καθώς η Μεσόγειος γίνεται κύριο σημείο άφιξης φορτίων υγροποιημένου φυσικού αερίου, με προορισμό έως και την κεντρική Ευρώπη, ενισχύεται η προοπτική εξέλιξης της χώρας μας σε κόμβο διαμετακόμισης καυσίμου στην ευρύτερη περιοχή.