Σε κλίμα συναίνεσης για την εξεύρεση της φόρμουλας που θα επιτρέψει μείωση των χρεώσεων στις υποχρεωτικές συναλλαγές των εμπόρων μέσω POS, ειδικά σε μικροπληρωμές, προχωρούν οι διαβουλεύσεις του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών με τα σχήματα Visa και Mastercard, τις τράπεζες και τους εκκαθαριστές συναλλαγών Euronet, Global Payments, Nexi, Wordline και Viva Wallet.
Οι συζητήσεις αναμένεται να αποδώσουν καρπούς μέσα στον επόμενο μήνα καθώς, παρά τις καλές προθέσεις για μείωση των χρεώσεων, οι τελικές αποφάσεις θα απαιτήσουν λεπτές ισορροπίες που να ωφελήσουν τους κλάδους που θα συναλλάσσονται υποχρεωτικά μέσω POS, αλλά παράλληλα να μην στρεβλώσουν τον ανταγωνισμό και γυρίσουν «μπούμερανγκ» στο σκεπτικό της κυβέρνησης για την υποχρεωτικότητα των POS (π.χ. με «σπάσιμο» μεγαλύτερων συναλλαγών σε μικρότερες).
Οι χρεώσεις στη χρήση POS συντίθεται από τρεις πλευρές: τις προμήθειες των σχημάτων Visa – Mastercard που κινούνται από 0,20% έως 3,5% αναλόγως της υπηρεσίας, τις προμήθειες των τραπεζών (εκδότες των καρτών πληρωμών) που φτάνουν έως 0,20% και τις προμήθειες των εκκαθαριστών των συναλλαγών (acquirers) που κινούνται στο 0,10% - 0,20%.
Και οι «τρεις πλευρές του τριγώνου» επισημαίνουν τα δικά τους κόστη που αποτυπώνονται στις χρεώσεις που καταλήγουν στους εμπόρους, καθώς και το ότι οι χρεώσεις στην Ελλάδα είναι από τις χαμηλότερες στην Ευρώπη (σ.σ. αυτό διότι ο τομέας ήταν ολοκληρωτικά κομμάτι των τραπεζών και μεταξύ άλλων προϊόντων που προσέφεραν). Παρ΄ όλα αυτά, ασπάζονται την επιδίωξη του Υπουργείου Οικονομικών για μείωση των χρεώσεων προς ενίσχυση του ανταγωνισμού, ζητώντας όμως να υπάρξει διαφάνεια, συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων στις μειώσεις και καλός σχεδιασμός.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στο Υπουργείο Οικονομικών έχει υποβληθεί και το παράδειγμα της Ιταλίας που έκανε υποχρεωτικά τα POS το 2014, επιδοτώντας τις μικρές επιχειρήσεις με τζίρο μέχρι 400.000 ευρώ, με το 30% των προμηθειών που πληρώνουν μέσω καρτών. Οι λύσεις για τη μείωση των χρεώσεων αναζητούνται για τις μικροσυναλλαγές, δηλαδή για ποσά πληρωμών κάτω των 10 ευρώ (αν και το πραγματικό micropayment έχει πλαφόν τα 5 ευρώ). Ωστόσο, όλες οι μικρές συναλλαγές δεν είναι ίδιες και δεν αφορούν το ίδιο όλες τις επιχειρήσεις. Για παράδειγμα, μικρή συναλλαγή είναι η πληρωμή των 2,80 ευρώ στα διόδια, αλλά η Αττική Οδός δεν ζητάει να μειωθούν οι χρεώσεις επειδή δέχεται πληρωμές με κάρτα, διότι προφανώς η εταιρεία έχει συνυπολογίσει τα κόστη αυτά στο επιχειρηματικό της μοντέλο. Στο ίδιο μήκος κύματος, οι συναλλαγές με κάρτα για αγορές μικρών ποσών διαφοροποιούνται από το είδος του προϊόντος και τους παράγοντες που διαμορφώνουν την τιμή και πρέπει να συνυπολογιστούν (π.χ. φορολογία σε τσιγάρα και καύσιμα, μικρό περιθώριο κέρδους σε εφημερίδες, λαϊκή αγορά).
- Δείτε επίσης: Φορολογικές δηλώσεις 2024: Οι νέοι κωδικοί για επαγγελματίες, μισθωτούς και συνταξιούχους και τα προσυμπληρωμένα
Το να αντιμετωπιστούν ευνοϊκά με μείωση των χρεώσεων μόνο αυτές οι κατηγορίες μικροσυναλλαγών, ενώ φαίνεται η προφανής λύση, στην πράξη δεν είναι εύκολα εφαρμόσιμη (τεχνολογικά είναι πολύ δύσκολος ο διαχωρισμός και η διαφορετική αντιμετώπισή τους, ενώ και πρακτικά, η μείωση των χρεώσεων σε κλάδους που το έχουν ζητήσει, θα αυξήσει ανάλογα αιτήματα και από άλλους κλάδους επιχειρήσεων). Σημειώνεται επιπλέον ότι ακόμη και εντός του ίδιου κλάδου, δεν βιώνουν όλες οι επιχειρήσεις στον ίδιο βαθμό το κόστος των χρεώσεων για τη χρήση POS (π.χ. όλα τα περίπτερα δεν κάνουν μικρούς τζίρους και όλες οι επιχειρήσεις δεν έχουν το ίδιο προφίλ πιστωτικού κινδύνου).
Σε χθεσινή παρουσίαση για το αποτύπωμά της στον χώρο πληρωμών στην ευρωπαϊκή και την ελληνική αγορά, o CEO της Nexi Ελλάδος, Eugenio Tornaghi, αλλά και ο εμπορικός διευθυντής της εταιρίας, Νίκος Παπαδόγλου, μίλησαν για ισορροπίες που μπορεί να βρει ο ανταγωνισμός, ο οποίος λειτουργεί ήδη δίνοντας τη δυνατότητα στην επιχείρηση να επιλέξει τη χαμηλότερη χρέωση. Επισημαίνοντας ότι υπάρχει θέληση από τους acquirers να μειώσουν τις χρεώσεις, τόνισαν ότι θα πρέπει στην ίδια κατεύθυνση να λειτουργήσουν μαζικά όλοι οι κρίκοι της αλυσίδας και υπενθύμισαν ότι πίσω από τις χρεώσεις βρίσκονται μεγάλα κόστη που σχετίζονται με επενδύσεις σε πληροφορική, πλατφόρμες, συστήματα, ασφάλεια συναλλαγών. Στο πλαίσιο αυτό, υπάρχει μια σταθερή προμήθεια ανά συναλλαγή είτε πρόκειται για την αγορά ενός καφέ του 1 ευρώ ή για ένα ζευγάρι παπούτσια των 300 ευρώ. Σημειώνεται ότι η χρήση καρτών πληρωμών έχει αυξηθεί σημαντικά, αλλά έχει μειωθεί η αξία της μέσης συναλλαγής.