Ελληνικό ψάρι: Η θέση του στο τραπέζι του σύγχρονου καταναλωτή και το στοίχημα της επόμενης ημέρας

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Ελληνικό ψάρι: Η θέση του στο τραπέζι του σύγχρονου καταναλωτή και το στοίχημα της επόμενης ημέρας
Κάθε πότε καταναλώνουν ψάρι οι Έλληνες και πόσο έχουν αλλάξει οι διατροφικές τους συνήθειες τα τελευταία χρόνια. Πόσο ευάλωτο είναι το ψάρι απέναντι στο κύμα ανατιμήσεων και γιατί οι καταναλωτές στερούνται ενημέρωσης για τα προϊόντα ιχθυοκαλλιέργειας. Τι δείχνουν τα ευρήματα σχετικής έρευνας της Focus Bari που παρουσιάστηκαν στο πλαίσιο του 3ου Συμποσίου Ιχθυοκαλλιέργειας. 

Περίοπτη θέση στο ελληνικό τραπέζι και δη στις προτιμήσεις των καταναλωτών εξακολουθεί να διεκδικεί το ελληνικό ψάρι, επιχειρώντας να προσαρμοστεί στη νέα πραγματικότητα που συνθέτουν οι πληθωριστικές πιέσεις και οι μεγάλες αλλαγές που έχουν συντελεστεί στις διατροφικές συνήθειες των καταναλωτών.

«Το ψάρι θεωρείται από τους καταναλωτές μια υγιεινή διατροφική επιλογή αλλά και ακριβή ταυτόχρονα», αποκάλυψε η επικεφαλής της Focus Bari και Resilience Expert, Ξένια Κούρτογλου, περιγράφοντας τα ευρήματα σχετικής μελέτης για τις νέες καταναλωτικές συνήθειες που παρουσιάστηκε στο πλαίσιο των εργασιών του 3ου Συμποσίου Ιχθυοκαλλιέργειας που διοργανώθηκε χθες.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τη μελέτη της Focus Bari, εννέα στους 10 Έλληνες παραμένουν ανήσυχοι για τις επιπτώσεις του πληθωρισμού στο άμεσο μέλλον, ενώ στη σκιά του κύματος ακρίβειας που καλά κρατεί, το τελευταίο 12μηνο, οι προτεραιότητες των αγορών έχουν αλλάξει άρδην, με μεγάλο «νικητή» όπως είναι φυσικό τα τρόφιμα και μεγάλο «χαμένο» τον κλάδο ένδυσης.

Τι περιλαμβάνουν τα πιάτα των Ελλήνων

Όπως προκύπτει από επιμέρους στοιχεία της μελέτης, από τις επτά ημέρες της εβδομάδας, οι Έλληνες καταναλώνουν κόκκινο κρέας 1,5 φορές την εβδομάδα, 1,6 φορές κοτόπουλο, 2,3 όσπρια, ενώ μόλις μια φορά την εβδομάδα επιλέγουν να φάνε ψάρι. Σε αρκετά υψηλά επίπεδα διαμορφώνεται και το delivery, με τους καταναλωτές να επιλέγουν φαγητό απ’ έξω σε ποσοστό 38%.

Τι έχει αλλάξει στην κατανάλωση ψαριών τα τελευταία 20 χρόνια

Σύμφωνα με την κυρία Κούρτογλου, η συχνότητα κατανάλωσης ψαριών οποιουδήποτε είδους φαίνεται πως οριακά αραιώνει όσο περνούν τα χρόνια.

Είναι ενδεικτικό ότι πίσω στο μακρινό 2003, στην ερώτηση «εάν το ψάρι είναι υγιεινό;» η απάντηση συγκέντρωνε 8,7 στα 10, ενώ σήμερα – το 2023 – η ίδια απάντηση συγκεντρώνει 8,8 στα 10.

Το 2003 το ψάρι ήταν νόστιμο με βαθμολογία 8,6 στα 10, ενώ σήμερα, 20 χρόνια μετά, η ίδια ερώτηση συγκεντρώνει βαθμολογία που δεν ξεπερνά το 7,8 στα 10.

Στην ερώτηση εάν τα «ψάρια ιχθυοκαλλιέργειας είναι φρέσκα;», είναι αξιοσημείωτο ότι το ένα τρίτο των καταναλωτών δεν εκφράζει άποψη.

