Μετρό Αθήνας: Το υπόγειο «ταξίδι» του Μετροπόντικα και οι αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί για την ανάπλαση των σταθμών

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Μετρό Αθήνας: Το υπόγειο «ταξίδι» του Μετροπόντικα και οι αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί για την ανάπλαση των σταθμών
Το υπόγειο «ταξίδι» του αρχίζει ο ένας από τους «Μετροπόντικες» που θα διανοίξουν τη σήραγγα της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας. Τα οφέλη από το νέο έργο. Αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί ιδεών για την ανάπλαση του κοινοχρήστου χώρου και της ευρύτερης περιοχής των νέων σταθμών. Ποιες περιοχές αφορά.

Το υπόγειο «ταξίδι» του αρχίζει σε σύντομο χρονικό διάστημα ο ένας από τους «Μετροπόντικες» που θα διανοίξουν τη σήραγγα της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας. Εδώ και κάμποσο καιρό έχει μπει ο στόχος της έναρξης των εργασιών την περίοδο γύρω από το Πάσχα, όπως είχε και παλιότερα αναδείξει το insider.gr, και στην κοινοπραξία ΑΒΑΞ - Alstom, αλλά και στην Αττικό Μετρό ετοιμάζονται για την εκκίνηση. Την ίδια ώρα, για πρώτη φορά στο πλαίσιο ενός έργου Μετρό, εντάσσονται στο «πακέτο» και ανοιχτοί αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί που θα έχουν ως στόχο την βέλτιστη αξιοποίηση των ανοιχτών χώρων πάνω από τους υπό κατασκευή σταθμούς.

Η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα έργα που κατασκευάζονται αυτή την περίοδο στη χώρα, ενώ η ολοκλήρωσή του επηρεάζει άμεσα τόσο τη λειτουργία της πόλης των Αθηνών, όσο και τη ζωή των πολιτών της. Το υπό κατασκευή τμήμα Α΄ της Γραμμής 4 του Μετρό έχει μήκος περίπου 13χλμ, περιλαμβάνει 15 υπόγειους σταθμούς (Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου και Γουδή) και προβλέπεται να εξυπηρετεί τουλάχιστον 341.000 επιβάτες ημερησίως για το έτος 2030.

Ο «Μετροπόντικας» ετοιμάζεται για το «ταξίδι» του

H διάνοιξη της νέας γραμμής 4 θα γίνει με δύο TBΜ. Το ένα θα ξεκινήσει από το φρέαρ Κατεχάκη και το δεύτερο από το φρέαρ Βεΐκου και θα συναντηθούν στον σταθμό του Ευαγγελισμού.

Πρόσφατα, ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, Ν. Ταχιάος, ανάρτησε και φωτογραφίες του «Μετροπόντικα» που θα ξεκινήσει τις εργασίες του προσεχώς και συναρμολογούνταν στο φρέαρ της οδού Μεσογείων, εκεί που θα κατασκευαστεί μελλοντικά ο δεύτερος σταθμός Κατεχάκη που θα περιλαμβάνεται στην επέκταση της γραμμής προς βόρεια και σε βάθος περίπου 36 μέτρων. «15 νέοι σταθμοί (Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ζωγράφου, Ιλίσια, Γουδή), 12,8 χιλιόμετρα σήραγγας, 20 συρμοί χωρίς οδηγό που σε ώρες αιχμής θα περνούν από τους σταθμούς κάθε 90 δευτερόλεπτα, χάρις σε μία συγχρηματοδοτούμενη από την ΕΕ επένδυση προϋπολογισμού κοντά στο 1,5 δισ. ευρώ αποτελούν την πρώτη φάση μίας μεγάλης αλλαγής στις μετακινήσεις στο πολεοδομικό συγκρότημα της Αθήνας», έλεγε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του φορέα.

Υπενθυμίζεται πως από την Κατεχάκη είχε ξεκινήσει και πριν 28 χρόνια, το 1994 ο ένας από τους δυο μετροπόντικες, που διάνοιξαν τα πρώτα τμήματα των Γραμμών 2 και 3 του Μετρό της Αθήνας. Επισημαίνεται, όμως, ότι ήδη έχουν από καιρό ξεκινήσει τα πρώτα έργα, οι πρώτες εκσκαφές του φρέατος (το πρώτο κομμάτι του τούνελ με συμβατικό τρόπο). Το προσεχές διάστημα ο μετροπόντικας θα αρχίσει να «τρυπάει» το έδαφος για να ξεκινήσει το «ταξίδι» του προς τους άλλους σταθμούς με πρώτη άφιξη στο Γουδή.

