Με την ακρίβεια να αποτελεί το νούμερο ένα ζήτημα που απασχολεί την κοινωνία, όπως φαίνεται σταθερά σε όλες τις δημοσκοπήσεις, η κυβέρνηση προχωρά σε νέες παρεμβάσεις αλλά και ριζικές αλλαγές των κανόνων της αγοράς σε μια προσπάθεια να αντιμετωπιστεί το καυτό θέμα στο οποίο μάλιστα ανοίγουν συνεχώς νέα μέτωπα.
Η αντιμετώπιση της ακρίβειας απασχολεί την κυβέρνηση σε ανώτατο επίπεδο. Για αυτό σήμερα, στις 10 το πρωί σε σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου υπό τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη θα μπουν οι τελευταίες πινελιές στα νέα μέτρα που θα εξειδικεύσει στις 12 το μεσημέρι ο αρμόδιος υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας.
Στο επίκεντρο των νέων μέτρων αναμένεται να βρεθούν προϊόντα στα οποία έχουν διαπιστωθεί υπερβάλλουσες τιμές και σε σύγκριση με άλλες χώρες της ΕΕ, όπως το βρεφικό γάλα, οι πάνες, τα απορρυπαντικά και τα καθαριστικά και τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής.
Η προσοχή όμως στρέφεται στις παρεμβάσεις που θα γίνουν στο θεσμικό επίπεδο, ώστε να αυξηθεί η διαφάνεια στην αγορά και να διορθωθούν διάφορες χρόνιες στρεβλώσεις που αν δεν προωθούν, τουλάχιστον διευκολύνουν την κερδοσκοπία.
Τάξη στις προσφορές και τα πιστωτικά σημειώματα
Υπό αυτό το πλαίσιο η βασική μεταρρύθμιση που ετοιμάζει το υπουργείο Ανάπτυξης αφορά τις προωθητικές ενέργειες και τις προσφορές στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Στόχος, όπως έχει διαμηνύσει πολλές φορές ο Κώστας Σκρέκας είναι όχι να σταματήσουν οι προσφορές αλλά να υπάρξει τάξη για να αποφευχθούν φαινόμενα παραπλάνησης του καταναλωτή.
Και αυτό γιατί έχει διαπιστωθεί πολλές φορές πως πίσω από τις προσφορές 1+1 κρύβονται ανατιμήσεις, και μπορεί η προωθητική ενέργεια να σταματά κάποια στιγμή αλλά η νέα πιο ακριβή τιμή, βέβαια παραμένει. Στο στόχαστρο μπαίνουν οι προσφορές του τύπου 1+1 με παράλληλη αύξηση της τιμής του προϊόντος, αλλά και οι ανατιμήσεις προϊόντων πριν ξεκινήσουν οι προσφορές. Έτσι δεν αποκλείεται να απαγορευτούν οι προσφορές για προϊόντα τα οποία είχε προηγηθεί αύξηση τιμής.
Ένα άλλο βασικό ζήτημα που θέλει να αντιμετωπίσει το υπουργείο Ανάπτυξης έχει να κάνει με τα λεγόμενα πιστωτικά σημειώματα που εκδίδουν οι προμηθευτές προς τα σούπερ μάρκετ και άλλες επιχειρήσεις λιανικής. Και αυτό γιατί με τα πιστωτικά σημειώματα και τις «επιστροφές» αποκρύπτονται οι πραγματικές προμήθειες και άρα πολλές φορές τα κέρδη. Στόχος του υπουργείου είναι να υπάρξουν «καθαρές τιμές» στα τιμολόγια ώστε να μπορεί να γίνεται και εύκολα ο έλεγχος.
Συνεχίζονται οι έλεγχοι
Ανεξαρτήτως των θεσμικών παρεμβάσεων, οι έλεγχοι από τις αρμόδιες υπηρεσίες για την εφαρμογή του πλαφόν στα περιθώρια κέρδους αλλά τις εκπτώσεις συνεχίζονται. Αυτή την περίοδο στο επίκεντρο βρίσκονται μεταξύ άλλων και οι εταιρείες προμήθειας βρεφικού γάλακτος.
«Η ΔΙΜΕΑ συνεχίζει τους ελέγχους στην αγορά για τις παραπλανητικές εκπτώσεις. Βεβαίως, η αγορά δείχνει να έχει συμμορφωθεί και προσαρμοστεί στο ρυθμιστικό πλαίσιο, αλλά όποιος δεν τηρεί τον νόμο, θα του επιβληθεί πρόστιμο», ανέφερε προχθές ο υπουργός Ανάπτυξης κατά την επίσκεψη του στην Ερμού που πραγματοποιήθηκε με αφορμή τις χειμερινές εκπτώσεις. Είμαστε αποφασισμένοι να συνεχίσουμε να διορθώνουμε τις στρεβλές και αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, ακόμα και αν χρειαστεί να συγκρουστούμε», συμπλήρωσε.