Αυλαία ετοιμάζεται να ρίξει αύριο Τρίτη το «καλάθι των μαθητών» που δημιουργήθηκε στα πρότυπα του «καλαθιού του νοικοκυριού», με στόχο να συγκρατηθούν το μέγιστο δυνατό οι ανατιμήσεις στα σχολικά είδη.
Το υπουργείο Ανάπτυξης έθεσε σε ισχύ το σχολικό καλάθι στις 30 Αυγούστου και μετά από περίπου πέντε εβδομάδες εφαρμογής του, το μέτρο ολοκληρώνει τον κύκλο του, καθώς με την εκπνοή του Σεπτεμβρίου, έχει παρέλθει η περίοδος που οι γονείς προμηθεύονται τον βασικό όγκο των απαραίτητων σχολικών ειδών για τα παιδιά τους.
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, οι καταναλωτές ανταποκρίθηκαν θετικά στο «καλάθι των μαθητών», δεδομένου ότι το φορτίο των γονέων για τις αγορές σχολικών ειδών είναι εξαιρετικά βαρύ. Πρόκειται για μια πρωτοβουλία που αξιοποιήθηκε σε μεγάλο βαθμό από τους γονείς ειδικά τις πρώτες ημέρες μετά το «πρώτο κουδούνι» στα σχολεία. Για αρκετούς δε καταναλωτές ήταν ένα σημαντικό βοήθημα, δεδομένων των ανατιμήσεων που είχαν καταγραφεί και στα σχολικά είδη.
Για ορισμένους άλλους, το μέτρο θα έπρεπε να έχει μεγαλύτερη δυναμική ώστε να είναι σε θέση να κάνει τη διαφορά στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς και να παρέχει σε κάθε νοικοκυριό τη δυνατότητα για οικονομικές και ποιοτικές λύσεις σε ό,τι αφορά την κάλυψη των σχολικών αναγκών των παιδιών. Δεν ήταν λίγοι οι γονείς που ζητούσαν να μπουν περισσότερα προϊόντα στο σχολικό καλάθι.
Υπενθυμίζεται πως στο εν λόγω «καλάθι» είχαν μπει τα εξής προϊόντα: σχολικές τσάντες, κασετίνες, τετράδια (και ετικέτες τετραδίων και καλύμματα), μολύβια ξύλινα ή μηχανικά, χρωματιστοί μαρκαδόροι, στυλό, γόμες, ξύστρες, διαβήτες, χάρακες και φωτοτυπικό χαρτί. Στην πρωτοβουλία μετείχαν τόσο οι επιχειρήσεις οι οποίες συμμετέχουν στο «καλάθι του νοικοκυριού», εφ’ όσον διαθέτουν προϊόντα στις προαναφερθείσες κατηγορίες, όσο και εξειδικευμένες επιχειρήσεις πώλησης σχολικών, χαρτικών και παιχνιδιών.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της ηλεκτρονική πλατφόρμα e-katanalotis του υπουργείου Ανάπτυξης, στο «καλάθι των μαθητών» συμμετείχαν συνολικά 17 επιχειρήσεις, μεταξύ των οποίων γνωστές αλυσίδες παιχνιδιών - μικρότερες και μεγαλύτερες - καθώς και γνωστές επιχειρήσεις ειδών γραφείου-τεχνολογίας (Πλαίσιο, Public). Το δικό τους «καλάθι των μαθητών» δημιούργησαν και τα σούπερ μάρκετ.
Μπαράζ ελέγχων στην αγορά και... λαβράκια
Στο μεταξύ, όπως έχει από καιρό διαβεβαιώσει ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας, οι έλεγχοι στην αγορά των σχολικών ειδών ήταν – και εξακολουθούν να είναι – διαρκείς.
Υπενθυμίζεται άλλωστε εδώ ότι για όλες τις κατηγορίες προϊόντων που μπήκαν στο «καλάθι των μαθητών» - όπως ισχύει και για το «καλάθι του νοικοκυριού» - ισχύει η διάταξη του Νόμου 5045/2023, με βάση την οποία επιβάλλεται πλαφόν στο περιθώριο μικτού κέρδους ανά μονάδα στα επίπεδα προ τις 31 Δεκεμβρίου 2021.
Μόλις δε την περασμένη εβδομάδα το υπουργείο Ανάπτυξης ανακοίνωσε την επιβολή προστίμου ύψους 230.150 ευρώ στην εταιρεία «BIC ΒΙΟΛΕΞ Μ.Α.Ε.», επειδή διέθεσε σχολικά είδη παραβιάζοντας το πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους.
Συγκεκριμένα, σε ελέγχους που διενήργησαν ελεγκτές της Διϋπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) για την τήρηση της νομοθεσίας (άρθρο 1 παρ. 54 του Ν. 5045/2023) διαπίστωσαν ότι η «BIC ΒΙΟΛΕΞ Μ.Α.Ε.» διέθεσε 73 κωδικούς προϊόντων (στυλό, μολύβια, μαρκαδόρους, γόμες και ξύστρες) με υψηλότερο μεικτό περιθώριο κέρδους του επιτρεπομένου. Ως εκ τούτου επιβλήθηκε στην εταιρεία πρόστιμο 230.150 ευρώ, ήτοι το διπλάσιο από το όφελος που αποκόμισε από την πώληση των εν λόγω προϊόντων κατά παράβαση της νομοθεσίας για το μεικτό περιθώριο κέρδους.
«Όταν επεκτείναμε την διάταξη με την οποία «κλειδώνουμε» το μεικτό περιθώριο κέρδους στα επίπεδα του 2021 σε περισσότερα προϊόντα, εντάσσοντας σ’ αυτά και τα σχολικά είδη, δεσμευτήκαμε για τη διενέργεια αυστηρών ελέγχων στο σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας. Καταστήσαμε σαφές τότε ότι καμία εταιρεία, όσο μεγάλη κι αν είναι, δεν πρόκειται να ξεφύγει από τους ελέγχους μας και βεβαίως τις κυρώσεις σε περίπτωση που εντοπισθεί να παραβιάζει τη νομοθεσία», σχολίασε χαρακτηριστικά ο κ. Σκρέκας.