Η κύρια σήραγγα στο σύνολο του Έργου θα είναι διπλής τροχιάς (διαμέτρου περίπου 8,5 μ εσωτερικά και περίπου 9,5 μ εξωτερικά). Θα κατασκευαστεί με μηχανήματα διάνοιξης σηράγγων ολομέτωπης κοπής (TBM), σχεδιασμένα και εξοπλισμένα σύμφωνα με την πλέον σύγχρονη τεχνολογία και λαμβάνοντας υπόψη τις αναμενόμενες γεωλογικές, υδρογεωλογικές και γεωτεχνικές συνθήκες στις περιοχές του Έργου, πλην των τμημάτων σηράγγων και υπόγειων σταθμών όπου η υπόγεια διάνοιξη θα υλοποιηθεί με συμβατικά μηχανικά μέσα. Μια από τις σπουδαίες και καινοτομίες θα είναι η εγκατάσταση και λειτουργία αυτοματοποιημένων θυρών σε συρμούς και αποβάθρες για την ασφάλεια των επιβατών, όπως και στο Μετρό της Θεσσαλονίκης. Αυτό σημαίνει πως οι συρμοί θα εισέρχονται στο σταθμό, θα σταματούν και οι θύρες ασφαλείας θα ανοίγουν μαζί με τις θύρες του συρμού. Επίσης, οι συρμοί θα είναι χωρίς οδηγό, η λειτουργία τους θα ελέγχεται μέσω του Κέντρου Έλεγχου της Γραμμής 4, συρμοί σύγχρονης αισθητικής κατασκευασμένοι από υλικά φιλικά προς το περιβάλλον, σχεδόν πλήρως ανακυκλώσιμα. Σύμφωνα με το συνολικό σχεδιασμό της Γραμμής 4, μετά την ολοκλήρωση του πρώτου τμήματος, από την θέση αυτή θα ξεκινά το δεύτερο τμήμα της Γραμμής 4 προς Μαρούσι. Η περιοχή επομένως θα αναβαθμιστεί σε συγκοινωνιακό κόμβο με τις Γραμμές 3 και 4 του Μετρό να ενώνουν τα βόρεια και ανατολικά προάστια της Αθήνας και το κέντρο.

Τα οφέλη

Το τμήμα Α της Γραμμής 4 μετρό και έχει σχεδιασθεί με σκοπό την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών της πόλης και την εξυπηρέτηση πολλών σημαντικών κτιρίων και εγκαταστάσεων, όπως Νοσοκομεία, Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, Δικαστήρια και μεγάλα δημόσια κτίρια Οργανισμών ή Υπουργείων. Η διαδρομή Άλσος Βεΐκου - Πανεπιστημιούπολη θα διαρκεί 14 λεπτά, 5 λεπτά θα διαρκεί η διαδρομή Άλσος Βεΐκου - Δικαστήρια και 17 λεπτά θα διαρκεί η διαδρομή Άλσος Βεΐκου - Γουδή.

Όταν ολοκληρωθεί η κατασκευή του πρώτου τμήματος, «Άλσος Βεΐκου - Γουδή», 340.000 επιβάτες θα μετακινούνται σε καθημερινή βάση, 53.000 αυτοκίνητα θα αποχωρήσουν από τους δρόμους, ενώ η απόσταση Γαλάτσι - Γουδή θα καλύπτεται σε 17 λεπτά. Συνεπώς, αναμένεται και μείωση των ρύπων με την ποσότητα CO2 που δεν θα εκλύεται στην ατμόσφαιρα της πόλης από επιβάτες που θα χρησιμοποιούν το Μετρό αντί το ΙΧ τους, η οποία και εκτιμάται σε 318 tons/ημέρα.

Στα οφέλη του έργου είναι και η αναβάθμιση των περιοχών και της αξίας των ακινήτων - καταστημάτων και η συμβολή στον πολιτισμό με τη διενέργεια αρχαιολογικής έρευνας συνολικής επιφάνειας 45.000 τ.μ., ενώ οι αστικές αναπλάσεις στους 15 σταθμούς της Γραμμής 4 θα είναι 85.000τμ και 3.000 δενδροφυτεύσεις. Κατά τη διάρκεια κατασκευής του έργου αναμένεται να δημιουργηθούν περισσότερες από 5.000 νέες θέσεις εργασίας.

