Περίπου 550 νέα «πράσινα» λεωφορεία θα κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης έως τα τέλη του 2025, ενισχύοντας τον στόλο οχημάτων των αστικών συγκοινωνιών που έχει σημαντικές ελλείψεις και βέβαια, είναι γηρασμένος σε σχέση με τα ευρωπαϊκά δεδομένα (σχεδόν 500 οχήματα στην Αθήνα έχουν ηλικία 22 ετών, έναντι 19 ετών συνολικά στην Ελλάδα και 13 έτη, κατά μέσο όρο, ηλικία στην Ευρώπη, ενώ το 39% εξ αυτών δεν είναι προσβάσιμα σε ΑμεΑ). Αυτό είναι το σχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών στις συγκοινωνίες στα δύο μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας. Παράλληλα, αναμένεται και νέος διαγωνισμός για επιπλέον 750 «πράσινα» λεωφορεία σε βάθος χρόνου ώστε να επιτευχθεί ο στόχος της αναβάθμισής των αστικών συγκοινωνιών σε Αθήνα – Θεσσαλονίκη με 1.300 νέα, σύγχρονα, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (ηλεκτρικά, φυσικό αέριο κ.α., ίσως υδρογονοκίνηση) οχήματα τα επόμενα έτη.
Τα 2+1 πρώτα σκέλη
Βάσει του σχεδιασμού, έως τον προσεχή Μάιο αναμένονται σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη 250 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία (140 +110 αντίστοιχα), κατασκευής της κινεζικής εταιρίας Yotung. Τα εν λόγω αναμένονταν να κυκλοφορήσουν τον Απρίλιο, ωστόσο, από το υπουργείο Υποδομών και μεταφορών αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο μιας μικτής παράτασης καθώς υπάρχουν προβλήματα με τις μετακινήσεις των οχημάτων που έρχονται από την Κίνα και πρέπει να παρακάμπτουν τα στενά της Ερυθράς Θάλασσας, άρα και τη Διώρυγα του Σουέζ, λόγω της δράσης των ανταρτών Χούθι στην Υεμένη. Βέβαια, για τη λειτουργία τους απαιτούνται νέες εγκαταστάσεις φορτιστών εντός αμαξοστασίων στις δύο πόλεις, ενώ ήδη υπεγράφη, για τη Θεσσαλονίκη, σύμβαση 8,7 εκατ. ευρώ για σταθμούς φόρτισης, με την Αθήνα να έπεται. Σκοπός είναι η υποδοχή και η εξυπηρέτηση φόρτισης και λειτουργίας των 110 ηλεκτρικών λεωφορείων. Το έργο περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, εργασίες διαμόρφωσης του χώρου, Η/Μ εγκαταστάσεις, όπου θα τοποθετηθούν 55 ηλεκτρικοί φορτιστές ισχύος 180 KW, καθένας με δυνατότητα παράλληλης φόρτισης δύο ηλεκτροκίνητων λεωφορείων, ανάπτυξη νέου δικτύου Μέσης Τάσης 20 kV στον χώρο του Αμαξοστασίου, ηλεκτροφωτισμό για την ασφαλή κυκλοφορία προσωπικού και οχημάτων, καθώς επίσης και δίκτυα γειώσεων και αντικεραυνικής προστασίας.
Επιπρόσθετα, ήδη υπεγράφη η σύμβαση για την προμήθεια 100 αρθρωτών αστικών οχημάτων 18 μέτρων, συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) κατηγορίας EURO VI, με ανάδοχο την ιταλογαλλική εταιρία IVECO. Η παράδοση αναμένεται την περίοδο 2024 και 2025, με άγνωστο ακόμη τον ακριβή αριθμό που θα χρησιμοποιηθεί στο δίκτυο της Αττικής, αν και εκτιμάται ότι το σύνολο ή το μεγαλύτερο μέρος τους προορίζονται για την πρωτεύουσα. Μάλιστα, ως γνωστόν, χτες η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών επισκέφτηκε το αμαξοστάσιο των Οδικών Συγκοινωνιών Α.Ε. στον Άγιο Ιωάννη Ρέντη, όπου βρίσκεται πλέον το πρώτο ηλεκτρικό λεωφορείο, από το σύνολο των 250 νέων οχημάτων που προβλέπεται να ενισχύσουν τον στόλο των αστικών συγκοινωνιών Αθήνας και Θεσσαλονίκης, προκειμένου να γίνουν οι απαραίτητες τεχνικές δοκιμές. Σημειώνεται ότι η προμήθεια των ηλεκτρικών λεωφορείων υλοποιείται με τη χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης & Ανθεκτικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μέσα από το Σχέδιο Ελλάδα 2.0. Επίσης, ακολουθεί η σύμβαση για την προμήθεια 200 αρθρωτών αστικών οχημάτων 12 μέτρων, συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) με ανάδοχο την εταιρεία Industria Italiana Autobus. Η παράδοση αναμένεται το 2025 και τα οχήματα κατά βάση θα χρησιμοποιηθούν στο δίκτυο της Αττικής.
Έρχονται επιπλέον 750 οχήματα
Κατά πληροφορίες, το προσεχές δίμηνο, ίσως και τον Μάρτιο – Απρίλιο, βγει ο διαγωνισμός για 750 επιπλέον λεωφορεία, μαζί με τα τμήματα της α’ φάσης του διαγωνισμού που «κόπηκαν», ύψους 400 – 500 εκατ. ευρώ (ευρωπαϊκοί πόροι). Πάντως, στον προγραμματισμό του υπουργείου είναι η διακήρυξη να δημοσιευθεί μέσα στο πρώτο εξάμηνο, οπότε, το timing… αναμένεται. Υπενθυμίζεται ότι στη Α΄ Φάση είχε προβλεφθεί η απόκτηση 650 λεωφορείων (υβριδικά, συμπιεσμένου φυσικού αερίου και ηλεκτρικά), όμως, υπήρχαν προβλήματα με σκέλη των διαγωνισμών και το υπουργείο οδηγήθηκε στην απόφαση να προστεθούν στην επόμενη φάση. Οι διαδικασίες για την προετοιμασία του διαγωνισμού ξεκίνησαν τον περασμένο Σεπτέμβριο. Εκτιμάται ότι στη δεύτερη φουρνιά νέων οχημάτων, που σχεδιάζεται να βγει στους δρόμους των δύο πόλεων μάλλον το 2027, θα κυριαρχεί η ηλεκτροκίνηση, ενώ υπάρχει η αίσθηση ότι θα περιλαμβάνονται και λεωφορεία υδρογόνου. Επιπρόσθετα, αυτή τη φορά αναμένεται να δούμε και νέας γενιάς τρόλεϊ στον διαγωνισμό, που δεν υπήρχαν καθόλου στην πρώτη προμήθεια. Γενικότερα, πάντως, στόχος είναι ως το 2027 να κυκλοφορούν στους δρόμους Αθήνας και Θεσσαλονίκης 1.300 σύγχρονα λεωφορεία, φιλικά προς το περιβάλλον.