Το «πράσινο φως» στους παραχωρησιούχους, που διαχειρίζονται και λειτουργούν τους αυτοκινητόδρομους της χώρας μέσω σύμβασης παραχώρησης, για αναχρηματοδότηση του δανεισμού ετοιμάζεται να δώσει το υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών, πάντα εφόσον δοθεί και το «οκ» των πιστωτών. Έχει προηγηθεί βέβαια υποβολή σχετικών αιτημάτων από πλευράς κοινοπραξιών.
Χτες, το αρμόδιο υπουργείο «έβγαλε» σχετική πρόσκληση – προκήρυξη για την ανάθεση υπηρεσιών χρηματοοικονομικού συμβούλου για την αξιολόγηση σχετικής πρότασης του παραχωρησιούχου «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.», δηλαδή του σχήματος που έχει κατασκευάσει και λειτουργεί το οδικό τμήμα από ΠΑΘΕ Μαλιακό έως και Κλειδί (Hochtief 38,89%, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις 22,22%, ΑΒΑΞ 23,61%, Vinci Concessions 15,28%), για την αναχρηματοδότηση του Έργου Παραχώρησης. Μια θετική κατάληξη της διαδικασίας, που βέβαια απαιτεί τη σύμφωνη γνώμη και των δανειστών (τράπεζες), μπορεί να φέρει πίσω στα ταμεία των Μετόχων της κοινοπραξίας σημαντικά ποσά, όπως σημειώνουν στελέχη της αγοράς.
Το χρηματοοικονομικό προφίλ (τέλη 2021)
Στον δημοσιευόμενο ισολογισμό (31/12/2021) της «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.», γίνεται αναφορά για ίδια κεφάλαια 129,12 εκατ. ευρώ, ταμειακά διαθέσιμα 48,59 εκατ. ευρώ και δανεισμό 446,59 εκατ. ευρώ (ανάγκες της εταιρείας έως και την ολοκλήρωση της περιόδου παραχώρησης, το 2038) εκ του οποίου 395 εκατ. ευρώ μακροπρόθεσμος. Το κύριο δάνειο (senior loan) των τραπεζών ήταν με υπόλοιπο 215,2 εκατ. και το δάνειο των μετόχων με υπόλοιπο 231,5 εκατ. Το ύψος της κατασκευής του έργου εκτιμάται σε 1,5 δις ευρώ, ποσό για το οποίο είχαν υπογραφεί δανειακές συμβάσεις με τράπεζες, μετόχους κ.α.
Η επιστροφή κεφαλαίων σε ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΑΒΑΞ αλλά και Hochtief, Vinci
Εφόσον προχωρήσει και ολοκληρωθεί η διαδικασία, που απαιτεί βέβαια τη συναίνεση όλων των πλευρών (δημόσιο, τραπεζών κ.α.), πηγές του κλάδου αναφέρουν ότι ανοίγει ο δρόμος για να επιστραφούν στους Μετόχους ποσά ακόμα και άνω των 200 εκατ. ευρώ, σύμφωνα βέβαια με τα δεδομένα τέλους 2021 (μπορεί να έχουν προκύψει αλλαγές μέσα σε 11 μήνες, άρα να αλλάξουν και τα ποσά). Όπως αναφέρουν σχετικές πληροφορίες, το ποσό αυτό αφορά στην «κάλυψη», από πλευράς των 4 Μετόχων, της έκδοσης (παλιότερα) ομολογιών μειωμένης εξασφάλισης από την «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», το οποίο πλέον θα «μπει» στην ευρύτερη αναχρηματοδότηση – αναδιάρθρωση δανεισμού την Εταιρείας και θα αναληφθεί από την Εθνική Τράπεζα. Αρα, οι 4 μέτοχοι, μεταξύ των οποίων και οι 2 μεγάλοι ελληνικοί όμιλοι ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ) και ΑΒΑΞ, μπορούν να προσβλέπουν σε μια άτυπη «επιστροφή» των κεφαλαίων που είχαν δεσμεύσει για να «αγοράσουν» - καλύψουν τις ομολογίες αυτές, βάσει ποσοστών που τους αναλογούν (μερίδια στην κοινοπραξία).
Βέβαια, μένει να φανεί, εφόσον ευσταθούν οι παραπάνω πληροφορίες, αν στη διαδικασία εμπλέκεται το σύνολο των ομολογιών αυτών ή χαμηλότερα ποσά αλλά και τι άλλο μπορεί να περιλαμβάνει η διαδικασία αναχρηματοδότησης ως προς το τραπεζικό δάνειο.