Οι αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί για την ανάπλαση σταθμών στην Αθήνα

Μέσα στα μεγάλα έργα που θα προχωρήσουν, θα ενταχθούν και παρεμβάσεις σε σταθμούς. Μάλιστα, για κάποιους εξ αυτών, που βρίσκονται εντός των ορίων του Δήμου Αθηναίων, ήδη το υπ. Υποδομών & Μεταφορών αποφάσισε την ένταξη της πράξης «Αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί ιδεών για την ανάπλαση του κοινοχρήστου χώρου και της ευρύτερης περιοχής των νέων σταθμών της Γραμμής 4 του ΜΕΤΡΟ εντός των ορίων του Δήμου Αθηναίων» στο «Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης ΥΠΟΔΟΜΩΝ και ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ 2021-2025» και στον Άξονα Προτεραιότητας «Πράσινες πόλεις (αστικές αναπλάσεις, εκσυγχρονισμός στόλου αστικών μεταφορών κ.λπ.)». Η Πράξη χρηματοδοτείται από το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΕΠΑ). .Το επιλέξιμο ποσό της δημόσιας δαπάνης, το οποίο προτείνεται για εγγραφή στο ΕΠΑ ανέρχεται σε 1.064.000 ευρώ.

Ειδικότερα, η Ανάπλαση Αθήνας Α.Ε. προκηρύσσει ανοιχτούς διαγωνισμούς ιδεών για επτά από τους δεκαπέντε σταθμούς του προαναφερθέντος τμήματος και συγκεκριμένα για τους σταθμούς Ακαδημία, Αλεξάνδρας, Δικαστήρια, Εξάρχεια, Ευαγγελισμός, Κολωνάκι και Κυψέλη οι οποίοι βρίσκονται εντός των ορίων του Δήμου Αθηναίων.

Αντικείμενο των διαγωνισμών είναι η ανάπλαση και τελική διαμόρφωση των κοινόχρηστων χώρων και της ευρύτερης περιοχής που θα εγκατασταθούν οι σταθμοί. Η μελέτη που θα υλοποιηθεί θα πρέπει, με βάση τις σύγχρονες απαιτήσεις της τέχνης και της επιστήμης καθώς και τις αρχές του βιοκλιματικού – περιβαλλοντικού σχεδιασμού, να αποτελεί μια αρχιτεκτονική προσέγγιση που θα εξασφαλίζει λειτουργικότητα, αισθητική ποιότητα και κατασκευαστική αρτιότητα για την αναβάθμιση του αστικού κοινόχρηστου χώρου του σταθμού αλλά και του ευρύτερου περιβάλλοντος χώρου, σε συσχετισμό με ενδεχόμενες διαπλατύνσεις πεζοδρομίων, πεζοδρομήσεις οδών και άλλες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στη ζώνη επιρροής του σταθμού.

Ιδιαίτερη βαρύτητα θα πρέπει να δοθεί τόσο στη χρήση φιλικών προς το περιβάλλον υλικών και τεχνικών, προκειμένου το αποτέλεσμα της πρότασης να συμβάλλει στην περαιτέρω ενίσχυση της περιβαλλοντικής προστασίας, όσο και στην προσβασιμότητα ατόμων με αναπηρία, αποσκοπώντας στη δημιουργία ενός ευχάριστου, ασφαλούς και προσβάσιμου από όλους δημόσιου χώρου.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Ελλάκτωρ: Πώς «χτίζεται» το χαρτοφυλάκιο συμβάσεων και παραχωρήσεων – «Γύρισε πάνω» η κυκλοφορία στην Αττική Οδό

Τι σημαίνει η νέα συμφωνία Reggeborgh - Motor Oil στον απόηχο του deal της ΑΚΤΩΡ

Εξάρχου (Intrakat): Γιατί εξαγοράζουμε την ΑΚΤΩΡ – Τα κεφάλαια, οι εγγυήσεις, το μοντέλο δράσης και οι ευρύτεροι στόχοι

gazzetta
gazzetta reader insider insider