Με αμείωτους ρυθμούς συνεχίζονται τα deal στην αγορά μεταχειρισμένων πετρελαιοφόρων, καθώς μικρές και μεγάλες εταιρείες πωλούν τα πιο γερασμένα τους πλοία. Και ενώ η προσφορά αυξάνεται οι τιμές που κλείνουν οι συμφωνίες παραμένουν ιδιαίτερα ελκυστικές για τους πωλητές.
Ένα μεγάλο ζήτημα, όμως, είναι το ποιοι αγοράζουν. Οι πληροφορίες που έρχονται από τις ναυλομεσιτικές εταιρείες δεν είναι ξεκάθαρες. Αποτελεί κοινό μυστικό πάντως πως οι περισσότεροι αγοραστές είναι εταιρείες από χώρες όπως τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Ινδία, η Κίνα και η Τουρκία που δεν συμμετέχουν στις κυρώσεις έναντι της Ρωσίας για τη μεταφορά ρωσικό πετρελαίου με ανώτατη τιμή πώλησης τα 60 δολάρια το βαρέλι.
Εταιρείες δηλαδή που έχουν δημιουργήσει τον διαβόητο «στόλο- φάντασμα» των τάνκερ που μεταφέρει το ρωσικό πετρέλαιο, ακυρώνοντας στην πράξη τις κυρώσεις των Δυτικών προς τη Ρωσία για την εισβολή στην Ουκρανία.
- Διαβάστε ακόμα - CEO πετρελαϊκής για κλιματική κρίση: Να μειώσει πρώτα ο Γκουτέρες την κατανάλωση, ας ερχόταν με ξύλινη βάρκα
Ανάμεσα σε αυτούς που κερδίζουν από όλη αυτή την κατάσταση είναι οι Έλληνες πλοιοκτήτες, πολλοί από τους οποίους έχουν προχωρήσει το τελευταίο διάστημα σε μπαράζ πωλήσεων παλαιών πλοίων αλλά και σε παραγγελίες νέων, ανανεώνοντας έτσι με την καλύτερο τρόπο τους στόλους τους.
Όμως, δεν είναι μόνο ο «στόλος – φάντασμα» που κρατά «ζεστή» την δευτερογενή αγορά. Σύμφωνα με αναλυτές της αγοράς, οι αποδόσεις των tankers παραμένουν αρκετά ελκυστικές παρά την έντονη μεταβλητότητα που καταγράφεται στα ναύλα, ενώ καθώς βρισκόμαστε στη χειμερινή περίοδο η ζήτηση θα συνεχίζει να αυξάνεται.
Σε κάθε περίπτωση, αναφέρουν παρατηρητές της αγοράς, είναι απόλυτα φυσικό οι Έλληνες πλοιοκτήτες να πρωταγωνιστούν και στις συναλλαγές των τάνκερ. Και αυτό διότι οι «Greeks» ελέγχουν το 31,27% του παγκόσμιου στόλου πετρελαιοφόρων, σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.
Σφίγγει ο κλοιός
Όλα αυτά συμβαίνουν σε μια περίοδο που ΗΠΑ και ΕΕ έχουν αποφασίσει να σφίξουν τον κλοιό γύρω από την θαλάσσια μεταφορά πετρελαίου, σε μια προσπάθεια να κάνουν το πλαφόν των 60 δολαρίων το βαρέλι να δουλέψει.
Στο «παιχνίδι» μπήκε και ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) ο οποίος με απόφαση της γενικής του συνέλευσης ζητά τη λήψη αυστηρών μέτρων κατά των γκρίζων πρακτικών στην μεταφορά πετρελαίου. Μεταξύ άλλων προτείνει στα κράτη να ζητούν εξηγήσεις από τα πλοία που πλέουν υπό την σημαία τους να ειδοποιούν πότε και που πραγματοποιούν μεταφορές από πλοίο σε πλοίο, ειδικά όταν αυτό συμβαίνει στη μέση του ωκεανού.
Ακόμη προτείνει στους αρμόδιους οργανισμούς όταν διαπιστώνουν ότι ένα πλοίο στη δικαιοδοσία τους λαμβάνει μέτρα για να αποκρύψει την πορεία του, όπως το να κλείνει τα συστήματα εντοπισμού να πραγματοποιούν αυστηρούς ελέγχους.