«Τσιμπημένη» εξακολουθεί να είναι η τιμή της βενζίνης στην ελληνική αγορά ενώ πτωτικά κινούνται οι τιμές του πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης δίνοντας τουλάχιστον μια ανάσα στους επαγγελματίες οδηγούς, στους αγρότες και στις μεταφορές. Η απλή αμόλυβδη κινείται σε τιμές που ξεπερνούν τα 1,9 ευρώ το λίτρο και έχει καταγράψει άνοδο σε σχέση με ό,τι ίσχυε πριν από 10 ημέρες, ωστόσο η αγορά αναμένει ότι μέσα στις επόμενες ημέρες θα υπάρξει μικρή αποκλιμάκωση στις τιμές της χονδρικής και για τα τρία καύσιμα.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, η μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης διαμορφώνεται στα 1,910 ευρώ το λίτρο, του πετρελαίου κίνησης στα 1,714 ευρώ το λίτρο και του πετρελαίου θέρμανσης στα 1,328 ευρώ το λίτρο. Όπως είναι αναμενόμενο, στις λεγόμενες «ακριβές» περιοχές η τιμή της βενζίνης κινείται σταθερά πάνω από τα 2 ευρώ (νομοί Δωδεκανήσου και Κυκλάδων) ή τα πλησιάζουν (νομός Λευκάδος, Ρεθύμνης, Φωκίδος κλπ).
Συγκριτικά με τις τιμές πυλώνα που ίσχυαν πριν από 10 ημέρες, η βενζίνη έχει καταγράψει μικρή άνοδο ενώ το πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης μικρή πτώση. Οι προσδοκίες για αποκλιμάκωση τροφοδοτούνται και από το διεθνές κλίμα που επικρατεί στην παγκόσμια αγορά για την πορεία της οικονομίας.
Πτωτικές οι βραχυπρόθεσμες προοπτικές της αγοράς
Οι βραχυπρόθεσμες προοπτικές για την αγορά πετρελαίου δείχνουν πτωτικές, σύμφωνα με τους διεθνείς αναλυτές. Ενώ οι περιορισμοί της προσφοράς και τα γεωπολιτικά ζητήματα αποτελούν περιοριστικούς παράγοντες, η αβέβαιη ζήτηση από μεγάλες αγορές όπως η Κίνα και οι ΗΠΑ επιβαρύνουν την ζήτηση. Η πιθανότητα για μειώσεις των επιτοκίων στις ΗΠΑ και την Ευρώπη θα μπορούσε να προσφέρει κάποια υποστήριξη, αλλά συνολικά, η αγορά δείχνει επιφυλακτική.
Οι τιμές του πετρελαίου παρουσίασαν πτώση την προηγούμενη εβδομάδα, καθώς η ανησυχία για την ζήτηση από την Κίνα και τις εκτεταμένες περικοπές της παραγωγής από τον ΟPEC+ λειτούργησαν επιβαρυντικά.
Οι περιορισμένες προμήθειες πετρελαίου συνεχίστηκαν κυρίως λόγω της διατήρησης του OPEC+ στις μειώσεις της παραγωγής και των επιπτώσεων των ρωσικών κυρώσεων στις εξαγωγές. Ο ΟPEC+, με επικεφαλής τη Σαουδική Αραβία και τη Ρωσία, συμφώνησε να συνεχίσει τις μειώσεις της παραγωγής πετρελαίου κατά 2,2 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως το επόμενο τρίμηνο, με στόχο να σταθεροποιήσει την αγορά ενόψει των ανησυχιών για την παγκόσμια ανάπτυξη και της αυξημένης παραγωγής εκτός του ομίλου.
Αβεβαιότητα για την ζήτηση πετρελαίου
Παρά το γεγονός ότι παράγοντες της παγκόσμιας αγοράς βλέπουν την ζήτηση να κινείται ανοδικά μέσα στο 2024, οι βραχυπρόθεσμες προβλέψεις παραμένουν αβέβαιες, ενισχύοντας για την ώρα την πτωτική τάση των τιμών. Η ζήτηση πετρελαίου της Κίνας παρουσιάζει σημάδια υστέρησης και η αναμενόμενη αύξηση της ζήτησης για την περίοδο οδήγησης στις ΗΠΑ δεν έχει ακόμη καταγραφεί. Το Brent και το WTI παρουσίασαν πτώση 0,6% και 1,3% αντίστοιχα κατά την διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας.
Ακόμη, στις ΗΠΑ, η αύξηση των θέσεων εργασίας ξεπέρασε τις προσδοκίες με 275.000 νέες μισθοδοσίες εκτός γεωργικών εκμεταλλεύσεων τον Φεβρουάριο. Ωστόσο, η άνοδος του ποσοστού ανεργίας και η βραδύτερη αύξηση των μισθών υποδηλώνουν πιθανή επιβράδυνση της οικονομίας. Αυτό το σενάριο διατηρεί ζωντανή την προοπτική μείωσης των επιτοκίων τον Ιούνιο από την Fed, μία κίνηση η οποία θα μπορούσε να τονώσει την ζήτηση πετρελαίου και κατ’επέκταση την οικονομική ανάπτυξη.
Στην Ευρώπη, η ΕΚΤ αναμένεται να αρχίσει να μειώνει τα επιτόκια κάποια στιγμή μεταξύ Απριλίου και Ιουνίου, όπως επισημαίνει ο υπεύθυνος χάραξης πολιτικής της ΕΚΤ Francois Villeroy de Galhau. Αυτή η εξέλιξη θα μπορούσε επίσης να επηρεάσει την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου.