Στην ηλεκτρονική πλατφόρμα e-katanalotis (https://e-katanalotis.gov.gr/householdBasket) του υπουργείου Ανάπτυξης αναρτήθηκαν λίγο νωρίτερα οι ανανεωμένες λίστες των σούπερ μάρκετ με τα προϊόντα που συνθέτουν το καλάθι του νοικοκυριού, με το μέτρο να εισέρχεται στην τέταρτη εβδομάδα εφαρμογής του.
Η νέα εβδομάδα βρίσκει αμετάβλητο τον αριθμό των επιχειρήσεων που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία – 16 συνολικά – καθώς όπως έχει ήδη αναφέρει το insider.gr, μια σειρά από μικρότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να συμμετάσχουν εθελοντικά στην πρωτοβουλία, ωστόσο η σύνθεση του καλαθιού δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση, καθώς απαιτεί και χρόνο και οργάνωση.
Οι νέες λίστες των προϊόντων – και δη η τιμή που αναγράφεται – αφορούν στην εβδομάδα 23-11-2022 με 29-11-2022.
Από 816 προϊόντα, 589 έχουν σταθερές τιμές, 167 κατέγραψαν μείωση και 60 αύξηση
Όπως αποκάλυψε νωρίτερα σήμερα ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, σε ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, «Black Friday αυτή την εβδομάδα και από ότι φαίνεται ξεκίνησε με τις νέες τιμές στο καλάθι του νοικοκυριού. Η πρώτη αποτίμηση των νέων τιμών δείχνει ότι από τα 816 προϊόντα 60 έχουν αύξηση και 167 μείωση ενώ 589 παραμένουν τα ίδια. Το σημαντικότερο ΟΛΕΣ οι αλυσίδες έχουν μείωση».
Αναλυτικά, από το σύνολο 816 προϊόντων στο «καλάθι του νοικοκυριού» που είναι απολύτως συγκρίσιμα:
- στα 167, ποσοστό 20,5%, η τιμή μειώθηκε
- στα 589, ποσοστό 72,1% η τιμή παρέμεινε σταθερή
- και μόλις σε 60, ποσοστό 7,3%, η τιμή αυξήθηκε ελαφρά στις περισσότερες περιπτώσεις.
Ως εκ τούτου, το συνολικό κόστος του «καλαθιού του νοικοκυριού» είναι αισθητά μειωμένο στη συντριπτική πλειονότητα των σούπερ μάρκετ με τη
μεγαλύτερη μείωση -18,1% στην αλυσίδα My market.
Oι ποσοστιαίες μεταβολές στο «καλάθι του νοικοκυριού» κάθε αλυσίδας στο επισυναπτόμενο γράφημα:
Ποια προϊόντα θα προστεθούν για πολίτες με ειδικές διατροφικές ανάγκες – Ως την Παρασκευή η απόφαση
Στο μεταξύ, αντίστροφα μετρά ο χρόνος για την έκδοση της υπουργικής απόφασης που θα ορίζει ποια προϊόντα που αφορούν στους καταναλωτές με ειδικές διατροφικές ανάγκες, όπως για παράδειγμα τους διαβητικούς, θα ενταχθούν στο «καλάθι» του νοικοκυριού.
Όπως αποκάλυψαν στο insider.gr πηγές από το υπουργείο Ανάπτυξης «μέχρι την Παρασκευή θα έχει εκδοθεί η σχετική υπουργική απόφαση ώστε από την ερχόμενη εβδομάδα να προστεθούν στην πρωτοβουλία για το καλάθι και τα νέα προϊόντα».
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, στο καλάθι αναμένεται να ενταχθούν προϊόντα όπως η βρώμη (κουάκερ) που αποτελεί μια εξαιρετική τροφή για τους διαβητικούς, ενώ θα υπάρξουν και κάποιες πιο στοχευμένες επισημάνσεις σε ό,τι αφορά την κατηγορία των «κατεψυγμένων λαχανικών». Σε αυτή την κατηγορία, η αρχική λίστα «μπούσουλας» που είχε καταρτίσει το υπουργείο Ανάπτυξης για να κοινοποιηθεί στις αλυσίδες προέβλεπε πως στα κατεψυγμένα λαχανικά, τα σούπερ μάρκετ μπορούν να επιλέξουν ένα τουλάχιστον προϊόν από τα εξής: αρακάς, μπάμιες ή φασολάκια. Καθώς όμως όπως φαίνεται ο αρακάς δεν είναι απόλυτα κατάλληλος για κατανάλωση από τους διαβητικούς, θα προκρίνονται οι άλλες δύο επιλογές, ήτοι τα φασολάκια και οι μπάμιες.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η προσθήκη νέων προϊόντων στο καλάθι του νοικοκυριού που θα απευθύνονται στην κάλυψη των αναγκών των καταναλωτών με συγκεκριμένες διατροφικές ανάγκες δεν θα σηματοδοτήσει και το «ξεχείλωμα» του καλαθιού. Για να μην αυξηθούν οι κατηγορίες, θα υπάρξουν κάποιες συγχωνεύσεις στις ήδη υπάρχουσες, όπως για παράδειγμα εκείνης που αφορά στα είδη προσωπικής υγιεινής και συγκεκριμένα στις σερβιέτες και τα ταμπόν.
«Στόχος μας είναι να παραμείνει στενό το καλάθι για να είναι και πιο αποτελεσματικό», εξηγούσαν οι ίδιες πηγές, καθώς, όπως γίνεται αντιληπτό, οποιαδήποτε αύξηση των κατηγοριών που το απαρτίζουν θα μείωνε αυτόματα και την όποια δυνατότητα «συμπίεσης» των τιμών.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες, τη δεδομένη στιγμή βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη οι συζητήσεις των αλυσίδων σούπερ μάρκετ με τους προμηθευτές προκειμένου να διασφαλιστεί ότι δύναται να υπάρχει επάρκεια στα προϊόντα που καλύπτουν τις διατροφικές ανάγκες συγκεκριμένων πληθυσμιακών ομάδων, όπως οι διαβητικοί.
Πού είναι διαθέσιμα τα καλάθια των σούπερ μάρκετ
Στην ηλεκτρονική πλατφόρμα e-katanalotis του υπουργείου Ανάπτυξης φιγουράρουν αυτή τη στιγμή 16 διαφορετικά καλάθια του νοικοκυριού. Αναλυτικότερα, στο μέτρο που τέθηκε σε εφαρμογή στις 2 Νοεμβρίου συμμετέχουν πλέον οι αλυσίδες ΑΒ Βασιλόπουλος, Bazaar, Γαλαξίας, Discount Markt, Κρητικός, Lidl, Μασούτης, My Market, Market in, Σκλαβενίτης, ΣΥΝΚΑ, Χαλκιαδάκης, Πίτσιας, το ηλεκτρονικό κατάστημα e-fresh.gr, η e-food και η Wolt Market.
Ο καταναλωτής μπορεί να εισέλθει στην πλατφόρμα e-katanalotis και να δει σε αυτό το link όλα τα προϊόντα που απαρτίζουν τα καλάθια, επιλέγοντας το ανάγλυφο σήμα της κάθε αλυσίδας.