Στο «συρτάρι» παραμένουν προς το παρόν, και είναι για την ώρα άγνωστο πότε και πώς θα ανασυρθούν από εκεί, οι νέοι μεγάλοι οδικοί άξονες που θα μπορούσαν να παίξουν τον ρόλο του… «αποσυμπιεστή», ως έναν βαθμό, του τεράστιου κυκλοφοριακού προβλήματος που ταλαιπωρεί τους οδηγούς και τους κατοίκους του Λεκανοπεδίου Αττικής. Ο λόγος για τις περίφημες επεκτάσεις της Αττικής Οδού, μέρος των οποίων, ως ένα μεγάλο και ενιαίο «πακέτο» προς Ελληνικό, Ραφήνα και Λαύριο (εκτιμώμενου κατασκευαστικού κόστους άνω του 1 δις ευρώ), έχουν προταθεί από τους ομίλους ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΑΒΑΞ αλλά για την ώρα είναι στον «αέρα» και δεν φαίνεται να ανεβαίνουν στην κυβερνητική ατζέντα, αλλά και για την επέκταση της Λ. Κύμης προς την Εθνική Οδό.
Η οποία έχει ανάδοχο από καιρό το σχήμα ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ – Intrakat, πλην όμως, έχει «μπλέξει στα γρανάζια» των δικαστικών προσφυγών (από Δήμους) αλλά και στη χρηματοδοτική δυστοκία που αντιμετωπίζει το δημόσιο και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για να εξασφαλίσουν τους απαραίτητους πόρους. Βέβαια, πρέπει να σημειωθεί ότι ιδίως μετά τις περσινές καταστροφικές ζημιές από τις κακοκαιρίες, τα μεγάλα προβλήματα στον σιδηρόδρομο και την εμφατική ανάδειξη της ανάγκης για συντήρηση παλιών και επιβαρυμένων υποδομών (με όρους βιωσιμότητας / ανθεκτικότητας) στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δεν έχουν ιδιαίτερη… χρηματοδοτική ευχέρεια καθώς έχει αλλάξει η ατζέντα και οι άμεσες προτεραιότητες. Αυτά τα «μηνύματα» συνεχώς αποστέλλονται στον ιδιωτικό τομέα, που κατανοεί τις καταστάσεις, τηρεί στάση αναμονής προχωρώντας παράλληλα άλλα ώριμα έργα, πλην όμως, επιθυμεί το ξεκαθάρισμα του τοπίου.
Από αναβολή σε αναβολή για την προέκταση της Λ. Κύμης
Ξεκινώντας από το… δεύτερο έργο, που αφορούν στην επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, επί της ουσίας της πρώτης επέκτασης της Αττικής Οδού (αλλά ως δημόσιο έργο), που πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα projects για την βελτίωση του κυκλοφοριακού της Αθήνας ύψους άνω των 350 εκατ. ευρώ, οι πιο πρόσφατες πληροφορίες αναφέρουν ότι η προσφυγή του Δήμου Ηρακλείου στο Συμβούλιο της Επικρατείας έχει μεταφερθεί για τον προσεχή Οκτώβριο. Κάτι που μεταφράζεται σε επιπλέον καθυστερήσεις, με την ανάδοχο κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ – Intrakat να αναμένει νεότερα τόσο για το χρηματοδοτικό σκέλος, όσο και για το δικαστικό μέτωπο. Για το δεύτερο δε, λογικά νεότερα θα υπάρχουν από το 2025. Όπως πολλές φορές έχει αναφέρει το insider.gr, για το έργο, ως γνωστόν, έχει κατατεθεί στο ΣτΕ προσφυγή από τον Δήμο Νέου Ηρακλείου, με τον νυν δήμαρχο να υποστηρίζει πως ο δήμος είναι μεν υπέρ του έργου καθώς θα υπάρξει αποσυμφόρηση στους δρόμους της πόλης, ωστόσο ο Δήμος διεκδικεί να επεκταθεί η Λεωφόρος Κύμης με «σκεπαστό» το κομμάτι της συνέχειας της λεωφόρου που θα διέρχεται από το Ηράκλειο ώστε να αποφευχθεί, όπως υποστηρίζεται, η διχοτόμηση της πόλης στο τμήμα αυτό. Η εκδίκαση της υπόθεσης παίρνει συνεχώς αναβολές με την τελευταία να «δείχνει» προς το τέλος του 2024.
Η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης έως την Εθνική Οδό σχεδιάζονταν να υλοποιηθεί μέσα στα διοικητικά όρια των Δήμων Λυκόβρυσης - Πεύκης, Ηρακλείου και Κηφισιάς και αναμένονταν να αποσυμφορήσει το δίκτυο των τριών παραπάνω δήμων, και βέβαια να διευκολύνει την πρόσβαση πολλών περιοχών των βορείων προαστίων στην Εθνική Οδό. Με το έργο θα υλοποιηθεί ένα οδικό by pass σε δύσκολο τμήμα της Αττικής Οδού και θα αποσυμφορηθεί η έξοδος Μεταμόρφωσης η οποία σηκώνει όλο το βάρος των μετακινήσεων από/προς την Λεωφόρο Κηφισού. Προβλέπονταν να εξυπηρετεί μέση ημερήσια κυκλοφορία 35.000 οχημάτων την ημέρα, τα οποία θα διακινούνται μεταξύ του κέντρου της Αθήνας (περιλαμβανομένων των περιοχών Ψυχικού, Χαλανδρίου, Αμαρουσίου) και της εθνικής οδού Αθηνών – Λαμίας, βόρεια της Κηφισιάς. Κατά συνέπεια, από την αγορά και το υπουργείο είχε κριθεί ως αναγκαίο για το Λεκανοπέδιο. Βέβαια, το έργο θεωρητικά έχει και χρηματοδοτικά ζητήματα, από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών συχνά πηγάζει ότι «στην Αττική δεν χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ οδικά έργα, δεν είναι επιλέξιμα τα οδικά έργα στο πρόγραμμα Μεταφορές στην περιοχή της Αττικής ή την περιοχή της Θεσσαλονίκης», κατά συνέπεια, σε συνεννόηση με την Ε.Ε., αναζητείται… λύση.
Οι περίφημες επεκτάσεις και το Ελληνικό
Ακόμη πιο μεγάλο πρόβλημα από τις καθυστερήσεις με την Λ. Κύμης, και εφόσον βέβαια τελικά το έργο προχωρήσει, μπορεί να αποδειχτεί το θέμα με τους νέους οδικούς άξονες που εμπεριέχονται στο «πακέτο», μέσω Πρότυπης Πρότασης (σύμβαση παραχώρησης) που έχουν προτείνει οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΑΒΑΞ για τα projects προς Ραφήνα, Λαύριο και Ελληνικό. Και μπορεί οι δρόμοι προς τα λιμάνια (ή το «τρύπημα» του Υμηττού ώστε με σήραγγα να «βγαίνει» ο δρόμος προς Μεσόγεια σε εν αναμονή κόμβο) για κάποιους να έχουν λιγότερη βαρύτητα, αν και θεωρητικά οι διασυνδέσεις κομβικών υπό ανάπτυξη λιμένων (οδικές και σιδηροδρομικές) είναι κρίσιμες, εντούτοις, για την επέκταση προς Ελληνικό ήδη… «χτυπάνε καμπανάκια» και μάλιστα ηχηρά. Κατασκευαστές αλλά και χρηματιστηριακοί αναλυτές που παρακολουθούν τον κλάδο εκτιμούν ότι χρειάζεται χρόνος και δουλειά για τα οδικά έργα στην Αττική, που για την ώρα, και μέχρι να αλλάξουν οι συνθήκες, δεν είναι στις πάνω – πάνω θέσεις της λίστας του υπουργείου.
Στην αγορά αλλά και στην κοινωνία έχει καταστεί εμφανές και σαφές ότι οι κεντρικοί οδικοί άξονες της πόλης, αλλά και η Αττική Οδός, έχουν «φρακάρει» και χρειάζονται λύσεις, κι ενώ στο Ελληνικό χτίζεται μια νέα πόλη, με πλήθος υποδομών, που θα προκαλέσει νέο «έμφραγμα» στους δρόμους της Αθήνας. Στην ανάπτυξη αυτή, θεωρητικά σε λίγα μόλις χρόνια από τώρα, θα «φιλοξενούνται» χιλιάδες κατοικίες, χώροι γραφείων, εμπορικά, εστίαση, τουριστικές υποδομές και καζίνο, μαρίνα, ένα μεγάλο και προσβάσιμο πάρκο, αλήτικες εγκαταστάσεις, σχολεία και δομές υγείας κ.α.. Κατά συνέπεια, θα έχουμε να κάνουμε με χιλιάδες κατοίκους, επισκέπτες, εργαζόμενους κ.α.. Ακόμη και αν τα έργα ξεκινούσαν «αύριο», θα χρειαζόταν μια εύλογη περίοδος 3 ετών για την ολοκλήρωσή τους, δηλαδή θα ολοκληρωνόταν η επέκταση προς Ελληνικό, μέσω της αστικής σήραγγας Ηλιούπολης, μετά τις πρώτες παραδόσεις κατοικιών και κτηριακών αναπτύξεων. Όπως είχε πει πρόσφατα ο υφυπουργός Υποδομών, Ν. Ταχιάος, μιλώντας στη Βουλή, «όταν υπάρχει μια πρότυπη πρόταση για την υπόγεια σήραγγα που οδηγεί στη Βουλιαγμένης και αντίστοιχα μία πρόθεση δωρεάς μελέτης από τη μεριά ενός άλλου ενδιαφερόμενου, εν προκειμένου της LAMDA, είναι προφανές ότι αυτές οι δύο προτάσεις πρέπει να μπορούν να συζητηθούν. Το βασικότερο, όμως είναι ότι πρέπει να είναι ξεκάθαρο στον κόσμο ότι την πρωτοβουλία των κινήσεων, την πρωτοβουλία όλων των έργων την έχει το Υπουργείο». Επιπρόσθετα, στο υπουργείο δεν είχαν κάνει λόγο μόνο για χρηματοδοτικά θέματα, αλλά και για σκέψεις αλλαγών στο θεσμικό πλαίσιο των πρότυπων προτάσεων. Πάντως, όπως λένε στην κατασκευαστική αγορά, «κοντεύει να κλείσει χρόνο η κυβέρνηση, που είναι και συνέχεια της προηγούμενης», αν και μάλλον έμειναν αρκετά έργα δίχως προχωρημένη ωριμότητα.
Υπενθυμίζεται ότι πέραν της κοινής πρότασης των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΑΒΑΞ για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει υποβληθεί και Πρότυπη Πρόταση για τη δημιουργία οδικού άξονα μήκους 40 χιλιομέτρων, που θα συνδέσει την περιοχή της Ελευσίνας με τον ΠΑΘΕ στο ύψος των Οινοφύτων για να αποσυμφορηθεί ο Κηφισός. Ένα έργο που βέβαια, δεν μπορεί να γίνει δίχως τον όμιλο καθώς θα θεωρηθεί ευθέως ανταγωνιστικό της εθνικής οδού Αθηνών – Λαμίας (που η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ελέγχει στο πλαίσιο σύμβασης παραχώρησης).