Στην τελική φάση βρίσκεται η κατασκευή από τον ΑΔΜΗΕ του ελληνικού σκέλους της νέας ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Βουλγαρίας, με συνέπεια σύμφωνα με πληροφορίες το έργο να είναι έτοιμο πριν από την έναρξη του καλοκαιριού. Έτσι, καθώς το τμήμα στη γειτονική χώρα είναι ήδη έτοιμο, θα ανοίξει ο δρόμος για την εκκίνηση λειτουργίας της καινούριας «ηλεκτρικής λεωφόρου» ανάμεσα στις δύο αγορές, με πολλαπλά οφέλη και για τις δύο.
Όπως έχει γράψει το Insider.gr, η νέα διασυνδετική γραμμή (Ν. Σάντα – Maritsa) έχει συνολικό μήκος 151 χλμ. περίπου, από τα οποία 30 χλμ. βρίσκονται στην ελληνική επικράτεια και 121 χλμ. περίπου στη βουλγαρική. Διαθέτει ονομαστική μεταφορική ικανότητα 2000 MVA, με συνέπεια να αυξήσει τη μεταφορική ικανότητα στο σύνορο των δύο χωρών σε 800 MW για την κατεύθυνση από την Ελλάδα προς τη Βουλγαρία και σε 1350 MW για την κατεύθυνση από τη Βουλγαρία προς την Ελλάδα.
Με αυτό τον τρόπο, θα ενισχυθεί η μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας μεταξύ των συστημάτων των δύο χωρών, έναντι της ικανότητας «ανταλλαγής» ρεύματος που ήδη υπάρχει. Αυτή τη στιγμή, οι δύο χώρες συνδέονται με μία ηλεκτρική διασύνδεση 400 kV ονομαστικής ικανότητας μεταφοράς 1400 MVA, η οποία ξεκινά από το ΚΥΤ Θεσσαλονίκης και καταλήγει στον υποσταθμό Blagoevgrad στη Βουλγαρία.
Ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας
Όπως είναι φυσικό, η διεύρυνση της «ηλεκτρικής επικοινωνίας» των δύο χωρών θα διευκολύνει έτι περαιτέρω το διασυνοριακό εμπόριο, δίνοντας τη δυνατότητα για περαιτέρω ενίσχυση του ανταγωνισμού. Μάλιστα, καθώς ήδη λειτουργούν συζευγμένα τόσο οι αγορές Επόμενης Ημέρας των δύο χωρών, όσο και οι Ενδοημερήσιες αγορές τους, η νέα γραμμή μεταφοράς θα επιτρέψει την ακόμη μεγαλύτερη σύγκλιση των τιμών.
Την ίδια στιγμή, η δυνατότητα για ακόμη μεγαλύτερες εισαγωγές και εξαγωγές θα αποτελέσει μία σημαντική δικλείδα ασφαλείας για την επάρκεια τροφοδοσίας των νοικοκυριών και επιχειρήσεων των δύο χωρών. Επίσης, θα ενισχύσει τον ενεργειακό ρόλο της χώρας μας στην ευρύτερη περιοχή, αυξάνοντας τα περιθώρια για εξαγωγές ηλεκτρικής ενέργειας από τις νέες μονάδες αερίου που βρίσκονται υπό κατασκευή στη Βόρεια Ελλάδα.
Στην περίπτωση της χώρας μας, σημαντική θα είναι η συμβολή της νέας διασύνδεσης στην απανθρακοποίηση του ενεργειακού μίγματος, κατ΄ αρχάς απελευθερώνοντας ηλεκτρικό «χώρο» στα βόρεια σύνορά της, για την εγκατάσταση ακόμη περισσότερων ΑΠΕ. Επίσης, καθώς τα υψηλά μερίδια «πράσινης» ηλεκτροπαραγωγής (που ήδη παρατηρούνται την άνοιξη και το καλοκαίρι) δημιουργούν προβλήματα στην ευστάθεια και την ασφάλεια του εγχώριου ηλεκτρικού συστήματος, η προοπτική αύξηση των εξαγωγών «πράσινου» ρεύματος μπορεί να περιορίσει την ανάγκη περικοπών σημαντικού μέρους της παραγωγής ΑΠΕ, η οποία αυτή τη στιγμή είναι η μόνη λύση για την προστασία του συστήματος σε συνθήκες υψηλής «πράσινης» διείσδυσης, μαζί με τις περικοπές.
