Άδειες με αστερίσκο αναμένεται να λάβουν οι 18 εταιρείες διαχείρισης που αξιολογούνται από την ΤτΕ για την επαναδειοδότησή τους.
Σύμφωνα με πληροφορίες του insider.gr, αν και μένουν δέκα εργάσιμες για την λήξη της τρίμηνης προθεσμίας που είχε δώσει η ΤτΕ για την ολοκλήρωση της διαδικασίας αδειοδότησης (29/6), παραμένουν ακόμη σημαντικές ελλείψεις στους φακέλους των υπό εξέταση εταιρειών. Όπως είχε γράψει το insider.gr , η υποβολή των επικαιροποιημένων φακέλων στην ΤτΕ ολοκληρώθηκε στις 29 Μαρτίου, με 5 (πρόκειται για τις Cerved, Hoist, Pepper, SFS και Resolute) από τις συνολικά 23 εταιρείες διαχείρισης να αποσύρονται από την κούρσα των νέων αδειών. Οι υπόλοιπες 18 εταιρείες βρίσκονταν σε συνεχή διάλογο με την ΤτΕ για τη συμπλήρωση των φακέλων τους, καθώς ούτε μία – μηδέ εξαιρουμένων των τεσσάρων μεγάλων είχε πλήρη φάκελο. Μάλιστα, οι ελλείψεις ήταν ουσιαστικές και παραμένουν σε πολλές ακόμη περιπτώσεις, αφορώντας σε θέματα εταιρικής διακυβέρνησης, εσωτερικού ελέγχου και διαδικασιών, αλλά και business plan. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, πάντως, η ΤτΕ δεν προτίθεται να αφαιρέσει άδειες, ακόμη και από εταιρείες που δεν διαχειρίζονται χαρτοφυλάκια, και προσανατολίζεται στο να δώσει παράταση κάποιων μηνών - το πιθανότερο τρίμηνο - για την συγκέντρωση των απαιτούμενων εγγράφων από τις εταιρείες διαχείρισης. Έτσι, οι νέες άδειες θα δοθούν αρχές Ιουλίου, θα είναι, ωστόσο, με αστερίσκο.
Σημειώνεται ότι το τελικό ζητούμενο – για τον έλεγχο του οποίου δεν είναι αρμόδια η ΤτΕ – είναι οι εταιρείες διαχείρισης να κάνουν περισσότερες και βιώσιμες ρυθμίσεις για να αντιμετωπιστεί το ιδιωτικό χρέος στη δευτερογενή αγορά. Προς την επίτευξη του αποτελέσματος αυτού, πάντως, λειτουργούν αρνητικά η γραφειοκρατία και τα προσκόμματα στην εκτέλεση πλειστηριασμών.
Από την πλευρά τους, οι εταιρείες διαχείρισης έχουν γυρίσει την πλάτη στην αναχρηματοδότηση δανείων για την εξυγίανσή τους , αφού καμία δεν ενδιαφέρεται να επεκτείνει την άδειά της ώστε να καλύπτει και τις αναχρηματοδοτήσεις δανείων, πληρώντας την υποχρέωση ελάχιστων κεφαλαίων 4,5 εκατ. ευρώ, αντί των 100 χιλ. ευρώ που προβλέπονται για την απλή άδεια διαχείρισης απαιτήσεων. Αυτό δεν σημαίνει, πάντως, ότι δεν θα προχωρήσουν στην εξυγίανση υπερχρεωμένων επιχειρήσεων, αναζητώντας τρόπους και κεφάλαια.
Από τις σημαντικότερες ελλείψεις στους φακέλους των εταιρειών διαχείρισης είναι η κάλυψη όλων των προαπαιτούμενων εταιρικής διακυβέρνησης. Η ΤτΕ έχει θέσει αυστηρό πλαίσιο εταιρικής διακυβέρνησης για τους servicers, το οποίο προβλέπει μεταξύ άλλων, τη γνωστοποίηση των στοιχείων ταυτότητας i) των φυσικών ή των νομικών προσώπων που κατέχουν, άμεσα ή έμμεσα, μεμονωμένα ή δρώντας από κοινού με άλλα πρόσωπα ειδική συμμετοχή στην αιτούσα ΕΔΑΔΠ, ii) των φυσικών ή των νομικών προσώπων που, ακόμη και αν δεν καταλαμβάνονται από την ανωτέρω περίπτωση, ασκούν έλεγχο επί της αιτούσας, μέσω έγγραφης ή άλλης συμφωνίας ή από κοινού δράσης, iii) των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου, εκ των οποίων τουλάχιστον τα δύο (2) είναι εκτελεστικά και τουλάχιστον το ένα (1) είναι ανεξάρτητο μη εκτελεστικό, iv) του Διευθύνοντος Συμβούλου και του τυχόν Γενικού Διευθυντή ή άλλου διοικητικού στελέχους με αντίστοιχες αρμοδιότητες που του έχουν ανατεθεί από το Διοικητικό Συμβούλιο, αν δεν συμμετέχει σε αυτό, v) των επικεφαλής των
κρίσιμων λειτουργιών της αιτούσας. Ως τέτοιοι θεωρούνται: - Ο επικεφαλής της λειτουργίας εσωτερικής επιθεώρησης, - ο επικεφαλής της λειτουργίας διαχείρισης κινδύνων, - ο επικεφαλής της λειτουργίας κανονιστικής συμμόρφωσης, - ο ανώτερος οικονομικός διευθυντής, - τα μέλη της Επιτροπής Ελέγχου, εφόσον έχει συσταθεί, - ο επικεφαλής της λειτουργίας διαχείρισης των δανείων, vi) του αρμόδιου για την τήρηση των διατάξεων της νομοθεσίας σχετικά με την πρόληψη και καταστολή της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας διευθυντικού στελέχους της αιτούσας, vii) οποιοδήποτε άλλο πρόσωπο που προσδιορίζεται
από τις ΕΔΑΔΠ ή την Τράπεζα της Ελλάδος, σύμφωνα με μια προσέγγιση βάσει κινδύνου, ως επικεφαλής κρίσιμων λειτουργιών.
Ελλείψεις διαπιστώνονται επίσης στην υποχρέωση υποβολής business plan. Από τις εταιρείες διαχείρισης έχει ζητηθεί επιχειρηματικό πλάνο των λειτουργιών και των στόχων τους, το οποίο να περιλαμβάνει πλήρη και λεπτομερή περιγραφή των δραστηριοτήτων διαχείρισης πιστώσεων που προτίθεται να παρέχει η εταιρεία διαχείρισης, της στρατηγικής, των διαθέσιμων πόρων και του προγράμματος δράσης και ανάπτυξης των εργασιών της κατά τα πρώτα τρία έτη μετά την αδειοδότηση, με αναφορά στο χρονοδιάγραμμα επίτευξης των στόχων της. Μάλιστα, στο πλάνο αυτό περιλαμβάνονται ο προσδιορισμός των πηγών άντλησης των κεφαλαίων και πρόβλεψη των εξελίξεων των βασικών λογαριασμών του ισολογισμού, συμπεριλαμβανομένων των ιδίων κεφαλαίων, των αποτελεσμάτων και των ταμειακών ροών κατά τα πρώτα τρία έτη μετά την αδειοδότηση, στοιχεία σχετικά με τη διάρθρωση και τη βάση υπολογισμού της αμοιβής διαχείρισης, καθώς επίσης και πρόβλεψη του συνολικού αριθμού των μελών του προσωπικού.