Πάντως, δεδομένου ότι ήδη βρισκόμαστε στον Δεκέμβριο του 2022 η ολοκλήρωση της διαδικασίας αναμένεται για τους πρώτους μήνες του 2023. Στην οικονομική έκθεση του παραχωρησιούχου (2021) αναφέρεται ότι, για το δάνειο των μετόχων, κατά την περίοδο μελετών – κατασκευών εκταμιεύθηκε συνολικό ποσό 156,3 εκατ. ευρώ και κεφαλαιοποιήθηκαν μέχρι και την περίοδο αναφοράς τόκοι σχεδόν 66,678 εκατ. ευρώ. Επιπρόσθετα, κατά την περίοδο αναφοράς, οι δεδουλευμένοι τόκοι του δανείου των Μετόχων ανέρχονταν σε 8,37 εκατ. ευρώ.
«Ωριμάζει» χρονικά η σύμβαση, ικανοποιητικοί δείκτες βιωσιμότητας/κεφαλαιακής διάρθρωσης
Γενικότερα, όπως λένε στελέχη του χώρου, είναι μια διαδικασία που μπορεί να συμβεί όσο «κυλάει» η σύμβαση, «ωριμάζει» χρονικά και αποδεικνύεται ότι καλύπτει τις δανειακές ανάγκες της μέσω ροών. Ανάλογες διαδικασίες προβλέπονται σε συμβάσεις παραχώρησης, οι τράπεζες βλέπουν την εν λόγω επένδυση – παραχώρηση ως χρηματοδοτικά «ασφαλή», ενώ και το Δημόσιο για να διασφαλίσει τα συμφέροντά του και την δική του πλευρά, προσλαμβάνει σύμβουλο.
Όπως αναφέρεται στη λογιστική κατάσταση 2021, σύμφωνα με τον δείκτη κεφαλαιακής διάρθρωσης του 2021 ίδια προς ξένα κεφάλαια διαμορφώθηκε στο 25,87%, ποσοστό που δείχνει ότι η εταιρεία έχει την δυνατότητα να ανταποκριθεί θετικά στις υποχρεώσεις της ενώ ο δείκτης βιωσιμότητας βρίσκονταν στο 1,33, διατηρώντας ικανοποιητικό περιθώριο ασφαλείας στους μακροχρόνιους πιστωτές. Όπως σημείωναν σχετικές πληροφορίες, το δανειακό σκέλος της σύμβασης «πέρασε» στην Εθνική Τράπεζα καθώς έφυγαν οι υπόλοιποι βασικοί πιστωτές.
Να σημειωθεί ότι αντίστοιχο «χρηματοδοτικό προϊόν», δηλαδή ομολογιακό δάνειο μειωμένης εξασφάλισης που «βαραίνει» τον παραχωρησιούχο, φέρεται κατά πληροφορίες να υπάρχει και στη σύμβαση παραχώρησης της «Ολυμπίας Οδού» (με τους ίδιους 4 παραπάνω μετόχους , συν τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), αρκετά μικρότερο σε ύψος, χωρίς όμως να υπάρχουν πληροφορίες για εκκίνηση ανάλογης διαδικασίας από την κοινοπραξία. Άλλωστε, αφενός οι μέτοχοι πάντα βάζουν ίδια συμμετοχή (με όποιο χρηματοδοτικό μίγμα συμφωνηθεί) ενώ και στην εν λόγω παραχώρηση έτσι κι αλλιώς συνεχίζεται η προσθήκη έργων (Πάτρα – Πύργος) ή έπονται και νέα (Πύργος – Τσακώνα).
Το έργο του Συμβούλου
Ο σύμβουλος (επιλέγεται με απευθείας ανάθεση) αναλαμβάνει την καθοδήγηση της παραχωρησιούχου εταιρείας, μέσω της αρμόδιας Διεύθυνσης Δ17 του υπουργείου, ως προς τις προϋποθέσεις διεξαγωγής της αξιολόγησης της πρότασης αναχρηματοδότησης, τα στοιχεία που απαιτούνται να υποβληθούν, τις παραδοχές και υποθέσεις που θα ληφθούν σχετικά με την προτεινόμενη αναχρηματοδότηση, την συγκριτική επισκόπηση του σχετικού υλικού που θα υποβάλει η παραχωρησιούχος εταιρεία, συμπεριλαμβανομένων εκδοχών του χρηματοοικονομικού μοντέλου της που θα αποτυπώνουν την πρόταση αναχρηματοδότησης ή την απουσία αυτής.