Τα πλάνα του ΑΔΜΗΕ για τις υπόλοιπες διεθνείς διασυνδέσεις
Σε όλη την Ευρώπη, οι διεθνείς διασυνδέσεις αποτελούν «οχήματα» τόσο για τη διασφάλιση της επάρκειας τροφοδοσίας, όσο και για την ενίσχυση του ανταγωνισμού στις χονδρεμπορικές αγορές ηλεκτρικής ενέργειας. Σε αυτό το πλαίσιο, ο ΑΔΜΗΕ προτεραιοποιεί τις διασυνοριακές «ηλεκτρικές λεωφόρους», με στόχο την ενίσχυση της περιφερειακής συνεργασίας στον τομέα της Ενέργειας και την εμβάθυνση της ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρισμού.
Στο οικονομικά αποτελέσματα του 2022 της ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών, που δημοσιεύθηκαν πριν από λίγα 24ωρα, γίνεται επικαιροποίηση της εξέλιξης των πρότζεκτ που δρομολογεί ο Διαχειριστής ή στα οποία εμπλέκεται. Έτσι, ο ΑΔΜΗΕ εκπονεί μελέτες σκοπιμότητας για τη δεύτερη ενισχυτική διασύνδεση Ελλάδας-Ιταλίας ισχύος έως 1 GW, από κοινού με τον Διαχειριστή της γειτονικής χώρας,
Παράλληλα, έχει υπογράψει Μνημόνιο Συνεργασίας για την κατασκευή ηλεκτρικής διασύνδεσης μεταξύ Ελλάδας και Αιγύπτου. Ο ΑΔΜΗΕ συνεργάζεται στενά με τον Διαχειριστή της Αιγύπτου (EETC – Egyptian Electricity Transmission Company) και τον φορέα υλοποίησης ELICA SA, ενώ προτίθεται να συμμετάσχει στο έργο και σε επενδυτικό επίπεδο. Την ίδια στιγμή, συμβάλλει στην ωρίμανση και κατασκευή της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου-Κρήτης, με φορέα υλοποίησης τον EuroAsia Interconnector, διασφαλίζοντας με την τεχνογνωσία που διαθέτει την επιχειρησιακή επάρκεια του έργου.
Το καλοκαίρι, ο ΑΔΜΗΕ κατέθεσε Δήλωση Προθέσεων (Letter of Intent) στη διοίκηση του EuroAsia Interconnector για συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας με ποσοστό 25%, το οποίο θα επιτρέψει στον Διαχειριστή να εμπλακεί πιο ενεργά στην κατασκευή της διασύνδεσης, εισφέροντας ακόμη περισσότερο σε τεχνογνωσία και γενικότερα σε ό,τι αφορά την υλοποίηση του μεγάλου ενεργειακού έργου.
Επίσης, ο Διαχειριστής επιταχύνει τις διαδικασίες για τη μελέτη της νέας διασύνδεσης Ελλάδας-Αλβανίας, με τη συγκρότηση ομάδας εργασίας, μαζί με τον Διαχειριστή του Συστήματος Μεταφοράς της Αλβανίας. Τέλος, ωριμάζει τα σχέδια για την αναβάθμιση της διασύνδεσης Ελλάδας-Τουρκίας, η οποία θα ενισχύσει τη διασύνδεση του Ευρωπαϊκού με το τουρκικό σύστημα μεταφοράς, ενώ προωθεί την αναβάθμιση της υφιστάμενης διασύνδεσης με τη Βόρεια Μακεδονία.