Μικρή υποχώρηση σε σχέση με πέρυσι καταγράφουν οι νέες παραγγελίες πλοίων παραμένοντας ωστόσο σε υψηλά επίπεδα, καθώς οι πλοιοκτήτες ανανεώνουν τους στόλους ενόψει και των νέων περιβαλλοντικών ρυθμίσεων που θα μπουν σε ισχύ τα επόμενα χρόνια και της στροφής στα εναλλακτικά καύσιμα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Xclusiv οι παραγγελίες πλοίων στις τέσσερις βασικές κατηγορίες, χύδην ξηρού φορτίου, container, tanker και φυσικού αερίου στο οκτάμηνο του 2023 είναι 13% λιγότερες από το αντίστοιχο διάστημα του 2022. Ειδικότερα η εταιρεία μετρά 751 παραγγελίες από 864 παραγγελίες πέρσι.
Στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου η εταιρεία μετρά 287 παραγγελίες σε ναυπηγεία από την αρχή του χρόνου έως τα τέλη Αυγούστου, σχεδόν 16% λιγότερες από πέρυσι. Τα 21 από αυτά τα πλοία θα έχουν τη δυνατότητα αξιοποίησης εναλλακτικών καυσίμων, ενώ πέρα από τη μεθανόλη και το LNG ως καύσιμο έχει αρχίζει να κερδίζει έδαφος και η αμμωνία. Έντονη δραστηριότητα καταγράφεται στα μεγάλα πλοία Ultramax και Panamax, ενώ στις μικρότερες κατηγορίες πλοίων οι παραγγελίες φέτος είναι λιγότερες από πέρυσι. Ο συνολικός στόλος bulkers μετρά 13.450 πλοία, ενώ το συνολικό βιβλίο παραγγελιών περιλαμβάνει 1.077 πλοία, μια αναλογία 8%.
Στην κατηγορία των tanker καταγράφονται 232 φέτος, έναντι 88 πέρυσι. Μάλιστα, η Xclusiv παρατηρεί μια μεγάλη αύξηση στις παραγγελίες για πλοία με εναλλακτικά καύσιμα. Το LNG παραμένει το εναλλακτικό καύσιμο που προτιμούν οι περισσότεροι πλοιοκτήτες, αν και καταγράφεται σημαντική αύξηση και στα πλοία με δυνατότητα καύσης μεθανόλης. Ο στόλος των tanker αριθμεί 7.535 πλοία ενώ το συνολικό βιβλίο παραγγελιών φτάνει τα 480 πλοία. «Είναι φανερό πως τα σταθερά υγιή επίπεδα ναύλων των tanker μαζί με τις λίγες παραγγελίες νέων πλοίων, έχουν προκαλέσει το ενδιαφέρον για περισσότερες ναυπηγήσεις», αναφέρει η ναυλομεσιτική εταιρεία.
Στην αγορά των πλοίων μεταφοράς container έχουν παραγγελθεί 142 πλοία εντός του 2023, σχεδόν τα μισά σε σύγκριση με την περίοδο Ιανουαρίου-Αυγούστου του 2022. Οι 116 από τις 142 παραγγελίες αφορούν πλοία με εναλλακτικά καύσιμα (75 μεθανόλης και 25 LNG). Ο συνολικός στόλος πλοίων container έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια φτάνοντας 6.000 πλοία, ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται 917 παραγγελίες.
Σημαντικά μειωμένες είναι οι παραγγελίες πλοίων μεταφοράς LNG και LPG σε σχέση με πέρυσι έχοντας φτάσει τις 90. Αξιοσημείωτο το γεγονός πως η συντριπτική πλειοψηφία των παραγγελιών, 82 από τις 90, αφορούν πλοία που θα κινούνται με εναλλακτικά καύσιμα. Το συνολικό βιβλίο παραγγελιών μετρά 496 πλοία όταν ο συνολικός στόλος αυτή τη στιγμή βρίσκεται στα 2.374 πλοία.
Πρόκληση τα εναλλακτικά καύσιμα
Οι νέες παραγγελίες πλοίων δείχνουν το μεγάλο ζήτημα που απασχολεί και θα απασχολήσει πιο έντονα τον κλάδο τα επόμενα χρόνια, δηλαδή τα εναλλακτικά καύσιμα. Στο θέμα αυτό αναφέρθηκε και ο υπουργός Ναυτιλίας, Χρήστος Στυλιανίδης κατά την ομιλία του στο Southeast Europe Connectivity Forum (SECF) που διοργανώνεται στη Θεσσαλονίκη, σημειώνοντας πως η αναζήτηση νέων χρηματοδοτικών μηχανισμών που θα συμβάλλουν στην επίτευξη των στόχων της «πράσινης ναυτιλίας», είναι το στοίχημα που πρέπει να κερδίσουμε.
Βρισκόμαστε στο σταυροδρόμι της επιλογής του καυσίμου που θα απαιτεί η ναυτιλία την επόμενη μέρα, σημείωσε ο κ. Στυλιανίδης και συμπλήρωσε πως πρέπει αυτήν την απάντηση να μας την δώσει η επιστήμη και η έρευνα. Επίσης, τόνισε πως για να γίνει αυτό πρέπει να προχωρήσουμε με την αντίστοιχη ενίσχυση με πόρους, γιατί αυτές θα καθορίσουν τις αποφάσεις για το καύσιμο. Όπως είπε, πρέπει να υπάρξει ένα μείγμα της ιδιωτικής και της δημόσιας χρηματοδότησης, αφού στο τέλος ο στόχος όλων μας είναι η μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος.