Κρίση στην Ερυθρά: Οι φόβοι για «παγίωση» των υψηλών ναύλων και οι καταγγελίες για κερδοσκοπία

Κώστας Κετσιετζής
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Κρίση στην Ερυθρά: Οι φόβοι για «παγίωση» των υψηλών ναύλων και οι καταγγελίες για κερδοσκοπία
Οι αναλυτές κάνουν λόγο για υπερβολική αντίδραση στα ναύλα. Λιγότερο «διακριτικοί» είναι οι επιχειρηματίες της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Υπό κανονικές συνθήκες τo 2024 θα ήταν μια κακή χρονιά για τους ναυτιλιακούς ομίλους τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Ως αποτέλεσμα ενός μπαράζ παραγγελιών νέων πλοίων μετά από την πανδημία η προσφορά χωρητικότητας θα υπερκάλυπτε τη ζήτηση και για αυτό οι αναλυτές ανέμεναν μείωση των ναύλων. Μετά ήρθε η κρίση στη Ερυθρά Θάλασσα με τις επιθέσεις των ανταρτών Χούθι σε πλοία και άλλαξαν όλα.

Οι τιμές μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από την Ασία στην Βόρεια Ευρώπη στην spot αγορά έχουν εκτοξευθεί κατά 300% από την έναρξη της κρίσης στην Ερυθρά, ξεπερνώντας τα 6.000 δολάρια για ένα εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών. Οι αυξήσεις ήρθαν ως αποτέλεσμα της αναδρομολόγησης πλοίων των μεγάλων ναυτιλιακών γύρω από την Αφρική που αυξάνει τους χρόνους μεταφοράς και την κατανάλωση καυσίμων αλλά και των ακριβότερων ασφαλίστρων που καλούνται να πληρώσουν οι ναυτιλιακές.

Οι αναλυτές της ναυτιλιακής αγοράς πάντως κάνουν λόγο για υπερβολική αντίδραση στα ναύλα και αναμένουν σταθεροποίηση το επόμενο διάστημα. Λιγότερο «διακριτικοί» είναι οι επιχειρηματίες της εφοδιαστικής αλυσίδας που σημειώνουν πως οι μεγάλες ναυτιλιακές βρήκαν ευκαιρία για να αυξήσουν υπερβολικά τις τιμές και να διογκώσουν την διαταραχή στο παγκόσμιο εμπόριο, μειώνοντας μεταξύ άλλων τις ταχύτητες των πλοίων.

«Οι μεγάλοι κερδισμένοι από αυτή την κατάσταση είναι οι ίδιοι οι ναυτιλιακοί όμιλοι και αυτό φαίνεται από την πορεία των μετοχών τους το τελευταίο διάστημα», σημειώνει με νόημα στο insider.gr επιχειρηματίας που δραστηριοποιείται στα logistics με έδρα τον Πειραιά. Χαρακτηριστικά παραδείγματα οι ευρωπαϊκοί ναυτιλιακοί γίγαντες Maersk και Hapag-Lloyd που είδαν τις μετοχές τους να αυξάνονται κατά 30% με 50% μέσα σε τρεις εβδομάδες.

Σε κάθε περίπτωση, οι επόμενες εβδομάδες θα είναι κρίσιμες, καθώς η διεθνής κοινότητα παρακολουθεί την αντίδραση των ΗΠΑ και άλλων χωρών που έχουν στείλει πολεμικά πλοία για να περιφρουρούν την περιοχή. Και αυτό διότι πολλοί έμποροι θα πρέπει να διαπραγματευθούν τα μακροχρόνια συμβόλαια που έχουν με τις ναυτιλιακές, κάτι το οποίο μπορεί να σημαίνει πιο μόνιμες αυξήσεις στα κόστη μεταφοράς.

Αν και οι αναλυτές δεν αναμένουν σημαντικές επιπτώσεις στον παγκόσμιο πληθωρισμό των επόμενων ετών, ειδικά αν η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα δεν διαρκέσει για καιρό, το κόστος των εισαγωγών θα αυξηθεί βραχυπρόθεσμα. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως θα αυξηθούν και οι τιμές που πληρώνουν οι καταναλωτές, ειδικά για προϊόντα μικρότερης αξίας που είναι πιο «ευάλωτα» στα υψηλά κόστη μεταφοράς. Πάντως, δεν αναμένονται σημαντικές διαταραχές στην προμήθεια της αγοράς, όπως έγινε για παράδειγμα με το ξέσπασμα της πανδημίας. Η κρίση επηρεάζει και τα ευρωπαϊκά λιμάνια κυρίως της Ανατολικής Μεσογείου συμπεριλαμβανομένου και του Πειραιά.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

ΑΔΜΗΕ: Προχωρά η διασύνδεση Κρήτη-Αττική – Σε λειτουργία το καλοκαίρι του 2025

Αισχροκέρδεια: Πώς θα εφαρμοστεί η νέα δέσμη μέτρων - Παράθυρο για νέες παρεμβάσεις, τι λένε οι φορείς της αγοράς

gazzetta
gazzetta reader insider insider