Εξελίξεις σε τρία διαφορετικά «μέτωπα» διεθνών ηλεκτρικών διασυνδέσεων, που αν και βρίσκονται σε διαφορετικά στάδια έχουν ως κοινό παρανομαστή ότι θα μετατρέψουν τη χώρα μας σε κόμβο διαμετακόμισης ηλεκτρικής ενέργειας, καταγράφονται από τον ΑΔΜΗΕ.
Έτσι, στο πλαίσιο της χάραξης του «Green Aegean», που φιλοδοξεί να τροφοδοτήσει με «πράσινη» ηλεκτρική ενέργεια τη Γερμανία, η ηγεσία του ΑΔΜΗΕ είχε τις τελευταίες ημέρες επαφές με τους Διαχειριστές της Σλοβακίας και της Κροατίας. Παράλληλα, στις ράγες βρίσκεται η είσοδος του Διαχειριστή (όπως και του Διαχειριστή της Αιγύπτου) στο μετοχικό κεφάλαιο τον φορέα υλοποίησης της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Αιγύπτου.
Επίσης, πριν από λίγα 24ωρα ο CEO του Διαχειριστή πραγματοποίησε συνάντηση με τη Διευθύνουσα Σύμβουλο του Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς της Ιταλίας TERNA, με σκοπό την επιτάχυνση της δεύτερης διασυνδετικής γραμμής που θα συνδέσει τις δύο χώρες.
Στις ράγες το καλώδιο Ελλάδα – Κύπρος
Οι παραπάνω εξελίξεις έρχονται σε μία συγκυρία όπου έχει επί της ουσίας δρομολογηθεί η υλοποίηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρος – Ελλάδα (μέσω της Κρήτης), EuroAsia Interconnector, με τον Έλληνα Διαχειριστή να έχει αναλάβει ρόλο project promoter στο έργο. Όσον αφορά τη συγκεκριμένη υποδομή, το βάρος πέφτει πλέον στη διεύρυνση της μετοχικής σύνθεσης του φορέα υλοποίησης (στο πλαίσιο της οποίας έχει υπογραφεί MoU με το ισραηλινό fund Aluma), η διασφάλιση ευρωπαϊκής χρηματοδότησης, αλλά και προώθηση του δεύτερου σκέλους του πρότζεκτ, δηλαδή του Κύπρου-Ισραήλ.
Από την άποψη της ωρίμανσης, το υπό κατασκευή πρότζεκτ του EuroAsia Interconnector βρίσκεται στον αντίποδα του «Green Aegean», το οποίο διανύει τα προκαταρκτικά στάδια σχεδίασης. Υπενθυμίζεται ότι η συγκεκριμένη διασύνδεση προορίζεται για τη μεταφορά «πράσινης» ηλεκτρικής ενέργειας στη Νότια Γερμανία, με αφετηρία την Ελλάδα.
Για το έργο εξετάζονται δύο εναλλακτικές διαδρομές: μέσω Βαλκανίων (Ελλάδα - Β.Μακεδονία - Σερβία - Κροατία - Σλοβενία - Αυστρία - Γερμανία) ή με υποθαλάσσια διασύνδεση (Ελλάδα - Αδριατική - Κροατία - Σλοβενία - Αυστρία – Γερμανία). Έτσι, για τη χάραξη του έργου πριν από λίγες ημέρες ο ΑΔΜΗΕ πραγματοποίησε τηλεδιάσκεψη με τον Διαχειριστή του συστήματος μεταφοράς της Κροατίας. Για το ίδιο θέμα, ο Διαχειριστής είχε επαφές την Παρασκευή με τον Διαχειριστή του συστήματος μεταφοράς της Σλοβενίας.
Εξαγωγέας καθαρής ενέργειας
Μιλώντας στην πρόσφατη εκδήλωση της ΕΛΕΤΑΕΝ για τα υπεράκτια αιολικά πάρκα, ο CEO του ΑΔΜΗΕ, Μάνος Μανουσάκης, επισήμανε πως έργα όπως το «Green Aegean» είναι απαραίτητα για να διασφαλιστεί η ενεργειακή αυτονομία της «Γηραιάς Ηπείρου», καθώς η ανάπτυξη υπεράκτιων πάρκων στη Βόρεια Θάλασσα δεν αρκεί, είναι ζητούμενο να παράγεται με αποδοτικό τρόπο «πράσινη» ενέργεια στο νότο της Ευρώπης και να μεταφέρεται προς τον Βορρά.
Σε αυτό το πλαίσιο, η ανάπτυξη offshore αιολικών πάρκων στις ελληνικές θάλασσες, που θα αξιοποιούν το εξαιρετικά πλούσιο δυναμικό τους, θα παίξουν σημαντικό ρόλο ώστε η χώρα μας να γίνει εξαγωγέας καθαρής ενέργειας.
Παράλληλα, η διασύνδεση Αίγυπτος – Ελλάδα (GREGY) προορίζει να χρίσει τη χώρα μας και διαμετακομιστικό κόμβο «πράσινης» ενέργειας, που θα οδεύει στην «καρδιά» της Ευρώπης αφού παραχθεί στη νότια Μεσόγειο.
Ορόσημο για το GREGY η λίστα ΡΜΙ
Όσον αφορά το συγκεκριμένο πρότζεκτ, σημαντικό ορόσημο για την υλοποίησή του αποτέλεσε το «πράσινο φως» για ένταξή του στα Έργα Αμοιβαίου Ενδιαφέροντος (PMI) της Ε.Ε., γεγονός το οποίο ανοίγει τον δρόμο για χρηματοδότηση των απαιτούμενων μελετών για την ωρίμανσή του.
Το επόμενο βήμα θα είναι η είσοδος του ΑΔΜΗΕ στον φορέα υλοποίησης του έργου, της εταιρείας ELICA του Ομίλου Κοπελούζου, στη βάση του MoU που έχουν ήδη υπογράψει οι δύο πλευρές. Συμμετοχή στη διασύνδεση θα έχει και ο Διαχειριστής του συστήματος μεταφοράς της Αιγύπτου.
Όσον αφορά τη δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας – Ιταλίας, κατά τη συνάντηση των επικεφαλής των δύο Διαχειριστών επισημάνθηκε ότι είναι απαραίτητο να τριπλασιαστεί η μεταφορική ικανότητα ηλεκτρικής ενέργειας μεταξύ των δύο χωρών. Υπενθυμίζεται ότι σήμερα τα δύο συστήματα ηλεκτροδότησης Ελλάδας – Ιταλίας συνδέονται από το 2002 με υποβρύχιο καλώδιο άνω των 300 χλμ από το Οτράντο (ΚΥΤ Γαλατίνα) μέχρι τον Αετό (ΚΥΤ Άραχθος). Η μεταφορική ικανότητα του είναι στα 500 MW.
Κατά τη συνάντηση, οι εκπρόσωποι των δύο Διαχειριστών επιχείρησαν να εντοπίσουν τις φάσεις της ωρίμανσης του έργου που θα ήταν δυνατόν να επισπευσθούν, ώστε να «τρέξουν» όσο το δυνατόν πιο γρήγορη οι αδειοδοτήσεις και οι προκηρύξεις για την υλοποίησή τους.