«Διαχρονικά τόσο η γνώση όσο και η σχέση των καταναλωτών με τα ψάρια ιχθυοκαλλιέργειας ενδυναμώνονται», σχολίασε η κυρία Κούρτογλου.

Πρωταγωνιστεί στο ελληνικό τραπέζι η τσιπούρα

Αναφορικά με το είδος του ψαριού ιχθυοκαλλιέργειας που προτιμά να καταναλώνει ο Έλληνας καταναλωτής, η τσιπούρα βρίσκεται στην πρώτη θέση, καθώς την έχουν δοκιμάσει έστω και μια φορά ποσοστό σχεδόν 90%, ενώ συστηματικά την εμπιστεύεται το 56% των συμμετεχόντων στην έρευνα.

Στη δεύτερη θέση βρίσκεται το λαβράκι, το οποίο καταναλώνεται σε συστηματική βάση από το 20% των Ελλήνων, ενώ ακολουθούν τα άλλα ψάρια ιχθυοκαλλιέργειας, όπως το φαγκρί και ο κρανιός.

Η ακρίβεια επηρεάζει την αγορά και κατανάλωση τροφίμων

Συμπερασματικά, όπως αποτυπώνεται στην μελέτη της Focus Bari, ο πληθωρισμός και η ακρίβεια έχουν σημαντική επίπτωση τόσο στην αγορά όσο και στην κατανάλωση τροφίμων, ενώ είναι δεδομένο ότι οι διατροφικές συνήθειες αλλάζουν ταχύτατα, καθώς «πιέζονται» από τις οικονομικές συνθήκες που επικρατούν, αλλά και από τους ρυθμούς της καθημερινότητας.

«Το ψάρι παραμένει το πιο υγιεινό, ωφέλιμο και σημαντικό είδος διατροφής, με το κοινό να προσπαθεί να το εντάξει συστηματικά στη διατροφή του», εξήγησε η κυρία Κούρτογλου, υποστηρίζοντας πως «τα ψάρια ιχθυοκαλλιέργειας έχουν διαχρονικά καθιερωθεί αλλά το κοινό χρειάζεται μια σαφή ενημέρωση κυρίως ως προς την παράμετρο που αφορά στη φρεσκάδα τους».

«Οι καταναλωτικές συνήθειες αλλάζουν λόγω του κύματος ακρίβειας, ενώ είναι αλήθεια ότι η άνοδος των τιμών επηρεάζει περισσότερο το ψάρι από το κρέας», ανέφερε από την πλευρά του ο Γενικός Διευθυντής του ΙΕΛΚΑ, Λευτέρης Κιοσές, συμμετέχοντας στις εργασίες του Συμποσίου. Επικαλούμενος πρόσφατα στοιχεία του ΙΕΛΚΑ, ο κ. Κιοσές αποκάλυψε ότι από το 2009 μέχρι και το 2022, η μείωση της κατανάλωσης αγγίζει το 20% σε όρους χρηματικής δαπάνης και το 18% σε όγκους. «Το 80% του καταναλωτικού κοινού αγοράζει πλέον με βάση την τιμή, ενώ μόλις το 20% αγοράζει με βάση την ποιότητα, άρα το κοινό κάνει εκπτώσεις», έσπευσε να εξηγήσει.

«Είναι επιτακτική ανάγκη να προσδώσουμε υπεραξία στο ελληνικό ψάρι ιχθυοκαλλιέργειας, μέσω της μαγειρικής», τόνισε από την πλευρά του ο γνωστός chef και ιδιοκτήτης του εστιατορίου Βαρούλκο Seaside, Λευτέρης Λαζάρου, αποκαλύπτοντας δε πως ο ίδιος έφερε την ιχθυοκαλλιέργεια στο Βαρούλκο ήδη από το 1994!

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Ο FAO θα «στριμώξει» τη βιομηχανία τροφίμων για βιώσιμες πρακτικές

Αυγενάκης: Το 2024 θα είναι σταθμός για τον κλάδο της ιχθυοκαλλιέργειας – Να προχωρήσει η σύσταση διεπαγγελματικής

Σε τρεις άξονες ο διάλογος του ΥΠΑΝ με τα σούπερ μάρκετ - Πού συγκλίνουν

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider