Επιχειρηματικά Πάρκα/Logistics: Προ των πυλών δύο συμβάσεις παραχώρησης αξίας 500 εκατ. ευρώ – Τα projects σε Φυλή, Θεσσαλονίκη

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Επιχειρηματικά Πάρκα/Logistics: Προ των πυλών δύο συμβάσεις παραχώρησης αξίας 500 εκατ. ευρώ – Τα projects σε Φυλή, Θεσσαλονίκη
Δύο μεγάλες επενδύσεις σε Αττική και Θεσσαλονίκη, μέσω συμβάσεων παραχώρησης συνολικής αξίας έως 500 εκατ. ευρώ, που όμως μπορούν να κινητοποιήσουν κεφάλαια ή και να προσθέσουν σε όρους ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας ποσά άνω του 1,3 δις ευρώ αθροιστικά, προωθούνται από την πολιτεία, μέσω του ΤΑΙΠΕΔ. Οι μεταφορείς της Φυλής και το Στρατόπεδο Γκόνου.

Δύο μεγάλες επενδύσεις για τη δημιουργία νέων επιχειρηματικών πάρκων και logistics centers σε Αττική και Θεσσαλονίκη, μέσω συμβάσεων παραχώρησης συνολικής αξίας περίπου 500 εκατ. ευρώ, που όμως μπορούν να κινητοποιήσουν δυνάμεις - κεφάλαια ή και να προσθέσουν σε όρους ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας ποσά άνω του 1,3 δισ. ευρώ αθροιστικά, προωθούνται από την πολιτεία, μέσω του ΤΑΙΠΕΔ (τη μονάδα PPF). Πρόκειται, όπως και άλλες φορές έχει αποκαλύψει το insider.gr, για τη δημιουργία Επιχειρηματικού Πάρκου στη Φυλή, που θα επιτρέψει τη μεταφορά μεγάλου αριθμού μεταφορικών επιχειρήσεων από τον Ελαιώνα για να αποσυμφορηθεί ο Κηφισός, αλλά και την αξιοποίηση του Στρατοπέδου Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, μέσω της δημιουργίας Εμπορευματικού αντίστοιχου Κέντρου με εκείνου της Φυλής, που θα βρίσκεται κοντά στο λιμάνι της πόλης.

Αν συνυπολογίσουμε ότι στην Αττική προχωρούν και άλλες mega αναπτύξεις από τον ιδιωτικό τομέα (επένδυση 300 εκατ. ευρώ των HIG – Streem στον Ασπρόπυργο, το Θριάσιο 1 των 200 εκατ. ευρώ των Goldair – ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, η σύμβαση για το Θριάσιο 2 σε όμορη έκταση, των Κοπελούζου – Hellenic Train, οι αναπτύξεις των BriQ, Trastor, Premia κ.α.) ενώ και η Θεσσαλονίκη εσχάτως προσελκύει τους επενδυτές (π.χ. Dimand), τότε γίνεται αντιληπτό ότι τα «κέντρα αποθήκευσης και διανομής» αποτελούν πόλο έλξης για τους «παίκτες», αλλά μοχλό για την ανάπτυξη των εθνικών εμπορευματικών μεταφορών – logistics και την ενίσχυση της εξωστρέφειας της εθνικής οικονομίας.

Το μεγάλο Πάρκο στη Φυλή και τα οφέλη

Όπως έχει αναφέρει με μπαράζ δημοσιευμάτων μέσα στην εβδομάδα η στήλη BackStory αλλά και τους προηγούμενους μήνες το insider.gr, η προκήρυξη του διαγωνισμού, από το ΤΑΙΠΕΔ, για τη δημιουργία Επιχειρηματικού Πάρκου στη Φυλή είναι προ τω πυλών, υπό την αίρεση της λήψης σχετικής απόφασης και από τον τοπικό Δήμο. Εφόσον, όπως εκτιμάται, δοθεί άμεσα το «ΟΚ», τότε μέσα στο προσεχές διάστημα θα προκηρυχθεί η διαγωνιστική διαδικασία κι ενώ ήδη, όπως έχουμε αναφέρει, το Δ.Σ. του Ταμείου ενέκρινε την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, αναμένοντας όμως τον Δήμο Φυλής. Επίσης, προ ημερών έγινε η προέγκριση του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΕΠΣ) για τη δημιουργία Επιχειρηματικού Πάρκου στη θέση «Σπηλιές» Δήμου Φυλής Αττικής, σε ακίνητο 450 στρ. περίπου, στο πλαίσιο μετεγκατάστασης μεταφορικών επιχειρήσεων από την περιοχή του Ελαιώνα Αττικής. Και αυτό το στάδιο έχει σημασία καθώς επί της ουσίας «κλειδώνει» τις χρήσεις. Στις οποίες, συμπεριλαμβάνονται και η υλοποίηση ξενοδοχείου που ενδέχεται να είναι και για τους οδηγούς. Όπως φάνηκε στην προέγκριση του πολεοδομικού σχεδιασμού, το ακίνητο χωρίζεται σε δύο ζώνες, στη μία εκ των οποίων προστίθεται χρήση για τουριστικά καταλύματα. Η δημιουργία του πάρκου θα γίνει μέσω σύμβασης παραχώρησης έως 35 έτη, αξίας 200 έως και 250 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένων των συνοδών έργων), αν και κατά παλιότερες εκτιμήσεις το project μπορεί να κινητοποιήσει και ιδιωτικά κεφάλαια έως 1 δις ευρώ από την υλοποίησή του και την δραστηριότητα που θα προκύψει, με προφανή οφέλη για την οικονομία. Θυμίζουμε και την παροχή οικονομικών κινήτρων συνολικού ύψους 21 εκατ. από το ΤΑΑ προς τις εγκατεστημένες στην περιοχή του Ελαιώνα / Βοτανικού μεταφορικές επιχειρήσεις, για την μετεγκατάστασή τους στον νέο Πάρκο της Φυλής, ενώ ήδη 200 εταιρείες, από τις περίπου 400 συνολικά, φέρονται να έχουν ταχθεί υπέρ της μεταφοράς του. Ο διαγωνισμός θα έχει τρία στάδια: α) εκδήλωση ενδιαφέροντος, β) ανταγωνιστικό διάλογο και γ) υποβολή οικονομικών προσφορών.

Το έργο αφορά στη δημιουργία ενός «πράσινου» επιχειρηματικού πάρκου στο ακίνητο της Φυλής, όπου ο επενδυτής εκτός από τον χώρο όπου θα εγκατασταθούν οι μεταφορικές επιχειρήσεις, για τον οποίο εκτιμάται ότι θα απαιτηθούν περίπου 80 στρ., μπορεί να αναπτύξει χρήσεις μεταφορών, διαμετακόμισης, εμπορικές, μεικτές, καθώς και αποθήκες ύψους ως 23 μέτρα. Στόχος είναι ο ανάδοχος να αναδειχθεί εντός του καλοκαιριού, προκειμένου η μετεγκατάσταση να ολοκληρωθεί ως το τέλος του 2025, όπως επιβάλλουν τα ορόσημα του RRF. Ο προϋπολογισμός της επένδυσης για τη μετεγκατάσταση εκτιμάται σε 32 εκατ. ευρώ.

«Ανάσα» για τον Κηφισό

Η απομάκρυνση των περίπου 400 μεταφορικών εταιρειών από τον Ελαιώνα θα ανακουφίσει σημαντικά τον αυτοκινητόδρομο του Κηφισού μειώνοντας την συμφόρηση και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Οι εταιρείες αυτές βγάζουν καθημερινά στους δρόμους 4.000 φορτηγά, που στην πλειονότητά τους μπαίνουν στον Κηφισό. Επίσης, αναμένεται εξυγίανση της περιοχής του Βοτανικού, με τη δημιουργία άλλων χρήσεων και επενδύσεων, που θα συντελέσουν στην οικονομική ανάπτυξη της περιοχή, αλλά και αναβάθμιση του Δήμου Φυλής και της Δυτική Αττικής εν γένει, αλλά και σημαντικά άμεσα έσοδα για τον Δήμο Φυλής. Ο νέος οργανωμένος υποδοχέας στον Δήμο Φυλής θα είναι περιβαλλοντικά, τεχνολογικά και λειτουργικά από τους πλέον σύγχρονους στην ΕΕ, με διασύνδεση με σιδηρόδρομο και Αττική Οδό και δυνατότητα μείωσης του οδικού φορτίου στον άξονα Πάτρας-Αθήνας-Θεσσαλονίκης.

Το εν λόγω ακίνητο είναι προνομιούχο από άποψη εγγύτητας στον αστικό ιστό (της Αθήνας και του Πειραιά) καθώς επίσης και με βασικά δίκτυα (σιδηροδρομικό δίκτυο, κόμβο ΕΟ Αθηνών-Λαμίας και Αθηνών-Κορίνθου με Αττική Οδό, Λιμένας Πειραιά, Λιμένας Ελευσίνας, Λιμένας Λαυρίου), καθώς επίσης και το Θριάσιο ΕΚ. Επίσης, η ευρύτερη περιοχή διαθέτει εν γένει σημαντικές εκτάσεις, οι οποίες θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για δραστηριότητες logistics και βρίσκονται επί του μεγαλύτερου χερσαίου συγκοινωνιακού κόμβου της Αττικής, αφού από τον κόμβο Αττικής Οδού και Περιφερειακής Αιγάλεω διέρχεται και ο Σιδηροδρομικός Άξονας από Πελοπόννησο και ΣΣ Θριασίου προς Β. Ελλάδα και Ειδομένη-Προμαχώνα, όπως και η παρακαμπτήριος προς ΕΛΠΕ και Ικόνιο PCT-Cosco. Προϋπόθεση, βέβαια, είναι να δομηθούν σε οργανωμένους Υποδοχείς.

Στα οφέλη από την υλοποίηση του έργου περιλαμβάνονται ο εκσυγχρονισμός των Εθνικών Logistics, με σημαντικά οφέλη για την Εθνική Οικονομία (σε βάθος χρόνου μείωση των τιμών καταναλωτή και ενίσχυση της ελκυστικότητας της χώρας σε ξένες επενδύσεις). Ο νέος οργανωμένος υποδοχέας στον Δήμο Φυλής θα είναι περιβαλλοντικά, τεχνολογικά και λειτουργικά από τους πλέον σύγχρονους στην ΕΕ, με διασύνδεση με σιδηρόδρομο και Αττική Οδό και δυνατότητα μείωσης του οδικού φορτίου στον άξονα Πάτρας-Αθήνας-Θεσσαλονίκης. Επίσης, αναμένεται εξυγίανση της περιοχής του Βοτανικού, με τη δημιουργία άλλων χρήσεων και επενδύσεων, που θα συντελέσουν στην οικονομική ανάπτυξη της περιοχή, αλλά και αναβάθμιση του Δήμου Φυλής και της Δυτική Αττικής εν γένει, αλλά και σημαντικά άμεσα έσοδα για τον Δήμο Φυλής.

Αναμονή για το Στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη και το logistics center

Κατά πληροφορίες, από το ΤΑΙΠΕΔ σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα αναμένεται και η αντίστοιχη πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την αξιοποίηση του Στρατοπέδου Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, μέσω της δημιουργίας Εμπορευματικού αντίστοιχου Κέντρου με εκείνου της Φυλής, που θα βρίσκεται κοντά στο λιμάνι της πόλης

Το έργο αφορά στην ανάπτυξη στο πρώην στρατοπέδου Γκόνου (έκτασης 672 στρεμμάτων) ενός σύγχρονου εμπορευματικού κέντρου εθνικής εμβέλειας, το οποίο θα διασυνδέει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης με τα Βαλκάνια και την ανατολική Ευρώπη μέσω συνδυασμένων μεταφορών οδικών και σιδηροδρομικών δικτύων. Το ακίνητο, ιδιοκτησίας ΥΠΟΙΚ έχει παραχωρηθεί κατά χρήση στην ΓΑΙΑΟΣΕ.

Πρόσφατες, σχετικά, πληροφορίες ανέφεραν ότι η χρηματοδότηση και ανάπτυξη του project θα γίνει μέσω σύμβασης παραχώρησης, ο δε εκτιμώμενος προϋπολογισμός είναι μεταξύ 155 εκ. - 260 εκατ. ευρώ, ανάλογα με την αναπτυξιακή στρατηγική., ήτοι ανάλογα με το μείγμα χρήσεων logistics και μεταποίησης που θα επιλεγεί. Βάσει των εξεταζόμενων σεναρίων, η εσωτερική απόδοση των ιδίων κεφαλαίων εκτιμάται περί το 10% και το project IRR ανέρχεται σε 6-7%, ενώ αναμένονται οφέλη άνω των 325 εκατ. ευρώ σε όρους Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας, με το 30% αυτών να είναι άμεσα.

Σύμφωνα με σχετικά πρόσφατες εκτιμήσεις, μέσα στο 2024 αναμένονται η ολοκλήρωση μελετών και ενεργειών ωρίμανσης, η ολοκλήρωση των εργασιών απομάκρυνσης πολεμικού υλικού από το υπέδαφος, η έναρξη κατασκευής νέων στρατιωτικών αρτοποιείων, η δημοσίευση διαγωνισμού παραχώρησης από το ΤΑΙΠΕΔ στο προσεχές διάστημα, ενώ το 2025 εκτιμάται ότι θα γίνει η μετεγκατάσταση στρατιωτικών αρτοποιείων.

Η εγγύτητα του ακινήτου με τον λιμένα Θεσσαλονίκης, την Εγνατία οδό και την παρακείμενη σιδηροδρομική υποδομή, καθώς και η γειτνίασή του με τα βαλκάνια, του προσδίδουν σημαντικά γεωστρατηγικά χαρακτηριστικά σε σχέση με την σχεδιαζόμενη ανάπτυξη και τις προβλεπόμενες χρήσεις. Το έργο έχει ενταχθεί στο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας.

Το πρώην στρατόπεδο καταλαμβάνει στρατηγική θέση στη δυτική είσοδο της Θεσσαλονίκης, ευρισκόμενο σε κοντινή απόσταση με σημαντικούς οδικούς, σιδηροδρομικούς και ακτοπλοϊκούς κόμβους. Ειδικότερα, βρίσκεται σε απόσταση περίπου 3χλμ. από την Εγνατία Οδό και 500μ. από την σιδηροδρομική γραμμή. Η τελευταία προσπάθεια αξιοποίησης του πρώην στρατοπέδου Γκόνου είχε πραγματοποιηθεί το 2018 - χωρίς επιτυχία - λόγω της χαμηλής ωριμότητας του ακινήτου για την προσέλκυση επενδυτικού ενδιαφέροντος.

Οφέλη σε εθνικό επίπεδο:

-Δημιουργία ενός σύγχρονου διεθνούς μεταφορικού συστήματος συνδυασμένων εμπορευματικών μεταφορών.

-Ανάπτυξη των εθνικών εμπορευματικών μεταφορών – logistics.

-Επαναπατρισμός και μετεγκατάσταση στην Ελλάδα επιχειρήσεων ενεργών στον κύκλο «εισαγωγές – μεταποίηση – εξαγωγές».

-Ενίσχυση της εξωστρέφειας της εθνικής οικονομίας.

Οφέλη σε τοπικό – περιφερειακό επίπεδο για την Β. Ελλάδα:

-Mέσω των συνεργειών που αναμένεται να αναπτυχθούν στην περιοχή από την ανάπτυξη του πρώην στρατοπέδου, θα ενισχυθεί σημαντικά το εμπορευματικό προφίλ της Θεσσαλονίκης ώστε να αναδειχθεί ως ο σημαντικότερος εμπορευματικός κόμβος της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

-3.000 νέες θέσεις εργασίας.

-Συνδυαστικά με την δημιουργία αντίστοιχου κέντρου στην Αττική (Δήμος Φυλής) με αντίστοιχες υποδομές και συνδέσεις, περί 300 βαρέα οχήματα σε ημερήσια βάση θα απομακρυνθούν από το κεντρικό οδικό δίκτυο.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider